Asztrometeorologia

névvel ama tudományt illetik, mely az égi testek (a Napot kivéve igen problematikus) befolyását vizsgálja Földünk időjárási viszonyaira.

Asztronomia

l. Csillagászat.

Asztronomiai földrajz

l. Földrajz.

Asztrosz

falu Görögországban Arkádia tartományban, a Naupliai-öbölbe kinyúló hegyfokon, 800 lak. 1823-ban a második görög nemzeti gyűlést itt tartották meg.

Asztroszkópia

(gör:), a csillagvizsgálás, csillagjóslás tudománya.

A-szu

a régi alánok khinai neve, l. Alán.

Aszubor

erős és édes bor, sok cukor- és szesztartalommal. Az A. készítése céljából kedvező időjárás mellett a szőllőt csak október végén kezdik szüretelni, midőn a szőllőszemek egy része megráncosodik, megaszik. Ezen aszuszemeket nagy gonddal kiválogatván egy kádba teszik, melynek fenekébe egy ludtoll van illesztve. Az aszuszemek saját nyomása folytán a toll végén mézédes szörp csepeg le, mely az ugynevezett esszenciát adja. Az aszuszemeket most annyira összetiporják, hogy az barnás színü lekvárrá lesz s azután j óféle mustot öntenek reá. Aszerint amint egy gönci hordó (137-140 lit.) mustra 1-5 puttony (30-35 lit.) aszuból készült pépet kevertek, készül az 1-5 puttonyos aszu. A must 8-24 óráig áll az aszupépen, miközben többször felkeverik azután leszürik a törkölyről és erjedni hagyják. Az aszutörkölyre ujból mustot öntve, a forditásnak v. máslásnak nevezett aszuszerü bort nyerik. A must ily módon az aszuszőllőben levő cukortartalommal gazdagulván, kierjedni nem bir s benne legfelebb 17 1 % szesz képződhetik, ennyi szesz pedig 29% cukorból keletkezik, s ha a must ennél több cukrot tartalmazott, az a borban is feltalálható s ennek édes izét kölcsönzi. Az esszen-. ciában annyi a cukor, hogy benne több mint:0-8% szesz nem képződhetik. A madeira, malaga, port, sherry borok gyakran 25% szeszt is tartalmaznak, mert ezeket szeszezni szokták. A világhirü tokaji szőllők a filloxera pusztításai folytán jórészt teljesen elpusztultak s így tokaji aszu alig terem többé.

Aszura

a. m. gonosz szellem (démon), az ind hitregében ellentéte a Szurának. Eleinte igy hivták az isteneket, a Rigvedában még előfordul ebben az értelemben mint Varuna jelzője. Etimologiája még nem egészen biztos, legvalószinübb, hogy a szánszkrit aszu élet, lélekzés, lélek szóból származik. Teljesen azonos eredetü vele a zend ahura (úr, főnök) kifejezés, mert rendszerint a szánszkrit sz-nek h felel meg az Aveszta ny elvében. Indra és a több istenek harca a gonosz A.-k ellen nagy helyet foglal el az ind mitologiában.

Aszuszőllő

Ha az érett szőllő, száraz meleg időjárást feltételezve a tőkén marad, a szemek vizet párologtatván el megráncosodnak és aszuszőllő lesz belőlük. Az utóérésnek ezen neme megkülönböztetendő az úgynevezett nemes rothadástól (Edelfäule), amelynél a szőllőszem felreped s különösen a botrytis cinerea nevü penész által ellepetik. A nemes rothadásnál a szőllő cukortartalmának egy része veszendőbe megy, míg az aszuszőllő csak vizet veszített. A kereskedésben előforduló mazsolaszőllő, malagaszőllő nem más, mint aszuszőllő.

Aszvin

a reggeli virradat két együttjáró istene az indeknél. Kora reggel ők hozzák elő az első világosságot. Parancsukra fogják be a lovakat a nap kocsijába. Nevük szánszkrit nyelven lovast, lóval birót (aszva a. m. ló és in képzőből összetéve) jelent. Mint mennyei orvosok minden betegséget kigyógyítanak. A veszedelemben forgókat, különösen a szerencsétlenül járt hajósokat kimentik a habok közül. L. Myriantheus: Die Açvins oder arischen Dioskuren (Münch. 1876). Későbbi elnevezésük Daszra és Nászatja. Hasonmásai a görög Dioszkuroknak.


Kezdőlap

˙