Ciszták

(lat.). Igy nevezik azon hengerded, rendesen kétfülü bronzvedreket, melyek bizonyos számu párhuzamosan körülfutó domboru bordával vannak diszítve. Nálunk rendesen sodronyos C.-nak nevezik őket, s az u. n. hallstatti kultura maradványai. Vékony bronzpléhből vannak készítve. Füleik rendesen félköralaku, sokszor csavart drótból készült fogantyuk, melyek a nyilásra nittolt hurkokba vannak akasztva. Ezen edények oly annyira jellegzetesek és annyira elütnek minden más bronzedénytől, hogy egy pillantás meggyőz arról, mikép ezek mind egy és ugyanazon civilizáció maradványai s ilyen formán földrajzi elterjedésük egyuttal azon népnek elterjedése és vándorlási utja felől is felvilágosítást nyujt, amely azokat készítette. Csak az a kérdés, hogy mely népnek tulajdonítandók. Bertrand a galatáknak, vagy galloknak tulajdonítja őket, kik aztán a Duna völgyén keresztül terjesztették volna el előbb Németországban, aztán Itáliában. Az ujabbi kutatások e vándorlásnak éppen megfordított utját mutatták ki. Már Gozzadini ugy találja, hogy ezen edények gyártásának középpontja Bologna környéke, tehát éppen Itália a kiinduló pont s onnan terjedt el aztán észak felé, még pedig mint Mortillet hiszi, azon kereskedők utján, kik az ezen korszakban különösen kedvelt borostyán felkeresése végett a balti és az északi tenger partjáig elkalandoztak. És csakugyan az eddig ismert C. közül, melyeknek száma mintegy százra tehető, negyvenöt darab, tehát csaknem fele a bolognai, négy pedig a vele szomszédos hercegségekből került napfényre. Magában Bolognában (Certosa, San-Paolo és egy közkertben) harminhatot leltek: egyet Monteveglióban, hármat Marzabottóban, hármat Ramonteban, egyet Toianó és egyet Bagnarolában. Ugyancsak felső Olaszországban, tehát szinte Bologna környékén, találtak egyet a pármai, egyet a modenai, egyet az estei s egyet a riminii hercegségben.

[ÁBRA] Cista.

De kettő Dél-olaszországból is ismeretes, még pedig egy, bár ismeretlen lelőhelyről, a nápolyi muzeumban, egy pedig Nocerában. Dél-Olaszországnak pedig csakugyan nincs a galatákhoz semmi köze. Felső-Olaszországból kiindulva aztán kettős utat követ a borostyánkereskedés és vele a ciszták elterjedése is. Az egyik ut a Duna völgye, melyből a Visztula, Odera, Elbe és Weser völgyébe ágazik az ut s melyen keresztül eljut Caverzanoba, hol hármat, Tirolba, hol Moritzing mellett egyet, Salzburgba, hol Hallstatt mellett hatot, hazánkba, hol a tolnamegyei Kurdon tizenkettőt találtak, melyből 9 darabot Apponyi Sándor gr. a m. n. muzeumnak ajándékozott; továbbá Lengyelországba, hol Kalisch mellett egyet, Posenbe, hol Primendorf mellett egyet, Hannoverbe, hol ötöt és pedig egyet Nienburg, négyet Luttum mellett, s végre Holsteinba, hol egyet Meyenburg, egyet pedig a Lübeck melletti Pansdorfon találtak, mely utóbbi a legészakibb lelőhely. A másik ut a Rajna völgyén vezet keresztül s ezen át jutottak e ciszták egyrészt Svájcba, másrészt Franciaországba és Belgiumba.

Ciszterciták

Szerzetes rend, szt. Benedek (l. o.) rendjének egyik ága, melynek keletkezésére alkalmul szolgált, hogy szt. Benedek rendjét az eredeti fegyelemre és szellemre visszavezesse. Ő 1098 márc. 20 rendtársával - Citeauxban (innét e név) Dijon vidékén, telepedett le, egy elhagyatott, zord helyen, hogy itt a világtól egészen elzárva, annál könnyebben követhessék mindenben szt. Benedek szabályzatát. Szt. Róbertnek egy év mulva fensőbb rendeletre vissza kellett térnie Molesmebe, az ott maradt szerzetesek sürgetésére; s utána szt. Alberik vette át az uj telepítvény kormányzatát, ki alatt az önálló rend kifejlődésére határozott lépések tétettek.

[ÁBRA] Zirci egyes. cisztercit. rend 1135.

Egy ideiglenes szabályzat (Instituta monachorum Cisterciensium de Molismo venientium), a ruházat szinének megváltoztatása (fehér öltöny, barna, később fekete skapuláréval) és II. Paschal pápától (1100 ápr. 18.) nyert védelmi levél: ezek voltak az önálló fejlődés alapjai. A teljes szervezést az új rend a következő apát, szt. István (Harding István, angol) alatt nyerte az u. n. Carta Caritatis szabályzattal, 1119-ben.

[ÁBRA] Szt.-gotthárdi ciszterc. rend 1183.

Ugyancsak ezen apát alatt - és pedig éppen a legválságosabb időben - következett be az uj rend fölvirágzása, leginkább azáltal, hogy szt. Bernát 30 társával a rendbe lépett, és hatalmas egyéniségével annak az egész keresztény világban nevet és dicsőséget szerzett, és belső életét is századokra megszentelte. Csakhamar 4 ujabb apátság keletkezett Citeauxból: La Ferté (1113), Pontigny (1114), Clairvaux (1115), melynek szt. Bernát lett apátja, és Morimond (1115), és ezen apátságokból, mint Citeaux főhajtásaiból eredtek a többiek, oly rohamosan, hogy szt. Bernát élete végén (1153) már 343 kolostor volt, elterjedve az egész világon; a XIV. sz.-ban pedig az összes férfi- és női cisztercita kolostorok száma körülbelül 1800-ra emelkedett. Az említett «carta caritatis» által megalapított szervezet a legbölcsebb kontituciók egyike, mely egyrészt a tökéletes centralizációt viszi keresztül, másrészt az egyensúlyozó erőkről okosan gondoskodik: a cisteauxi apát az összes apátságok feje (abbas generalis), a 4 másik említett anya-kolostor apátja a belőle származott kolostorok főapátja. Citeauxban minden évben tanácskozás (capitulum) tartatik, melyen minden apát köteles megjelenni. A cisteauxi apát legfőbb hatalmának ellensulyozója egyrészt a másik négy főapát, és ezen káptalan, mely szükség esetében a generalis fölött itélt, sőt azt le is tette. A ciszterciták a művelődés legkülönbözőbb ágaiban szereztek maguknak érdemeket. Legfőbb érdemük és a kulturára legkihatóbb működésük az ökonomia terén van; érdemeket szereztek azonkivül mint hithirdetők (Keleti Poroszhon germanizálása), mint tanítók (Páris-, Metz-, Toulouse-, Würzburg-, Oxfordban stb. voltak hires bölcseleti és teologiai intézeteik), mint zenészek s még inkább mint építészek, e téren a gót izlésnek következetes, szakavatott művelői voltak.

Magyarországban az első C. kolostor 1142-ben épült: Cikádor (a mai Cikó, Tolna vármegyében), és III. Béla, valamint utódjai, különösen Imre király buzgólkodtak a C. rendnek elterjesztésén hazánkban; az előbbi alapította Pilis, Pásztó, Szt.-Gotthárd, az utóbbi Zirc, mai napig fenálló egyesített apátságokat. A hanyatlás jelei a XIV. sz. vége felé kezdenek mutatkozni, és belvillongások folytán az egységes test, éppen nagy kiterjedésénél fogva, darabokra foszlik, önálló kongregációk alakúlnak. A rend mai állása: Európában van 72 férfi- és 110 női, Ázsiában 3 férfi-, Afrikában 2 férfi- és 2 női, Amerikában 4 férfi- és 2 női-, Ausztráliában 1 férfi C. kolostor; tehát összesen 82 férfikolostor 3869 szerzetessel és 114 női C. kolostor 3270 szerzetesnővel. Összesen 196 kolostor 7139 szerzetessel. Ezek háromfélekép alkalmazzák az eredeti szabályzatot: közönséges, közép és eredeti szigorában (communis, mediae és trictae observantiae); ez utóbbiakhoz tartoznak nagyobb részt a trappisták. - A női cisztercita szerzetesek eredete bizonytalan. Némelyek szerint szt. Bernát nővére, szt. Humbelina, mások szerint maga szt. Bernát alapította; helyesebben szt. István mondható az alapítónak, ki 1125. Tart-ban, Dijon mellett, a szt. Benedek-rendi Jully kolostorból telepített le szerzetesnőket és az uj telepítvényt Cisteauxból vett szabályzattal látta el. (A forrásokat összegyüjtve l. Dr. Leop. Janauschek Der Cist. Orden. Brünn 1884. - Magyarországra nézve Békefi Bemig dr. A zirci, pilisi, pásztói és szt.-Gotthardi ciszt. apátságok története, Pécs 1891. - A mai állapotra nézve Cist. Chronik, 1892. évf.).

Cisztoszkóp

(gör.), hugyhólyagtükör. Olyan sebészeti vizsgáló eszköz, mellyel a hugyhólyag belsejét megvilágítás mellett megvizsgálhatjuk. Hengeralaku 8-10 cm. átmérőjü, mintegy 25 cm. hosszu fémcső, melynek belseje feketített s melybe külső végén alkalmas módon fényt vetünk be, hogy a hólyagban levő végén a hólyag belső felszinét megszemlélhessük s annak esetleges betegségeit (daganatok, idegen testeket, fekélyeket stb.) felismerhessük. Ujabban belső végébe apró villamos izzólámpácska van beforrasztva, mely a tükör külső végén levő áramvezetők zárása által világít, s így a megtekintést tökéletesebbé teszi.

Citadella

fellegvár. A várban v. nagy városban létező, önállóan, tehát a vár v. város elvesztése után is sikerrel megvédhető erőd, amely katonailag az ellenség hatalmába került vár helyőrségének menedékhelyül szolgál, rendőrileg pedig: városok polgárságának forradalmi felkelését nehezbíti v. meg akadályozza. A C.-t közönségesen a vár v. város felett uralkodó magaslatra épitik s a háztömbektől széles sík - az esplanade - által választják el. A C. ujabbkori erődítéseknél már ritkábban látható.

Citadella-hajó

a rekesz-rendszer szerint épített vértes hajó, mely hosszában a hajófenéktől a felső fedélzetig érő, haránt fekvő, erős és vizmentes páncélfalazatok által több részre van osztva. A hajónak legvitálisabb részei, u. m. a gép, a nehéz ágyuk forgatható tornyai stb. erős páncélfalak által vannak védve, hasonlóképen a középkaliberü ágyuk felállítására szolgáló és elkülönített hely is, amelyet citadellának neveznek, és amelytől, tekintettel az ágyuüteg mikénti elhelyezésére és a lövegek elleni megvédésére, a hajó elnevezését kapja. A hajónak többi része vagy egészen páncél nélküli, vagy csak vékony páncél-lemezekkel van borítva. Ilyen hajók az osztrák-magyar «Kronprinz Erzh. Rudolf», az angol «Inflexible» «Agamemnon», az olasz «Duilo» «Dandolo» stb. csatahajók.

Citato loco

(röv. c. l., lat.) a. m. az idézett helyen (könyvben).

Citatus

(lat.) a. m. a megidézett.

Cité

(franc.) a. m. ó-város, vagyis a város legrégibb része, mely körül, a város későbbi részei - a külső városrészek - sorakoznak. A C. p. o. Páris városa közepében fekvő nagyobbik Szajna-sziget, melyen a Notre Dame templom, az igazságügyi palota, a kórház épült. London legrégibb részének neve - a «City» - szintén a C. szóból származik.

Citeaux

(ejtsd: szitó), Saint-Nicolas-les-C. községhez tartozó tanya. Egykoron a helyén híres apátság állott, melyet 1098. I. Eudes, Burgundia hercege és Róbert molesmei apát alapítottak. Hatásköre 1800 szerzetes- és 1500 apáca-klastromra terjedt ki. A francia forradalomban lerombolt apátságban temetkeztek az első burgundiai hercegek. V. ö. Lenain: Essais de l'histoire de l'ordre de C. 1696.

Citera

egy kis, 1/2 méter hosszu és 1/4 méter széles, húros hangszer, húrjainak száma 43-42, melyek egy sík hangszekrény fölé vannak feszítve, ezek közül 5 darab, az úgynevezett fogó húrok, a következően vannak hangolva:

[ÁBRA]

A többi húrok hangolása a következő:

Magas basszus húrok

[ÁBRA]

Mély basszus húrok

[ÁBRA]

Kontra húrok

[ÁBRA]

Vannak azonban ettől eltérő hangolások is. A játszó a húrokat ujjaival pengeti. Mivel azelőtt ugy is játszották ezen hangszert, hogy azt plektrummal pengették, vagyis inkább ütötték: ezen okból ütő C.-nak nevezték el. Az ütő C.-kat nagyobb alakban és mélyebb hangolattal is szerkesztették, s akkor elegia-C.-knak nevezték. Különleges faja az u. n. vonós C., ennél 4 húr magasabban van felfeszítve, ugy hogy azokat vonóval is lehet hangoztatni. A vonós C. három különböző nagyságban készül és pedig mint diszkant-, alt- és basszus-C.; alakja különböző s többnyire hasonlít a Viola d'amour-hoz.


Kezdőlap

˙