Comenius

János Ámos, sárospataki tanár, a XVII. század legjelesebb pedagogusa, szül. Nivnitzen, Magyar-Bród mellett Morvaországban 1592 márc. 28., megh. Amsterdamban 1670 nov. 15. Atyja Komensky Márton molnár volt. Szüleit korán, már 1604. elvesztette s mint árva, nénjéhez került Strasnitzba. Itt járt iskolába s itt ismerkedett meg Drábik Miklóssal. 1611-ben a heilbronni egyetemen Alstediustól hallgatta a teologiát. 1613/4. a heidelbergai egyetemen volt, 1614. pedig visszatért hazájába s preraui rektor lett. Hitsorsosai a cseh-morva testvérek a zeravici zsinaton 1616 ápr. 26. egykori iskolatársával Drábik Miklóssal együtt lelkésszé avatták. 1618. a fulnecki egyház választotta meg papjává. Ő ismertette meg először hiveit a méhészettel, s az első méhkasok Magyarországról kerültek Fulneckre. Magyarország felvidékéről származott C. első neje is, kivel ez időtájt kelt össze. A fehérhegyi csata (1620. nov. 20.) után megfosztották papi hivatalától; a spanyol hadak 1621. Fulnecket kirabolták, feldulták s felégették; könyvtára és kéziratai is a lángok martalékaivá lettek. 1622 okt. Brandeisba, Csehországba vonult családjával; itt halt el neje s fia, mire a maga s mások vigasztalására megirta: Az árvaságról c. művet. Ugyanez időtájt irta: A világ labirintját, melyet 1623 dec. 13. nyujtott át pártfogójának Zierotin Károlynak. E művet Rimány István lissai cseh pap fordította le magyarra (Pozsony 1805). 1624 szept. 3. nőül vette Cirill Jánosnak, a cseh-morva testvérek püspökének a leányát. 1624. a prot. lelkészeket kiutasították az osztrák tartományokból. C. üldözött társainak Lengyelországban keresett menedéket. Itt ismerkedett meg Kotterrel, kinek misztikus látomásait isteni eredetüeknek tartotta s cseh nyelvre lefordította. 1626. visszatért Brandeisba. 1628. pedig kivándorló társaival Lengyelországba ment s Lissában telepedett le. Egyelőre a lissai iskolában vállalt tanítóságot. C. a reálismereteknek is helyet akart juttatni a nyelvtanítás mellett, s e célból irta: Janua linguarum reserata c. munkáját 1631. A mű 12 európai s több ázsiai nyelvre lefordíttatott. (Nálunk kiadta albelius Simon brassói pap 1638.) De C. nemcsak a reálismereteket törekedett az iskola tanulmányai rendjébe beilleszteni, de az általános népiskola eszméjét is felvetette. Szerinte az emberiségnek a nevelés által előidézendő javulása csak akkor fog bekövetkezni, ha a nevelésben a nép minden rétege részesül. A nevelés ily általános felfogása hozta aztán magával, hogy C. oly oktatásügyi rendszert igyekezett alkotni, melyben az összes nevelőintézetek szerves egésszé váljanak s egymáshoz való viszonyuk meghatároztassék. Ezeket az eszméket tárgyalja: Didactica magna (Nagy Oktatástan 1628-31) c. művében.

C. munkássága ismeretessé levén, már az 1632. zsinat meghagyta neki, hogy a testvérek összes iskoláiban az ifjuság nevelése felől gondoskodjék, az 1635-iki zsinat pedig megbizta a lissai latin iskola jobb lábra állításával. Lissa is méltányolván fáradozásait, lelkésznek választotta s a gimnázium igazgatását rábizta, melyet 1641-ig vezetett. C. hatásköre növekedtével terveit, saját nemzete szűk köréből kilépve, az egész emberiség számára akarta értékesíteni s ehhez képest dolgozta át latinul oktatástanát, melynek egyes részei Svédországba s Angliába is lejutottak, bár az egész munka csak 1657. adatott ki. A tervezet mindenütt tetszésre talált s C. Svédországba, Franciaországba és Angliába is lejutottak, bár az egész munka csak 1657. adatott ki. A tervezet mindenütt tetszésre talált s C. Svédországba, Franciaországba és Angliába kapott egymásután meghivást. Az angolok meghivását fogadta el s 1641 szeptember 21. megérkezett Angliába. A politikai viszonyok azonban kedvezőtlenek voltak s ő nem valósíthatta meg terveit. 1642 ápr. Geer Lajos gazdag svéd kereskedő meghivására aztán ennek birtokaira utazott Svédországba, de itt sem maradhatott soká, hanem Elbingbe ment Poroszországba s ott házat vett és letelepedett, hogy Oxenstierna megbizásából a svéd iskolák számára könyveit átdolgozza. Hat évig maradt Elbingben s a svéd könyveken kivül megirta: Novissima linguarum methodus c. munkáját. 1646 végén pedig Svédországba utazott s egy háromtagu bizottság előtt számot adott elbingi működéséről. 1647. a testvérek az elhalt Jusitnus püspök helyére egyhangulag őt választották meg. Uj hivatala miatt most ismét Lissába ment lakni. Alighogy megérkezett, 1648 aug. 27. meghalt második neje is, s ő, hogy legyen, aki öt gyermekének gondját viselje, harmadszor is megházasodott. A vesztfáliai béke 1648. nagy csalódást okozott a testvérek közt, a cseheket kihagyták a békekötésből s igy minden reményök eltünt, hogy hazájukba visszatérhessenek. Ebben az állapotban tekintete a Rákóczy-ház felé fordult. I. Rákóczy György már egyszer hivta C.-t Gyulafehérvárra, de C. a meghivást akkor nem fogadta el, most Drábik látomásai által is ösztönöztetve, R. György özvegyének, Lorántffy Zsuszánnának a meghivására elfogadta a felajánlott sárospataki pedagogárkaságot. 1650 nov. 20-án családjával együtt megérkezett S.-Patakra. Nov. 24. tartotta székfoglaló beszédjét, mellyel a magyar nép figyelmét a közművelődés ügyeire kivánta terelni. C. három iskolai esztendőt töltött S.-Patakon. A tiszta, szép latinság tanulására három osztályt állított fel, melyek közül az első a latinság alapját, a második annak szerkezetét, a harmadik annak ékességeit tartalmazta. 1651 febr. 13. és március 14. megnyilt a C. által s az ő eszméi szerint tervezett vestibulumi és januai s 1652 jan. 10. az atriumi osztály, melynek élén Tolnai István, Kaposi Pál és Ecsedi János álltak. A reáliákról sem feledkezett meg C. a Pansophica hét osztályra volt tervezve, három osztály tehát megnyilt, a könyvek mind a három osztály számára magyar fordítás melléklésével kiadattak. Akart hatni az erkölcsök nemesítésére is. Ezért irta az Erkölcsi szabályokat, mely 1653. került ki a nyomdából (magyarul Tolvaj Mennyői Ferenctől 1677. Lőcse) s annak előtte az Ujra éledt Jostiust v. a restségnek az iskolából való kiüzéséről szóló dolgozatot. A II. osztály nyelvkönyvét szindarabok alakjában is feldolgozta, mely darabokat az ifjak nagy közönség előtt kiváló tetszés közt adtak elő. Ezek a szindarabok: Schola ludus (átjátszó iskola) cím alatt 1856. jelentek meg Sárospatakon. Hasonlókép az egyes osztályok tanítási módját is elkészíté a patakiak számára s végre ott hagyta nekik a: Lucidariumot vagy: Orbis Pictust, melyről maga C. is azt mondja, hogy páratlan könyv. Pataktól azonban meg kellett neki válni. Hiába jósolt Drábik a Babilon ellen (Ausztria), hiába jártak-keltek a testvérek ügynökei mindenfelé prófétálva a Rákóczyt ház emelkedését, II. Rákóczy György nem volt hajlandó kalandos vállalatokra s a magyar urak is, úgy látszi, megelégelték a sok visszavonást. C. tehát hasztalan fordult 1654. is Gentis felicitas (Népek boldogsága) c. emlékiratával a fejedelemhez, a testvérek érdekében semmiféle lépésre rá nem vehette. Csalódott tehát ujból s Patakról visszavonult ismét Lissába. Két év mulva Lissát ismét elpusztították, s C. másodszor vesztette el mindenét. C. sok kézirata égett el ismét az általános pusztuláskor. Szegényül, hosszas hányattatás után jutott el végre Amsterdamba, hol pártfogói segítségével: Opera Omnia didactica c. alatt 1657. kiadta összes műveit. A cseh-morva testvérek felekezete is ez időben vesztette el minden jelentőségét. Munkáit másfélszázra teszik. Hazánkban megjelent művei fel vannak sorolva az Opera Omnia (Amsterdam 1657) c. gyüjtemény III. részében. (L. Szinnyeinél is Magyar irók II. 95, 96. hasáb.) Érdemes végül megemlíteni, hogy az Orbis Pictus képeinek a metszését Bubenka János lőcsei fametsző végezte. Berlinben C. munkáinak összegyüjtésére s az életére vonatkozó adatok teljes hitelü összeállítására C.-társaság alakult. 1892. mint születése háromszázadik évében egész Európában s benne hazánkban is mindenfelé megünnepelték a nagy pedagogus emlékezetét s Budapesten a Magyarországon nyomatott műveiből kiállítás is volt. Az 1892. jubileum alkalmával Németországban Keller elnöklete alatt a Comenius-társulat alakult, mely külön folyóiratot is indított (C. Zeitschrift). A magyarországi munkatársak sorából különösen Kvacsala pozsonyi tanár említendő, ki német nyelven sok tekintetben úttörő munkát is adott ki C.-ról, 1892 aug. 23. Magyar-Bródban (Morvaországban) C. emlékszobrát leplezték le. A legfényesebb ünnepélyt a kis Norvégia rendezte Krisztiniában (nov. 15.), melyen az összes minisztérium is megjelent. V. ö. Witte, J. A. C. in seiner weltgeschichtl. Bedeutung (1892); Dezső Lajos: Comenius Magyarországon. Sáros-Patak; ugyanő a Päd. Encycl. 111. lapján. Szinnyei: Magyar irók II. 91. s köv. hasábok; Kis Áron: M. Népisk. Tan. Tört. 91, 231, 351.

Comes

(lat.). A középkorban méltóságot és bizonyos hivatalt jelentett. Latin neve a grófnak. Eredete a rómaiak korára vihető vissza, hol a császárt kisérő főurakat nevezték comitisek-nek. A frank császár-királyok alatt a comes mindig hivatalnokot jelentett. A görög császárok korában a hadosztályok vezéreit találjuk e néven; itt tehát ez már állami méltóságot töltött be. Midőn Nagy Károly birodalmát szervezte, a törzsbeli Gaufürst-ek helyébe kinevezett egyénekre bizta a Gau kormányzatát s ezek C. a. m. graf nevet kaptak, akik a kerületekben főleg a biráskodási és politikai tisztet töltötték be. Hazánkban a királyság felállításakor a nyugat-európai állameszmék szt. Istvánnál döntő befolyást gyakorolván, a főpapok mellett «comites» nevek alatt említtetnek azok, kik az országos ügyek kezelésével voltak megbizva ugy a király udvarában, valamint az egyes várkerületekben mint várispánok. A C. szó nálunk is tisztséget, hivatalt vagy méltóságot jelentett, s aszerint, amint bizonyos jelzővel közelebbi meghatározást tüntet fel, p. C. Palatinus, akkor hivatalt, ha pedig minden jelző nélkül állt a név mellett, akkor méltóságot. Ez utóbbi tényleg a nagyobb részt képezte. Többnyire minden hivatal C. cimet adott birlalójának, sőt ha nem nemes egyén viselt valamely hivatalt, neve mellett a C. cimet ez is viselte. A comitatus szó jelentett oly bérbirtokot is, amelyet a királyok vagy hercegek hadi szolgálat fejében ideiglenesen adtak hiveiknek, ezen bérbirtokosok vagy hadbéresek aztán a comitatus szó alapján ugyancsak C.-nek neveztettek. Az ország nem nemes lakosai négy csoportra oszolván: a vár-népek, az egyház, a földesur és a király népei fölött a biráskodást mindig a saját külön comesük eszközölte. A törzsszerkezet nyomán előbb a nemzetségek, majd az abból alakult családok fejei is viselték a C. cimet, végül az gyakran a családnak több tagjára is átment. A középkori eme C. szó tehát hazánkban korántsem jelentette az illető egyénnek grófi-családi rangban állását, mert az mindig időleges hivatal, vagy méltóság jelzője volt és mindig a biráskodási jogot foglalta magában. Körülbelül a XV. századig maradt ez igy, midőn is már a mai értelemben vett családi grófi méltóság megjelölésére szolgál és vétetik használatba a C. szó. Volt ugyan hazánkban is példa reá, hogy már a XIII. sz.-ban az Árpádok alatt is adományoztatott grófi családi méltóság, és tagjaik valóságos, tiszta és jelzett cimzetü szabad grófoknak neveztettek, igy a vodiekai grófok (Blagay-család) és a vegliai grófok emeltettek ily grófi rangra; ámde ez nem a szoros értelemben vett Magyar- - mint anya- - országban fordulván elő, bizonyos az, hogy grófi családok abban a korban Magyarországban még nem voltak, habár egyes családok örökösen apáról fiura szállván, birtokon alapuló nagyobb hatalomnak, kiválóbb társadalmi állásnak élvezetéhez jutván, egy u. n. birtok-arisztokrácia képződött és tagjaik Baromes, Comites, potentes nevezete alatt jelentkeznek az oklevelekben.

Come sopra

ol., a. m. fenn; zenei műszó. Ha valamely zenedarabnak első időmértékét, mely egy ideig más időmérték által szakíttatott félbe, ismét érvényre akarják emelni, akkor a C. kifejezést használjuk, mely ugyszólván azonos az a tempo v. tempo primo kifejezésekkel.

Comes stabuli

l. Connétable.

Comfort

(angl., ejtsd: kom'fórt), tkp. biztatás, vigasz, erősítés; tágabb értelemben testi és lelki jólét fogalmára használják, továbbá a házi kényelemre, amennyiben ennek szülő oka a praktikus és izléses berendezés. comfortable (ang.), kényelmes; nálunk az egyfogatu bérkocsik neve.

Comines

(ejtsd: komin) v. Commines, flamandul: Comen, város a francia É-i határon; a Lys folyó két, hiddal összekötött részre osztja: egy francia és egy belga városra. Az első Nord départementhoz tartozik, (1891) 5435 lak., az utóbbi C.-Nord pedig Ny.-Flandriához, (1890) 4927 lak., mindkettőben a vászon- és gyapotipar virágzik. Azon régi kastélyból, amelyben 1445. C. történetiró született, még most is fennáll egy kis torony.

Comines

(Comineus) Fülöp de la Clite de, sieur d'Argenton, francia államférfiu és történetiró, szül. C. várában Flandriában 1445., megh. Argentonban 1509 október 17-én. Mint ifju, Jó Fülöp burgundi herceg udvarához került s Merész Károly bizalmas embere volt. Midőn XI. Lajos Franciaország királya Péronneban Károly fogságába került: C. közvetítette közöttük a békét. 1472. XI. Lajos szolgálatába lépett, aki bizalmával és nagy birtokokkal ajándékozta meg. Comines a francia udvarban oly kiváló állásra emelkedett, hogy a király egyik rokonát kapta feleségül. De Lajos utóda, VIII. Károly király nem bízott benne, s azzal gyanusította, hogy C. az orléansi herceggel összeesküvést forralt ellene: ez okokból C.-t 1486-ban elfogatta s előbb a loches-i várában (Berryben), még pedig ketrecben nyolc hónapig fogva tartotta; később Párisban három évig tartotta fogva és végre vagyona egy részének elvesztése mellett tiz évre számüzte az udvartól. Csak most sikerült C.-nek a királyt áratlanságáról meggyőzni, aki ekkor méltóságait és birtokait visszaadta. C. azután követnek ment Velencébe. XII. Lajos király is nagy kitüntetésben részesítette, mivelhogy C. neki még mint orléansi hercegnek szolgálatokat tett. C. emlékiratai 1524. jelentek meg először Párisban. Jobb kiadást rendeztek: Lenglet Dufresnoy (4 köt., Lond. és Páris 1747); továbbá Dupont (3 köt., Páris 1840-47). Ez emlékiratokat ugyszólván minden nyelvre lefordították. V. ö. Kervyn de Lettenhove, Lettres et négociations de Philippe de C. (Brüsszel 1867); Weber C. (Hist. Aufs. u. Abhdgen); Chantelauze, Ph. de C. (Correspondant, 1880-81. évf.); Timpe, Th. de C. 1879. Chevalier Ulysse: Répert. de sources histor.

Comino

Malta és Gozzo közt fekvő kis sziget a Földközi-tengerben, hossza 21/2, szélessége 1 km. Ny-ra tőle van a lakatlan kis Cominetto.

Comiso

város Siracusa olasz tartományban, 25 km.-nyire a tengertől, (1881) 19 333 lak., szappangyártással, forrással, amelyet Bagni di Diana-nak hivnak.

Comissatio

(lat.), a tdki lakomára (coena) következő dorbézolás.


Kezdőlap

˙