Csavargőzös

l. Propeller.

Csavar-hasáb

l. Csavar.

Csavarkapocs

(csavaros csatló), a vasuti járóművek egymáshoz kapcsolására szolgáló eszköz. (l. ábra.) Főrészei az a kengyel, a b hevederpár s a c orsó. Minden lokomotiv vagy kocsi 2 csavarkapoccsal van ellátva (egy elül, egy hátul), mely az e, e1 vonóhorgon függ. A kapcsolást ugy eszközlik, hogy p. az összetolt kocsik egyikének csavarkapcsát felemelik s kengyelét (a) a másik kocsi vonóhorogjára (e1-re) akasztják. Az orsó forgatásával a kapcsot a szükséghez képest összehuzhatják, hogy a kapcsolást szorosabbá tegyék. Minthogy 2 kocsi kapcsolásánál mindig 2 csavarkapocs kerül egymással szembe, az egyik a kapcsolásra, a másik pedig tartalékul szolgál s lelógó kengyelénél fogva egy kis horogra akasztatik a kocsi mellgerendája alatt, hogy menetközben ne himbálódzék. A vonatszakadások meggátlására azonban mind általánosabban kezdik a második csavarkapcsot is felhasználni. Egy módja ennek az, hogy a hosszura eresztett 2. csavarkapocs szintén beakasztatik az átellenes vonó horogba, e-be; ez a biztonsági kapocs a Nándor császár-vasutnál használtatik (átdugó kapocs). Egy másik megoldás az u. n. porosz szabványu biztonsági kapocs (dk) közbeiktatásával van elérve, azáltal, hogy a beakasztás ennek a horogjába történik, mint az ábra mutatja. Ez a biztonsági kapocs hazánkban is el van terjedve s az uj kocsik már ezzel együtt szállíttatnak. Az egymás átellenében levő két ily biztonsági kapocs szükség esetén, p. ha az egyik C. elszakad, egymásba is kapcsolható és pedig az egyiknek kengyele (k v. k1) a másiknak horogjába (d v. d1-be). A csavarkapocs vas- vagy lágyacélból készül.

[ÁBRA] Csavarkapocs.

Csavarkerék

Egymást keresztező tengelyek forgatására használt olyan fogaskerék, melynek fogai a kerék-koszorun nagy emelkedésü csavarvonalban hajlanak. L. Fogaskerék.

Csavarkötés

a géprészeknek egybekapcsolására általánosan használt kötés. Azokat a részeket, melyeket többször szét kell venni, többnyire csavarral kötik össze, mert a legerősebb csavarkötés is szükség esetén könnyen szétvehető. A szerkesztőnek mindig gondoskodni kell arról, hogy a csavarkötést ugy szerkessze, hogy abban a csavart csak huzó erő támadhassa meg, a nyiró erők hatása ellen pedig a kötendő tárgyakból kinyuló alkalmas nyulványok védelmezzék meg. L. Csavar.

Csavarkulcs

a csavarok szorítására és megoldására való eszköz. Alakja a csavartok megfogására alkalmas villás fejü vasrúd, melynek méretei olyanok, hogy kézzel kényelmesen átmarkolhatók legyenek s vele a csavar megszorítására szükséges erőt egy ember kifejthesse. A csavarok méreteinek sokfélesége szükségessé tette oly C.-k készítését, melyeknek fejét a különböző csavartokok méreteihez állíthassák be. Ilyenek az ugynevezett különleges C.-k. Ezek között legáltalánosabban az ugynevezett francia C.-t és az angol C.-t használják. Smith Saleb a közönséges kulcsok egyik szárát rövidebbre ajánlja készíteni, hogy a csavartokot gyorsabban foghassák meg vele.

Csavarkút

(Propellerbrunnen). Azon aknaalaku kivágás a hajónak hátsó fedélzetén, amelyen át direkte a viz felszinére és onnan alámerülve a gépcsavarhoz lehet jutni. Ilyen C. rendszerint csak oly hajókon található, melyeken nem a gép a fő mozgató erő, hanem a szél, illetve a vitorla, a gép pedig csak kisegítő motor gyanánt szolgál oly esetekben, midőn a szél ugy erejére, mint irányára nézve kedvezőtlen. Hogy a vitorlának kizárólagos használatánál a csavar, illetve annak szárnyai a viznek ellentállván a hajó tovahaladását ne akadályozzák, a csavart forgótengelyéről lekapcsolják és a csavarkútba a viz felszine fölé huzzák. A C. négyszögletes kerete a nagy sullyal biró csavart az oldalmozgás ellen biztosítja, a felhuzás vagy leeresztésnél pedig vezeti. Oly hajókon, melyeken a csavar a vizből ki nem emelhető ugyan, de forgótengelyétől elválasztható, a be- és kikapcsolásnak művelete a C.-nál hosszunyelü strófkulcsok segélyével történik. Ez esetben a forgó tengelyen ülő csavar vizszintes irányban annyira hátratolatik (v. a tengely huzatik beljebb), hogy az a tengelyen szabadon foroghasson akkor, ha a hajó sebessége következtében okozott viznyomás ezt követeli.

Csavarmag

A csavar rudjának azt a részét nevezik igy, melyre a hasáb v. menet csavarodik. L. Csavar.

Csavarmenet

v. csavarhasáb, l. Csavar.

Csavatmentű virág

(növ., flo acyclicus) olyan, melynek valamennyi része a kehelytől kezdve a termőig spirális vagyis csavargós vonal irányában sorakozik egymás után.


Kezdőlap

˙