Horgonycsavar

(ném. Bratspill; ol. mulinello; ang. windlass), rendesen a kisebb hajók felső fedélzetén az előrészen vizszintesen fekvő, hosszu gorgótengely, mellyel a horgonyláncot v. a horgonykötelet bevonják és ezáltal a kivetett horgonyt a láncrések alá huzzák, amire a hajó utját megkezdheti.

Horgonycsigázó

(ném. Kattackel; ol. paranco di capone; ang. cat tackle), erős, rendesen négy koronggal ellátott csigákból és azokon átfutó kötélből álló szerszám, mely a láncrésig felhuzott horgonynak a horgonydarura való emelésére és azután a horgonyvánkosra való fektetésére szolgál, ugy hogy a horgony megint a vetésre kész állapotban legyen.

Horgonydaru

(ném. Ankerkrahn, Krahnbalken; ol. grua di capone; ang. cathead), két erős, rendesen négyszögletes fa vagy ugyanolyan üres vasgerenda, mely a felső fedélzet magasságában a hajó homlokrészéből csaknem vizszintesen oldalt és előre akként áll ki, hogy a hajótő vonalával megközelítőleg 45° szöget képez. A H. a horgonynak a vizből való kiemelése után annak a helyére való fektetésére szolgál, mely végből a H. kifelé álló végén rendesen négy csigakorong van a végcsigázó kötelének átbujtatására.

Horgonydij

(ném. Ankergeld, Hafengeld; ol. diritti d'ancoramento, di porto; ang. duty of anchorage), azon dij, melyet egy hajó valamely kikötőben vagy révben a horgonyvetésért, tágabb értelemben az ottan való tartózkodásnak engedélyeért fizet. L. Hajózási illetékek.

Horgonyjog

(ném. Ankerrecht; ol. dirotto d'ancoramento; ang. law of anchorage), azon jog, melynél fogva egy hajó idegen kikötőben vagy révben dij nélkül, vagy dijnak lefizetése mellett horgonyt vethet. L. Tengerjog.

Horgonykocsi

a gőzszántásnál, és pedig az u. n. körülfogó és az egylokomotivos rendszernél a drótkötél vezetésére szolgál. Éles és a kocsi súlyánál fogva mélyen benyomuló kerekekkel bir, ugy hogy az állványzatán csapágyazott vizszintes fekvésü kötéldob a kötél legerősebb huzásánál is megtartja helyzetét. Minden barázda huzása után a H.-k a barázda szélességével vagy önműködőleg haladnak tovább, vagy erre a munkás hozzájárulása is szükséges, ami a különböző szerkezetü H.-knál többé-kevésbé komplikált elrendezés segélyével megy végbe. Megemlítésre méltók a Howard, Savage és Compain által szerkesztett horgonykocsik.

Horgonykötél

v. horgonyalattság (ném. Ankertau, Kabel; ol. gomena; ang. hemp-cable), azon kötél, mely a horgonyláncot helyettesítve, a hajót a horgony előtt tartja. A H. a jelenben már csak fagyos időben alkalmaztatik, mert a lánc a nagy hidegben könnyen megpattan. Minőségére nézve a H. a hajón a legerősebb kötél és hosszasága 200-250 m., máskülönben kábel- vagy jobb kötélnek is nevezik.

Horgonylánc

(ném. Ankerkette; ol. catena dell'ancora; ang. chain-cable), erős kovácsolt vas- v. acéllánc, mely jelenleg a régibb időben használt horgonykötelek (jobb kötelek, kábelek) helyett, a vizbe vetett horgonynak a hajóval való összeköttetésére, és igy a hajónak egy helyen való megtartására szolgál. A lánc szeme rendesen ellipszis alaku, mely az összehuzás, illetve a megnyulás ellen közepén egy keresztszöggel van kipeckelve. Bizonyos hosszaságban egy láncszemet az u. n. lánckengyel (l. o.) helyettesít, melynek célja a láncnak a szükségnek megfelelő és a kengyel által könnyen véghez viendő megrövidítése, v. egy más láncdarabbal való meghosszabbítása. Hasonlóképen, hogy a láncszemek a vizszintes iránybani forgása által göcsöt ne kapjanak, két kengyel között két forgó fél láncszem van bekapcsolva, melyek egy közös, bennök forogható csapszeghez vannak erősítve. Egy kengyelszem által történik a lánc végének a horgonykarikájával való összeköttetése, valamint a másik a hajó láncfülkéjében levő végének a hajótesthez való erősítése is, hogy esetleg nagy mélységekbeni horgonyzásnál a lánc egészen ki ne futhasson. A hajó nagyságához, tonnatartalmához, valamint a horgony súlyához mérten a H. erősebb v. gyengébb. Minden H. első használatba vétele előtt, hidraulikus gépek segélyével, tartó erejére nézve kipróbáltatik.

Horgonyóra

l. Óra.

Horgonyőrség

(ném. Ankerwache; ol. guardia dell'ancora; ang. anchor watch), tengeri hadihajókon v. nagyobb kereskedelmi hajókon, melyeken a legénység száma nagy, mint p. az oceán-gőzhajókon, a horgony, horgonylánc, illetve a hajónak kikötésére szolgáló kötelekre való felvigyázattal megbizott legénység, őrség. Folyamokon hajóhidak vagy építkezési művek felett, vagy oly helyeken, hol a hajók biztos áthaladása valamely véletlen körülmény folytán veszélyeztetve vagy akadályozva van, a parton vagy lehorgonyzott ladikon felállított s kötelekkel, horgonyokkal és ladikokkal felszerelt őrség, azzal a feladattal, hogy az illető vizi műtárgyakban kárt okozható uszó tárgyakat (tőkét, roncsokat, netán elszabadult talpakat stb.) felfogja, illetőleg a hajókat a felmerült akadályról értesítse, óvatosságra figyelmeztesse és szükség esetén azokra felszállva, az illető műtárgynál vagy a veszélyes helyen kellő óvatossággal s a netán szükséges segédeszközök alkalmazása mellett átvezesse.


Kezdőlap

˙