Igazmondó

politikai és szépirodalmi hetilap, előbb a baloldal, utóbb a kormánypárt néplapja. Szerkesztette és kiadta Jókai Mór. Megjelent Budapesten, hetenként vasárnap 4-rét egy iven 1867 jul. 1-től 1879 márc. 30-ig.

Igazodás

a katonaságnál a harcosoknak vagy az oszlopok éleinek egy egyenes vonal szerinti felállítása.

Igazolás

a törvénykezési eljárásban az a jogorvoslat, amely valamely perblei cselekmény - megjelenés, perirat beadása, esküre jelentkezés, eskületétel, felebbezés - vétlen elmulasztása esetében az előbbi állapotba való visszahelyezést, tehát annak megengedését célozza, hogy a cselekményt a lejárt határidőn tul is jogszabállyal lehessen pótolni. A rendes polgári perben általában és a sommás perben is a megjelenés elmulasztása miatt az I. külön eljárás és külön határozat tárgyát képezi; ellenben a sommás eljárásban a fellebbezési v. felülvizsgálati határidő elmulasztása miatt az igazolási kérelmet a felebbezéssel vagy felülvizsgálati kérelemmel kapcsolatosan kell előadni. A telekkönyvi eljárásban I.-nak nevezzük azt a jogcselekményt, amelynek feltétele alatt az előjegyzés által a nyilvánkönyvi jognak mint ilyennek szerzése, átváltoztatása vagy megszüntetése eszközöltetik és melynek bekövetkeztével az előjegyzés hatálya az ennek elrendelése iránti kérvény beadásának időpontjától fogva kezdődik. Az előjegyzés igazolása történik: annak, aki ellen elrendeltetett, a bekebelezésre alkalmas nyilatkozata vagy ellene per utján hozott jogerejü határozat alapján. I., bünügyekben törvénykezési gyakorlatunk s a m. kir. Kuriának 66. sz. döntvénye szerint csakis véghatározatok ellen s csakis a vádlott élhet I.-sal a határidő vétlen elmulasztása alapján. A kir. ügyész, sértett vagy károsított fél s magánvádló I.-sal nem élhetnek.

I. (verificatio), az országgyülési képviselővé történt választás érvényének elismerése. Az I.-i eljárásról a házszabályok intézkednek. Ezek szerint a ház tagjait maga igazolja. Az országgyülés megnyitása után a megbizó leveleiket átadott képviselők kilenc osztályra osztatnak. Az első osztály megvizsgálja a második osztálybeliek tagságát stb. Az országgyülés elejére meg nem jelent tagoknak igazolására a ház saját kebeléből egy kilenctagu állandó bizottságot választ. Kifogástalan választás az, melynek választási jegyzőkönyve rendben van s mely ellen panasz beadva nincs. A választásnak kétségbe vont érvénye fölött a ház határoz, mely szükség esetében a választás iránt saját kebeléből kiküldött tagok által eszközlendő vizsgálatot is rendelhet el.

Igazolási levél

(ném. Geleitsbrief, Seebrief; ol. il passaporto; ang. the passport), nyilt levél (okmány), melyet a hajós vagy tengerész (értendő a hajó vezetője vagy kapitánya) a kormánytól kap, hogy utját mindenütt feltartóztatás nélkül folytathassa és amely első sorban szolgál a hajó nemzetiségének igazolására. Az I. a hajónak és parancsnokának nevét, legénységének számát, valamint a hajónak megterheltetési épességét tartalmazza, továbbá azt is bizonyítja, hogy a hajó egy bizonyos állam polgárának tulajdonát képezi.

Igazolvány

(certificatum), valamely ténynek, viszonynak, körülménynek bizonyítására szolgáló irat.

Igazság

Általában igazaknak tartjuk azokat a gondolatainkat, melyek a valósággal megegyeznek. Valamivel mélyebben vizsgálva a dolgot, azt találjuk, hogy ez a megegyezése a gondolatnak a valósággal, voltakép megegyezése a gondolatoknak egymással s igy ez az igazság igazi kriteriuma. Mennél egyetemesebb belső világunknak ez a maga magával való megyezése, ellenmondásoktól való mentessége, belső rendje és harmoniája, annál inkább megközelítjük az igazság eszményét. Magának az I.-nak nincsenek fokozatai; de az ember elméjében az I. többé-kevésbé tökéletlen formában él. Szoktunk beszélni formai igazságról, amivel azt akarjuk mondani, hogy bizonyos gondolatok megegyeztethetők egymással, anélkül, hogy ezzel el volna döntve, vajjon a formailag igaznak talált gondolatok más idetartozó gondolatokkal is megegyeznek-e? Empirikus I.-oknak a tapasztalat utján szerzetteket lehet mondani, nem tekintve, hogy a tapasztalati igazságok más jogosult szempontok tekintetbevételével mikép itélendők meg. Empirikus igazság, hogy a nap bizonyos utat látszik leirni az égboltozaton, amiből nem következik, hogy tényleg megteszi ezt az utat.

I. tárgyi értelemben az, ami a törvénynek megfelel; alanyi értelemben az embernek az a tulajdonsága, mely szerint magatartása a tárgyi értelemben vett I.-nak megfelelő. Erkölcsi értelemben I. magatartásunknak s gondolkozásmódunknak az erkölcsi törvény parancsainak megfelelő volta, mig a jogi v. társadalmi I. csakis az emberi cselekményeket, de nem a gondolkozásmódot s az indokokat is veszi tekintetbe. Az erkölcsi s a társadalmi I. összezavarásán alapszik a római jognak az a tétele: «justitia est constans et perpetua voluntas jus suum cuique tribuendi»; a kettő között való különbségnek felismerésére utal ellenben a tétel: «non omne quod licet honestum est». Az I. szigorának enyhítése a méltányosság (aequitas). I. alatt érteni szokás továbbá a birónak sarkalatos erényét, amelynél fogva személyi tekintetek nélkül legjobb tudomása és lelkiismerete szerint jogot és I.-ot szolgáltat. L. még Büntetőjogi elméletek.

Az I. mint esztetikai eszmény mindig tiszteltetett ugyan, de sohasem volt ugy proklamálva, mint ebben a században. Az igazság annyira uralkodik a mai szépirodalomban, hogy néha a szépség rovására megy, sőt némely kiváló, nagytehetségü iró, mint Zola Emil, a szépséget egyáltalában eltagadja mint művészi vezéreszmét és csupán csak az I. ábrázolását tüzi művészi céljául. Zola és a vele rokon irók igazsága azonban csakis a társadalmi állapotok és az élő egyének hű ábrázolásában áll. Ezekkel szemben áll egy másik igazsági iskola, az Ibsenek, Echegaryk, Strindbergek, Hauptmannok, Sudermannok és Tolstoi-ok iskolája, melyek a hazugság ellen harcolván, az igazi erkölcsi elvek uralkodásra juttatását célozzák. Az I. művészetének megnyilatkozását legjobban Byrontól számítjuk az angoloknál, kik aztán Dickens és Thackerayban látták tetőpontját a humoros, életigazsággal megirt regénynek; a franciáknál örök mintaképül szolgál Balzac, kinek a drámában Augier és Dumas fils felelnek meg. Az igazságirány még folyton mérvadó napjainkban is, ámbár a régi idealizmus, romanticizmus és miszticizmus ujra lábra kapnak.

Igazságérzet

az erkölcsi igazság követelményei iránt való ösztönszerü készség. Akiben megvan az az eredeti hajlandóság és képesség, hogy igazságot gyakoroljon, annak van I.-e.

Igazságosság

az ótestamentomban az isten törvényeivel egyező életmód; tehát mint az ember törekvéseinek végcélja, a legfőbb erény. Az isten I.-a alatt az isten tulajdonságainak egyikét értették és pedig nem csupán ugy értelmezve ezt, hogy isten igazságos biró, aki megfizet mind a jóknak, mind a gonoszoknak érdemük szerint, hanem inkább kapcsolatba hozzák isten jóságával, kegyelmével, az istenes életre serkentő és segítő isteni kegyelemmel. L. Eredendő bün és Eredeti állapot.

Igazságszolgáltatás

(eszt.), a poétának az a magasztos joga, hogy elbeszélése vagy cselekménye végén kit-kit erényei szerint megjutalmaztasson, büneiért meglakoltasson. Ámbár a költő maga is hihet a világigazságban, de azt a gyors I.-t, mit ő műveiben véghez visz, mégis csak a saját ihletett képzeletének kiváltságakép tekintheti. A poéta ugyszólván megrövidíti az ember perét a sorssal, évtizedek vagy évszázadok lassu munkáját prófétai szemmel összefoglalja. Főleg a nép szereti ezt a poétai I.-t és azért népszerü darab e nélkül nem képzelhető. A modern drámai-irodalom, mely nem idealizál, már nem igen törődik az I.-sal. Az életet ugy tükrözteti, amilyen. Néha a bünt diadalmaskodni, az erényt elveszni hagyja. És ez a hatás az erkölcsösebb, mert megutáltatja a nézővel azt a ferde világot, melyben bün győz és erény bukik.

Az I. és közigazgatás elkülönítésének nagy elvét, mely abban találja alapját, hogy az I.-nál egyedül az igazság tekintetei irányadók, mig a közigazgatásnál a célszerüség (opportunitas) szempontjai nyomulnak előtérbe, hazánkban az 1869. IV. t.-c. iktatta törvénye: «Az I. a közigazgatástól elkülöníttetik. Sem a közigazgatási, sem a birói hatóságok egymás hatáskörébe nem avatkozhatnak». A későbbi törvényhozás azonban az elvbe ismételten rést ütött. Igy jelesül az 1877. XXII. t.-c., mely a kisebb polgári peres ügyekben való eljárást részben a közigazgatási hatóságokhoz utalta; az 1880. XXXVII. t.-c., mely némely kihágási ügyekben a közigazgatási hatóságokat büntető birói hatáskörrel ruházza fel. L. Birósági szervezet és Közigazgatás.

Igazságügyi fenség

(Justizhoheit), a jogszolgáltatásra, jelesül a polgári és büntető jogszolgáltatásra vonatkozó államhatalom. A modern állam a biróságnak az államhatalomtól való függetlenségét elismeri, de ez nem zárja ki az igazságügyi kormányzatnak tevékenységét a felügyelet, fegyelmi hatalom gyakorlása, a biróságok szervezése, a birói állások betöltése s a birói itéletek végrehajtása körül. Maga a birói hatalom az államhatalomnak kifolyása s azért az államhatalom, - hazánkban az 1869. IV. t.-c. 2. §-a szerint «Ő Felsége a király nevében» gyakoroltatik.


Kezdőlap

˙