Szimulációként határozza meg Baudrillard egyik esszéjében
jelen dolgaink folyamatait. A dolgok olyan különös állapotával
szembesülhetünk, ahol az eredet és a cél összeütközik és neutralizálódik,
ahol az igazság kérdését már nem tehetjük föl, hisz mindez sem nem hamis,
sem nem igaz, és a szimuláció sem jelent hamisat, disszimulációt, hanem igaz
és hamis kölcsönös semlegességét. Azt is feltehetjük, hogy ez az egész
szimuláció az emberi faj funkcionális védekezési mechanizmusa, de ezt
nem tudhatjuk. Lehet, hogy az ember legmélyebb vágya, hogy a régi gondoktól,
az igazság, a szabadság, az intelligencia, a felelősség stb.
alapproblémájától szabaduljon. A valódi óhaj talán nem is az, hogy uraljuk a
világot, vagy hogy a világot szubjektummá alakítsuk át, vagy hogy saját
akaratunkat a világra kivetítsük. Valószínű, hogy a produkciót, az egész
világ produkcióját túlzásba vittük, a produkció szinte minden útját
meghaladtuk, és talán ezek mögött egy új lehetőség bontakozik ki. Egyfelől a
dolgok radikális közömbösségének állapotát kell megfigyelnünk és
elemeznünk: a radikális sorstalanságot; másfelől viszont
lehet, hogy ez csak egy álom, metafora vagy rögeszme és kívánhatjuk, hogy
legyen radikális kihívás, radikális fatalitás, radikális sors.
(Baudrillard, 1991.)
Az "elméleti űr" tiszttartójaként aposztrofált gondolkodó eszmefuttatását
csak kiindulópontként kívántam jelezni, felvillantva vele huszadik
század végi létünk pozíciójának egy lehetséges értelmezését. Ha jól
megfigyeljük a gondolatmenetet, akkor az első pillanatok után az lesz a
benyomásunk, hogy itt valami nagyon súlyos probléma került megfogalmazásra.
Nem pusztán az emberi tradíciók történetéhez kapcsolódó értékek elvetéséről
és újakkal való helyettesítésükről van szó, hanem sokkal inkább egy végső,
radikális kihívással való szembenézés szükségességével és kívánságával. Új
fejezet kezdődik, már nem az ember által eljátszott értékek visszahódításának
igézetében, hanem a sorsok erőterében, a különböző értelmezési módozatok
dialógusaiban.
A többes szám hangsúlyos. Mert nem egy radikális kihívással kell
szembenéznünk, hanem egyszerre többféle irányból érkezővel. S így nemcsak a
különböző dolgokból adódó értelmezések sokféleségével érdemes számolnunk,
hanem a válaszkísérletek is megsokszorozódnak, és egészen finom erezetű
kapcsolatrendszereken keresztül érintkeznek, erősítik avagy gyengítik
egymást.
A szcientista, a pragmatikus, a tradicionális vagy az ökológiai
álláspontokról megfogalmazódó kérdések sokszor szükségszerűen ütköznek
jelenünk sokféleségében az eszmék és cselekedetek tarkaságában már nemigen
számíthatunk biztosnak vehető megoldásokra.
Mindezt, azt hiszem, nem szükséges különösebben bizonygatni, hisz láthattuk
századunk történetében, hogy hova vezettek a monolitikus politikai-társadalmi
berendezkedések (sztálinizmus, fasizmus), és azt is tapasztalhattuk, hogy a
kapitalizmus gazdasági racionalitása is folytonos bővítésre szorul, és
különböző külső elemek - pl. mint az állam - beavatkozását teszi szükségessé
működésének érdekében.
Tehát különböző megközelítési módokat vehetünk szemügyre, nem tudjuk
bizonyosan, hogy melyik közelíti meg leginkább a radikális kihívásra
válaszoló feleletet. Valószínűleg együttes eredőjük vihet bennünket
sorsproblémáink megoldása felé, s világunk otthonosabbá tételének
megteremtéséhez.
Jelen könyv célja így nem egyetlen irányzat nézőpontjából szemlélt
kérdésfeltevések és valószínűsíthető igazságok megfogalmazása, hanem sokkal
inkább a már jelzett pluralitás fölvázolása. A különböző filozófiai-antropológiai
problémák, s ezek etikai relevanciája ekképpen nem egy-egy megközelítési mód
teljes bemutatását célozza meg, csak a jellegzetes attitűdök érzékeltetése
lehet feladat. Ami mégis legalább megközelítőleg egy irányba terelheti a
különböző attitűdöket, az az értelmező-feltáró módszer problémaorientációja,
hogy kísérletet teszünk arra, rekonstruáljuk azt: mi történik velünk, és
milyen lehetőségeink vannak az elkövetkezendőkben.