A hermeneutikai módszer alappozíciója hatja át mind a különböző
szövegelemzéseket, mind az egzisztenciális problémahelyzetek megközelítését.
A bibliaértelmezésből kinövő, és a klasszika filológiától is elváló
Schleiermacher nevéhez fűződő általános hermeneutika a megértés
tudományává, ill. művészetévé vált az elmúlt két évszázadban. Itt a
filológiától különbözően nem szabályhalmazzal van dolgunk, hanem összefüggő
rendszerrel, amely a párbeszéd útján történő megértést tűzi ki céljául. A
Dilthey-féle megközelítés tanulságait Bacsó Béla így összegzi:
"A hermeneutika tehát arra tanít, hogy a múlt és jelen társadalmi-individuális
tradíciószövedékét történeti módon interpretáljuk, azaz múltunkhoz úgy
forduljunk, hogy az mást is mondhasson, mint ami "evidensen" rákövetkezik, s
hogy legyen érzékünk ahhoz, hogy ebben a feltáró értelmezésben mások számára
ez a rákövetkező teljesen mást is jelenthet ugyanazon a jelentéshorizonton
belül." (Bacsó, 1989. 106-107. p.)
A szellemtudományok alapjait kutató Dilthey (Dilthey, 1974. 469-543.
p.) a szöveget és értelmezést egyaránt történeti termékként határozta
meg. Husserl fenomenológiája nyomán az ontológiai megközelítést
előtérbe helyező Heidegger még egy lépéssel továbbment, és az ember
hétköznapi létét a világ fenomenológiai vizsgálatának összefüggésében
értelmezte. Az "ittlét" (Dasein) hermeneutikája már nem a szövegértelmezés
szabályainak tudományaként jelentkezik és nem pusztán a szellemtudományok
módszertana, hanem az emberi létezés fenomenológiájának kifejezése.
Heidegger arra világít rá, hogy a "megértés" és az "értelmezés"
az ember létének alapvető formái. A Lét és időben (Heidegger, 1989)
kifejtett hermeneutika egyszerre fogalmazza meg a megértés ontológiai
dimenzióját (és mindazt, ami ebből következik), és ugyanakkor kifejezi
Heidegger sajátos fenomenológiáját. A világban való létünk egyik mozzanatát,
a gondoskodást és ennek alapvető fontosságát így határozza meg: "A
gondoskodás megnevezésnek mindenekelőtt megvan a maga tudományelőtti
jelentése, és ezt mondhatja: valamit véghez vinni, elintézni, rendbe tenni.
A kifejezés még a következőt is jelentheti: valamiről gondoskodni a magam
számára, abban az értelemben, hogy megszerezni valamit magamnak. Továbbá
használjuk még egy jellemző fordulatban is: gondban vagyok, hogy a
vállalkozás balul üthet ki." (Heidegger, 1989. 161. p.)
Alapvető jelentőségű századunkban Gadamer munkássága is, ahol a
hermeneutika az esztétikával és történeti megértéssel egybekapcsolva fedi
fel a szövegek által közvetített hagyományt, s mutat rá a dialógus,
ill. a kérdés hermeneutikai elsőbbségére. "Tehát aki érteni akar -
írja Gadamer -, annak kérdezve vissza kell mennie a mondottak mögé.
Válaszként kell megértenie őket egy kérdés felől, melyre válaszolnak. De, ha
így visszamegyünk a mondottak mögé, szükségképpen a mondottakon túlra
kérdezünk. Hiszen a szöveget csak akkor értjük meg tulajdon értelmében, ha
szert teszünk a kérdéshorizontra, mely mint olyan más lehetséges válaszokat
is szükségképpen átfog." Ez a megértés a nyelv segítségével történik, ami
a beszélgetésben teljesedik ki. "Valami oda van téve középre, ahogy a
görögök mondották, melyben a beszélgetőpartnerek részesednek, s amelyről
véleményt cserélnek. Ezért a dologról való megértetés, melynek a
beszélgetésben létre kell jönnie, szükségképpen azt jelenti, hogy csak a
beszélgetésben dolgoznak ki közös nyelvet. (...) A beszélgetésben végbemenő
megértés nem pusztán saját álláspontunk előadása és érvényesítése, hanem
közösséggé változás, melyben nem maradunk azok akik voltunk." (Gadamer,
1984. 259-264. p.)
A nyelvben jelentkező szimbólumok fölfejtésének mozzanatával Ricoeur
még árnyaltabbá tette a megértés folyamatát. A hermeneutikai program a
világos és kézzel fogható tartalom és jelentés felől halad a rejtett felé.
Az interpretáció ebben az esetben a legtágabb értelemben vett szövegre
irányul, amelyet egy álom szimbólumai éppúgy alkothatnak, mint egy közösség
vagy irodalmi mű szimbólumai és mítoszai. Az egyjelentésű és többjelentésű
szimbólumok közül Ricoeur a második típussal foglalkozik, ahol ez a sokfajta
jelentés egy szemantikai egységgé állhat össze. A modern kor mítosztalanító
törekvései adják az egyik pólust, itt a fő cél a szimbólumok rejtett
értelmének föltárása, míg a másik póluson a szimbólumokat megsemmisítők
helyezkednek el, mint Marx, Freud és Nietzsche. (Ricoeur, 1965., Palmer 1987.
112-113. p.) És amit külön hangsúlyoznunk kell Ricoeur kapcsán, hogy nemcsak
az egyes szövegek elemzése a célunk, hanem az egzisztenciális szituációkban,
cselekvésekben jelentkező szimbólumok felfejtése is. Ez teheti még inkább
lehetővé az egyes múltbeli szövegek jelen- és jövőorientált rekonstrukcióját,
azaz a kérdésfeltevések horizontjának szélesítését.
És ezzel a rövid megértéstani vázlattal már jelezni is kívántam a könyv és
az egyes fejezetek alapbeállítódását. A hermeneutikai módszer
elősegítheti a szövegek megértését, hétköznapi lét és a "világban-való-lét"
egybehangolódásának körvonalazását, a dialógusok pozícióinak bemérését,
valamint a szimbólumok rejtett értelmének fölfedését.
A filozófiai antropológiai kérdések és az ezekből következő erkölcsi
irányulások bemutatása, értelmezése a problémák történeti vonulata
mentén halad. A mitikus, archaikus egység, az antikvitás mértéke, a középkor
teocentrizmusa, a reneszánsz univerzalitása, valamint az újkor
individualitása együtt adhatják huszadik századi történetünk megválaszolásra
váró kérdéseinek eredetét. Így juthatunk el konkrét konfliktusainkhoz, és
annak a radikális kihívásnak a megértéséhez, ami alapja lehet kezdődő
dialógusainknak.
A történetiségben megnyilatkozó problémacsomópontok kapcsán különböző
alternatívák, megoldási lehetőségek tűnhetnek föl. A viszonylag
állandó antropológiai és erkölcsi dimenziók éppúgy megmutatkozhatnak, mint
a változóak, és így már csak egy lépés választ el bennünket attól, hogy
ezeket a felfedett jelentéseket jelenünkkel szembesítsük, s különböző jövőre
irányuló pozíciókat, stratégiákat körvonalazzunk.
Az egyes témakörök is az előző szisztéma szerint kerülnek bemutatásra. A
kezdőimpulzus, az alapprobléma minden esetben mintegy felvezeti a
történeti pozíciók bemutatását, és körülhatárolja a főbb csomópontokat. A
történeti szövegek különböző antropológiai mozzanatai és az etikai irányok
fokozatosan megmutathatják a különböző szituációk értelmezésének lehetőségeit.
Az egyes szokások és erkölcsök világképpé formálódását éppúgy, mint a
cselekvéseket és döntéseket motiváló erőket.
Az alapkérdés az, hogy milyen antropológiai mozzanatok kerülnek
előtérbe az egyes témák kapcsán, s ennek milyen vetületeit fogalmazták meg a
modern tudományok és művészetek. A különböző gazdasági, politikai,
társadalmi és kulturális alternatívák, az erkölcsök sokfélesége, a
transzcendencia jelentősége, a többdimenziós ember igénye és az individuum
sorsproblémái éppúgy helyet kapnak, mint a jelenből kiinduló kísérletek,
amelyeknek mindegyike fontos erkölcsi kapcsolódási pontokat feltételez.
A történeti horizontok az ember, a környezet és világ különböző
kapcsolódási módjaira irányíthatják figyelmünket. Miként bomlott fel az
"aranykor" egysége, milyen koordináták voltak a görög-római világban, miként
alakult Isten és ember viszonya a középkorban, hogyan emlékezett vissza a
reneszánsz és formálta újjá az antikvitás élményét, s hogyan változott
szubjektum és objektum viszonyrendszere az elmúlt négy évszázadban.
Ha önmagunk és mások számára is fontos kérdésfeltevések megfogalmazásáig
eljutunk, akkor már elérte célját a munka: segített abban, hogy érvényes
dialógusokat folytathassunk, aminek azonban csak a kezdőpontjait
feltételezhetjük, a végpontok már túlmutatnak egyéni kompetenciánkon, s egy
közös megértést előlegezhetnek.