Mindennapi cselekedeteink és világra nyitottságunk
Az antropológiai meghatározottságok szerteágazó tudományos diszciplínákba
való sűrítése jól mutatja azt az alaphelyzetet, amiből végső soron egyikünk
sem tud kilépni. Önmagunkra és másokra vonatkoztatva értékelünk és
értelmezzük a dolgokat és a dolgok világát, s így fogalmazzuk meg cselekvési
céljainkat. És nemcsak a dolgok világával vagyunk így, hanem saját
személyünkkel éppúgy mint a másikéval, különböző viszonyítási pontokat
keresünk, de saját magunk mindig valamilyen formában érintett a folyamatban.
Mindennek tudományos rendszereit pillanthatjuk meg az ember (anthróposz) -
tan (logosz) különféle változataiban. Jelen alfejezet csak vázlatot ad
azokról a fontos problémákról, amelyek a filozófia antropológiai vetületében
jelentkeztek, s a következőkben térképezzük föl az egyes társadalomtudományokban
és természettudományokban jelentkező kérdéseket s ezek etikai horizontját.
Ahonnan elindulunk, hogy megfejtsük mindennapi cselekedeteink antropológiai
mozzanatait, az a köznapi világkonstrukció kerete. Ez jelzi azt a folyamatot,
ami az egzisztenciális életvilág leképzésében mutatkozik meg (Husser, 1976.,
Schütz-Luckmann 1975.), de nem önkényesen, hanem egy társadalmi és
interperszonális érvényességgel bíró episztemé segítségével. Másképpen
fogalmazva, jól bejárható utakat alakítunk ki magunknak, hogy eligazodhassunk
a mindennapokban, de mindeközben figyelünk azokra a szokásokra, normákra,
amik a körülöttünk lévő világot áthatják. Az utóbbi mozzanat sikerességétől
függ, hogy mennyire zökkenőmentesek egyre ismétlődő cselekvéssoraink, s hogy
mennyire teljesülnek elvárásaink.
Másik fontos mozzanata az előző problémának a Heidegger által meghatározott
"ittlét" (Dasein) kategóriája, ami arra is felhívja figyelmünket, hogy
a környezeti világ (Umwelt), ill. az ebben való ténykedésünk mindig a
létezők gondozásának különböző módjaiként bukkan föl. De mindez csak a
másokkal való együttlét során válik láthatóvá, s csak ekképpen fogalmazódik
meg Az ember (Das Man). Ez a mindennapi közvetlenség, a saját létünk
interpretációja és a viszonyítás a másik emberhez és a világhoz teszi
mindenkor élővé, lüktetővé "világban-való-létünket". (Fehér, 1984.)
Alapvető jelentőségű a köznapi világkonstrukció megértési fázisainak
felvillantása, mert ez juttathat el bennünket a teoretikus reflexiók
igényéig. A cselekedetek és a dolgok megismerése előtt már valamilyen
interpretációs keret birtokában vagyunk és nyelvi egységeinken keresztül
dekódoljuk a különböző jelenségeket. Megnevezzük, - kiemeljük,
semlegesítünk, eltüntetünk - Ezáltal világunk nemcsak megmutatkozik, de
újrakonstruálódik is. Funkciójuk szerint osztályozzuk a dolgokat,
tárggyá tesszük a használhatóság érdekében. Persze ez sokszor azzal is
járhat, hogy az eredeti jelentés egy része homályban marad. Az "értékelési
dobozokba" újfent becsomagolunk hozzánk közel álló és távol eső dolgokat,
mintegy érzelmileg feltöltjük környezetünk jelenségeit. A következő,
már magasabb fogalmi szint, a tipizálási háló fölállítása a BKV
ellenőrtől a pincérig, ami egyben a használati utasítást is magában
foglalja. Természetesen ez az egyedi értelmezések alól is többnyire kihúzza
a talajt, de ez úgy látszik elkerülhetetlen a hétköznapok világában, ahol az
ökonomikus reflexiók felgyorsítják tájékozódásunkat. A probléma akkor
kezdődik, ha pusztán ezek uralják cselekedeteinket és ítéleteinket.
Hasonlóan állunk az előítéletekkel is, ezek is szükségesek,
veszélyessé csak akkor válnak, ha bizonyos univerzális normák megszegését
segítik elő vagy ahhoz kötődnek, mint pl. az antiszemitizmus vagy a
rasszizmus esetében. S végül az ideologémák, a szimbolikus értelmi
világok következnek, amik minden ember számára valami olyasmit
közvetítenek, ami nem közvetlen a valóságban meglévő dolgokhoz köthető, de
mégis olyan ideális iránytű lehetőségét hordják magukban, ami túlmutathat
a hétköznapi világ elsődleges jelentéstartományain. Ilyen lehet a művészet,
a tudomány, a filozófia stb., ahol inkább a közvetítés, az utalás és a
konstruálás játssza a döntőbb szerepet. (Lásd még Almási,1992. 58-65. p.)
Mint már jeleztem, a fenomenológiai világkonstrukciónak csak egyik, az
elemzési szinten értéksemlegesnek tűnő vetületét kapjuk meg ebből az
alapállásból, míg az ontológiai dimenzió értékeket és
folyamatokat is
feltáró lehetősége további kérdésfeltevések megfogalmazását segítheti. A
születés és halál közötti lét mindig valamilyen még be nem teljesedett
lehetőség, így interpretációja is folyamatos. Ezt kívántam szemléltetni
Heidegger fogalmi apparátusának kapcsán, hogy az "ittlét" csak a másik
emberrel összefüggésben nyer értelmet, valamint a végpont, a halál
felé figyelő reflexióban jelenik meg nyitottságunk, be nem fejezhetőségünk.
Az ember mindennapi és hétköznapi létéből így eljutottunk a világra nyitott
lény definíciójához, amit Gehlen érzékletes metaforájával szólva
"hiány-lény"-ként aposztrofálhatunk.
Ez a meghatározatlanság, ami lehetőségeinket és értelmezési szabadságunkat
is jelzi, egyben el is határol bennünket az állatoktól, mert az embernek
"világa van", míg az állatfajok mindegyikének mozgástere örökletesen
meghatározott és a fajra jellemző "külvilágra" korlátozott. Az embert nem
zárja magába valamely "külvilág", hanem nyitott az egész világra; mindig
új és új tapasztalatokra tehet szert, és az észlelt valóságra adható
válaszlehetőségei úgyszólván határtalanok. (Pannenberg, 1991. 8-10. p.)
A kérdés ezek után már csak az lehet, hogy miben mutatkozik meg az ember
világra nyitottsága, s hogyan módosul bizonyos feltételek változásával. A
modern filozófiai antropológiai kutatások, felhasználva a társtudományok
eredményeit az etnográfiától a nyelvészetig, jól körvonalazzák azt a
pozíciót, amit az ember elfoglal a világban. Arnold Gehlen a
következő sémára építette emberfogalmát. Az ember elsősorban cselekvő lény,
"meghatározatlan", önmaga számára feladatot jelent, és ennek során
"valamivé teszi magát". "Kinevelés alatt álló lény", aminek egzisztenciájához
hozzátartozik az önművelés, a nevelődés, a képzés. S végül alapjellemzője,
hogy "előrelátó', akár Prométheusz, térben és időben távoli, a jelenből
hiányzó dolgokra utalt és ekképpen - ellentétben az állattal - a jövő
számára is él. (Gehlen, 1976. 41. p.)
A gehleni definícióból, a meghatározatlanságból, abból, hogy az ember
élete során valamivé teszi magát, s hogy előrelátó,
feltérképezi a jövő esélyeit, több fontos dolog is következik számunkra. A
meghatározatlanság mindig készteti az embert arra, hogy valamiképp
körülhatárolja lényegét, s tudja legalább nagy vonalakban, hogy mivé kívánja
tenni magát. A lehetőségek megismerése is ezt segítheti, olyan tudás és
stratégia kimunkálását, amellyel mind önmagát, mind a másikat, mind a
világot látóterébe vonhatja. Ismerős világot akar maga körül, aminek
alakulása tőle (is) függ, s aminek sorsa az ő kezében (is) van.
Hogy ebből az alappozícióból milyen utak nyílnak és hogy ezek iránya és
minősége milyen, az már megint más kérdés. Ezek megválaszolása attól függ,
hogy az ember lényegét miként határozzák meg az egyes irányzatok.
Ha az ember léte időben alakuló, akkor lényege is szükségképpen ehhez
igazodik, és újrateremti önmagát cselekedetein keresztül: a változó
egzisztencia erőterében állandóan más és más jellemzők válnak fontossá az
emberrel kapcsolatban. A modern egzisztenciálfilozófia egyes képviselői is
ezt vallják, ha különbözőképpen is. Sartre a "szabadságra ítéltetett ember"
önmegvalósítását hangsúlyozza, míg Heidegger a "halál felé futó lét" be nem
fejezettségét, végső soron nyitottságát.
Vannak olyan megközelítési módok is, amelyek szerint az ember lényege ugyan
meghatározható (animal rationale - eszes állati, de ez
dinamikus, nem fixált. Ennek is különböző világnézeti érvényességgel
rendelkező változataival találkozhatunk Arisztotelésztől Szent
Tamáson át Nietzschéig, hogy csak a legszélső pólusokat említsem.
Ebből az is kitetszhet, hogy még ha van is valamilyen közös minimum,
amiben megegyezhetnénk a meghatározással kapcsolatban, az történetileg és
egzisztenciális értékelési módozatok kapcsán sokszor igen nagy eltéréseket
mutatna, különösen akkor, ha a végcélt vesszük tekintetbe: az ideák
világához való közeledést, Istennel való egyesülést, a boldogságot, a
szabadságot, s a példákat még fogjuk látni a későbbiekben.
Érdemes a világra nyitott ember "nyitott művének"Eco által
vázolt struktúráját is szemügyre vennünk, mert itt az esztétikai paradigma
keretében olyan cselekvéssort írt le, ami a mindennapok világára is
átfordítható s rávilágíthat néhány értelmezési mozzanatra. 1. a "nyitott"
műalkotásokat - amennyiben mozgásban levők - az arra irányuló fölhívás
jellemzi, hogy csináljuk együtt a művet a szerzővel; 2. egy tágabb szinten
(mint a "mozgásban levő mű" fajának megfelelő nem szintjén) találhatók azok
a művek, amelyek bár fizikai értelemben már befejezettek, mégis "nyitottak"
a belső viszonylatok folytonos sarjadzása felé, amit a műélvezőnek kell
felfedeznie és kiválasztania az ingerek totalitása észlelésének aktusában;
3. minden műalkotás, még ha szükségszerűség kimondott vagy kimondatlan
poétikája szerint is jött létre, lényegileg nyitott a lehetséges olvasatok
látszólagos sorozata felé, amelyek mindegyike új életre kelti a művet
valamilyen távlatból, valamilyen ízlés, személyes végrehajtás szerint."
(Eco, 1976. 55. p.)
Ha az ember művét - kultúráját, társadalmát, gazdaságát, cselekedeteit - nem
egy statikus és mozdulatlan valóság lezárt formájaként szemléljük, hanem
végtelen nyitottságában, akkor az értelmezés végtelen sok lehetősége
és a mű végtelen sok aspektusa találkozik egymással, s kölcsönösen
megvilágítják egymást. S mindennek eredményeképpen nem egymással párhuzamosan
futó értelmezéseket kapunk, hanem olyan találkozási pontok is keletkezhetnek,
amelyek utalhatnak a mű egészének értelmére.