Exkurzus: A TOVÁBBKÉRDEZÉS LEHETÔSÉGE: A MELANKÓLIÁTÓL A TRADÍCIÓIG
Az ember magáraeszmélésével szinte egyidejű a létkérdések
megfogalmazása. Vajon élete rövid szakaszán túl mi történik testével,
lelkével, vajon az Örökkévalóságé-e mindkettő vagy semmivé foszlik a halál
beálltával. Évezredeken át (és ma is) mítoszok, vallások, filozófiák,
művészetek, tudományok próbáltak megküzdeni a problémával. A kérdésekre
adott válaszok mindig egy tágabb, az egész létre kiterjedő értelmezést
kívántak megjeleníteni.
Földényi F. László a Melankólia című könyvében egy furcsa
életérzés, létkódolás pályáját nyomon követve érzékletesen jellemezte a
romantikus melankóliáját. "Egy kifordított sündisznóhoz hasonlítható
ilyenkor az ember: kifelé a nyers, csupasz ideg, hús, befelé a tüskék. A
belső világba való alászállás: menekülés a világtól, a célvesztettségtől..."
(Földényi, 1984. 260. p.) A minden oldalú kiszolgáltatottság, és mindezek
elébe siető, kínokkal terhes kérdezési szomj a paradoxon kellős közepébe
sodorja a kérdezőt. Kérdezni kérdezhet ugyan, de a megválaszolhatóság teljes
reménytelenségében.
"LEGYŰRHETÔ-E AZ ELMÚLÁS MIATT ÉRZETT FÉLELEM?" - kérdezhetjük mi is.
(Föllényi, 1990.) A kereszt metszéspontjáról, a villámról, a középpontról, a
határ átlépéséről, a káoszról, a lehetetlenről és a pillanat leigázó
erejéről, ezek fókuszairól való tudásunk egyre inkább halványodni látszik.
De miért is fontos ezeknek a megközelítése? Egyrészt, mert olyan sejtések
felé közelíti gondolkodásunkat, ami megingatja végtelen
magabiztonságunkat, a racionálisan tervezett világ mindenhatóságába vetett
hitet. Másrészt a meditatív, többoldalú megközelítés útjainak sugallata
érzékennyé tehet a jelzőpontok bemérésére. Sejtést és sugallást
írhatunk, mert a direkt egyirányú megfogalmazások távol állnak attól a
szemlélettől, ami a tradíciók felfejtését elősegítheti.
A kereszt metszéspontjáról ezt olvashatjuk: "Az apokrif
Andrásakta szerint a kereszt az egész kozmoszt átfogja: egyik csúcsa
a mennyekig ér és a Logoszra mutat; a bal és a jobb oldali szára távol
tartja a káoszt és összefogja a kozmoszt; alsó szára pedig a mélységekbe
nyúlik alá, hogy azt, ami legalul van, összekösse azzal, ami legfelül van."
(Föllényi, 1990. 42. p.) Jellemző az idézett szövegrészlet, mert mutatja,
hogy nem egy kanonizált forrás kerül a probléma középpontjába, hanem egy már
akkor is - később még inkább - periferikus látásmód irányítja az ember
léthelyzetére a nagyítóüveget. Fontos egzisztenciális kérdések kerülnek
színre ennek kapcsán a hagyományos istenhit és istenélmény
megkülönböztetésekor. A hagyományos egyházi szervezethez kötött istenhit az
individuum szempontjából egyfajta dogmatizmusként csapódik le, míg az
istenélmény a személyes lét megélése, közeledés a titokhoz, lépés afelé,
hogy saját kérdések megfogalmazására vállalkozzunk.
A létezés természete nyilvánul meg a villám hatalmában is. Ha csak
pillanatokra, de a repedéseken keresztül bepillanthatunk a felfoghatatlanba,
a lehetetlenbe. A létező önnön hiányát tapasztalhatja meg, s közelíthet
létezése középpontjához. A hiány megtapasztalása mögött az a feltevés
munkál, hogy a megismerhetőségbe, a természet két vállra fektetéséhez fűzött
remények csak korlátozott érvényességgel rendelkezhetnek. Az érvényességet a
kiszámíthatatlanság kérdőjelezi meg, s tereli a kérdéseket abba az irányba,
ahol a hiány is a valóság része.
Magunkra pillantva, köldökünket megtapintva "halandóságunk
pecsétnyomára" bukkanunk. Föllényi ebben az esetben is - mint már máshelyütt
is - bizonyítja egy több szempontú elemzés megvalósíthatóságát, célravezető
mivoltát. Nem egy szűk diszciplína keretében mozogva, mert ez csak fogságra
ítélheti választott tárgyunkat éppúgy, mint önmagunkat. Az elemzések nem
szakadhatnak el természetes közegüktől, mindig a tárgy kell, hogy adja a
módszert s nem pedig fordítva. Jól mutatja ezt például a jóga köldökzsinór
meditációjának elemzése, mert itt a filozófia, a kozmogóniai elméletek, a
pszichoanalízis eredményeinek beépítése együttesen juttatnak el a kérdések
és a válaszok kimunkálásáig.
S hogy a forma mennyire fontos tartalmi elemeket hozhat
működésbe, azt példázhatják a szirének énekéről írott sorok: "Aki meghallja
a szél süvítésében, a hullámverésben, a lombok suhogásában, az állatok
üvöltésében, a sírásban, a kövek csattogásában, a hörgésben, a nevetésben, a
sóhajtásban, az ismeretlen neszekben, a visszhangban, az erek iramában, a
megfeszített izmok zúgásában, a szív dobbanásában, sőt a csendben is ott
dübörgő éneküket, az áldozatul esett. Betévedt a föld köldökébe. Mit sem
sejtve letelepedik közéjük, s várja, hogy felhangozzék a lét jósigéje."
(Föllényi, 1990. 118. p.)
Az emberlét kitapinthatóságának bizonytalansága mindenben ott munkál.
A természet legapróbb rezdülésétől a szív dobbanásáig. Csak ez a teljes
skála éreztethet meg valamit abból, amit az antik jósok földöntúli
képességeikkel birtokoltak és közzétettek. Nem rendelhető alá egyetlen
létező sem a másiknak, teljes egyenrangúságot élveznek, és csak együtt,
egymáshoz való viszonyukban képesek valamit is kifejezni.
A határ átlépése a határtalan megkísértése, egzisztenciánk,
önmagunkra ismerésünk alapdokumentuma. A lehetetlen rajzolódik ki
előttünk. Feltűnik a paradoxon: "AZ, AMI NEM AZ, AMI." Ezt a rejtélyt saját
énünk, világunk alakulásának, alakításának is felfoghatjuk. A hely
kitöltése minden esetben az egzisztencia terrénumában lehetséges csak.
A káoszban a paradoxon újabb fundamentuma mutatkozik meg. Ez a káosz
túl van renden és zűrzavaron. Ráirányítja figyelmünket a hétköznapi
gondolkodáson túlmutató, mindig föl-fölsejlő antinómiákra. A káosz, a
szélvihar mint mindent elnyelő örvény már képi szimbolikájával is megerősíti
a föloldhatatlanságba vetett meggyőződést, akárcsak a modern kvantumfizika
bizonytalansági elmélete, mely szerint az anyag tulajdonságait egy adott
szinten nem vagyunk képesek meghatározni, csak valószínűsíteni tudjuk.
A lehetetlen megközelítése az európai kultúra kétezer éves
hagyományában is jelentékeny helyet foglal el Plótinosztól Jakob Böhmén át
egészen Heideggerig. A számtalan fosztóképző - mert csak azt tudjuk sokszor,
hogy egy dolog: mi nemegyetlen igenné sűrűsödhet össze. Ezt a láthatatlan
egységet érzékelhetjük a poézisben, mindegy, hogy ennek közege nyelvi, zenei
vagy képi. Fontos nóvum ebben az esetben az, hogy a művészet (költészet)
közegei minőség tekintetében feltétlen egyenrangúságot élveznek. Nem
tételezhető műfaji hierarchia, az egység kimondása a lényeges.
De ez a láthatatlan egység nemcsak egy mindent felülmúló harmóniában
jelentkezik, hanem annak ellentétében is. A lehetetlen kihívása, maga a
reménytelen küzdelem, ennek megtestesülése a művész által létrehozott
műalkotás, a kimondhatatlan kimondásának paradoxona.
A pillanat kierkegaardi értelmezése, egyszeriségünk élménye a poézist
is szüntelenül mozgásba hozza, és a valóság esztétizálásával szemben az
egzisztenciális gyökerekre világít rá. S már fel is tehetjük újra a kérdést:
a halandóság terhét felismerő ember eljuthat-e saját létezése
véletlenszerűségéhez? S ha eljut, akkor mit kezd ezzel, hogyan építi bele az
idő örökkévalóságának folyamatába?
Ez a nyitott kérdésfeltevés továbbiakat is mozgósít. Mert, ha
kérdések maradnak, akkor válaszolni is lehet rájuk. Ha
lehetőségem van válaszok megfogalmazására, úgy kérdéseket is tehetek föl.
Dialógusformát alkothatok. Rákérdezhetek magabiztosságom alapjaira, és
esetleg saját magam ingathatom meg azt. Megvizsgálhatom magamat, a másikat,
a világot, s vissza is juthatok kiindulópontomhoz. Mindezt tetszőlegesen,
sokféleképpen. Saját dogmáimat zárójelbe tehetem, saját személyiségemet és
mindenki másét előtérbe helyezhetem. Hihetem, hogy minden dolog élő -
a porszemtől az emberi agysejtig -, és ezek együtt hangzanak föl, s lehet
erre fül, hogy meghallja. Pillanataim más pillanatokhoz kapcsolódhatnak,
esélyem lehet a találkozásra. Mindezekhez szükséges, hogy - ha félelemmel és
szorongással is tölt el minden, ha a mítoszkeresés zsákutcába jut is - a
szuverenitás jelet hagyó igénye egy percre se szűnjön meg.