Megöli-e az ember a Földanyát? - kérdezi Toynbee egyik
esszéjében. Avagy megmenti? Megölheti, ha növekvő technológiai potenciálját
rosszul használja. De megmentheti a Földet, ha túljut az öngyilkos agresszív
ösztönein, amelyek minden élő teremtményben, így az emberben is, annak
áraként jelentkeznek, hogy megkapták a Földanyától az élet ajándékát.
(Toynbee, 1987. 77. p. in: Korlátozott fejlődés)
S hogy az alternatíva negatív pólusának kézzel fogható jelei vannak,
azt sajnos tapasztalhatjuk közvetlen környezetünkben is elég szembetűnően
Bős-Nagymaros esetében. A már regisztrált károk a világban hasonló
építmények nyomán a következőek voltak. 1. Emberek tízezreinek kell
otthagyniuk lakhelyüket, s megszokott életterük, közösségük kényszerű
odahagyásával fizetnek a nagy tervekért. 2. Hatalmas földterületeket
árasztanak el vízzel. 3. A vadállományban komoly veszteségek keletkeznek. 4.
A víztározókból és öntözőcsatornákból nagy mennyiségű víz párolog el. 5.
Jelentősen megnő a betegségek száma. 6. A halállomány látványosan csökken.
7. Állandóan fennáll a gátszakadások veszélye. 8. Földrengések
bekövetkezésének esélye megnő. 9. Az árvízmegelőző intézkedések, a gátak
építése, a méretek növelésével inkább növelik az áradások méreteit, mintsem
csökkentenék. Mindezekhez az általános veszélyekhez már csak hozzáadódik a
politikai vonzat, ami felülmúl minden józan tudományos érvelést, és ezért
komoly problémák okozója is lehet. (Zsolnai, 1989.)
Azért is fontos ezt a példát említenünk, mert ez kiválóan szemlélteti annak
az egységnek a megbomlását - ami már globális méreteket kezd ölteni
-, amely csak akkor kezd hihetővé válni, s még akkor is csak lassan, ha
testközelbe ér. A természet és ember közötti harmóniát, a harmónia
megbomlását most a huszadik század végén érezhetjük leginkább. Mostanra
halmozódtak föl azok az ingerek, rajtunk túlnövő negatív dolgok, amelyek már
létalapunkat is veszélyeztetik.
Eliade a szent és a profán egybevetése során a vallásos
tapasztalatból kiindulva vizsgálta a kétféle térszemlélet lehetőségét. A
vallásos ember számára a tér nem homogén, mert törések, szakadások
találhatók benne, míg a nem vallásos ember homogenizált szemlélete kiiktatja
a szent helyek és dolgok létezését. (Eliade, 1991. 15-17. p.)
A cselekvések a vallásos embernél nem válnak szét teljesen világira és
szakrálisra, például a buddhizmus esetében a leghétköznapibb cselekedetnek
is volt kapcsolata a szenttel, de a kereszténység is igyekezett az egyensúly
megteremtésére.
Pontosan a vallásos és nem vallásos ember tapasztalatának értékorientációk
szempontjából való különbözősége mutat rá az egység keresésének eredendő
fontosságára. Hogy valamilyen egyensúly - létalapunk megóvásának érdekében -
szükséges, az azt hiszem nehezen vitatható. Ha nem talál az emberiség
globális problémáira rövidesen kielégítő megoldásokat, akkor súlyos
helyzetbe kerülhet mind ökológiai, mind humán szempontból.
A megközelítések különbözőek lehetnek a pragmatikus szemlélettől az
egyetemes emberi értékek tiszteletén át egészen a vallási
alapokra épülő beállítottságokig. A lényeg mégiscsak az, hogy
megoldásokat munkáljunk ki egyéni és közösségi szinten egyaránt.
Hamvas Béla úgy fogalmazott: a lét elveszett, ami maradt, az
az élet. Az élet, az életünk, hogy illeszkedjen újra a létbe,
organikus egységet alkosson, egyéni és társadalmi megnyilatkozásaink,
programjaink a természetes életkeretekhez kell, hogy igazodjék. Mert
jelenünk embere - folytatja Hamvas - a léthez sohasem ér el, sorsát nem
tudja követni, hiszen egész erőfeszítése abban merül ki, hogy önmagával a
sors megelőzését hitesse el, s abba bukik bele, hogy ezt el is hiszi, nem
is, vagyis önmagát hitetlen kétkedésben tartja. (Hamvas, 1988. 56. p.)
Mind a metaforikus, apokaliptikus látomások, mind a környezetünkben, a
természetben és önmagunkban látható egyensúlyzavarok körülírják azokat a
problémákat, amelyek már drasztikusan jelentkeznek mindennapjainkban.
Többféle válasz-kísérletet munkáltak ki az elmúlt évezredekben az egység
megóvásának érdekében, mi most a kezdetekhez, a keleti gondolati
teljesítményekhez nyúlunk vissza, onnan kísérlünk meg néhány javaslatot
megérteni, amit ott, akkor ugyan más és más körülmények között munkáltak ki,
de számtalan "használható" elemet fedezhetünk fel benne ma is, sok
tekintetben nem éppen fényes nyugati civilizációnk számára.