Ha az ember meghatározó tényezőjeként vesszük számba saját tetteihez,
társaihoz és a világhoz való
viszonyát, úgy az
erkölcs mint a
cselekvések tudatos, belülről jövő szabályozója kitüntetett helyre kerül.
Az ember erkölcsi tudatosságának egyik feltétele és eredménye az életet
körbefogó, természetes keretbe ágyazó
vallások, mítoszok kialakulása.
Ezek a rendszerek irányították az embert mindennapjaiban, különféle
cselekedeteiben, meghatározták szokásait és a világmindenséghez való
viszonyát. Ekképp foghatók föl az egyiptomi, az indiai, a kínai mítoszvilág
és vallási tanítások természetre és emberre vonatkozó erkölcsi vonzatai is.
Ezek a főképp vallásos jellegű keleti filozófiák nem a görög bölcselet óta
kialakult fogalmi hálóval dolgozó produktumok, hanem a
misztikus,
spirituális tapasztalatot is beépítő, az élet teljességét átfogó
szövegek. Így az európai tudományokon iskolázott elme paradoxonokra,
ellentmondásokra bukkanhat gyakran, ami azonban nem zárja ki mindezek
érvényességét, adott szituációkra való hatékony reflexióját.
A
hinduizmus, mely időben a legrégebbi, olyan társadalmi-vallási
organizmus, amely sokrétű, s faji, nyelvi, kulturális különbözőségeket is
magába foglaló. A
Védák alapmotívuma a teremtés és a világ egységének
hangsúlyozása, hogy a bennünket körülvevő sokféle dolog és esemény
ugyanannak a végső valóságnak a megnyilvánulása.
Nem volt semminek nemléte, se léte,
nem volt levegő és fölötte kék ég.
Hol volt a világ? mi akarta, védte?
Hol volt a magasság és hol a mélység?
Az élet még nem vált el a haláltól,
egymásban pihent a nap és az éjjel:
lélekzés nélkül lélekzett magától
az Egy, és magányát dobogta széjjel...
És mikor a rend a határt kiszabta,
mi volt alul: és mi került fölébe?
Itt vak álmok, ott erők forradalma,
lent bomlás, fent a formák büszkesége.
Megtudtak-e mást is, akik kutattak?
A titkokat bejárni volt-e szent ész?
S ha istenek is csak azóta vannak,
ki mondhatja meg mi volt a teremtés?
Ô, akitől van, aki a világra
őrködve néz, aki a maga őse,
Ô, aki csinálta vagy nem csinálta:
Ô tudja! tudja... Vagy nem tudja Ô se?
(A teremtés himnusza - részlet a Rig-Védából;
in: Szanszkrit líra, 1988. 49-50. p.)
|
Ezt a
panteisztikus szemléletet formálják tovább az
Upanisádok
is. Az egész mindenséget egyetlen szellem, világlélek (brahman vagy atman)
hatja át, ill. alkotja, és az ember lelke azonos a világlélekkel. Aki ezt
felismeri, az megszabadul az újjászületésektől, örökre beleolvad a
világlélekbe, ez a
megváltás, aminek legfőbb üdvösségét és
jelentőségét (nirvána) később még a buddhizmus kapcsán láthatjuk.
Ki hálójával egyedül parancsol,
uralkodója az egész világnak,
kezdetben s létben egyetlen jelenlét -
ki ezt fölfogja: lészen halhatatlan.
(Svétásvatara Upanisad - A legfőbb úr;
in: Szanszkrit líra, 1988. 55. p.)
|
Az Upanisádokat követő
Baagavad-gitá talán a legplasztikusabban fogja
egybe az indiai vallási és filozófiai nézetegyütteseket, s poétikai
ihletettséggel adja közre tanait. A mindennapi élet apró mozzanataitól a
végső kérdések megfogalmazásáig mindent számba vesz. A
követendő út a
következő: először a cselekvés, majd a lemondás, azután a révület ("tudás"),
s végül az istenség szeretete. Az istenség lehet a személytelen világlélek,
amely a mindenséget áthatja, de megmutatkozhat személyes gondviselőként is.
Fontos mozzanata a cselekvéssornak, hogy kötelességszerűen, teljes közönnyel
kell végezni, hasznot nem várva. Így juthat el valaki meditáció segítségével
a tudásig - ami misztikus megvilágosodás - és végül a világ semmisségének
felismeréséhez.
A cselekvések minőségén túl fontos az
istenfogalom és az
emberi
lélek meghatározásának tana. A lélekvándorlás - ami az i. e. 8. század
óta valamennyi indiai rendszer alapja - és a hozzá tartozó tett (karman)
elmélet azt mondja ki, hogy halála után mindenki e földi életben elkövetett
jó vagy rossz cselekedet "gyümölcsét" - jutalmát vagy büntetését -
kénytelen elfogyasztani. A jók tiszta, nemes családban, azaz előkelő
kasztban, a gonoszok hitvány emberek körében, azaz alacsonyrendű kasztban,
sőt esetleg állatként születnek újjá.
Az újjászületések állandó forgatagából való
menekvést keresők, akik
felismerték a világszellemmel való azonosságukat, amit az öntudat, a
"kialvás" (nirvána) foglal magába, nem határozhatók meg pontosan.
Megközelítőleg az öntudat, az egyéniség, gondolkodás, emlékezés érzésének
teljes megszűnését takarja a fogalom, és az álom nélküli alvás analógiájára
képzelhetjük el az egészet.
Mindezek mellett a Gita a
cselekvések szükségességét és a
kasztrendszer ideológiáját teszi hangsúlyosabbá. A világegyetem
egységét hirdető vallási-költői alkotások alapvető etikai tanulsága éppen
ezért a rendhez való igazodás szükségessége. A négy kaszt, papok, harcosok,
kereskedők, munkások, egyben jelzi is a feladatokat, megadja a hierarchia
minőségét. Az egységhez, a világrendhez való eljutás feltétele és eredménye
mindez. Az egyén szerepe a hierarchia betartása, dolgának pontos végzése.