A keleti példák ráirányíthatták figyelmünket egy-egy kor organikus
gondolkodására, cselekvésrendszerére. És éppen ez a természetesség és
dinamikus szemlélet mutathat antropológiailag és etikailag is érvényes
alternatívák kimunkálása felé. Mert a globális ökológiai, gazdasági és
politikai természetű problémák megoldásának egyik útja lehet, hogy
organikus szerveződések keretében fogalmaz meg stratégiákat a
mindennapi lét alakításához. A másik variáció az, hogy modernizációs
törekvéseinkkel
párhuzamosan dolgozunk ki alternatív utakat, amelyek
kimozdíthatnak jelenkori krízishelyzetünkből.
A politikai ökológia filozófiája is azokat a tételeket bontja ki, amelyek a
modern struktúrában létrejött
funkciózavarokat jellemzik. Arra
keresnek válaszokat - globális, regionális és lokális szinten -, hogy a
hagyományos modern szervezetben tevékenykedő ember cselekedetei milyen
értékorientációk köré szerveződnek, s hogy mi lehetne ennek alternatívája.
Az alternatív mozgalmak első javaslata a
centralizáció körül
csoportosul. A modern társadalmak megalomániás törekvései, az emberek és
közösségek rendelkezési jogait központosítja, s csupán a végrehajtó
szerepére kárhoztatja őket, központi terv vagy akár piaci elosztás révén, de
megbontva a termelés és fogyasztás egységét. Ezzel szemben a decentralizált
szervezet az önállóság megteremtését tűzi ki célul mind az egyének, mind a
közösségek tekintetében.
Korunk
hierarchikus szerveződései, az alá- és fölérendeltség, a
szervezeti szintekhez kötött irányítási jogok engedelmeskedési
kötelezettségek rendszereit alakítják ki. Ezzel szemben a hálózati jellegű
szerveződések egyenjogú, független közösségek és csoportok együttműködésén
alapul, nincsenek szintenként elosztott igazgatási jogok és kötelezettségek,
hanem az egyeztetés, az együttműködés kapcsolja őket egybe.
Alapvetően a
formalizáltság jellemzi a modern szervezeteket, a
társadalmi-politikai viszonyok előre beszabályozott sémákba merevített
rendszere, amely korlátozza, sőt kizárja a spontaneitást, a függetlenséget.
Míg az alternatív spontán-informális szervezetek szakítva a modern
szervezetek ügyrend- és alapszabály-fetisizmusával, a lehető
legminimálisabban szabályozzák a szervezeti magatartást és viszonyokat, a
független egyének és közösségek spontán önszabályozását kívánják elérni.
S végül utolsó jellemzőként a
bürokratizáltság jelenik meg, ami azt a
szervezeti modellt foglalja magába, amely az igazgatási eszközök
központosításán, és az egész szervezetrendszer formálracionális
szabályozásán alapul. Ezzel szemben a közvetlen demokrácia az érintettek
közvetlen beleszólását, a társadalmi bázis aktivitását, önigazgatását
biztosító szervezeti keretek, amelyek kizárják a képviseletet. (Szabó, 1989.
28-30. p.)
Valószínűleg a két szervezeti modell
együtt válhat hatékonnyá, mert
sok esetben a problémák felismerését és megfogalmazását gátolják a
bürokratikus sémák, viszont sokszor nélkülözhetetlen a hierarchizált
szervezettség egy-egy program következetes végigviteléhez. A modern ipari
társasdalmak ellen föllépő alternatív mozgalmak reprimitivizálása, ami
közvetlenséget, az eredeti egységet, a technika-ellenességet és a
transzcendens vagy vulgáris naturalizmust tűzi zászlajára, nem hiszem, hogy
szélesebb elterjedésre számíthat. Míg a hagyományos és alternatív elemeket
ötvöző irányok sikere valószínűsíthetőbb. Az antigazdaság és a
posztindusztriális gazdaság utópiába, ill. realitás felé mutató változatai
is ezt példázzák. Az egész átformálása, a totális átalakítás kísérlete
éppúgy hatástalan marad, mint a modernizáció felismert hibáinak halogatása
rövid távú hasznok hamis ígéretében.
"antigazdaság" |
posztindusztriális gazdaság |
a társadalom egészének alternatív átszervezése
| "kettős gazdaság" |
általános redukcionista növekedés-kritika
| társadalmi és ökológiai szempontú növekedés |
a harmadik világ elkülönült önellátása
| szelektív fejlesztése, kapcsolatainak átalakítása |
"antipolitika" | "új politika" |
teljes erőszak-, hierarchia-, hatalom- és államellenesség
| e szférák radikális demokratizálásának igénye |
a politikai részvétel elutasítása, "mozgalmi fundamentalizmus"
| konstruktív politikai részvétel, a kompromisszumok vállalása |
szervezet- és intézménynélküliség
| a szervezetek és intézmények bázisdemokratikus átalakítása |
a modern társadalmak differenciáltságának leépítése
| a modern társadalmak szerkezetének átépítése |
új közösség | új társadalom |