A görög kultúra Homérosz és Hésziodosz munkáiban mutatta föl először az
erkölcsi kérdések jelentőségét.
Homérosz költeményeiben a mítoszok
nyelvén szólal meg először az ember önállósága és tudatossága. Az ember
felelős tetteiért, sorsát - ha nem is teljes mértékben -, de alakíthatja.
Jaj, csak örökkön az isteneket vádolja az ember:
azt mondják, a csapás mind tőlünk jön, de bizony hogy
ostoba vétkeikért szenvednek a végzeten is túl;
(Homérosz, 1967. 32. p.)
|
Az "emberszabású" istenek és az emberi világ közös érintkezési
pontokat talál. Az
önálló cselekvéshez vezető út - ha a vége ugyan
elrendeltetett is -
sokféle lehet.
Hésziodosz szintén az ember ősidejét szólaltatja meg költeményeiben,
az ő embere is képekben beszél önmagáról, de kronológiája az aranykortól a
helyes államrendig húzódik már. Az emberi nemzetséget először fényes
aranyból készítették az istenek, s még az Olümposzon éltek. Az ezüstkor
emberét már a föld-mélyén-lakozónak nevezi, de ő még boldog és tisztelik. A
rézkor embere már harcol, kezében rideg vas van és izmában szörnyű hatalom.
A negyedik rend az isteni hősöké, fél-isteneké, ők járnak előttünk a földön.
És végül az ötödik rend, amelyben él a következő:
Éjjel-nappal nincs pihenésünk, pusztul az ember
gondban-bajban, az istenek így szabták ki a sorsunk...
Nem becsülik meg a jót, az igazt, aki őrzi az esküt,
inkább azt, aki gőgjében mindig gonoszat tesz,
tisztelik, és markában a jog mindenkinek, és nem
ismeri senki a szégyent, árt az igaznak az álnok,
mert hamisan szól és nem fél megszegni az esküt.
(in: Görög költők antológiája, 1982. 42. p.)
|
És hogy mennyire a jelen problémáit tárja fel, és mennyire izgatja őt
kora államának jó és rossz rendje, azt mutatja az, ahogy a
törvény
mértéket teremtő, szabályozó, embert nemesítő szerepét hangsúlyozza. Az
emberi cselekedetek szabályozottságának egy újabb motívuma jelenik meg, a
polisz polgár rendje, egyenlősége, amely egyben a békés, nyugodt élet
alapfeltétele is:
Ott, ahol egy mérték mér polgárnak s idegennek,
és az igaz törvény útjáról senki le nem tér,
dúsan hajt az a város, benne virágzik az ember,
békesség lakozik földjén...
(u. o. 46. p.)
|
A rendszeres bölcselet kibontakozása a
preszókratikusok, még
pontosabban a
milétoszi természetfilozófusok munkásságához köthető.
Az őselv (víz, apeiron, levegő, tűz) keresése, a természet, a lét
megismerése jutott kitüntetett szerephez ekkor. A változás, az azonosság és
a különbözőség magyarázatát keresték ezek a gondolkodók, a közös alapot
kívánták megtalálni, amire építhették volna a jelenségek magyarázatát. Az
ember ebbe - az egyébként még átlelkesített természetbe ágyazódott bele,
ennek szerves részeként vált cselekvő alannyá.
Két alapvetően különböző álláspont rajzolódott ki már ekkor.
Hérakleitosz szerint a logosz (tűz, értelem, igazság, törvény stb.)
igazgat mindent, és ez a természet lényege is egyben. Ez ugyan örökké
változó, ám ennek felismerése, azaz az értelem követése az igazi
boldogságunk, szemben a puszta testi kívánságokkal. Ez nagyon keveseknek
sikerül, ám ez annál becsesebb: "Bár a logosz ez, örökre képtelenek
értelmetlenségükben felfogni az emberek előbb is, mint hallották volna, s
azután is, hogy már meghallották. Mert bár minden eszerint a logosz szerint
lesz, mégis olyanok, mintha nem vennének róla tudomást, mikor megismerkedni
kezdenek oly szavakkal és tényekkel, amilyeneken én végigvezetem őket,
fölfejtve mindent természete szerint és megmagyarázva, hogyan van. A többi
ember azonban észre sem veszi, amit ébren tesz, ugyanúgy, ahogy elfelejti,
amit alva." (in: Görög gondolkodók 1., 1992. 31. p.)
A probléma másik aspektusát
Parmenidész kapcsán érhetjük tetten.
Szerinte a változás csak puszta látszat, ha az ember lényegét, azaz
gondolkodását ennek hiábavaló tapasztalására fecsérli el, akkor saját
lényegének mond ellent. Míg ha a gondolkodás segítségével túlpillant a világ
és a természeti történések látszatszerűségén, akkor az örök igazságot
ragadhatja meg.
Az ember ekképpen a
természet gondolkodó részeként fogalmazza meg
tetteit, s ugyanezen aktussal már el is különül bizonyos tekintetben tőle.
Értelmezni tudja önmagát a kozmosz, az univerzum részeként, s szervesen
illeszkedik a világ rendjébe.
Érdemes egy kicsit elidőznünk
Démokritosz töredékeinél is. Az embert
kis kozmoszként tételező bölcselő a természetet, annak utánzását
analógiaként használja, legyen szó akár a nevelésről, akár a mesterségbeli
tudásról. De mindezen analógiák ellenére már egyre differenciáltabbá teszi
az ember cselekedeteiről való gondolkodást. A piedesztálra nála is, akárcsak
a későbbiekben Epikurosznál, a
lelki derű kerül: "Aki lelki derűben
akar élni, annak nem szabad sokfélével foglalkoznia sem a magán-, sem a
közéletben, s azt, amivel épp foglalkozik, nem szabad erején és természetes
képességén felül vállalnia; hanem annyira óvatosnak kell lennie, hogy még ha
a szerencse be is üt, és látszólag a túlzás felé akarja vezetni, ezt
figyelmen kívül hagyja, és ne fogjon többe bele, mint amennyi lehetséges.
Mert mindenben biztosabb az illő terjedelem a nagynál." (in: Cörög
gondolkodók 2., 1992. 80-81. p.) Démokritosz etikája sok tekintetben
előlegezi a szókratészi erkölcsi racionalizmust és az arisztotelészi
mezotész-elméletet, de megtalálhatók az ataraxaxia és a boldogság-elmélet
csírái is. És még egy fontos mozzanatot emelnék ki Démokritosz kapcsán. A
természetes meggyőzés, rábeszélés elsődlegességének hangsúlyozását, szemben
a törvények kényszerű szabályozásával. A
belátásból és
tudatosságból eredő erényes cselekedet nem kívánja meg a külső
ellenőrzést, és ekképp egy szabad ember tettének tekinthető.