Az igazi antropológiai fordulatot Szókratész működése hozta
meg. Módszerével, amely a jó mibenlétét, és a helyes cselekedet útját akarta
feltárni, maradandó hatást gyakorolt a későbbi gondolkodók metodikájára.
"Leskelődve pillantott be az emberi lélekbe - írja Durant -,
föltevésekre épült állításokat leplezve le és bizonyosságokat vonva
kétségbe. Ha az emberek túlságos készséggel vitatkoztak az igazságról,
nyugodtan megkérdezte őket: to ti? Mi az? Mit értetek ezeken az elvont
szavakon, amelyekkel oly könnyedén elintézitek az élet és a halál
problémáit? Mit értetek azon, hogy becsület, erény, erkölcs, hazafiság?
Mit értetek azon, hogy ti magatok?" (Durant, 1931. 15-16. p.)
Írásos műveket ugyan nem hagyott maga után, mert beszélgetve tanított, de
Platón dialógusai sok mindent megőriztek személyiségéből éppúgy, mint
tanainak lényegéből. A módszerről, amelyet kialakított, azt érdemes
megemlítenünk, ami a későbbiekben is maradandó hatású volt. Az első ilyen a
definíció, minden dolgot amiről beszélünk, jól körülhatárolhatóvá
kell tenni. Kérdéseivel rávezették beszélgetőtársait egy-egy
tulajdonság mibenlétére - bátorság, igazság, becsület stb. - azok
sokféleségére. És éppen ez a folyamat képezte módszerének másik
sarkalatos pontját. A különböző szituációk, megnyilatkozások
különbözőségének és azonosságának körbejárásával a közös lényegi
jegyek megkeresésére buzdította beszélgetőtársát. Indukciós eljárása
azonban csak beszélgetések közben - a kérdés és válasz logikájának
alkalmazása során - válhatott igazán élővé. Bábáskodó módszerével,
mintegy világra segítette a fogalmakat.
Fontos mozzanata munkásságának ironikus beállítódása. Hangsúlyozza,
hogy semmit sem tud, és ezért van szüksége arra, hogy információk
begyűjtésével ismereteket szerezzen a világról és az emberekről. Módszerét
tekintve, és az ókori fogalmakat véve alapul, Szókratész volt az első
par exellance filozófus, mert míg a természetbölcselők mestersége inkább a
sophiához volt hasonlatos, addig Szókratészé, metodikájából következően, a
bölcsesség szeretetét - philosophia - hangsúlyozta. (Lásd még Szabó, 1991.
151-178. p.)
Alapvető volt Szókratésznál az, hogy módszeréből, erkölcsi racionalizmusából
következően, amit tanításnak is felfoghatunk, képesnek tartotta az
embert arra, hogy megtanulja, mi a jó. Véleménye szerint a nem
erényes cselekedetek kizárólagosan a jónak nemtudásából fakadnak. Így, ha
valaki tudja a jót, az már meg is cselekszi azt. Ez az álláspont egyben azt
is magában foglalta, hogy elvileg bárki számára adott az erényes cselekedet
lehetősége, az nem kötődik származáshoz, nem születési kiváltság, mint azt
régebbi arisztokratikus beállítottságú nézetek vallották. Hogy ez miképp
módosult, finomodott Platón államelméletében vagy Arisztotelész
erkölcstanában, a feltételek figyelembevételének szükségességével,
azt majd a későbbiekben látni fogjuk.
Szókratész tanítása egybeforrva életével pregnánsan példázta
azt a morális alapállást, - ami túlmutatott az elfogadott konvencionális
erkölcs keretein - miszerint jobb az igazságtalanságot elszenvedni, mint
elkövetni.
Szókratész módszertani újításával jelentékeny lépéseket tett az egyetemes
erkölcsi normák meghatározásának tekintetében, hogy mindez milyen feltételek
mellett működőképes és az miképpen történik, azt már az utána következők
munkássága tárta föl.