Ha a platóni filozófiát és erkölcstant az ideákhoz való viszonyként, ill. az
ideális állam megteremtésének koordinátáival jellemeztük, akkor az
arisztotelészi rendszer megközelítésekor úgy hiszem nem követünk el
aránytévesztést, mikor a valóságos tényezők hangsúlyosságát emeljük
ki. Arisztotelész elméleti kiindulópontja az ember, zoon
politikon, aki a poliszban él. Itt találhatja el - ebben a közegben - az
ember a közepet, akárcsak a céllövő a táblán a saját magához mért célt, ami
ugyanakkor összhangban van a polisz céljaival is. Ez boldogsága is egyben, a
hozzá vezető út azonban kétféle is lehet. Az első út "... az okosság,
gondolkodással párosult cselekvő, igaz lelki alkat, ami arra irányul, ami az
embernek jó vagy rossz". (Arisztotelész, 1971. 155. p.). Ebben az esetben
ismeretelméleti következményként jutunk az okosság erkölcsi fogalmához.
A második út az érzületeken keresztül vezet "... az erény és a lelki
rosszaság a kellemes és kellemetlen érzésekkel van kapcsolatban. Három dolog
van, amire irányulhat, s ugyancsak három, amitől menekülni igyekszünk;
éspedig: az erkölcsi jó, a hasznos, a kellemes; ezek ellentétei: az erkölcsi
rossz, az ártalmas, a kellemetlen. Az erkölcsös ember ezek mindegyikében
eltalálja a helyeset, a rossz ember pedig elhibázza a dolgot..."
(Arisztotelész, 1971. 37. p.) Az erkölcsi habitus (lelki alkat) az a
készség, aminek segítségével eltalálja az ember a közepet.
A két út közötti kapcsolat a lélekről vallott fölfogás alapján
fejthető föl. A lélek racionális része teoretikus és praktikus
(okosság) egységekre tagolódik. A lélek értelem nélküli része pedig
értelemnek engedelmeskedő (ide tartozik az erkölcsi habitus is) és vegetatív
elemekből áll. A racionális résznek rendelődik alá a léiek értelemnek
engedelmeskedő része, így az erkölcsi habitus is. Okosság és erkölcsi
habitus viszonya jól tükrözi az arisztotelészi emberkép hierarchikus
szerkezetét is. A bölcs tevékenysége, a szemlélődés a legmagasabb
elismertségű, de ennek kerete a polisz és a természetes valóság világa.
Ez az első eset, hogy az erkölcsi cselekedet alanya az autonóm
individuum. Ennek kiteljesedését, ill. "megújulását" láthatjuk majd a
kanti morálfilozófia bemutatásakor. Mindezek mellett igen fontosak az
arisztotelészi etika tartalmi vonatkozásai is, mint a helyes
életvezetést szolgálóak: bátorság, mértékletesség, szelídség, bőkezűség,
becsületesség; s a szociális erények csoportja: barátság, igazságosság
(osztó, kiegyenlítő).
S érdemes még egy pillantást vetnünk Arisztotelész erkölcstanának tartalmi
elemeire. "Ámde a boldog embernek, éppen mivel ember, szüksége van a külső
jólétre is, mert természetünk önmagában véve még nem elég az elmélkedéshez;
arra is szükség van, hogy az ember teste egészséges legyen, s az élelem és
egyéb segédeszközök is rendelkezésre álljanak." (Arisztotelész, 1971. 287.
p.) A vagyoni és egyéb javakra vonatkozó közepes állapot
mintegy letéteményese lehet a kőzéposztály egyensúlyi szerepének. És ha ez
történetesen még a legnépesebb is, akkor képes megakadályozni mind a
szegények, mind a gazdagok harmóniát veszélyeztető tevékenységét. Így a jó
állami berendezkedés feltétele - az egyén és a polisz boldogsága - a
harmonikus egyensúly megteremtése, aminek alapfeltétele, hogy minden
politikai cselekedet tényszerűségeken és reális összefüggéseken nyugodjék.
S még ha az etikai cselekvés alanya, az autonómiára törekvő individuum sok
tekintetben kiszolgáltatott is a polisz világának - hisz neki csak akkor
lehet teljes a boldogsága, ha az egybeesik a poliszéval -, még akkor is
Arisztotelész formai és tartalmi elemei mentek a "legtovább" az antik
világban, mintegy összegezve az ember cselekvési lehetőségeit és céljait.