A hellenizmus utolsó nagy bölcseleti iskolája, ha lehet azt mondani, még
távolabb rugaszkodott a valóságos világ mindennapjaitól, mint a sztoicizmus
vagy az epikureizmus. A neoplatonizmus Platón tanaiból táplálkozva újra az
ideák felé fordította tekintetét. Plótinosz munkássága, s azon belül
emanációelmélete jól mutatja az alappozíciót.
Plótínosz monizmusának kiindulópontja a mindenséget magába foglaló
Egy. Ennek a fogalmilag meghatározatlan, léten túli lényegnek a
kiáradásából (emanációjából) jön világra a Szellem, s ez foglalja magába az
ideák összességét. Ez a kiáramlás a Lélekben folytatódik, itt az isteni
ideák az érzékelhető világ ősformáiként jönnek számításba. Az érzékelhető
dolgok így részesülnek az Egyből, de minél távolabb vannak tőle,
annál kisebb a részesedés mértéke. Az Egy, a Szellem és a
Lélek azonban az érzékfölötti egységében találhatóak és radikálisan
elkülönülnek az érzékelhető valóságtól.
"Az Egy a jó fölötti Jó, nem önmaga, hanem mások számára jó, mindannak
számára, ami képes részesedni Belőle." Ezzel szemben: "Ami sok és nem egy,
az szükséget szenved, mindaddig, amíg a sokból nem lesz egy, vagyis lényege
szerint éppen arra van szüksége, hogy egy legyen." (Plótinosz, 1986.
338-339. p.) A különbségtétel az Egy és a Sokaság
elhatárolása, egyben az érzéki világ terrénumát is megadja. Ebben a világban
tevékenykedik az ember, aki szellem, lélek és test. Alapfeladata,
erkölcsi tökéletesedésének záloga, hogy minél inkább megszabaduljon,
eltávolodjék az érzéki világtól.
Az erkölcsi tökéletesedés első foka az erényes élet, a második a léleknek
Istenhez való hasonulása, míg a harmadik az Istennel való
azonosulás, az istenelülés, ami extázis útján lehetséges. Tehát ez az
erkölcsi tökéletesedés nem egyszerűen a bűn, a földi rossz, a testi hívságok
legyőzését szorgalmazza, hanem az Istenné válást is megcélozza. A bölcsesség
ennélfogva abban áll, hogy az ember azokat a dolgokat szemléli, amelyeket a
szellem birtokol, s a lélek működése is csak akkor lesz kiváló, ha a
szellemre irányul. "A tökéletes lélek, amely a szellemhez vonzódik,
örökké tiszta, elfordul az anyagtól és nem is látja azt, még közelébe sem
téved annak, ami meghatározatlan, mértéktelen és rossz." (Plótinosz, 1986.
26. p.)
Ennek a radikális szétszakítottságnak a megfogalmazása, amely
elválasztja a testet, lelket és szellemet, igen fontos lesz a későbbiekben a
keresztény erkölcsi nézetek tárgyalásakor. Mert ugyan a lehetőség a
kiválasztottaknak, a szellem embereinek megadatik arra, hogy közelebb
jussanak az isteni valósághoz, de ez csak nagyon kevesek osztályrésze lehet.
Hogy saját élete volt elsősorban elmélkedésének kiindulópontja az nem
kétséges. Az sem vitatható, hogy a rendkívüli erkölcsi tartás jelentősége
minden korban felbecsülhetetlen. Az már megint más kérdés, hogy az idealítás
világának hangsúlyozása, milyen következményekkel jár akkor, ha aprópénzre
váltják azt és szervezett, hierarchikus rendbe építve kényszerítik ki annak
megvalósítását. A kérdésre, hogy miképpen nézett ki mindez a gyakorlatban,
majd láthatunk válaszkísérleteket. Azt azonban már most megkockáztathatjuk,
hogy az ideák tartalmazzák a realitás megváltoztatásának különböző útjait,
de hogy ez a különbözőség garanciái biztosítottak legyenek, azt még sok
egyéb körülmény kell, hogy szavatolja. Mindenesetre Plótinosz élete
azt mutatta, hogy van esélye az egyénnek a Szellem segítségével az Egyhez
való eljutáshoz, s maradandó példaként szolgálhat mindenkinek aki erre
érdemes.