Az antikvitás problémalistájának áttekintése során láthattuk, hogy a
különböző szituációk milyen válaszlehetőségek kimunkálását
motiválták.
A természetbölcselők kiindulópontjai, a keletkezés és elmúlás, a kozmikus
rendbe való illeszkedés esélyeinek feltárása, a
természettel
összhangban lévő erkölcsiséget indították útjára.
A szofisták már az
emberi megismerés és cselekvés
minőségét és
hasznosságát állították kutatásuk középpontjába: ha mindennek mértéke
az ember, akkor meg is kérdőjelezheti a természeti törvények állandóságának
analógiájára épített változatlannak feltüntetett társadalmi
törvényszerűségeket.
A szókratészi
dialógus módszere még egy lépéssel továbbment, az
emberek
különbözőségeinek és
azonosságainak fogalmak
segítségével történő kimutatásával: az egyféle és többféle jó lehetőségét is
előlegezte.
Platón - bár többnyire statikus szempontok beépítésével - általános érvényű
téziseket fogalmazott meg a
képességek, a
pozíciók és
értékek kapcsolatáról és ezek
funkcionális adottságairól.
Arisztotelész boldogságelmélete, ami
reális keretek között értelmezte
az emberi tevékenységek
közép felé irányuló trendjét, olyan
hangsúlyokat juttatott érvényre, amelyek a modern és a "modern-utáni" kor
sokszor kaotikusnak tűnő szituációiban is pragmatikus érvényességgel
rendelkezhetnek.
A sztoikusok és epikureusok különböző
individuális szférákban
megvalósítható elképzelései a boldogságról, a lelki békéről újabb
mozzanatokkal gazdagították a palettát: a szabadság és szükségszerűség
komplementaritásának felismerése, s a harmónia megteremtésére tett kísérlet
a legkülönbözőbb szituációkban is jelzi az esélyt a
lelki egészség
megőrzésére.
S végül az újplatonikus hierarchia elmélet arra is figyelmeztethet
bennünket: hogy a
transzcendens értékvesztés mozzanatainak
eluralkodása az anyagi és világi dolgok kiüresedését éppúgy magával hozza,
mint a szellemiek ellehetetlenülését.
Az előző fejezetben az egység kapcsán a különböző szervezeti és
modernizációs alternatívák tanulságait villantottuk fel; a most táblázatba
foglalt etikai attitűdök és célok egy-egy
jelenben is érvényességre
igényt tartó
magatartás felé mutatnak. Még mielőtt a táblázatot
megnéznénk csak annyit, hogy ezek csak a különböző körvonalak, és ma is
működő minták jelenlétére utalnak, tartalommal való megtöltésük már megint
más probléma.
attitűdök és célok |
etikai-politikai magatartásminták |
a kozmosz és a természet rendjébe való illeszkedés
| öko-humanizációs |
a megismerés hasznosságának hang súlyozása: mindennek mértéke az ember
| pragmatikus-liberális |
dialógus kezdeményezése a többféle jóról
| konszenzusképző |
az ideális állam és közösség megteremtése
| konzervatív |
az állampolgár boldogsága és mértéktartása
| liberális-szocialista |
az egyén lelki békéje és öröme
| egzisztenciális-avantgárd |
transzcendens és anyagi világ hierarchiájának igenlése
| különböző vallási alternatívák |
Természetesen ezek csak lehetséges és távoli analógiák, mert
az akkori és jelenbeli szituáció különbözősége nem elhanyagolható. Az
azonban mindenképp kitetszhet a párhuzamokból, hogy ezeknek különféle
modulációi rendelkezhetnek érvényességgel napjainkban is: az eltérő
habitusok és életutak mást és mást követelnek, de nem egy archaikus vagy
utópikus aranykor igézetében, hanem reális problémafelvetések keretében.