A bizonytalanságot jelöli meg kulcsszóként Umberto Eco, mikor
az ezredév világvége várására emlékezik. S rögtön mellé teszi párhuzamként
jelenünk atomkatasztrófájának, ökológiai pusztulásának meg-megújuló
rémképeit. Akkor a koldulórendek, ma a hippibandák és a "Marxista-Leninista
Unió" buzdít a szegénységre, a szigorú erkölcsökre és a nép szolgálatára.
A késő római kultúra "rendetlenségére" éppúgy válaszként született a
középkori ember "dogmatizmusa", mint ahogy a felvilágosodás és a
modernitás sok tekintetben illúziónak bizonyuló követeléseire is
reagált a "modern-utáni" (posztmodern) gondolatkör. A középkor látványon
nyugvó civilizációja, a katedrálisok óriás könyve, tévéképernyője, misztikus
képregénye, ma hasonlóképp megelevenedik a tömegkultúra nagyüzemének
közvetítésével.
Mai "új középkorunkról" szintén azt jósolták, hogy az állandó átmenet
kora lesz, s ehhez új alkalmazkodási módszereket fog az emberiség kitalálni,
fő problémaként már nem a múlt tudományos elraktározását megjelölve, hanem
azt, hogy hogyan lehet olyan elképzeléseket kidolgozni, amely a konfliktusok
logikájából kiindulva hasznunkra fordítja a kuszaságot. Meg fog születni - s
ez már 1972 óta, mikor Eco esszéjét papírra vetette, meg is történt
Amerikában - egy utópia táplálta, folytonosan újraalkalmazkodó
kultúra. (Eco, 1992. 20-57. p.)
Jelenünk krízishelyzetét sokféle formában újraértelmezzük. Vagy úgy, hogy a
konzumkultúra keretében, a hétköznapok világából kiemelkedve - persze
csak látszólagosan - populáris mítoszok igézetében banalitássá degradáljuk a
kérdéseket; vagy az ellenkultúra, az avantgárd különféle
változataiban egy szűk elit számára közvetítünk, ill. befogadunk jelzéseket
létállapotunk lehetőségeiről és valóságairól.
Ami számunkra most mindebből fontos, az a populáris mítoszokkal összefüggő
bizonytalanságérzés, s valamiképpen a hiány metaforájának
ornamentikája. A "Harmadik típusú találkozások"-tól a robotfilmeken át a
hétköznapok világát megelevenítő Szomszédok sorozatáig mind-mind arra hívják
föl a figyelmünket ezek a kulturális termékek, hogy valami hiányzik,
valamire várunk, olyan történeteket akarunk magunk körül, amelyek
otthonosak, de mégis lehetőségeket kínálóak a szabad értelmezésre, az
újramesélésre.
Továbbhaladva - túl ezeken a kvázi mitológiákon - az érdekel különösen
bennünket, hogy mi hívta életre ezt az igényt, és milyen tartalmi elemeket
hord magában mindez. Vajon nem annak az igénynek a vérszegény változatát
tolmácsolják ezek a produkciók, amit paradox módon éppen ez a kultúra
szüntetett meg? Elképzelhető talán az is, hogy a zsidó-keresztény hagyomány
- mivel az embert a természet urává tette, és a természetet az ember
szükségletei alá rendelte - elősegítette azt az óriási technikai és
tudományos fejlődést, amelyre a Nyugat civilizációja épül? - kérdezhetjük mi
is Leszek Kolakowskyval. S talán hibás lenne az egész elmúlt
kétezer év európai kultúrája, hogy idáig jutottunk? (Kolakowsky, 1992)
Egy biztos. Valamit újra kell gondolnunk, valamire érdemes újra
rákérdeznünk. És ezek a civilizációnk, kultúránk mindennapjait érintő
kérdések visszanyúlnak a középkorig, ahol is azoknak a gyökereknek a
szárba szökkenését láthatjuk, amelyek ma már fák. Hogy ezek a fák
mennyire enyhet adóak, s mennyiben takarják el a napot - ha ugyan tehetik -
az már kinek-kinek másképpen megválaszolható kérdés.
Ismét két lehetséges kérdésfelvetést fogalmaznék újra. Az egyik a már
jelzett nyugati civilizációt okozatként megjelölő álláspont, ami
valamilyen mértékben felelőssé teszi a zsidó-keresztény kulturális
tradíciót jelenünk helyzetéért. A másik nézet - a hagyományos - azt
hangsúlyozza, hogy az emberiség haladása tényszerűen regisztrálható,
s van üdvtörténet, noha annak huszadik századi modulációja sok
kívánnivalót hagy maga után.
Hogy a legalább megközelítőleg helyes kérdésfeltevések szeletét szemügyre
vehessük, ahhoz néhány eltérő álláspont vázlatos rekonstrukcióját
kell, hogy megtegyük. Ilyen lesz majd az életút és személyiségfejlődés
üdvtörténetet bemutató programja, a természetes erkölcsi törvény
megalapozásának példája, a misztika Istenének individuális megközelítettsége
és a Természet, Ember, Isten találkozásának katartikus élménye.
Ez a rövid előzetes is azt mutathatja, hogy a szorongásnak és a
bizakodásnak éppúgy megtalálhatjuk forrásait és előképeit a középkor
keresztény megközelítéseiben, mint ahogy mai újraértelmezésük is
többesélyes, vagy halad minden a maga menetében és az ember önmagát s
környezetét egyaránt elpusztítja, vagy az önmagán túlmutató ember felismerve
küldetését, "pályát" módosít és belekezd egy gyökeresen más történetbe.