Sok tekintetben a görög filozófiai pozíciókra alapozó keresztény tanrendszer
két ponton mélyítette el az emberről való felfogást: a személyesség
és a történelmiség kidolgozásával. Az antikvitás ismereteit, elemeit
az üdvtörténeti horizontba ágyazva értelmezték, kiemelve az egyedi ember
személyességének és méltóságának értékét, s mindezt azzal igazolva, hogy az
isteni hívás és annak szabad döntéssel való elfogadása, mely az ember örök
sorsát meghatározza, megkülönböztetés nélkül mindenkinek szól. Szent
Ágoston azt hangsúlyozza, hogy az ember legnemesebb képessége, amivel
mindezeket elérheti, a szabad akarat, mely a szeretetben teljesedik
ki. (lásd még Bolberitz, 1987., 191-192. p.)
Mint már említettem, Ágoston rendszere a görög alapokig nyúlik vissza és ott
is különösen Plótinosz tanai válnak számára igazán fontossá. De míg
az antik mester az Egy-ből való részesedést a Sok
megjelenését, egyáltalán az érzéki világ jelenlétét negatív elemként vette
számításba, s elhagyására buzdított, addig Ágoston a Lét-ből való
részesedést hangsúlyozza. Ez a különbség azzal is jár, hogy Ágoston Isten
fogalma már nem egy személytelen lényt takar, hanem a megszólító,
megszólítható, szerető és szeretnivaló személyességet hordja magában. A
lélek boldogsága így a másik személyben, a személyes Isten
létezésében realizálódhat.
Vegyük sorra azokat az állomásokat, amelyeket Ágoston életútja során,
hitéhez való eljutásakor bejárt. "Ki lehet annyira elvakult elméjű, hogy ne
isteni hatalomnak tulajdonítaná mindazt az ésszerűséget, amely a testek
mozgásában van, az ember közreműködésén és akaratán kívül?" (Augustinus: A
rendről, in: Az égi és a földi szépről, 1988. 74. p.) Minden eltévelyedés
abból adódik, hogy az ember önmagát sem ismeri; ennek oka pedig az
érzékektől való megszabadulás hiánya, a lélek összeszedettségének és
önmagába merülésének elégtelensége. A feloldást vagy a mindennapok
világától való eltávolodás útján vagy a szabad tudományokkal
ellensúlyozzuk.
"... minden értelmes lélek vagy bűnei miatt szerencsétlen, vagy
jócselekedetei folytán boldog, ..." (uo. 100. p.) De Ágoston, saját
példájából következően, a Vallomásokban már azt elemzi, hogy a lélek
saját erőből képtelen a jóra, s még akkor sem teszi azt, ha ismeri.
Isten kegyelmére szorul, mert csak ekképpen teljesítheti be szabad
akaratának küldetését, az Istenhez való odafordulást. Mert a legfőbb célnak
kell alárendelnünk mindent, a világot, a másik embert és önmagunkat is,
ezekre csak annyiban kell és érdemes figyelnünk, amennyiben ezek
hozzásegítenek Istenhez való eljutásunkhoz.
A lélek elsőbbségét hangsúlyozó ágostoni rendszer, amely alapvetően a
test és lélek kettősségét hangsúlyozza, sok mindent
"odahagy" az antik etika értékeiből. Így az erény és tudás
azonosságának cselekvést motiváló erejét, és az evilági boldogság emberhez
és világhoz mért esélyét. De azért nézzük meg azt is, hogy mit kínál
"cserébe"? A lélek, ami anyagtalan és halhatatlan, kapcsolatba kerülhet
Istennel, részesedhet kegyelméből, szeretetéből, s kirajzolódhat az
üdvtörténetbe illeszkedés reménye; másrészt ez a lélek irányíthatja a
testet, "használhatja" saját céljainak megfelelően, mert magasabb rendű
nála. Természetesen a test ekképpen nem hat a lélek működésére, mivel az
alacsonyabb rendű nem avatkozhat a magasabb működési módokba. A lélek
érzékeli a test működését, s kialakítja a megfelelő képzeteket. A lélek
emlékezet, értelem és akarat egységeként funkcionál. Az akarat központi
szerepet visz ebben a felosztásban, mert ráirányítja a lélek figyelmét a
legfőbb dolgokra, azok az ismeretek, amelyek nem tartoznak ebbe a fókuszba,
az emlékezet rétegeibe kerülnek, s ezeket rendszerezi a gondolkodás.
Igen tanulságos a lélek és test dualizmusának megjelenítése, mert ez teszi
lehetővé a belső utakra való koncentrálást, amit mindenkor az akarat
összpontosító tevékenysége erősít meg. Ebből adódóan a cselekvő érzületnek,
a szándéknak a hangsúlyozásával, a szabadság felé is lépéseket tett Ágoston.
Mert, ha a rosszért az akarat a felelős, és ő dönt, hogy megtartja-e Isten
örök törvényét, akkor az emberben is jelentkezhet egyfajta felszabadultság
érzés.
A Vallomások igen jól példázzák ennek a felszabadultság érzésnek a
történetét, amely a személyes lélekben lejátszódó törésvonalak és az
üdvtörténetbe való "belesimulásban" érhetőek tetten. A megtérésig vezető
életút, valamint a keresztény Ágoston belső lelki életének konfliktusai és
a jövő felvillantása, a feladat bemutatása a Szentírás magyarázatakor, jelzi
a személyes időt.
Ennek a személyes sorsnak a megjelenítése, ami kizárólag a hithez
való eljutást veszi számba, minden eseményt ennek fényében ítél meg, más
aspektusból is jelentős. Ugyanis a kereszténység alapvető tanítása is a
bűnbeesés és megváltás múltbeli eseményeit, a bűn és erény
jelenbeli konfrontációját a kinyilatkoztatás terjesztését és annak
beteljesedését a jövőben: tartja a történelmiség céljának.
Érdemes felidéznünk a három fázis egy-egy jellegzetes mozzanatát. A
múltban: "Testi alakokkal bíbelődtem képzeletemben és test létemre is
vádaskodtam a testre. Bolygó lehelet én, még mindig nem tértem vissza
hozzád. Csavargó utamon sem benned, sem bennem, sem az anyagi világban nem
létező dolgokra lestem. Nem is igazságod alkotta ezeket nekem, hanem csupán
hiú képzelgésem költötte valamennyit az anyagi világ nyomán." (Augustinus,
1982. 118. p.)
A jelenben lévő Isten szeretetéről a következőket hallhatjuk: "Mégis,
mit szeretek, mikor szeretlek? Nem szépséges testi alakot. Nem az idő
kellemét. Nem a szemünknek olyannyira jóleső fények ragyogását. Nem
valamennyi fölcsendülhető ének bájos dallamát. Nem szirmok, kenetek,
fűszerek illatát. Nem mannát és nem mézet. Nem ölelésre hívogató testi
tagokat. Nem ezeket szeretem, ha Istenemet szeretem. És mégis szeretek
valami fényességet, valami dallamot, valami illatot, ételt, ölelést, amikor
Istenemet szeretem. Ô az én belső emberem fénye, dallama, illata, eledele és
ölelése." (uo. 284. p.)
S végül a jövőbeli feladat Isten szeretetében és annak egyre nagyobb
mértékében teljesíthető: "Bizony, te világosítod meg Istenem az én
sötétségemet. Kezed munkája a mi ruházatunk és sötétségünk benne nappallá
változik. Magadat ajándékoztad nekem Istenem, add nékem újra Magadat.
Szeretlek téged, s ha ez kevés volna, hadd szeresselek még tüzesebb
szívvel." (uo. 429 p.)
Szent Ágoston életútja kettős tanulsággal is szolgálhat. Egyfelől a
személyiség belső lelki életének fontosságára irányítja a figyelmet,
s ezzel szabadságát növeli, de másfelől meg is "fizetteti az árat", mert a
pusztán a transzcendenciára szegeződő tekintet sokszor elvakulhat, s
így nem látja a föld és test lelket is sanyargató problémáit. És még valami.
Az ágostoni életút egyedisége és egyszeri szépsége valószínű, hogy
tömegméretekben megvalósíthatatlan. Ennek az eleven rendszernek a
vulgarizált változata, test és lélek dualizmusának és alárendeltségének
végletekig való hajtása, a földi javak megvetését politikai okokból
szorgalmazó egyházi tanítások stb., intézményesítve komoly következményekkel
jártak: elsősorban a hit eredendően személyes voltát szorítva mindezekkel
háttérbe.