Míg az ágostoni tanítások a platonizmus és neoplatonizmus hagyományait
építették be a keresztény emberről és erkölcsről való tudásba és
gyakorlatba, addig Aquinói Szent Tamás, a középkor másik nagy hatású
gondolkodója és hittudósa, Arisztotelész nyomán újította meg a
kereszténységet. S míg az ágostoni hagyományok a későbbiekben a személyiség
lelki életének egyensúlyban tartáshoz nyújthattak hathatós segítséget, addig
Tamás filozófiája és teológiája egy ettől különböző, nevezetesen a lét
dimenziójából kiindulva fogalmazta meg érvrendszerét. És ami az utóbbi
bölcselő eredetiségét és organikus szellemét eminensen bizonyítja, hogy
olyan nyitott rendszert hagyott maga után, aminek továbbépítésére és
finomítására napjainkig sokan vállalkoztak.
Az ő tanításában megjelenő konkrét valóság az érzéki elemeket éppúgy
magában foglalja, mint a szellemieket, s ez egyedi és általános
elemeket szintén tartalmazza, egyéni és közösségi kihatásaikkal egyetemben.
Rendszerében a lét maga a személyes kinyilatkoztatás istene, ekképpen
egzisztencializmusa - ha szabad ezt a kifejezést használnunk - jócskán elüt
a ma használatos terminustól, mert végső soron a lényegét magában
hordó létet jelenti, azaz Istent.
Ebben a rendszerben az ember kitüntetett helyet foglal el Isten
képmásaként, s bár elfogadja ő is a lélek halhatatlanságáról szóló tanítást,
nála megszűnik test és lélek dualizmusa s az arányos egység
dominanciája válik döntővé. Mind a test, mind a lélek arányosan "kiveszi
részét" az érzékelés folyamatából. Ezzel az álláspontjával azonban nem
kérdőjelezi meg a lélek halhatatlanságát, mert a szellemi természetű lélek
tevékenysége nem kötődik kizárólagosan a testhez, mint a vegetatív vagy
szenzitív lelki képességek esetében. Ebből következik az is, hogy erkölcsi
felfogása, bár azonos kiindulópontra koncentrál mint Arisztotelész, mégis
jelentékenyen különbözik tőle. (Bolberitz, 1987. 117-130. p.)
A boldogság elérésének érdekében cselekszik az antik gondolkodó
embere is, és ezt a polisz viszonyai között tevékenykedő szemlélődő
filozófus teljesítheti be leginkább; az Angyali Doktornál ugyanezt a szent
érheti el. Evilági tökéletlen boldogság helyett Tamás a halál utáni
másvilág teljes boldogságát tűzi ki célul. Nem tagadva azt, hogy az
ember a földi élete során is lehet boldog, mert a barátság, a javak
tökéletes élvezete, az optimális társadalmi berendezkedés is szükséges, de
ezek nem elégíthetik ki tökéletesen az akarat törekvését, amely Isten
megismerésére és birtoklására vágyakozik, ezt csak Isten "boldogító
színelátása" hozhatja meg.
Mindezek mellett Szent Tamás embere nem az "általános esszencia"
függvényében szemlélt teremtmény, hanem konkrét egyed, az emberi
funkció és személyiségjegyek összességével. Az ember ebben a
dinamikus pozícióban mindig úton van, s ami igazi célja, azt nem tévesztheti
szem elől. A tökéletlen, anyagi javaktól függő boldogság eltűnhet
szemhatárunk elől, míg az Isten lényegével való találkozás utáni vágy, azaz
a tökéletes boldogság kívánsága nem szűnhet meg annak számára, aki egyszer
ezt már megtapasztalta. Ehhez a természetfölötti látáshoz azonban szükséges
Isten fölemelő kegyelme.
Az emberi cselekedetek értékelése is a cél elérésének összefüggésében nyer
értelmet. A mérce az erkölcsi életben az értelem törvényének tudatos
alkalmazása, az igazság legfőbb hordozójának, Istennek a keresése. Az
emberi természetben rejlő erkölcsi törvény Tamás szerint értelmi és
természetes, és alapvonásaiban minden emberben azonos.
A természetes erkölcsi törvény megalapozása az isteni örök törvényben
azzal a következménnyel is jár, hogy minden más érték csak részesedhet az
Isten tökéletességéből, de mint azt Szent Tamás hangsúlyozza, ezek járható
utak, s következetes gyakorlás segítségével mind közelebb juthatunk
célunkhoz. Az erények legnagyobbika ezért a vallásosság, ami a teremtő és
teremtmény közötti élő kapcsolatot jelenti. Ám Istentől való függősége nem
szolgai, hanem szabadon önként gyakorolt, s ezzel fejezheti ki, hogy létének
forrása és végső célja a Gondviselő. (Bolberitz - Gál, 1987., 131-146 p.,
264-271 p.)
A természetes erkölcsi törvény és az isteni rend hozadéka lehetett azoknak a
teljesítményeknek a "hátterében", amelyek a középkor emberének
kollektívumát jellemezték. Akár több száz évig is építhettek egy
gótikus katedrálist, s ez méltó földi szimbolikája az elérhetetlen
transzcendenciának. De plasztikus formában vetítette előre a földi halandó
előtt azt is, hogy marad nyom utána, hogy saját munkájával, tudásával,
kitartásával közelebb férkőzhet az örökkévalósághoz. Szent Tamás
monumentális építménye - aminek csak egy apró, bár igen lényeges szelete
volt az erkölcsi összefüggések megrajzolása - rendszerezett formában
foglalta össze a középkor keresztény emberének törekvéseit.
S hogy elkötelezettsége mellett mennyire realista volt Szent Tamás,
arra is érdemes néhány gondolat erejéig kitérni. Mert államelméletében ugyan
még megtartja azt a keresztény felfogást, hogy az államra azért van szükség,
mert az emberek bűnbe estek, s ez az üdvösségnek alárendelt eszköz végül is
a legfőbb jó felé vihet, de ezt már nem negatív attitűddel teszi, hanem
pozitív igenlés keretében. S mivel az állam természetes szükségszerűség, így
a nem-keresztény kormányzat is elfogadható, sőt értékes is lehet. A
kormányzat és a hatalom az emberi jogból eredő, a hívők és hitetlenek
megkülönböztetése isteni eredetű, de mindez nem teszi semmissé a
hitetleneknek hívők felett gyakorolt hatalmát és uralmát.
Az előző példával csak azt kívántam szemléltetni, hogy a valóságban
rendkívül differenciált képet mutatott a középkori világ, s sokszor
olyan tanok is megszülettek, amiknek érvényesülésére, megvalósulására bizony
elég sok időt kellett várni. A következőekben még két alternatív lehetőséget
villantunk fel, mintegy színesítve a palettát, a személyes Isten misztikus
megtapasztalásának példáját, valamint a természetre figyelő szakrális
gyakorlat újítását és felkavaró tendenciáját.