A reneszánsz természetfilozófiája akárcsak Plótinosznál vagy Platónnál, a
rajongó odafordulással kezdődik. De míg az antikvitásban vagy később a
kereszténységben, mindez a
transzcendencia jegyében történik, addig a
reneszánsz az
immanenciára összpontosított. Ismét - mert volt már
példa rá az epikureusoknál - az élményszerű természetfilozófia kerül a
középpontba. Isten a világba, azaz a természetbe "kerül vissza". A
megismerés, a természet szépségének érzékelése, a végtelenség megsejtése, a
célszerűség és a harmónia megtapasztalása, és ezek megjelenítése, sajátosan
reneszánsz attitűd. Ezt mutatják
Giordano Bruno dialógusainak
felépítései is, mikor a tudományos értekezésben elragadtatásának hangot adva
költői formában jeleníti meg gondolatait:
Semmi sem áll, de keringve, forogva
Mozog minden az égen s egek alatt.
A mélybe bukik s föltör a magasba
Nagy s kicsi rész,
Könnyű, nehéz;
S tán egy véghez valamennyi halad
S egyforma az út;
Célja felé siet így mind, míg oda jut.
Így a kavargó vízben is
Hab habra kering,
A mélybe leszáll, majd fölmerül újra megint;
S mi űzi, mi hajtja,
Nem szűnik az ok:
Nincs nyugalom, miriden mozog.
(Bruno, 1990. 129-130. p.)
|
Epikurosz nézetei mellett különösen
Plótinosz tanai
gyakoroltak hatást Brunóra. Az emanáció révén az Egyből létrejövő világ
olyan mint a fény, amely kiárad a Napból. De míg a kereszténység - mint
láttuk Ágostonnál - az Egyet azonosította a Teremtővel, és ennek rendelte
alá a többi létszférát, addig Bruno nem tesz lényeges különbséget az
"istenség" és a teremtett világ között. Meg kell, hogy említsük még
Nicolaus Cusanust is, aki előfutára volt Bruno bölcseletének. Nála
már megtalálható az ellentétek egybeesésének tana, a lehetőségnek és a
valóságnak az abszolutumban való azonossága, s a világok végtelenségének
megsejtése.
A cél amit maga elé tűzött Bruno, nem kevesebb volt mint az
új
világkép kialakítása. A világok végtelenségét tanítja, de a monast
(egyest) tekinti minden létezőnek, s így a végtelen világ alapjának is.
Felbonthatatlan egységként létezik számára az "abszolút való", amely
létrehozta a világegyetemet, és a természet, melyben az anyagi valóság az
uralkodó. De mint alapkategóriái is jelzik - ellentmondás, anyag és forma,
ok, minimum, maximum, aktív és passzív elem, lehetőség és valóság, valamint
a mindent magába foglaló Egy - a változatos lét egységét kívánja mindenben
megtalálni, s azt az univrzális harmóniát, amely áthatja az egész
mindenséget. És hogy mennyire organikus szemléletet munkált ki, azt kiválóan
bizonyítja az életről és a világlélekről vallott felfogása. Élni annyi, mint
formával rendelkezni. Minden dolog élő. És ha az élet minden dologban
létezik, akkor a lélek a formája minden dolognak, benne van az összetett
testekben s általa lehetséges csak a részek összetartozása, ebből
következően éppúgy halhatatlan mínt maga az anyag. Csak a külsőségek
változnak, a lényeg (szubsztancia) nem. Ezzel a "gesztussal" Bruno
visszaadta az anyagnak az életet és újra
aktív létezőként tételezte.
(lásd még erről Heller, 1967. 292-296. p., Király, 1990. 9-31. p.)
Azért is fontos Bruno munkásságának kiemelése, mert ez tükrözi egyben a
reneszánsz
organikus és
aktív szemléletét, s
Galileivel
egybevetve rámutathat a későbbi
mechanikus-matematikai szemlélet
ellentétes pozícióira. Mert míg Brunónál a világlélek egy benső mozgást,
dinamikát és örökké változást jelez, addig Galilei - s majd később Newton -
a világegyetemet egy konzekvens és homogén törvényszerűség keretében
szemléli. Természetesen hatalmas horderejű volt Galilei felfedezése is a
matematikai szükségszerűségek feltárásának tekintetében, de mint azt a
huszadik századi természettudományok is igazolták, nem kaphatunk
magyarázatot a világ összes jelenségeire ezzel a módszerrel, és igen sok
helyen gyümölcsöző lehet a Bruno által felvázolt dinamikus-organikus
megközelítés.
És hogy az
"univerzum szerelmese", mennyire komolyan gondolta a
"világok sokaságáról" szóló tanítását, Isten és természet ekvivalenciáját,
azt mutatja példás erkölcsisége is. Élete utolsó hét évében az inkvizíció
börtönében sem volt hajlandó arra, hogy elveit visszavonja, s saját életét
adta hitelességéért, mikor 1600-ban a máglyát választotta. Munkássága és
hatása azonban továbbgyűrűzött, majd láthatjuk Spinozánál, Goethénél, s nem
lehetett megállítani azt a folyamatot, amit beindított, a világok
kitárulkoznak az ember előtt és az ember a természet szerves részeként
élheti meg ezt a csodálatos élményt.