A valláserkölcsi tanítások a protestáns szellem fennhatósága alatt kerültek
napvilágra. A puritán, aszketikus életvitel, az evilági céltudatosság
mind-mind már az új korszak, a kezdődő kapitalizmus nyitányát jelezték.
Az igen sok irányzatot felölelő reformáció komoly eltéréseket mutatott. A
vallásnak a politikától való elzárkózása volt az egyik pólus, amit főként
Luther mozgalma és eszméi hangsúlyoztak, míg Svájcban Kálvin
elképzelései szerint, olyan államberendezkedés kialakítására törekedtek, ami
az egyház irányítása alatt áll. Most nem vizsgáljuk az olyan viszonylag
csekély hatással rendelkező mozgalmakat, mint például az anabatizmus, akik
szembefordultak a politikai hatalommal és a teokratikus állameszmét
részesítették előnyben. A politikum szférájába - minden szándékuk ellenére -
mindinkább beszivárogtak a protestantizmus áramlatai és egyre inkább
jelentőssé vált a vallási hovatartozás és ezek következményei.
Luther evangéliumokra alapozott teológiai és erkölcsi tanításai
fontos kérdésekben tértek el a katolikus felfogástól. A szabad akarat
problémája az első, amit említenünk kell. Isten az embernek szabad akaratot
adott ugyan, de ez a szabadság nem áll a mi hatalmunkban, hanem Isten
működéseként nyilvánul meg. "Hiszen a szabad akarat - mondja Luther -
először is az eredendő bűnbe vetett bennünket, ránk hozván a halált, amely a
bűnre következett, és nemcsak a halált, hanem számtalanféle bajt, amelyeket
naponta tapasztalunk, úgyhogy a világban csupa gyilkosság, hitszegés,
csalás, lopás, rablás és egyéb gyalázat, bűn és gyötrelem, úgyhogy
jószerivel senki sem lehet biztos akár egy pillanatig is életében avagy
jószágában: mert minden veszélyben forog és inog" (Luther, 1983. 54. p.) Az
Isten előtti igazzá válás egyetlen feltétele a Jézus Krisztusban való hit.
Ezt nem cselekedetekkel érhetjük el, amit Krisztus ad: az ajándék. Csak
reményünk lehet a földi dolgokra. Ehhez a reményhez azonban szigorú
hivatástudat is társul. Luther a prédikátoroktól, a szerzetesektől, a
nemesektől, a tudósoktól és az egyszerű emberektől egyaránt megköveteli
hivatásuk legjobb gyakorlását. Isten a szorgalmat és a hűséget
becsüli minden hivatásban, a legkisebb dolgokban sem lehet hanyag az ember,
mert akkor a nagyobbakban is azzá válik. Teljes és természetes
világot állít elénk Luther, itt keresi az ember helyét.
Az etikai jelentőségen túl érdemes felidéznünk a történelmi elágazásokat.
"Az első a protestáns egyházak növekedése és hanyatlása. A második a
jelentős emberek sorsa, akiket a német szellem hordozóinak szoktak nevezni.
A harmadik a lelkiismereti szabadság és a felvilágosodás világának
létrejötte..." (Weizsäcker, 1989. 176. p.)
Kálvin munkássága talán még élesebb formában juttatta kifejezésre a
protestantizmus evilági törekvéseit. Teológiájának központi tétele Isten
abszolút szuverenitása és az ebből következő predesztinációs tan. Az
isteni üdvterv határozza meg, hogy kik jutnak üdvösségre és kik kárhozatra.
A kárhozat létének oka a bűnbeesés, de ennek eredete örökre rejtve marad. A
bűnben született ember egyetlen esélye Krisztus és a benne való hit. Ennek
birtoklói az Isten által kiválasztottak. A hit az alap, az erkölcsösség csak
következménye lehet. Az ember jó tettei csak közvetve dicsérhetik önmagát, a
jó tettek középpontja mindig Isten. A jóra való törekvés kálvini
megfogalmazása sokat elárul a vallás erkölcsi mivoltáról: "Hogy tehát e
szirtekbe bele ne ütközzünk, olyan irányba kell haladnunk, hogy az ember,
bár tudja, hogy semmi jó nem maradt benne s bár mindenfelől a
legkétségbeejtőbb nyomorúság környezi, tanuljon meg mégis törekedni a jóra,
mely nincs benne, s a szabadságra, melytől megfosztatott, s erősebben
riasztassék el a tunyaságtól, mintha hazugul a legnagyobb erővel
felruházottnak állíttatnék. (Kálvin, 1986. 238. p.)
A jóra, a szabadságra való törekvés, az igyekvés, az igazmondás felé való
irányultság az ember kiteljesedését, gazdagodását szolgálják, s pozitív
hajtóerővel rendelkeztek adott kor társadalmi viszonyaiban. S bár mind az
evangélikus, mind a református vallás jellegzetesen evilági irányultságokkal
bővítette a kereszténységet, különbözőségükre mégis érdemes odafigyelnünk.
Max Weber a protestáns etikát elemző könyvében a következőképpen
közelíti meg a problémát. Míg az evangélikus vallás keretében az "unio
mystica" kapta a legnagyobb szerepet, a kálvinizmusban a fáradhatatlan
hivatásvégzés adta a hit legnagyobb biztonságát. Racionalitás, éber
tudatosság, világos életvezetés, mindez a permanens hivatásgyakorlást
elősegítő aszkézis keretében. És mindezt itt kell elérni: "Hiszen a
szentek örök nyugalma a túlvilágon van, a földön viszont, hogy kegyelmében
biztos legyen, az embernek addig kell végbevinni tetteit, aki küldte őt,
amíg nappal van." (Weber, 1982. 234-235. p.) Így a lutheri vallásosság
töretlenül meghagyta az ösztönös cselekvés és a naiv érzelmi élet
természetes vitalitását, s nem késztetett örökös önellenőrzésre és az élet
tervszerű rendszabályozására úgy, ahogyan a kálvinizmus szigorú tanítása.
Érdemes még néhány gondolat erejéig kitérnünk a katolikus etika és a
protestáns közötti eltérésekre. Mert az egyik tipikusan érzület etikaként
jelentkezett, az egyes cselekedetek konkrét intenciója (szándékiránya)
döntött az értékről, míg a kálvinizmusban nem egyes jócselekedetek kerültek
előtérbe, hanem a "rendszerré emelt tettek" általi üdvözülés vált céllá.
Természetesen a katolikus egyház is megkívánta az embertől eszményként az
élet elvi megváltoztatását, de a többség számára éppen ezt a követelést
gyengítette az egyház legfontosabb hatalmi és nevelőeszköze, a bűnbánat
szentsége, melynek funkciója mélyen kapcsolódott a katolikus vallásosság
legmélyebb lényegéhez. A kálvinizmus esetében már szó sem volt a katolikus,
igazán emberi élet oda-visszájáról, a bűn, megbánás, gyónás, kiengesztelés,
újabb bűn vagy időleges büntetéssel letudott egyházi kegyelmi eszközökkel
kiegyenlített szaldó menetéről. Így szüntették meg a mindennapi ember terv
és rendszer nélküli erkölcsi gyakorlatát, s alakították ki az egész
életvezetés következetes módszerét. (Weber, 1982. 161-163. p.)
A vallás és hivatás így kapcsolódott egybe a reneszánsz, s
majd később a kapitalizmus mindennapjaiban. Ami döntő volt, hogy a
céltudatos és hitben megnyilvánuló aszkézis, nemcsak egy szűk réteg számára
vált követhetővé, mint azt láthattuk Szent Ferenc kapcsán, hanem széles
körben fejthette ki hatását. Hogy ennek milyen következményei és hozadékai
voltak arról a későbbiekben még lesz szó.