Ott folytathatjuk, ahol abbahagytuk. A reneszánsz által már sok
tekintetben előlegezett ráció az újkorban méginkább a világ
birtokbavételének eszköze. Az ésszerű cselekedet válik mindennek mértékévé.
Végső soron a tapasztalat és az intuíció is ezt szolgálja.
Természet és ember közötti közvetítés, az hogy az ember miképpen
tudja maga alá gyűrni környezetét, a ráció hatékonyságának függvénye. A
tudományos megismerés és képzelet egyensúlya megbomlott, s a
mindenség szeretetét és a szép érzéki világ helyét elfoglalja a megismerendő
objektum elszemélytelenített, mechanikus képe: az értékelés egyedüli
kritériuma a hasznosság.
Az előzőek jelezhetik azt az általános summázatot, amelyben a modern
kor válságának fő okozója az egyoldalú, túlhajtott racionalizmus. Hogy ennek
mennyiben és milyen mértékben van létjogosultsága, azt vehetjük szemügyre
majd a következő fejezetekben. Mert Kant valóban munkásságának középponti
elemévé tette azt, hogy: a természet azt akarta, hogy az ember teljességgel
önmagából hozza létre mindazt, ami túlmegy állati létének berendezkedésén,
és semmilyen más boldogulásban vagy tökéletességben ne részesedjék, mint
amit önmaga, minden ösztöntől szabadon, saját eszével szerzett meg.
Viszont az sem tagadható, hogy a racionalista tendenciákkal szemben vagy
azok mellett voltak az intuíciót, a korlátozott racionalitást
- "irracionalitást" - hangsúlyozó áramlatok. A görög tradíció, a teljes
ember helyreállítására is történtek jelentékeny kísérletek, mint azt
láthatjuk Kierkegaard vagy Nietzsche kapcsán: Tudnunk kell kicsinek lennünk.
Olyan közel lennünk a virágokhoz, fűszálakhoz és pillangókhoz, amilyen közel
a gyermek van hozzájuk, aki nem is nőtt nagyobbra náluk.
Az újkor racionalizmusa - mint majd látni fogjuk - korántsem volt olyan
egyoldalú és steril, mint azt jelenünkből sokan látni vélik. Mert más
történeti szituációban, más és más jelentéssel rendelkeztek adott
gondolatrendszerek. Mindez persze nem jelenti azt, hogy eltekinthetünk a
hatástörténeti értékelésektől, de azt mindenképp jelzi, hogy az elemzések
kiindulópontja: a legalábbis megközelítőleg eredeti értelem rekonstruálása.
S azok után, hogy újragondoljuk az újkori bölcselet néhány fontosabb
teljesítményét, talán más színben tűnhetnek föl előttünk az elmúlt 400 év
történései, differenciáltabbá válhatnak az individuum sorsáról
alkotott sokszor igen borús elképzeléseink. Reményünk szerint, így az
ésszerű cselekedetek, a racionális társadalmi működésmódok kimunkálására
tett erőfeszítések végre betölthetik az őket megillető helyiértéküket.