Ugyan ideiglenes etikát vázolt Descartes, mégis az autonómia
jelentésösszefüggésének kiindulópontjává vált az általa kimunkált metodika.
A gondolkodó elme önmaga megértheti az igazságot, így bízhat is saját
képességeiben. Ez részben az egyén fölszabadulásához vezetett, részben pedig
a külső elvtelen tekintélytisztelet lerombolásához. Itt természetesen a
tágabb összefüggésrendszerre gondolunk, amely nemcsak konkrét filozófiai
rendszereket foglal magába, hanem a hatásuk alatt álló tudományok sokaságát
is a matematikától a történettudományig.
"A józan ész az a dolog, amely a legjobban oszlik meg az emberek között -
írja Descartes a Módszerről szóló értekezésében -, mert
mindenki azt hiszi, hogy annyit kapott belőle, hogy még azok sem szoktak
maguknak többet kívánni, mint amennyiük van, akiket minden más dologban csak
igen nehéz kielégíteni. S nem valószínű, hogy ebben mindenki téved; ez
inkább azt bizonyítja, hogy az a képesség, amelynél fogva helyesen ítélünk
és az igazat megkülönböztetjük a hamistól - s tulajdonképpen ez az, amit
józan értelemnek vagy észnek nevezünk -, természettől fogva egyenlő minden
emberben; úgyhogy véleményeink nem azért különböznek, mert egyesek okosabbak
másoknál, hanem azért mert gondolataink különböző utakon járnak s nem
ugyanazokat a dolgokat nézzük. Nem elég ugyanis, hogy valakinek jó esze
legyen; a fődolog az, hogy azt jól használja." (Descartes, 1980. 176, p.) Az
észhasználat helyességének feltétele, ami a kétellyel és a gondolkodással
egyetemben létezésünket is igazolja, Descartes-nál a módszeresség, hogy
minden egyes dolgot és jelenséget a maga logikájának megfelelően vizsgáljon.
Az első az evidencia tétele, azaz annak kimondása, hogy semmit sem fogadjunk
el igaznak, amit evidens módon nem ismertünk meg annak, gondosan kerülve
minden elhamarkodást és elfogultságot, valamint az, hogy semmit ne
foglaljunk ítéletünkbe, addig amíg világosan és evidensen, kételkedés nélkül
nem áll elménk előtt. A második a problémák megfelelő tagolása,
mindegyiket annyi részre kell osztanunk, amennyire csak lehet, s amennyit a
probléma megkíván. Harmadikként azt fogalmazza meg, hogy olyan rendet
szükséges követnünk, amelyben az egyszerűbb dolgoktól haladunk a
bonyolultabbak felé. Utolsóként pedig azt szögezi le, hogy mindenütt a
teljes felsorolásra, áttekintésre kell törekedni, hogy biztosak
lehessünk abban, semmit sem hagytunk figyelmen kívül.
Látszólag úgy tűnhet, Descartes rendszere a kételkedéssel, valamint a
módszerből következő "maximalizmusból" adódóan nem lelhet nyugalmat, nem
találhat bizonyosságot. Istent mégis feltételezi, mint minden
gondolható tökéletesség egységét; s az ember csak azért téved, mert
fogyatékos, s akarata nem egyezik meg értelmével. Az ember test és lélek
szubsztanciáinak összetétele, s a kettő független egymástól. Hogy ennek a
"gépben lakozó kísértet dogmájának" (Ryle kifejezése) a későbbiekben milyen
negatív hatása lett, arról még szólunk, most egyenlőre fordítsuk
figyelmünket a módszer és az ideiglenes etika pozitív hozadékaira.
Éppen a módszeres kételyből következően Descartes a régi skolasztikus
tekintélyeket elvetve, átmeneti erkölcsi útmutatást fogalmazott meg,
addig amíg a részletes és átfogó meg nem születik. "Az első az volt, hogy
engedelmeskedjem hazám törvényeinek és szokásainak, állhatatosan
ragaszkodjam ahhoz a valláshoz, amelyre Isten kegyelméből gyermekkorom óta
oktattak, minden más dologban pedig a legmérsékeltebb és a szélsőségektől
legtávolabb eső véleményekhez tartsam magamat, azokhoz, amelyeket a
legokosabb emberek, akikkel majd érintkeznem kell, tettek magukévá a
gyakorlati életben. Második vezérelvem az volt, hogy a lehető legszilárdabb
és leghatározottabb legyek cselekedeteimben, s hogy éppoly állhatatosan
kövessem a legkétségesebb nézeteket is, ha már egyszer erre elhatároztam
magamat, mint ha a legbiztosabbak volnának. (...) Harmadik vezérelvem az
volt, hogy mindig arra törekedjem, hogy inkább magamat győzzem le, mint a
sorsot, inkább kívánságaimat változtassam meg, mint a világ rendjét s
egyáltalán ahhoz a hithez szokjam, hogy csakis gondolataink vannak egészen
hatalmunkban, úgyhogy ha külső dolgokra nézve megtettünk mindent, ami tőlünk
telt, akkor mindaz, ami hiányzik a sikerhez, számunkra teljesen lehetetlen.
S ez egymagában, úgy láttam elegendő ahhoz, hogy a jövőben csak olyasmit
kívánjak, amit el is érhetek, s így, hogy elégedett legyek." (uo. 179-181.
p.) Ezek az alapelvek egy közösséget és reális életszemléletet
tükröző magatartást vetítenek elénk, olyat amelynek követésével az
individuum beilleszkedhet a társadalom és a világ rendjébe.
Ehhez már szinte csak adalékul szolgál a saját hivatás iránti
elkötelezettség, az értelem kiművelésének és a megismerésben való
előrehaladásnak a kívánsága. A tradíciók tiszteletbentartását és a sztoikus
attitűd kimunkálását célzó erkölcstan csak látszólag áll ellentétben a
módszeres kétely metodikájával. Ugyanis, ez a látszólag beletörődő
magatartás nem a teljes apátiába fordulást feltételezi, csak a valóság
felismert lehetőségeinek mindjobbani kiteljesedését ígéri.
S még valami. A gondolkodás által biztosítható szabadság és
függetlenség, valamint az, hogy az etika körvonalazása csupán
formális mozzanatokat érint, esélyt is ad az állandóan változó valósággal
történő konfrontációra vagy adott esetben az igazodás
harmóniát eredményező programjára.