Láthattuk Spinoza kapcsán, hogy a "szigorú" racionalizmusnak azért léteztek
olyan változatai is, amelyek "figyelemre méltatták" a természetet -
elutasítván annak kirablását -, s esélyt adtak a szükségszerű oksági
kapcsolatokon túl a szabadság és boldogság megvalósítására, az apró "emberi
rezdülések" érvényre jutására.
Pascal Gondolatai jelzik talán a korszakban a legátfogóbban a
korlátozott racionalizmus érvényességét és lehetőségét. Pontosabban azt,
hogy nem szükséges föladnunk teljesen ésszerűségünket, csak a határok
kijelölésére érdemes nagyobb gondot fordítanunk. Etikájának alaptézise is
ezt hangsúlyozza: "Nádszál az ember, semmi több, a természet leggyengébbike;
de gondolkodó nádszál. Nem kell az egész világmindenségnek összefognia
ellene, hogy összezúzza: egy kis pára, egyetlen csepp víz elegendő hozzá,
hogy megölje. De még ha eltaposná a mindenség, akkor is nemesebb lenne, mint
a gyilkosa, mert ő tudja, hogy meghal; a mindenség azonban nem sejti, hogy
mennyivel erősebb nála. Tehát minden méltóságunk a gondolkodásban rejlik.
Belőle kell nagyságunk tudatát merítenünk, nem a térből és az időből,
amelyeket nem tudhatunk betölteni. Igyekezzünk helyesen gondolkozni: ez az
erkölcs alapelve." (Pascal, 1983. 169. p.) Azonban ez a helyes gondolkodás
kétféle lehet: geometriai és intuitív. Az első alapelvei
világosan érthetők, de távol esnek az általános használattól, míg a második
közhasználatú, ott van mindannyiunk szeme előtt, de ezek az alaptételek oly
finomak és nagyszámúak, hogy majdnem lehetetlen egyszerre mindet figyelembe
venni. Egymást kiegészítheti a kettő helyes használata, a megérzés, a lényeg
meglátása és a tudományok pontos kimunkálása.
Pascal mind a tudományos, mind az intuitív megismerés birtokában, s talán
éppen ezért, az újkorban elsőként fogalmaz meg az ember egzisztenciális
helyzetéről maradandó érvényességű reflexiókat. "Az ember nem tudja, hol a
helye. Nyilvánvaló, hogy eltévedt, hogy lebukott, de képtelen újra meglelni
igazi helyét, ezért most mindenütt szorongva és eredménytelenül keresi,
áthatolhatatlan sötétségben." (uo. 199. p.) Innen már csak egy lépés az,
hogy az embert a kegyelem mintegy Istenhez hasonlóvá, istenségének
részévé teszi, kegyelem nélkül azonban az oktalan állatokhoz válik
hasonlóvá. Végül is nem elég a gondolkodás ereje, mert önmagától képtelen az
ember küldetésének beteljesítésére.
Mindezen túl Isten létének olyan hiteles, egzisztenciánkban
gyökeredző "bizonyítását" adja, amely egyszerűségénél és meghökkentő
erejénél fogva valódi kérdéseket helyez életünk fókuszába. Ésszerű
meggondolással nem védhető Isten léte és tagadása sem. Választanunk
kell. Erre ajánl fogadást. "Két dolgot veszíthet el, az igazat és a jót, és
két tétje van: az értelme és az akarata, a tudása és az üdvössége;
természete szerint két dolgot kell elkerülnie: a tévedést és a nyomorúságot.
Értelmén nem esik nagyobb csorba, akár az egyiket, akár a másikat választja,
minthogy szükségszerűen választania kell. Ezt el is intéztük. No de az
üdvössége? Mérlegeljünk, mit nyerhet vagy veszíthet, ha fejre, vagyis arra
fogad, hogy van Isten. Értékeljük ezt a két eshetőséget: ha nyer, mindent
megnyer; ha veszít, semmit sem veszít. Fogadjon hát habozás nélkül arra,
hogy van. (...) Így tehát a mi tételünk végtelenül erős, hiszen a végest
kockáztatjuk egy olyan játékban, amelyben egyforma a nyerés-vesztés esélye,
de nyerni végtelent nyerhetünk. Ez meggyőző; és ha az emberek egyáltalán
képesek valami igazságra, hát ez olyan. (uo. 117-119. p.)
Mindenképpen a személyes viszony függvényében értékeli Pascal
embernek Istenhez való viszonyát. Ezt nemcsak a fenti "fogadás" bizonyítja
eminensen, de az is, hogy a "szív természettől fogva szereti a mindenhatót
is, önmagát is, aszerint, hogy melyik mellé áll; és tőle függ, melyikkel
szemben keményíti meg magát." (uo. 138. p.) Az embereket is akképp
csoportosíthatjuk, hogy melyik lehetőséget választják. Vannak akik már
megtalálták Istent és szolgálják, ők értelmesek és boldogok. Az igyekvők
keresik, de nem találták még meg, ezért boldogtalanok és értelmesek. S végül
akik úgy élnek, hogy nem is keresik, s nem is találják, ők balgák és
boldogtalanok. Ebből adódóan a szeretet rendje a legfontosabb, ami közel
vihet a helyes választáshoz, csak ez segítheti elő a személyes Istennel való
egész egzisztenciánkra kiható találkozást.
Pascal ráció és hit viszonyát a maga komplementaritásában
feltételezte, mindig hangsúlyozva azt, hogy hitünk eredendő létélményünk, s
ennek elhagyása, ellényegtelenítése önmagunk hiányának megtapasztalásához
vezet. A későbbiekben Kierkegaard kapcsán fogalmazódnak meg majd hasonlóak,
de a huszadik század egzisztencializmusa is igen sokat merített gondolataink
és cselekedeteink Pascal által vázolt tematikájából.