A kriticizmus "előhangjait" és összetevőit a racionalista és
empirista rendszerek együtt adták. Immanuel Kant, az újkori
bölcselet egyik központi figurája, ismeretelméletével, morálfilozófiájával
és esztétikájával a korszak problémáinak összegzőjeként tartható számon.
Jelen vázlatban csak az autonómiával összefüggésben kimunkált
szabadságkoncepció és a kötelesség feltételeire térünk ki, valamint
igyekszünk jelezni azt a folyamatot, amelynek során az autonómia alapja
megreped és a világrend más lényegi fundamentumra épül.
A tiszta ész kritikájában a megismerés határait és feltételeit
vizsgálva a következő megállapításokra jut: a végső cél, melyre az ész
spekulációja transzcendentális használatban (lehetőségi feltételeket kutató)
irányul, három tárgyat illet: az akarat szabadságát, a lélek
halhatatlanságát és az Isten létét. De mivel ez a spekulatív ész számára
mindenkor transzcendens (tapasztalaton túli) marad, tehát ez csak a
gyakorlati ész tartományába sorolható. Így az ember szabadságával és
kötelességével összefüggő kérdések nem az érzéki világ
természettörvényei mintájára alkottak, hanem abban a világban játszódnak le
(intelligibilis), amelynek törvényhozója maga az ember. (Kant, 1981.
506-512. p.)
Kant morálfilozófiájának különböző periódusaiban más és más aspektusból
vizsgálja a törvényhozó ember autonómiájának és ezzel összefüggésben a világ
rend megalapozásának lehetőségeit. Az erkölcsök metafizikájának
alapvetésében az erkölcs és a kötelesség forrásvidékét
tárja föl. A személy értéke autonóm cselekedeteiben van, az ész
célkitűzőképességének segítségével, kellemes és kellemetlen állapotok
értékének semmibe vételével, s pusztán az erkölcsi kötelezettségek
gyakorlásával valósul meg. Itt a "célok birodalmában" az "eszes lények"
mindannyian "önmagukban való célokként" kezelik a másikat. "A célok
birodalmában mindennek vagy ára van vagy méltósága. Aminek ára van, annak
helyébe egyenérték gyanánt másvalami is állítható; ami viszont minden ár
fölött áll, tehát aminek egyenértéke sem lehet, annak méltósága van. Ami az
általános emberi hajlamokra és szükségletekre vonatkozik, annak piaci ára
van; ami valamely szükséglet előfeltételezése nélkül megfelel egy bizonyos
ízlésnek vagy kedélyünk puszta cél nélküli játéka révén tetszést kelt, annak
affekciós ára van; ami viszont az öncél létrejöttének egyedüli előfeltétele,
annak nem pusztán viszonylagos értéke, azaz ára van, hanem belső értéke,
vagyis méltósága." (Kant, 1991. 68. p.) Mivel az ember a célok szubjektuma,
és morális cselekvéseivel betölti természeti rendeltetését, így a világrend
teleológiája (célszerűsége) és az autonóm etika összhangja fennáll. A
gyakorlati ész kritikájában már elhagyja a teleológikus igényeket és az
ember már azért válik öncéllá, mert moralitása azzá teszi. (lásd még
Tengelyi, 1988. 108-118. p.)
A gyakorlati ész kritikája tovább viszi a fonalat szabadság és
személyiség kölcsönös feltételezettségét vizsgálva. Az ember, aki
immáron a törvényhozás szubjektuma saját szabadságával alkotja meg azokat a
törvényeket, amelyek erkölcsi közösségét konstituálják. Nézzük a tiszta
gyakorlati ész alaptörvényét, a kategorikus imperatívuszt: "Cselekedj
úgy, hogy akaratod maximája mindenkor egyszersmind általános törvényhozás
elveként érvényesülhessen." (Kant, 1991. 138. p.) Az akarat autonómiája az
összes morális törvény alapja és a nekik megfelelő kötelességek egyedüli
elve - mondja Kant. Az önkény heteronómiáját így elveti, mivel külső
szubjektív alapelvek, nevelés, polgári berendezkedés, éppúgy nem képezhetik
az alapot, mint a belsők, például a fizikai érzés vagy a morális érzés. De
az objektív elvek sem jöhetnek számításba, mint a tökély és Isten akarata.
Mindezekből következően az erkölcsi törvény egyszerre lesz a cselekvések
formális meghatározásának alapja - láthattuk ezt a kategorikus
imperatívusz általános érvényességének megfogalmazása kapcsán is - és a
cselekedetek tárgyainak egyszersmind materiális, ám csupán objektív,
meghatározási alapja a jó és rossz jegyében. De ugyanakkor a cselekedet
szubjektív meghatározásának alapjává is válik, mert mint mozgatórugó
olyan érzést hoz létre, amely előmozdítja a törvénynek az akaratra tett
hatását.
Igen fontos az, ahogy Kant megítéli a morális cselekedeteket. A
legpontosabban ügyelnünk kell arra, hogy a cselekedeteket morális törvény
iránti tiszteletünkből adódóan hajtsuk végre, s ne pedig az
eredményük iránti szeretet vagy hajlandóság szükségszerűségében találjuk
meg. A kötelességből végzett cselekedet így a törvénnyel való összhangot
éppúgy magában foglalja, mint annak tiszteletét. Talán ennek fontosságát
hangsúlyozandóan született az az eufórikus felkiáltás - Kantra
egyébként nem annyira jellemzően -, ami mintegy összegzi az emberek erkölcsi
közösségében a kötelesség jelentőségét: "Kötelesség! te nagy fennkölt név,
kiben semmi sincs, ami a hízelkedés előidézte tetszést kiváltaná, ehelyett
alávetettséget kívánsz; mégsem fenyegetsz, ha mozgásba akarod hozni az
akaratot, mert ez a kedélyben természetes viszolygást és rémületet
ébresztene, hanem csupán törvényt szabsz, amely ellenállhatatlanul keríti
hatalmába a kedélyt, s mégis akaratlanul tiszteletet ébreszt maga iránt (ha
engedelmességet nem is mindig), s amely előtt elnémul minden hajlam - ha
titokban ellene szegülnek is. Melyik a hozzád méltó forrás, merre van nemesi
eredeted gyökere, mely büszkén kizár minden rokonságot a hajlamokkal, és
mely gyökérből ered annak az értéknek elmaradhatatlan feltétele, amelyet
csak az emberek adhatnak maguknak?" (uo. 203. p.).
Hogy a morális törvény biztos fundamentumokon nyugodjék Kant három
posztulátumot ad meg. A halhatatlanság abból a szükségszerű
gyakorlati feltételből adódik, hogy a tartam feleljen meg az erkölcsi
törvény teljes megvalósításának. A pozitív módon értett szabadság
valamely lény oksága, ha az intelligibilis világhoz tartozik - azt a
szükségszerű feltevést foglalja magába, hogy függetlenek vagyunk az érzéki
világtól, és akaratunkat egy intelligibilis világ, azaz a szabadság törvénye
szerint tudjuk meghatározni. A harmadik, Isten léte, abból
következik, hogy a szabadság világa csak úgy lehet a legfőbb jó hordozója,
ha feltételezzük a legnagyobb önálló jót, azaz Isten létét. Ezek a
feltételek figyelembe veszik az egyén halandó és véges létét, valamint az
emberi nem teljességében megnyilvánuló közös célt. Ez természetesen csak
akkor valósulhat meg, ha szabad aktusok révén az ember erkölcsi közösségének
törvényhozójává válik. Isten mindezeken túl, mintegy zsinórmértékként
szolgál az embernek, akár azért, hogy cselekedeteinek ideális viszonyítási
pontjaként egyre tovább menjen lényege megvalósításában, akár azért, hogy
reményt adjon létezésével töredékes voltunk egyensúlyozására.
Ugyan azt hangsúlyoztuk, hogy a kötelesség és szabadság alapjain nyugvó
etika jelentette Kant programjának gerincét - legalábbis A gyakorlati ész
kritikájában -, mégis A vallás a puszta ész határain belül
tematikájából visszapillantva, a felelősség motívuma is előtérbe kerül, s a
nyomok már a kötelességgel karöltve jelen voltak. Ugyanis, ha az ember
szabadsága által konstituálódik az erkölcsi törvény, s autonóm cselekedete
képezi minden morális tettének alapját, akkor felmerül a jogos kérdés, hogy
mi a rossz forrása. Kant a lelkiismeret és a felelősség működésének
eredményeképpen a szabadságot jelöli meg a bűn forrásaként is. Ugyanis, ha
az ember felelős saját tetteiért, már pedig az autonóm cselekedet ezt
megköveteli, akkor a világban lévő rosszért is felelősséget kell hogy
vállaljon. Kant a történelem analízise kapcsán jut arra a végső
következtetésére, hogy a személyiség eredendően bűnös.
A königsbergi gondolkodó azonban nem éri be ennek puszta regisztrálásával,
mert A vallás a puszta ész határain belül című munkájában más alapokra
helyezi erkölcsiségünket, és gyakorlatilag "visszavonja" a kriticizmus
korszakának autonómiakoncepcióját és korai elméletéhez hasonlóan egy
természeti szükségszerűségben mozgó etikai elméletet dolgoz ki. "Isten
morális népének megalapítása tehát olyan munka, aminek elvégzése nem várható
az emberektől, hanem csupán Istentől magától. Ez azonban nem jogosítja fel
az embert arra, hogy tétlen legyen s a Gondviselés működésére
hagyatkozzék... Ellenkezőleg. Úgy kell cselekednie, mintha minden őrajta
múlnék, s csak e feltétellel remélheti, hogy a magasabb bölcsesség
beteljesedéséhez segíti becsületes fáradozását." (Kant, 1980. 229. p.)
Azonban az isteni morális törvényadás alatt álló etikai közösség, amely
mivel a lehetséges tapasztalatnak nem tárgya - láthatatlan egyház - ezért ez
minden jóra való ember közvetlenül isteni, de morális világmagyarázat alatt
álló eszméjét megtestesítő. Az egyház csak igazodhat ehhez az
általános eszméhez, a lényeg az ember tisztán morális vallása, az a
törvényadás, amellyel Isten eredetileg szívünkbe írta akaratát.
Kant morálfilozófiájának néhány állomását megtekintve azt tapasztalhattuk,
hogy az autonóm etika kidolgozásának programja eredményes lehet, az már
megint más kérdés, hogy a történelem és a valóság rácáfolhat ezekre a
kísérletekre, s módosíthatja az elgondolásokat különbözőképpen.