"Hogy valaki milyen filozófiát választ, az tehát attól függ, milyen ember:
mert egy filozófiai rendszer nem valami holt ruhanemű, amelyet tetszés
szerint felölthetünk és levethetünk, hanem átlelkesíti annak az embernek a
lelke, akié. Az a jellem, amely természettől fogva petyhüdt, vagy petyhüdtté
tette és elpuhította a szellemi szolgaság, tudósi fényűzés és hiúság, soha
nem fog felemelkedni az idealizmushoz." (Fichte, 1981. 35. p.) A Kant utáni
időszak valóban fordulatokban és elágazásokban gazdag. Egyben azonban
mindegyik gondolkodó megegyezett: értékelte a kriticizmus pozícióját,
sok esetben kiindulópontként, hogy aztán később eltávolodhasson tőle. A
fenti Fichte idézet is jelzi a filozófiát művelő habitusának
fontosságát és a valódi idealizmushoz való felemelkedést - ami ebben az
esetben nem más mint Kant munkásságának következetes végigvitele, lényegének
beteljesítése.
Fichte az Én filozófiájának kimunkálását, olyan tudománytan
megalkotását szorgalmazta, amely az egész ember kimerítő tárgyalását
nyújtja. Teljes szabadságunk elgondolása az első radikális lépés, ennek
következménye az önmagunkban való közvetlen hit. Az ember tudatára ébred
önálló és a külvilágtól független mivoltának, mindentől függetlenül, önmaga
által teszi magát valamivé.
Fichte arra tesz kísérletet, hogy az elméleti és gyakorlati tudást - ami
Kantnál ugyan egymás következményeként, de egymástól elválasztva működött -
egységben lássa. Nem létezhet emberi intelligencia, ami nem
rendelkezik az elméleti képesség mellett egyszersmind gyakorlatival is. Az
Én így olyan egységként áll szemben mindennel, ami rajta kívül van, a
Nem-Én-nel, hogy ez utóbbi semmilyen hatást nem gyakorolhat rá, amire
ő vissza nem hatna. Az aktivitás eme mozzanata azonban nem önmagában lévő
mégsem, mert a véges szellem egyfelől szükségszerűen valami abszulatat (egy
magábanvaló dolgot) tételez, fenntartja azt, hogy ez csak számáravalóan
létezik. S még egy fontos mozzanatot kell, hogy megemlítsünk. Fichte, mivel
az Én egységét - elméleti és gyakorlati - tételezi végső soron, így a
tudományok dezantropomorfizációs törekvéseit is elutasítja.
Mintegy azt sugallva, hogy nem szükséges az emberi szubjektivitás határait,
korlátait legyőzni és úgy tükrözni a valóságot, mert csak az egyedi ember és
az egyedi természeti jelenség egyszeri különössége lehet igazán fontos
számunkra.
Természetesen ez utóbbi kitételt úgy érti, hogy az emberi nem
alaptulajdonsága az egyediség, az alakíthatóság, a befejezetlenség: a
szabad önmeghatározás. Etikája, akárcsak Kanté - kötelesség etika, és
ez három szempont szerint határozható meg: az Énség kauzalitása (az
önfenntartás követelménye), szubsztancialitása (az ismeretek fejlesztésének
követelménye) és végül kölcsönhatása (kölcsönös önkorlátozás és a közös
célokért való munkálkodás) követelménye alapján. (lásd még Felkai 1988.
81-109. p.) Az Én tevékenységének és aktivitásának kimutatásával Fichte
majdhogynem előrevitette századunk személy- és tevékenység központú
megközelítéseit, s hangsúlyossá tette az ember önalakítását, a másik
alakíthatóságát és a világ formálását egyaránt.
Most nézzünk még egy változatot az azonosság kérdésköréből.
Schelling, akárcsak Fichte, kezdeti filozófiájában, annak a
meggyőződésének ad hangot, hogy a világot csak azért tudjuk megismerni, mert
azt Énünkből konstituáljuk, s az Én ekképpen fölötte áll minden dolognak. Az
önálló Én-nek csak azért kell a világ, hogy abban tevékenységét kifejthesse,
azt alakítsa. Azonban természetfilozófiai vizsgálódásainak következményeként
hamarosan ráébred arra is, hogy a természetben is található rend és ez meg
is ismerhető, s ha ez így van, akkor az nem függhet pusztán az Én-től.
Schelling azt fejti ki, hogy az ész az Én-en kívül az öntudatlan
természetben is kifejti hatását. A létezők fejlődése ebben a kontextusban a
természettől a szellemig ível, s a természeten nyugszik minden szellemi
alakulás. S míg Fichténél a Nem-Én, a természet puszta objektum, s így a
történelem is csupán az emberi tevékenység története, addig Schelling
számára a természet is értelmet hordozó: a természet története
és a szellem története egymásban létező egymásra reflektáló.
Azonban Schelling még tételez egy abszolutumot is, amely mindkét dimenziót
átfogja, az abszolutum fejlődése, a tulajdonképpeni világfejlődés a
természetben és a szellemben egyaránt működik, s ami döntő: a két
tevékenység egysége, azonossága.
"A művészet ugyanis úgy jelenik meg, mint a dolgok formáinak reális
megjelenítése - írja Schelling A művészet filozófiájában -, ahogyan
ezek a dolgok magukbanvalóan léteznek - olyan tehát, mint az ősmintaképek
formáinak megjelenítése." (Schelling, 1991, 91. p.) Ebben a tevékenységi
formában kapcsolódik egybe az öntudatlan és tervszerű
megmunkálása a dolgok, s talán ez példázza a legpregnánsabban a természet és
szellem azonossági törekvéseit.
Az emberi szabadság lényegéről szóló írásában azonosságfilozófiájának
akarat és ész terminusait bontja ki, s fogalmaz meg aktuális
kérdésfeltevéseket. Az ember szellemi képességei segítségével be tud
avatkozni a természet és a történelem alakításába. A homályos természettől
az áttetsző szellemig vezet az út ebben a folyamatban. De a realitás
"közbevetése" azt hozza magával, azt mutatja, hogy az ésszerű csak igen
kivételes esetekben jut felszínre, és inkább az ész hiánya jellemzi a
történéseket. A természet az ésszerűség előformájaként lehetőség az ész
kibontakozására, az esztelenség csak akkor válik jelenvalóvá, ha az emberek
a természetet fölébe helyezik az ésszerűségnek. Schelling a bűnbeesés
szellemében fogalmazza meg szabadságunkat, mert ez egyaránt képesít a
jóra és rosszra is, és az ember a rosszat választotta mikor
visszájára fordítja a rendet, szabadjára engedi a természetet ezáltal ennek
alárendeli a szellemet.
Nem elegendő a szabadságot formális értelemben meghirdetni, mint
önmeghatározást és autonómiát - mint ezt Kant és Fichte tette -, a szabadság
az eleven élet meghatározása, s a létet végső soron az akarás
határozza meg. Ez ahhoz is vezetett, hogy mivel filozófusunk belátta az ész
mindenhatóságába vetett hit hiábavalóságát, ekképp az a szorongó létérzés
kerítette hatalmába, hogy a homályos-kaotikus rettegés az emberi létezés
végső alapja. A megoldást a szeretet szelleme adhatja, ami önmaga
ellentétének feltételezésével, a szétszakítottsággal, a rend hiányával
szemben képes önmagát érvényre juttatni.
Érdemes néhány gondolat erejéig felvillantani azt is, hogy Schelling
előzőekben jelzett koncepciója milyen hatásokat váltott, válthatott ki,
milyen módosulásokkal érdemes számolni munkásságakor. Walter Schulz
kitűnő tanulmányában a következőképpen fogalmazott: "... Schopenhauer tovább
megy, mint Schelling, mert erre a törvényszerű akaratra csak tisztán
negatívként tekint mint minden szenvedés tulajdonképpeni forrására. (...) Az
értelem Schopenhauer szemében tehát teljességgel az akarat szolgálatában áll
- így Schopenhauer - "fényt gyújt" az értelemben. (...) Nietzsche ezt az
akaratot mint hatalomra törő akaratot határozza meg, amely egyformán működik
az alkotásban és a pusztításban. (...) Scheller - aki a modern antropológia
megteremtője - kijelenti, hogy az akarat mint törekvés az emberben is a
voltaképpeni erő forrása. A szellem maga magasabban állhat ugyan a
rangsorban, mint az akarat, ami azonban nem változtat azon, hogy az alsóbb
rétegek, éppenséggel az ösztön rétegei, erősebbek; saját erejéből a szellem
nem tud érvényre jutni, meg kell kísérelnie, hogy saját céljaira megnyerje
az ösztönszerű akaratot... saját eszményeit mintegy csalétkül az ösztönök
elé kell vetnie, mert csak így van esély arra, hogy az ösztönök ezeket az
eseményeket elfogadják és megvalósítsák." (Schulz, 1992. 19-20. p.) Az
azonosság különböző változatait szemlélve egy dolog világosan kirajzolódik
előttünk. A tizenkilencedik század elejére a rációba vetett bizalom
megingásának már igen komoly látható jelei vannak, hogy a jelzetteken túl
még milyen fejleményekkel kell számolnunk, azt fogjuk megvizsgálni az
elkövetkezendőkben.