Életvilágunk közvetítő-rögzítő funkcióinak vizsgálata mutathat rá
jelenkorunk alapszituációjára. És, ami ehhez a kulcsot adja, az a modern
individuum, az a szabad személyiség amely egyben a társadalom
alappillére is századunkban. Ennek hiánya avagy megléte döntően befolyásolja
mind a kultúra, mind a gazdaság, mind a társadalom műkődési folyamatait.
Mert nemcsak a különböző tudományos vagy művészeti tevékenységek mutatják,
hogy a modern társadalmak kialakulásának feltételei közül az egyik
legszembetűnőbb a személyiség, de a társadalmi szférák működési
mechanizmusai is eminensen jelzik az individuális kiindulópont fontosságát.
Ezt tetten érhetjük a modernizáció teljes kérdéskörében, de a kérdés
fontosságát bizonyítja a másik oldal is, a modernizációhoz kötődő (fejlődés)
zárójelbe tétele.
Ez a tipikusan egyszerre modern és "modern utáni" cselekedet, illetve ennek
feltárása hozzásegíthet ahhoz, hogy mint Szakolczay Árpád írja: tudjunk a
fejlődéselmélet mítoszáról, mert ez tevőlegesen hozzájárulhat ahhoz, "hogy
a fejlődés objektivitása jelszavával elvegyék az emberektől a beleszólás
lehetőségét saját életükbe, és ehelyett egyfelől ellenőrizhetetlen és
rejtett hatalmi cselekedetek váljanak felettük gyakorolhatóvá, másfelől
pedig életük előre elkészített, minden probléma és önálló gondolat ellen
immunizált dobozokba kerüljön bele, még ha ezek a materiális és immateriális
dobozok egyre jobban komfortosítottak lesznek is." (Szakolczay, 1990. 15-16.
p.) A személyiség "kibontakozását" tehát úgy is tekinthetjük, mint a fejlődés
megkérdőjelezésével együtt haladó folyamatot, permanens reflexiót a
kritikus pontokra.
Sokan kárhoztatják az újkor Descartes-tól számítható antropocentrizmusát,
túlracionalizált szemléletét, mint azt a gondolatkört, ami tulajdonképpen
minden bajért a felelős. Valóban hangsúlyos motívuma volt az elmúlt négy
évszázadnak az említett tendencia - mint azt láthattuk az előzőekben -, de
azt sem szabad feledni - és erre is akadt bőven példa -, hogy egyrészt jelen
voltak mindig az intuitív, "irracionális" szférára reflektáló elméletek is,
másrészt pedig azt, hogy a kiindulópont - ha más és más hangsúlyokkal is -
valamiképpen mindig az ember lesz, legyen szó akár az ökológiai egyensúlyról
vagy a gazdaság és a politika teljesítőképességéről: a humán reláció
mindig erőteljes befolyást gyakorol az összképre.
Századunkban az alapszituáció változott meg. Az individuum önerőből
kivitelezhető túlélési technikái mondtak csődöt, aminek látható
következményeit mindannyian érzékeljük.
Az egyre bonyolultabbá váló, kaotikusnak tetsző világunkat különböző
szempontú rendszerelméleti kísérletekkel írták le. Az etikai
rendszerösszefüggésektől az egyes tudományok kapcsolódási pontjaiig,
valamennyi azt igyekezett feltárni, hogy az egyes tevékenységi formák milyen
hatással vannak a rendszer elemeire. Ennek összegzése kapcsán az egyedi és
globális kérdések kritikus csomópontjaira irányíthatjuk figyelmünket.
Az interperszonális viszonyaink hasonlóan fontos szegmensét képezik
korkérdéseinknek. Az Én és Te újrafeltérképezett
viszonyrendszerének segítségével tehetjük élővé kapcsolatainkat, s
mutathatjuk meg, hogy a sokszor igen távolinak és személytelennek tűnő
Az szükségszerűen be kell, hogy lépjen közös játszmánkba.
Mindennek egzisztenciális és hermeneutikai megalapozottságát
érhetjük tetten föld és világ kölcsönösségének bemutatásakor; s élővé, létbe
ágyazottá tehetjük saját individuumunkat, amely ismét otthonossá
varázsolhatja lakhelyünket.
S mindennek feltételrendszerét követhetjük nyomon, ha a kommunikáció
különböző aspektusait megfigyeljük. Mivel az egész emberiséget érintő
globális problémák kerülnek nap mint nap előtérbe, különböző kultúrák és még
különbözőbb érdekszférák, mentalitások ütköznek, így valamiképpen
lehetőséget kell biztosítanunk az információk áramlásának és kódolásának
egyaránt. A különböző "nyelvjátékok", amik egyben életformák is, megértése
esélyt adhat mindannyiunknak, hogy belépjünk kölcsönösen egymás
"nyelvjátékaiba", ha nem is megtanulva azokat, de legalább átlátva azok
minőségét és értékét.
Végül az igazságos világrend néhány aspektusára hívjuk fel a
figyelmet. Jelezve mindazokat a tartalmi és formai mozzanatokat, amelyek
nélkülözhetetlenek: legalább a közelítés folyamatának beindításához.