"A világ kétarcú az ember számára, amiként kétarcú az ember magatartása a
világban.
Az ember magatartása kétarcú, amiként kettő az alapszó, amit kimondani képes.
Az alapszók nem szavak, hanem szópárok.
Az egyik alapszó az Én-Te szópár.
A másik alapszó az Én-Az szópár, ahol az Az helyett ő is állhat, anélkül, hogy az
alapszó megváltoznék.
Így hát az ember Én-je is kétarcú.
Hiszen az Én-Te alapszó Énje más, mint az Én-Az alapszó Én-je." (Buber, 1991. 5. p.)
Martin Buber olyan elfeledett viszony újrafogalmazására tesz
kísérletet, ahol az interperszonalitás - Én-Te alapképlete - és nem a
modern ember elszemélytelenedett Én-Az viszonyrendszere kerül
középpontba. A döntő különbség a két viszony-rendszer között, hogy az elsőt
egész lényével mondja ki az ember, míg a másodikat sohasem mondhatja egész
lényével.
A viszony világa három szférát foglal magába. Az első: életünk a
természettel - itt a viszony megáll a nyelv küszöbénél. A második: az
élet az emberekkel, ahol a viszony belép a nyelvbe. A harmadik: az
élet a szellemi létezőkkel, ahol a viszony nyelv nélkül való, de
nyelvet létrehozó. A viszonyok mindegyike az örök Te peremén halad,
mindegyik arra tekint. S ami mindezt mozgatja, az a közvetlenség, lényegi
tett, érzés: a szeretet. Az ember szeretetében lakik - mondja Buber
-, s a szeretet a világban ható erő, aki ebben áll, ebben szemléli a
világot, annak számára az emberek kibontakoznak a világi nyüzsgésből, jók és
rosszak, okosak és ostobák, szépek és csúnyák, egyik a másik után valóságos
lesz a számára.
A viszony másik jellemzője, hogy míg az Az világában korlátlanul
működik az okság, addig Én és Te szabadon áll átellenben
egymással, kölcsönhatásban, melyet nem foglal magába és nem is színez
semmiféle okság. Ez utóbbi szavatolhatja az ember saját életét, létét. A
szabadság érzésének és bizonyosságának következményeként az ember olyan
hatással lehet a világra, amely egészséges korokban bizalomként árad
szét, s ekképp mindenkinek része lehet a találkozásból, a jelenlétből - a
természet módján, az ösztönök módján, valamiféle derengésben -, de mindenki
megérti, megérinti a Te-t valamiképpen. "A beteg korokban nem így van
- ekkor következik el, hogy az Az-világ, melyet immár nem futnak be
keresztül-kasul és nem termékenyítenek meg a Te-világból áradó eleven
hullámok, az Az-világ különválik és megreked, s hatalmas
kísértetlápként fogva tartja az embert. Mikor az ember megbékél egy olyan
világgal, mely számára többé már nem jelenvaló tárgyakból áll, e világnak
áldozatul esik. S íme: a mindközönséges okság nyomasztó, agyonnyomó végzetté
fokozódik." (uo. 65. p.)
A szeretet és a szabadság szükségességén túl a jelenlét fontosságát is
hangsúlyozza Buber. Nem valamilyen tartalmat fogadunk el mikor találkozunk,
hanem jelenlétet, annak valóságos kölcsönösségével, az elfogadtatás
és összekapcsolódás egész gazdagságával. Ez az összekapcsoltság teszi
terhessé az életet, de értelemmel terhessé. A kapcsolat az értelem
kimondhatatlan megerősítése, s így lényünk egyetlenségünk tanúsága is.
A személyes viszony sokszor prófétikus megfogalmazásai nemcsak elidegenedett
világunk hiábavalóságaira hívhatják föl a figyelmet, de a viszony
differenciáltságaira, mélyrétegeinek tagoltságaira is rámutathatnak.
Bíró Dániel Martin Buber dialógusfilozófiájáról írott tanulmányában
rámutat az Én-Te alapszó intenzitáskülönbségeire, mozgásaira.
A tipográfiai kiemelésekkel kiválóan érzékelteti a lehetséges változatokat:
Ô-Az, Én-Te, Mi-Az
ÉN-Te
Én-TE
Az egész filozófia gondolatköre kerülhet új megvilágításba, ha belátjuk,
hogy nem rendelkezhetünk a másik létező létezése felett, s mindig
csak olyan
viszonyokba lépünk, amely valamilyen módon tartalmazza a
személyességet és
kölcsönösséget. Ekkor válhat valóságossá az a buberi igény, amely a
nyitottságot helyezi centrumába, legyen szó egy másik lényről, a
természetről vagy a legfőbb szellemi valóságról.