Martin Heidegger Husserl fenomenológiai módszerének nyomvonalán
indult el rendszerének kiépítésekor, hogy ez a rendszerfogalom milyen
jelentéstartalmakat hordoz, arról még lesz szó. Az alaphelyzet vázolható a
"vissza a dolgokhoz" fenomenológiai maxima szemszögéből. A dolgokhoz való
odafordulás juttathat el bennünket a "létezők létének" felfejtéséhez, a
rejtettség, elfeledettség megszüntetéséhez. Az egész megértése, a léthelyzet
analízise egyrészt a filozófiai kritika jegyében fogant, a
neokantianizmus sok tekintetben steril értékfilozófiája ellenében, ill. a
Dilthey és Bergson nevével fémjelezhető életfilozófiákkal
szemben, másrészt a létfeledettség visszavételének igényével.
A létszerkezet földerítésekor a cél a mindenkori alaphoz való
eljutás, a hermeneutikai interpretáció érvényesítése. Ez Heidegger
terminológiája szerint egzisztenciális analitikaként értelmezhető.
Így juthatunk el a fundamentálontológiai megalapozáshoz, ahol is nem a
kitüntetett létező keresése a program, hanem magának a létnek a fölfedése.
Hogy a lét keresése a kitüntetett, az magával hozza azt is, hogy az ember
létmódjának föltárása is ezen keresztül történhet. Az ember kitüntetett
létmódja a világban-való-lét (in-der-Welt-sein), így nem élvez
központi helyet. A létmód reflexióként jelenik meg, az aggódásig sodorja az
embert és ez betölti a létezők egyetemes léte fölötti reflexió minden
pillanatát. Mindez gondként, gondoskodásként válik az ember
mindennapi létmódjává. A tárgy az előző kontextusban meghatározatlan, nem
valamitől vagy valami miatt válik mindennapivá, ezért a hozzá való
viszonyulás is több problémát hoz magával.
A mindennapi jelenlét, a dolgokhoz való közvetlen viszonyulás - ez
általában nem értelmezett csak egyik létmódunk, bár fundamentális
jelentőségű. Kitüntetett létmódként jön számításba a tudomány is. Ennek
teoretikus módszertana és homogén tárgya mögött pusztán a létezőkre, ill.
azoknak szűk tartományára és nem a teljes létre irányuló fölfogás rejlik.
Ebből a tudománykritikából is világossá válhat, hogy nem a teljes
használhatatlanság kimutatása a szándék, csak a korlátozott érvényűség
jelzése.
Míg a tudomány egy homogén világ föltárásán fáradozik, addig a
művészet, a mű keletkezésének ad teret, ami az igazság
megnyilvánulása is egyben. A mű feladatának teljesülését Heidegger
szemléletes kategóriapórral világította meg. A föld és a világ - ami A
műalkotás eredetének (1988) alapterminusai - megmutatják, miként
"nyilvánul meg a föld világként", és a "világ hogy áll bele a földbe". Ez a
két kölcsönös, egymást kiegészítő folyamat együttesen a lét igazságának
föltárulása, világlása: a műalkotás léte.
Heidegger, a Bevezetés a metafizikába (Einführung in die Metaphysik,
1953.) című munkájában újragondolja a természet fogalmának újkori
értelmezését és a lehetséges továbblépések irányát. Így kerül terítékre a
phüszisz fogalom is, ami az eredeti görög jelentéshez közelít és magába
foglalja az eget, a földet, a követ, a növényt, az állatot, az embert, az
emberi történelmet - ember és Isten alkotását - és a sorsot.
A természet fogalmának újraértékeléséhez és az igazság műalkotásként -
emberi műként - való tételezéséhez kapcsolódik a hagyományos metafizikai
megalapozottságú emberkép, az "animal rationalénak", a fölülvizsgálata. Az
ember a létet ebben az állapotában elhagyja, mindent az "eltárgyiasított
természet", az "üzemeltetett kultúra" és a "fölhalmozott
ideálok" vonatkozásában értékel. A technicizált létben, amit ugyan az
ember önmaga hozott létre, megváltozik önállóságra való képessége, vagy ha
képessége érvényre jutna is, annak közmegítélése nem viszi előbbre
cselekedeteit. A valóság tervezhető számításából, az egyformaságból
következően az ember is uniformizálttá válik, csak így tud helyt
állni a valóságban. Aki az uniformizáltságot elutasítja, az a
"valószínűtlenség", az "oda-nemtartozás" benyomását kelti.
Heidegger filozófiai munkássága, a Lét és idő "lezáratlanságától"
kezdődően, mindig reflektált a rendszer problémájára. Rendszerfogalma
a kérdések újfajta elrendezéséhez, a feltárandó utakhoz juttatta el a
gondolkodót, s mint ahogy saját jellemzéséből tudjuk, az "állandóan úton
lenni" magatartást részesítette előnyben. Az ember létfeltáró, szabad
tevékenységéről és rendszerbe foglalásáról a következőket írta: "A rendszert
azonban nem tagadhatjuk, mert az emberi szabadság tényének a fölvetésével
maga a rendszer is szükségképpen tételezve van. Hogyan? Úgy, hogy amennyiben
valóban fönnáll az egyes ember szabadsága, akkor az mégis csak azt jelenti,
hogy valamilyen módon a világegésszel együtt áll fönn. És éppen ez a
létszerű együtt-fönnállás (seinmässiges Zusammenbestehen) az, amit a
rendszer fogalma és már maga a szó is jelent." (Heidegger, 1989. 491. p.)
Ezek az intenciók azt is magukkal hozzák, hogy mind a rendszerelméleti, mind
a perszonalisztikus összefüggések kapcsolatba hozhatók a lét
alapkérdéseivel. A személyes lét megfoghatatlan egyedisége, szorongásban,
gondban megnyilvánuló egyszerisége minden individuum számára lehetőséget
jelent a saját perspektíva kibontására. A létteljesség, az ember egészének
visszavétele, a tevékeny, alkotó, önmagát is felülmúló ember akaratával
közelíthető meg. S így a világ sajátmagunk műveként tárul föl, a föld így a
mi világunkként válik igazi otthonunkká.