A huszadik századi kérdésfeltevések jelzett irányain túl, de még innen a
realitáson: három hozzám közel álló
interpretációs lehetőséget
mutatnék be annak illusztrálásaképpen, hogy milyen hierarchiák léteznek a
problémák mélyszerkezetét figyelve. Először a globális motívumokat, majd a
regionális és társadalmi értékorientációkat vázolom, majd egy szubjektív
változat bemutatásával a léthelyzetünkre való reflexió egyedi szintjét
kísérlem meg érzékeltetni.
"Az ideológiai szembenállás egy emberöltőn át jellemezte a nemzetközi
kapcsolatokat, de most új világrend van kialakulóban - írja
Lester R.
Brown a
Worldwatch Institute washingtoni jelentésében 1991-ben.
Ha a Föld fizikai degradálódása lesz a világközösség első számú gondja,
akkor a fenntartható fejlődés lesz az új világrend rendezőelve. Az új
program ökológiai, olyan ideológiai alapokon nyugszik majd, amelyeket nem a
nemzetek egymás közti viszonya, hanem a nemzetek és a természet kapcsolata
határoz meg.
A nemzetállamok megjelenése óta először foghatnak össze az országok közös
ügy érdekében. Minden társadalomnak érdekében áll, hogy úgy elégítse ki az
igényeit, hogy ne veszélyeztesse a következő nemzedékek megélhetését.
Mindenkinek érdeke a Föld élő rendszereinek védelme, hiszen mindenki vesztes
lesz, ha a bolygó lakhatatlanná válik." (in: A világ helyzete 1991. 19. p.)
S hogy világosan lássuk, mik azok az
ökológiai tényezők, amelyek
sürgetik a beavatkozást és az összefogást, csak néhány adatot hozok
példaképpen. A védő ózonpajzs az északi félteke sűrűn lakott területein
kétszer olyan gyorsan vékonyodik, mint azt a tudósok néhány évvel ezelőtt
gondolták.
Legalább 140 növény- és állatfaj tűnik el naponta. A hőt csapdába ejtő
atmoszférikus széndioxid mennyisége 26 százalékkal magasabb, mint az
iparosodás előtt, és folyamatosan növekszik.
A Föld felszíne 1990-ben melegebb volt, mint bármely évben a meteorológiai
adatok nyilvántartásának 19. század közepén történt bevezetése óta; a
nyilvántartott hét legmelegebb év közül hat 1980 óta volt. Az erdők évi kb.
17 millió hektáros sebességgel fogynak, ez nagyjából Finnország területének
felével egyenlő.
A Föld népessége évente 92 millióval növekszik, mintha minden évben egy
Mexikót adnánk hozzá; ebből 88 millióan a fejlődő világban születnek. (in: A
világ helyzete 1992. 1. p.)
Ezekhez az önmagukban beszédes tényekhez már csak annyit érdemes
hozzátennünk, hogy mindezek ismerete,
megismertetése az első lépés,
hogy közös cselekvési stratégiák váljanak kidolgozhatóvá. Döntő jelentőségű
ebben a kérdésben a gazdagabb országok hozzáállása, akiknek jóval több
lehetőségük van a krízishelyzetből való kivezető utak megtalálására, mint a
szegényebbeknek. Nem kisebbítve ezzel az utóbbiak felelősségét sem, mert a
megoldás csak közös lehet.
Hogy mindez tényleges programmá szerveződjék és az együttműködés
megvalósulhasson, ahhoz
regionális és
lokális szinten is
hangsúlyossá kell tenni a problémákat. Tekintsük át egy táblázat
segítségével a különböző tevékenységi szférák értékorientációit és
funkcióit, ezzel mintegy jelezve az elmozdulás lehetséges irányát. Magától
értetődően ezek a meghatározottságok nem terjedhetnek ki minden társadalmi
berendezkedésre és fejlettségi szintre. Elsősorban a
közép-európai és
kelet-európai sajátosságok figyelembevételét tartottam szem előtt,
lévén nekünk ebben a térségben mozogva kell megvalósítanunk a 90-es évek
elejétől már legálisan is beinduló gyökeres társadalmi átalakulást.
|
kulturális |
gazdasági |
társadalmi-politikai |
|
személyiség
interperszonalitás
erkölcsiség
autonómia,
szabadság
kommunikáció
a szimbolikus tőke
megszerzésének
esélyei
(tudomány,
művészet
vallás, tradíció)
ökológiai
egyensúly |
felelős gazdálkodás,
a természeti
erőforrások
védelme,
emberléptékűség
személyközpontúság,
adekvát
értékközvetítés,
beavatottság,
a tőkejavak
embert és
természetet kímélő
felhasználása és
gyarapítása
|
helyi közösségek
autonómiája,
részvételi demokrácia,
tolerancia,
kisebbségi jogok,
plurális politikai
értékek (liberalizmus,
konzervativizmus,
szociáldemokrácia),
alternatív ökológiai
értékek,
nyitottság a kulturális
és gazdasági
önértékekre
|
|
közvetítő-megalapozó |
ökologizáló-humanizáló |
intézményesítő |
A felsorolt értékorientációk csak az egyes területek
problémalistájának összeállítását segíthetik, konkrét értelmezések és
tények biztosíthatják majd a hatékony programok kidolgozását. És még azt is
szükséges hozzátennünk, hogy jelen társadalmi folyamataink, adottságaink és
a lehetőségek sok esetben kevéssé kedveznek a jelzett orientációk
megvalósulásának. Elég, ha csak a gazdaságot nézzük, és máris a kultúrában,
az infrastruktúrában jelentkező hiányosságokat fedezhetjük föl, amelyek majd
visszahatnak a gazdaságra, így pl. az oktatás vagy az egészségügy
hiányossága komoly ökonómiai visszaeséshez vezethet. De hasonlókat
tapasztalhatunk a politikai szféra funkciói kapcsán is, mert egyszer a
demokratikus polgári társadalom jogi-politikai kereteit kívánják
megteremteni "politikacsinálóink", de ugyanakkor az ideális mintáknak
sokszor ellenpólusa a valóság sokszínűsége, a múlt terhei, a belső
örökségek, a külső kihívások.
Az utolsó szint - jelentőségében persze egyenrangú - a
szubjektivitásé.
Változó világunkban, nem teljesen modernizált, de már a kritikák
szükségességét is beépíteni kívánó felemás világunkban, ahol még megtaláljuk
a közösségi tulajdon nyomait - fényekkel és árnyakkal egyetemben -, de már a
magántulajdon is él vagy néha visszaél pozíciójával: szóval a
szocializmusnak nevezett formáció vége után 5 perccel s valami egészen
másnak az első másodperceiben, még magunk sem látunk tisztán, hogy miképpen
alakul majd, aminek alakulnia kell. Szemléletesen/szemlélődve jelzi ezt a
következő szöveg is, amely nem más mint egy szócikk az "Inflálódó szavak
szótárából", (Becskeházy Attila) posztmodern reflexiója a POSZTMODERN-
ről:
"Korábbi jelentése szerint:
"a modern után", napjainkra inkább csak
után, úgy mint:
Newton
után Einstein, sült csirke
után desszert, ebéd
után szódabikarbóna, kapitalizmus
után szocializmus után
kapitalizmus, WC
után kézmosás, reggeli
után kávé, Chaplin
után meghalt a film, esti mese
után híradó, Sztálin
után Hruscsov, vacsora
után fogmosás, élet
után halál
után halottlátó, halászlé
után fehérbor, MSZMP
után
MDF, éjszaka
után nappal, válság
után megújulás
után
válság, Bartók
után Kodály, egyik
után a másik, gimnázium
után egyetem, Á
után B, jövedelem
után adó, sakk
után matt, Fradi
után a Dózsa, Duna
után Tisza,
fiatalság
után öregség, Don-kanyar
után Kolima
után
Recsk, Háború
után Béke, Trianon
után Potsdam, Pomáz
után Szentendre, anatómia
után élettan, intim együttlét
után egy pohár bor, középkor
után újkor, Krúdy
után
szabadon, feles
után korsó sör, az első világháború
után a
második, a monarchia
után nosztalgia, Brezsnyev
után Gorbacsov
után kaviár
után pezsgő, palotás
után csárdás, eső
után köpönyeg, nyár
után ősz, munka
után pihenés
után munka, alvás
után ébredés, pirítós
után tea, bal
után jobb, hideg
után meleg.
Lásd még az alábbi címszavaknál: Post festum, poszt Sztálinizmus, poszt
avantgárd, poszt impresszionizmus, post Cristum, post factum,
posztgraduális, posztindusztriális, post scriptum, posthumus, post restante,
poszt (úgyis, mint őrszem).
PREMODERN: ugyanaz, mint a posztmodern csak
"előtte"
(in: Laza lapok, 1992. 1. szám)