(Mk 4,24; Lk 6, 37-42)
A hetedik fejezet olyan, mintha a hegyi beszéd függeléke
volna: különféle buzdítások gyűjteménye,
amelyeket valamiféle tartalmi egység kapcsol össze.[1]
Az első részt (1-12. v.) a szeretet (1-5.12. v.), az Istenbe
vetett bizalom, az imádság (7-11. v.) és a pasztorális
diszkréció (6. v.) témája uralja.
A 7, 1-5 részlete a vakmerő ítélet bírálatát
tartalmazza (1-2. v.): az embertárs alaptalan és így
hamis megítélése helyett önkritikára szólít
(3-5. v.). Jézus teológiai szempontból azzal indokolja
a mások erkölcsi cselekvésmódja felett mondott
ítélet helytelenségét, hogy ezzel megsértjük
Isten felségjogait. Ezt azonban azzal a gyakorlati megfontolással
is kiegészíti, hogy a másokat megítélő
ember kockázatos lépésre vállalkozik (1. v.):
ha valaki szigorú ítéletet hoz, ezzel azt sugallja,
hogy Isten is hasonló mércét alkalmazzon vele szemben.
Az embertárs felett kimondott kárhoztató ítélet
tehát nemcsak visszaélés, hanem veszélyes cselekedet
is: bármikor sor kerülhet ugyanis a megtorlás törvényének
alkalmazására (vö. Mt 18,32).
A keresztény erkölcs a szeretetre és nem a félelemre
épül. Az evangéliumi igehirdetők azonban nem
tudtak lemondani arról, hogy adott esetben megfélemlítéshez
is folyamodjanak. Amikor a meggyőzés kevésnek bizonyul,
a hívő észre térítése érdekében
újra és újra felmutatják az ítélő
Isten képét.
Az embertárs műve feletti ítélet gyakorta
annak a következménye, hogy a másik a mienktől
eltérő véleménnyel, látásmóddal
és felfogással rendelkezik. Az általános erkölcsi
(és nem csupán a zsidó) törvények korszakoktól
és népcsoportoktól függően sajátos
szokásokban fogalmazódnak meg. A természetjog, amelyre
a kódexek gyakorta hivatkoznak, az esetek többségében
filozófiai absztrakció. A valóság sokkal rejtélyesebb,
mint amilyennek az ember hiszi vagy gondolja. Máté nem említi
kifejezetten ezeket az indokokat, de valószínűleg nem
állnak távol elgondolásától. A másik
ember tettére vonatkozó ítélet vagy értékelés
mindig a látszatra épül, és nem számol
a cselekvő belső helyzetével. Ezért az ilyen
ítélet felszínes, alaptalan és méltánytalan.
Gyakorlati téren visszatérnek a bölcsességi és
illendőségi érvek, amelyek azt javallják, hogy
az ember tartózkodjék a könnyelmű ítéletektől.
Ha ugyanis ilyesmit tesz, ez azzal a veszéllyel jár, hogy
saját fogyatékosságait is kimutatja, amelyek nem kisebbek,
mint a 'testvér' hibái, s így saját romlottságáról
is tanúságot tesz.[2]
Azt, hogy az ilyesfajta megítélésekkel az ember
milyen hibát követ el, a gerenda és szálka metaforája
világítja meg, amelynek megfelelőjét a két
adósról szóló példázatban (18,23
kk.) látjuk. A két szöveg nem csupán az elhangzott
ítéletek bizonytalanságára világít
rá, hanem arra is, hogy az ilyen ítéletek megfogalmazójuk
ellentmondásos voltáról is árulkodnak. A testvért
bíráló ember gyakorta megfeledkezik arról,
hogy a rossz elleni lelkes harcát önmagával szembeni
tárgyilagos kritikával kellene kezdenie.
Az evangélista szigorúan ítél, és
a végén a rossz 'bírákat' 'képmutatóknak'
nevezi, akik az első evangéliumban a törvényt
legjobban tisztelő, de a közösség többi tagjával
szemben legkritikusabb írástudók és farizeusok
(5,20; 6,1; 23, 1-36). Mindez arról árulkodik, hogy Máté
közösségétől sem volt idegen a megszólás
gyakorlata. Úgy látszik, hogy a szigorúság
és a lelkesedés közönyössé tette a
lelkeket ahelyett, hogy az együttérzés és az
irgalom sajátosan keresztény erényeit keltette volna
életre bennük. A példázatban szereplő
farizeus nemcsak jámborságával és törvénytiszteletével
dicsekszik, hanem kötelességének érzi a vámos,
vagyis a gonosz, a rabló és a házasságtörő
emberek (Lk 18, 11-12) becsmérlését is. A Máté
által kárhoztatott farizeizmus Jézus ellenfeleinek
jellemzője, de követői fellelhetők a keresztény
közösségben, a 'testvérek' között is
(3.4.3. v.).
A szöveg pasztorális módszertani elvet fogalmaz meg.
Jelentése nyilvánvaló, de a benne szereplő
képek nem világosak. Önmagában véve szent
dolog (to hagion) a szent adomány, az áldozati állatok
húsa, a felajánlott kenyér stb.[3]
Érthetetlen azonban, hogy ha ezeket a kutyák elé vetik,
miért váltanának ki bennük dühöt. Hasonlóképpen
nehéz magyarázni a szöveg második részében
az ételt helyettesítő gyöngyök szerepét.
Logikusabb volna, ha a szöveg második fele is élelemről
beszélne, vagy az első rész is ékszereket említene.
Valószínű, hogy e következetlenség oka
az eredeti arám szöveg helytelen fordításában
keresendő. Az «ami szent» kifejezésnek megfelelő
(qadissah) szóban ugyanolyan mássalhangzók
szerepelnek, mint a qedasha (gyűrű, fülbevaló,
függő) kifejezésben. Tekintettel arra, hogy a szavakat
magánhangzók nélkül írták le, egyik
helyett a másikat is lehetett olvasni. Azt sem zárhatjuk
ki, hogy magának a qadissah szónak kétféle
jelentése volt: szent dolog és gyöngy.[4]
Ha valóban ez a helyzet, Jézus azt tanácsolja, hogy
ne próbáljunk értékes láncocskákat,
nyakékeket a kutyák nyakára helyezni, mert megeshet,
hogy ezek miután sikertelen kísérleteket tettek az
ékszerek elérésére vagy leharapására,
végül azzal fordulnak szembe, aki ezeket rájuk helyezte.
A második rész hasonlóképpen meglepő
dologról beszél: hiszen ki az, aki gyöngyöket vetne
sertések elé? Valószínűleg ebben az esetben
is az eredeti szöveg pontatlan fordításáról
van szó. A görög emproszthen elöljárószónak
megfelelő arám kifejezés, nemcsak azt jelenti, hogy
'elé', hanem az 'orrot' is. Az 'adni' vagy a 'vetni' ige pedig egyenértékű
lehet a 'függeszteni' vagy 'díszíteni'[5]
kifejezésekkel is. E nyelvi alapon a kijelentés inkább
összhangban áll a fent kifejtett értelmezéssel.
Mint ahogyan nem tanácsos láncocskákat rakni a kutyák
nyakába, az sem bölcs dolog, ha gyöngyökkel díszítjük
egyes állatok pofáját (vö. Péld 11,22).
Jézus mondanivalója mindkét esetben ugyanaz. Azt ajánlja,
hogy az evangéliumi üzenet hirdetésében diszkrécióval
kell élni. A két kép az evangélium hirdetőinek
oktalanságát, kapkodását és igehirdetésük
gyászos eredményeit jelképezi: hallgatóik a
megtérés helyett lábbal tiporják, illetve támadják
az új tanítást. Az evangélista nem arra utal,
hogy a zsidóság vagy a pogány világ hogyan
fogadta a kereszténységet, hanem sokkal általánosabb,
minden időkre szóló helyzetet tart szem előtt.
A logion mérsékletre, józan belátásra
és óvatosságra int. Ahhoz, hogy ne az ellenkező
hatást váltsa ki, az evangéliumot nem szabad erőszakkal
terjeszteni. Megtörténhet ugyanis, hogy az emberek ragaszkodás
helyett gúnnyal vagy becsmérléssel válaszolnak.
A keresztény üzenet eszmei szempontból legyőzhetetlen.
Mégis azt kell mondanunk, hogy történetileg olyan valóság,
amelyet könnyen elutasítanak. Ezért nem helyes dolog,
ha oktalanul támadások célpontjává tesszük.
Jézus nem az evangélium tartalmának szab korlátokat,
hanem hirdetési módjának, illetve az ezt terjesztő
embereknek. Mondása nem sugall túlzó békülékenységet,
de a fanatizmust sem ajánlja.[6]
(Lk 11, 9-13)
A szöveg a kérő imádság szívhez
szóló apológiája. A keresztény élet
és az apostoli szolgálat nehézségeit azáltal
lehet legyőzni, hogy az ember bizalommal Istenhez folyamodik. Az
erre való felszólítás három egymást
követő igében (7-8. v.) és példázat
jellegű magyarázatban (9-11. v.) fogalmazódik meg.
A háromszori ismétlés abszolút felsőfokkal
egyenértékű.[7]
Az embernek kérnie, keresnie és zörgetnie kell,
azaz minden lehetőséget meg kell ragadnia Isten akaratának
megindítására és hajlítására.
A 'kérés' a birtokhoz jutás legegyszerűbb és
legkényelmesebb módja: az ember csak kinyújtja kezét,
aztán a belé helyezett ajándékkal együtt
visszahúzza. Ez az elgondolás gyakorta szerepel az Ó-
és az Újszövetségben, de mindenféle más
vallási irodalom szövegeiben is. Az ember mindenkor hitt abban,
hogy megfelelő ajánlás esetén elnyerheti az
istenség jóindulatát. Nehéz volna megmondani,
hogy ennek a feltevésnek mennyi valóságtartalma van,
és mi tekintendő benne az (Istent keleti egyeduralkodóhoz
hasonlító) antropomorfizálás gyümölcsének.
Az evangélista új igével is megerősíti
felszólítását: 'keresni' annyi, mint a megkívánt
valóság birtoklására törekedni és
irányulni. Máté szerint e törekvésben
mindennel szemben előnyt élvez az Isten országa és
mindaz, ami ezzel jár (az ő igazsága: 6,33). A keresni
ige elsősorban nem elméleti vagy teológiai, hanem
etikai jelentéssel rendelkezik. Az embernek nem valamiféle
nyomozást kell végrehajtania, hanem arra törekednie,
hogy közösséget teremtve Istennel az ő értékrendjéhez
igazodjék. Isten jelen van, mielőtt valaki keresné
őt, és már előterjesztésük előtt
is ismeri teremtményének kéréseit (6, 8.25-34),
ám ahhoz, hogy az ember felfedezhesse e jelenvalóságot,
keresnie kell őt (vö. Jer 29, 13-14; Iz 55, 6-9). Az evangélista
azt akarja mindenki szívébe vésni, hogy a keresés
nemcsak érdeklődést, hanem szeretetet és Istenbe
vetett bizalmat is jelent. Máténak szemmel láthatóan
nincsenek kétségei az ima hatékonyságát
illetően: a kérés egyenértékű
a birtoklással, a keresés pedig a megtalálással.
Tekintettel arra, hogy e tanítás a hitszónok nyelvén
fogalmazódik meg, nem szabad túlzottan szó szerint
értelmeznünk: adott esetben ugyanis a legsürgetőbb
kérések és a legnagyobb bizalommal áthatott
keresések is válasz vagy eredmény nélkül
maradnak. Kétségtelen, hogy Jézus kérésre
buzdít; később azonban arra emlékeztet, hogy
az embernek mindenekelőtt a mennyei Atya akaratát kell teljesítenie
(vö. 7,22), és az is bizonyos, hogy a talentumokról
szóló példázatban büntetést kap
az, aki nem kamatoztatta ajándékát (25, 25-27).
Ha felszínesen olvassuk az ilyesfajta szövegeket, ez azzal
a veszéllyel jár, hogy félreértjük jelentésüket:
arra a helytelen gondolatra jutunk, hogy a teremtés és az
üdvösség rendjében fellelhető hiányosságok
azért vannak, mert nem fordítottunk kellő figyelmet
a könnyű és kényelmes megvalósítási
eszköznek tekintett kérő imára. Az imádságban
szerzett tapasztalat értéke tagadhatatlan, de nem azért
mert az ima mágikus módon megoldja az embert gyötrő
problémákat,[8]
hanem azért, mert a hívőt segíti abban, hogy
kapcsolatban maradhasson Istennel, figyelhessen szavára és
követni tudja az ő Lelkének sugallatait. A 'zörgetni'[9]
ige teszi nyilvánvalóvá, hogy az Istenhez forduló
kérések akadályokba ütköznek. Az ember ugyanis
akkor zörget, amikor zárt ajtókra talál. E kép
másutt is visszatér Máténál.[10]
Az imádság ilyesfajta hatékonyságának
feltétele elsősorban nem az ember hite, hanem az Isten jósága.
A perikopa második része éppen ezt a gondolatot világítja
meg (9-11. v.). Ha a hétköznapokban az ember közismert
rosszasága és keményszívűsége
ellenére is tud jót tenni azokkal, akik ezt kérik
tőle, mennyivel inkább meg fogja ezt tenni Isten (Lk 11,
9-13). Máté a legjellemzőbb esetet említi példaként:
a családapa nem tagadja meg fiától az élethez
szükséges eszközöket, és még kevésbé
ad neki ártalmas vagy kárt okozó dolgokat élelem
(követ kenyér vagy kígyót hal) helyett.[11]
Ha ezek a képtelenségek az emberek között (és
az emberi hibák ellenére) nem fordulnak elő, még
kevésbé szabad ilyesmiket gondolnunk Istennel kapcsolatban.
Ő sokkalta jobb, mint akármelyik atya, sőt, valójában
ő az égi Atya, aki minden jót megad azoknak, akik
ezt tőle kérik. Bármilyen nagy is az emberi gonoszság,
a családi kötelékeket általában nem rombolja
le. Még kevésbé szabad feltételeznünk,
hogy Isten majd keményen vagy közönyösen viselkedik,
hiszen az ő atyai jóságához nem férkőzhet
árnyék. Mindaz, ami a földi atya és fia viszonylatában
érvényes, összehasonlíthatatlanul tökéletesebben
valósul meg Isten és a hozzá fohászkodó
ember kapcsolatában. Ezzel a beszéd visszakanyarodik a korábban
érintett témához: «Keressétek először
Isten országát és az ő igazságát»
(6,33), és minden más ráadásul megadatik nektek.
A 'keresni' szó ebben az esetben is mélyebb jelentéssel
rendelkezik: Istentől elsősorban az ország javait
kell kérni, és csak másodlagosan az élethez
szükséges dolgokat.[12]
(Lk 6,31)
Az emberi kapcsolatokat érintő úgynevezett 'aranyszabály'
a természeti törvény egyik elvét eleveníti
fel, amelyet ehhez hasonló megfogalmazásban több nép
irodalmában,[13]
az Ószövetségben[14]
és a zsidó írásokban[15]
is fellelhetünk.
Az embernek az a benyomása, hogy a szöveg ebben a környezetben
nincs a helyén. Csakhogy e részletet a hegyi beszéd
egészéhez kell kapcsolni, és nem a közvetlenül
előtte szereplő témához. E 'szabály'
ugyanis a törvény és a próféták
tökéletessé tételére, vagyis arra az elvre
utal, amely Máté evangéliumának első
részét uralja (vö. 5,17). Jézus azt állítja,
hogy az új üdvrend és szövetség végső
beteljesülése a felebarát iránti szeretet tökéletességében
áll.
A tanítás megfogalmazása azt a benyomást
keltheti, hogy enyhíti a szeretet parancsának szigorú
törvényét, amennyiben alárendeltségi viszonyba
hozza vagy összekapcsolja az ezt gyakorló ember javával.
E személyre vonatkoztatás azonban nem alárendelés,
hanem a szeretet határának mértéke. Az önmagunk
javát akaró önző szeretet a felebarát
iránti szeretet legtágabb és legbiztosabb mércéje.
Ez a buzdítás valójában csak elővételezi
azt, amit Jézus később mond: «Szeresd felebarátodat,
mint önmagadat» (vö. 19,19; 22,39). Sőt, amennyiben
az embertárs érdekeit teszi az első helyre, arra buzdít,
hogy mások javát részesítsük előnyben
a magunkéval szemben.
A szeretet elsőbbségének elvét Jézus
egyre erőteljesebben hangoztatja tanításában,
az evangélisták pedig a legnagyobb gonddal és megfelelő
hangsúllyal igyekeznek megemlékezni erről. Az evangéliumi
tanítás egésze a másik embernek nyújtott
szolgálat követelményében foglalódik össze,
amelyet saját javunk feláldozásával vagy hátrányunkra
is el kell végeznünk, mert a másik ember valódi
testvérünk. A hangsúly a 'cselekedni' igére helyeződik,
a szöveg tehát konkrét, tettekben megnyilvánuló
szeretetet sürget. Lehet, hogy egyes evangéliumi üzenetek
rejtélyesek az ember számára, de a szeretetre vonatkozó
tanítás egyértelmű. Emberségünket
egyedül, azaz másoktól eltekintve nem tudjuk megvalósítani.
Isten sem egyedeket akar, hanem népet vagy közösséget.
Ezért mindegyikünknek másokkal együttműködve
(a szükséges segítséget megadván és
elfogadván) kell haladnia útján. Ha az ember elszigeteli
önmagát vagy bezárkózik, ez azt jelenti, hogy
elveti az isteni elgondolást, és az ő terve ellenében
cselekszik. A keresztény szeretet több, mint a rászorulók
és a gyengék iránt tanúsított egyszerű
megértés vagy jóindulat. Lényege abban áll,
hogy a másikat magamhoz hasonlónak, létem kiegészítő
valóságának tekintem. Ezért a legnagyobb bűn
az énközpontúság, az első erényes
tett pedig a szociális vagy közösségi elköteleződés.
(Lk 13,24)
A hegyi beszéd hosszú intelemmel fejeződik be (13-27.
v.), amelyben a szerző korábban is alkalmazott (vö.
5, 20.30; 6, 1.24) szigorú hangvételű kijelentéseket
tesz.
Az az életeszmény, amelyet az evangélista a hegyi
'beszédben' körvonalazott, nem valamiféle akadémikus
értekezés, hanem halasztást nem tűrő
feladat. Kétségtelenül fontos a beszédben rejlő
üzenet megértése, de fontosabb ennél a benne
megfogalmazott felhívás valóra váltása.
Jézus nem arra törekedett, hogy (a különféle
iskolák vezetőihez vagy a filozófusokhoz hasonlóan)
a helyes gondolkodásra oktassa az embereket, hanem a helyes cselekvésre.
Tanításában kétségtelen jelen van a
bölcs gondolkodásmód is, de csupán a helyes 'cselekvés'[16]
előfeltételeként.
A tettek számítanak és nem a szavak. Kereszténynek
lenni nem azt jelenti, hogy az ember úgy gondolkodik vagy beszél,
mint Krisztus, hanem hogy hozzá hasonló módon cselekszik.[17]
A hegyi beszéd utolsó részében, amelyben a
pasztorális megfontolások túlsúlyba kerülnek
a didaktikai vagy katekétikai törekvésekkel szemben,
Máté újra hangsúlyozza ezt a gondolatot.
Krisztus valódi tanítványának arculata
jobban kirajzolódik, ha szembeállítják a hamis
tanítvány alakjával. Kétféle viselkedésmód
létezik (a két út: 13-14. v.), a jámborságnak
vagy a vallásosságnak kétféle formája
lehetséges (a két fa: 15-20. és 21-23. v.), mint ahogy
kétféle módon lehet 'építeni' is (24-27.
v.).
A kereszténynek egyiket követnie kell, a másiktól
pedig távol kell tartania magát, mert egyébként
kizárják az országból (13.19.23.27. v.). Az
erőteljesen fenyegető hangvétel újra sejteti,
hogy milyen kritikus helyzetben vannak a keresztény közösségek
a század utolsó évtizedeiben. A gazdagság és
az evilági örömök hajhászása (13-14.
v.), a törtetés (15-20. v.), a formalizmus (21-23. v.) és
a felszínesség (24-27. v.) szemmel láthatóan
nem áll olyan távol tőlük, mint amilyen távolságban
lennie kellene. Valószínűleg túlzott lelkesedéssel
fogadták a keresztény üzenet egészét,
ám idővel ez a kezdeti lelkesedés alábbhagyott.
Elképzelhető, hogy a lanyhulás első jeleit
mutató közösséget újra szembesíteni
kellett súlyos etikai és lelki kötelezettségeivel.
Ez az intelem jellegű buzdítás egyben gyakorlatias
záradékát is alkotja az evangélium első,
didaktikai részének.
Az ország nehezen elérhető cél, különösen
ha ahhoz viszonyítjuk, hogy az ember milyen könnyen el tudja
véteni a hozzá vezető utat. Jézus ezt a tanítást
olyan képpel világítja meg, amely valamennyi nép
irodalmában fellelhető[18]
(s ezt a többé-kevésbé általános
jelentéssel ruházza fel). Az 'út', az 'útonjárás'
az ember erkölcsi magatartásának szimbóluma.
Ezért beszélnek a Bibliában és a zsidó
írásokban az «élet és a halál
útján járásról», a «világosság
és a sötétség ösvényéről»,
illetve később a tökéletesség útjáról.
A jelenlegi szövegben az 'élet útja' a hegyi beszéd,
illetve a normának és életforrásnak tekintett
evangélium gyakorlati elfogadása. A 'kapu' képe (amely
jelentésében hasonlít az útéhoz) valamilyen
épületre vagy egész városra utal. Az ország
nyitott mindenki számára, de nem mindenki képes rátalálni
útjára vagy átlépni küszöbén.
Jézus buzdítása éppen ehhez a témához
kapcsolódik: lépjetek be a szoros kapun, és haladjatok
a keskeny úton! E (lépjetek be!) felszólítás
a hangsúlyt a belépés sürgős voltára
és a felülmúlandó nehézségekre
helyezi. A 'szoros kapu' és a 'keskeny út' jelzi, hogy nehézségekkel,
kényelmetlenséggel és fáradozással járó
előrehaladásról van szó. A szűkösség
a hegyi beszéd elfogadásával együtt járó
lemondásokat és áldozatokat jelképezi: a keresztény
élethivatáshoz kapcsolódó keresztekre és
megpróbáltatásokra utal.
A szoros kapu egyéb követelményeket is támaszt.
Ami alacsony és szűk, nem csupán kényelmetlen,
hanem kevéssé feltűnő, illetve nem nyilvánvaló.
Ha a kapu szoros, ez azzal a kockázattal is jár, hogy az
ember nem veszi észre. Ezért felfedezéséhez
az evilági gondokat és törekvéseket háttérbe
szorító elköteleződés és bátorság
is szükségeltetik. A 'keresés' a keresztény üzenethez
ragaszkodni akarás őszinteségének tanújele.
Az országba való belépéshez olyan személyes
döntést kell hozni, amely teljességgel eltér
az emberek általános irányvételétől.
A kényelmes és tágas úton 'gondtalanul' haladó
névtelen tömeggel ellentétben a keresztény ember
rejtett ösvényen jár, amelyet nem szegélyez pompa
és dicsőség. A keresztény választás
alapvető és módszertani elköteleződést
jelent, amely igénybe veszi az ember egészét (minden
erejét és valamennyi képességét).
A szövegnek a kezdetek közösségeivel kapcsolatos
utalásai, valamint az üdvösség jövőre
vonatkozó előrejelzései, nem túlzottan szívderítőek.
«Sokan» (polloi) vannak, akik a pusztulás útján
járnak, és csak «kevesek» (oligoi) haladnak
az ellenkező irányban. Figyelembe kell azonban vennünk,
hogy itt nem történeti vagy teológiai, hanem intelem
jellegű és szándékosan dramatizált beszédmóddal
állunk szemben. A szerző inkább a hívők
buzgalmának felkeltése érdekében folyamodik
a prófétai igehirdetés (Isten igazságosságát
és haragját bemutató) szokványos sémájához,
és nem azért, hogy valamiféle ténymegállapító
tanítást közöljön. A bibliai ember gyakorta
emlegeti Isten igazságosságát, de téved, amikor
ezt emberi mércék alapján gondolja el. Jézus
azt állította, hogy Isten mindenkor jóindulattal viseltetik
gyermekei iránt, függetlenül attól, hogy ezek jók
vagy rosszak (5,45). A jelenlegi szövegben megmutatkozó szigorúsága
nincs összhangban az Újszövetség központi
üzenetével. Egyszerűen érthetetlen, hogy miért
beszélne az emberek, illetve (ha a tanítás természetét
figyelembe vesszük) a hívők tömeges pusztulásáról.
Bizonyos, hogy a rossz valóságát nem szabad lebecsülni,
de azt sem szabad gondolni, hogy túlsúlyba kerül a jóval
szemben. Tekintettel arra, hogy félreértésekre ad
okot, a «sokakról» és a «kevesekről»
(vö. Lk 11,23) hallgatnunk kellene, vagy sokkal óvatosabban
kellene beszélnünk.[19]
(Lk 6, 43-44)
Az evangélium fáradságos utat követel az embertől
(13-14. v.). Mindig akadnak azonban olyanok, akik az üzenetet eltorzítják,
hogy az utat könnyűvé 'tehessék' (15-20. v.).
Az ilyen készséges és engedékeny prédikátorok
sosem hiányoztak az üdvtörténet döntő
fordulóinál. Különösen a végső
időszak beköszöntével fognak feltűnni, amely
e jelenség előfordulásaiban és torzulásaiban
egyaránt bővelkedni fog.[20]
A próféták Isten akaratának tolmácsai,
de amikor megbízás nélkül beszélnek, vagy
ami rosszabb, ha a Krisztusétól, az Isten által a
minden idők emberéhez küldött valódi prófétáétól
eltérő tanítást képviselnek, felforgató
tevékenységet végeznek. A hamis próféták
vagy (vándorló prédikátorként) kívülről
jönnek, vagy a közösségen belül támadnak.
Nem rendelkeznek valódi karizmával, külső magatartásukkal
mégis ezt színlelik. Annak érdekében, hogy
zavartalanul a tömegbe vegyülhessenek, úgy öltöznek,
illetve viselkednek, mint a bárányok, valójában
azonban farkasok, amelyek orvul behatoltak a juhok közé, hogy
szétszórják és elpusztítsák a
nyájat (15. v.).
Jézus és az evangélista azon fáradozik,
hogy óvjon a közösségi élet megzavaróitól,
azaz az újdonságokat és a könnyű utat hirdető
prédikátoroktól. A karizmaticizmust és a lelki
kalandorságot ismételten kárhoztató apostoli
egyház különféle támpontokat adott a valódi
és hamis prófécia megkülönböztetése
céljából.[21]
Máté gyakorlati kritériumot kínál: azt
kell megvizsgálni, hogy e próféták milyen életet
élnek. «Gyümölcseikről ismeritek meg őket»,
vagyis nem az igehirdetésükből levont következtetések
alapján, amelyek adott esetben jók is lehetnek, hanem abból,
hogy ez a prédikáció milyen gyümölcsöt
terem az életükben. Ha ezek a személyek egyenes emberek,
azaz meggyőződéssel vallják az általuk
hirdetett igazságot, akkor ennek mindenekelőtt jótetteikben
kell megnyilvánulnia. A gyümölcsök mutatják
meg a növény természetét, és így
(a metafora értelmében) a prédikátor egyenes
vagy hamis voltát is. Ezt az elvet, amelyet már a Keresztelő
is alkalmazott a farizeusok helytelen magatartásának megbélyegzésére
(3,10), Jézus később újra előveszi ellenfeleinek
cáfolata céljából (12,33). Az evangélistának
a hamis keresztények és a hamis próféták
felett (20. v.) kimondott ítélete végérvényes.
A tűz, amelyre a terméketlen fákat vetik, utalás
a gehennára, az örök kárhozat szimbólumára
(19. v.).
Az evangélium írásának idején Krisztus
tanításának első hamisítói (kívülről
beszüremkedve vagy belülről támadva) már
jelen vannak a közösségben. A beszéd vitatkozó
hangneme nemcsak a Jézus ellenfeleivel (a farizeusokkal és
a szadduceusokkal) szembeni ellenszenvről, hanem az egyháznak
az első heretikus tanokkal kapcsolatos reakciójáról
is árulkodik.
(Lk 6,46; 13, 25-27)
A szöveg a fáról szóló példázathoz
kapcsolódik, amely Krisztus valódi és hamis tanítványát
mutatja be (17. v.). Máté később majd említi
még a levelekben bővelkedő, de gyümölcsöt
nem hozó fügefát is (21,19). A látszat nem keverendő
össze a valósággal. Belső ellentmondás
jellemzi azt az embert, aki ünnepélyesen magasztalja az Úr
nevét, de nem kötelezi el magát akaratának teljesítése
mellett (21. v.). Ahhoz a prófétához hasonlóan,
aki beszél, de nem váltja valóra, amit mond, abban
tetszeleg, hogy Krisztus követője, valójában
azonban csak 'sarlatán'. A szóban forgó akarat (theléma)
Isten üdvözítő elgondolása, de kiterjed
a hétköznapi cselekedetekre is, amelyeknek összhangban
kellene lenniük e tervvel.[22]
Az isteni akarat felismerése úgy történik, hogy
az ember megfigyeli, Isten minek a teljessé tételén,
illetve megvalósításán fáradozik. A
Biblia szerint kiváltképpen Isten műve a teremtés
és az üdvözítés. Akaratának követése
ezért annyit jelent, mint szorgosan és önzetlenül
együttműködni egyik vagy másik művével.
Az evangéliumok csak keveset beszélnek Isten teremtő
tevékenységéről és arról, hogy
az embernek mi a hivatása ennek kiegészítésében
(de az is lehet, hogy a megfelelő módon értelmezett
Isten országa fogalom ezt is tartalmazza). Ugyanakkor annál
többet említik az emberi történelembe való
jótékony beavatkozásait, és a hívőt
arra szólítják, hogy hasonlóképpen cselekedjék.
Máté azt kéri, hogy még az ellenséget
is szeressük, mert így tesz a mennyei Atya is (5,44). Isten
akaratának teljesítése végső fokon nem
más, mint együttműködés önmagunk és
embertársunk üdvösségének valóra
váltásában. Isten nem akarhat mást, mint az
ember teljes javát. Jézus is ezzel az alapvető és
sürgető felhívással fordul tanítványaihoz.
Az ékesszóló beszédek, az Úrnak címzett
felkiáltások (21. v.) nem változtatnak a dolgok állásán.
Nincs értékük, és még kevésbé
szavatolhatják a mennyek országának elérését,
vagyis az ember Istenhez jutását és az üdvösség
birtoklását. Jézus és az evangélista
tevékeny, munkás és elkötelezett jámborságot
követel a hívőktől. A szép szavak, a jóhiszeműség
és a nemes vágyak kevésnek bizonyulnak. Az üdvösségben
való részesüléshez nem elegendő a széles
úton s csak gondolatban haladni az ország felé, illetve
időről-időre vagy akár gyakorta elismételni
az Úr nevét (vö. 6,9; 10,15). Az evangélista
még az utolsó ítélet távlatait is felvillantja.
Úgy látszik, az «ama napon» kifejezéssel
egyértelműen erre szándékozik utalni.[23]
Ennek alkalmával Krisztus valódi és hamis tanítványai
elkülönülnek egymástól. Nem lesz menekvés
még az evangéliumi prédikátorok, vagyis azok
számára sem, akik talán egész életükben
Krisztust hirdették, ördögűzéseket hajtottak
végre, sőt, nevében esetleg csodás gyógyításokat
végeztek (22. v.). Mindez ugyanis kevés ahhoz, hogy Jézus
övéinek ismerje fel őket, vagyis nem elegendő
az ítélet elkerüléséhez (23. v.). A «sohasem
ismertelek titeket» kijelentés keserűen hangzik azok
fülében, akik földi életükben és tevékenységük
folyamán ki tudja hányszor ismételték el Jézus
nevét. Olyan ünnepélyes megtagadás vagy kiközösítés
ez, amelyet Máté megismétel majd azokra vonatkozóan,
akik nem vallották meg Jézust az emberek előtt (10,33),
és a balga szüzekkel kapcsolatban is, akik nem tudták
megvárni a vőlegény érkezését
(25,12). Ennek az elutasításnak indoka az isteni akarat teljesítésének
elmaradása. Kiváló szónokok voltak, a liturgia
lelkes művelői, de nem törekedtek arra, hogy egyben annak
megfelelően is éljenek, amit tisztelettel öveztek, sőt
talán éppen ennek ellenkezőjét, a rosszat tették.
Az evangélista «gonosztevőknek» (ergadzomenoi
tén anomian) nevezi őket.
Az anomosz a törvényen kívüli, a lázadó
ember.[24]
Máténak a botrányokról és a gonosztevőkről
az ítélet napja jut eszébe (13, 41-42), amelyen ezeket
egybegyűjtik és tűzre vetik. A példázat
szerint az emberek két csoportra oszlanak: ezek egyrészt
az ország fiai (13,38), a jót cselekvők, azaz Isten
akaratának végrehajtói, másrészt a Sátán
fiai, a botrányok okozói, vagyis a gonosztevők (41.
v.). Nem nagy bűnözőkről van szó, hanem
olyanokról, akik akadályozták az ország megvalósulását
és terjedését. A botrányok nem bűntények,
hanem az isteni terv megvalósulását akadályozó
események (vö. Mt 16,23). Ezek mindig az ellenféltől
jönnek, aki kiváltképpen az anomia embere, azaz
törvénytipró (vö. 2 Tessz 2,3).
Máté felülvizsgálja közösségét,
és olyan tagokat is talál ebben, akik nem méltók
az általuk viselt névre. Ezeket korábban már
ítélkezőknek, zúgolódóknak (1.
v.), képmutatóknak (5. v.), hamis prófétáknak
(15. v.) vagy terméketlen gyümölcsfáknak (20. v.)
nevezte. A végén e rossz és botrányt okozó
magatartásformákat közös névvel illeti,
és gonosznak, sőt sátáninak mondja. Mindazok,
akik így viselkednek, inkább az ellenség oldalán
állnak, és nem Krisztus tanítványaihoz tartoznak:
úgy beszélnek, mintha keresztények lennének,
szent rítusokat és szertartásokat végeznek,
de az ördög fiaiként cselekszenek, mert hamis, következetlen
és igaztalan magatartásukkal akadályozzák a
közösségi szeretetet (vö. 24,12), és veszélyeztetik
az egyszerű emberek hitét (vö. 18,8). Ezek a csupán
látszólag keresztény emberek egy napon lelepleződnek
és ítélet alá kerülnek. Jobb volna, ha
ezt megelőzően megítélnék önmagukat,
és időben hátat fordítanának a rossz,
tágas és széles, de pusztulásba vezető
útnak (13. v.), amelyre rátévedtek és még
megfelelő időben visszatérnének az életre
vezető helyes ösvényre (14. v.).
E tanítás nem történeti vagy teológiai
tényközlés, hanem pasztorális intelem. Az evangélista
túlzásokba bocsátkozik, hogy hatástalanítsa
a tunyaság, a lelki közöny és a lanyhulás
veszélyét, amely a harmadik nemzedék keresztényeire
leselkedett. Valószínűleg nem saját egyházának
konkrét helyzetét rajzolja meg. Egy-egy közösség
életének eseményeit vagy lelkiségi fokát
egyébként sem lehet pásztorának igehirdetése
vagy 'körlevelei' alapján rekonstruálni. A prédikátorok
(közéjük értve az evangéliumi igehirdetőket
is) általában arra törekszenek, hogy a vigasztalás
emberei helyett ostorozó prófétákként
jelenjenek meg. Az állításaikkal kapcsolatos fenntartások
különösen is jogosak és indokoltak abban az esetben,
amikor büntetésről, illetve megmásíthatatlan
(örök) kárhoztatásról beszélnek.
(Lk 6, 47-49)
E szöveg a keresztény élet kötelezettségeire
utal, illetve támadja a lanyhulást és a kvietizmust,
amely fokozatosan úrrá lett a második nemzedék
hívőin. Korábban az hangzott el (21-23. v.), hogy
illúziókra vagy karizmatikus önkívületi
állapotokra hagyatkozás nélkül konkrét
módon kell engedelmeskedni az isteni akaratnak. Az evangélista
most a két (a bölcs és az ostoba) építő
példázatának segítségével ugyanezt
a tanítást ismétli meg.[25]
Az első szilárd fundamentumra építi házát,
a második ingatag alapra. Jézus szerint a ház (és
így a keresztény élet) jó fundamentuma az ő
tanításának gyakorlása. Kissé fentebb
az Atya akaratának 'megtételét' (poiein) kérte,
most pedig a 'szavai szerinti cselekvést' (poiein). A két
felhívás lényegében nem különbözik
egymástól. A hegyi beszédben (vagy az apostoli katekézisben)
elhangzott jézusi szavakat örömmel kell fogadni, és
ami fontosabb, élő gyakorlattá kell tenni. A hallgatás
előfeltétel, de ennél többet jelent a meghallgatott
tanítás végrehajtása. Ha a keresztény
ember komolyan veszi az útmutatásokat, szilárd alapra
épít, és akkor nem kell félnie sem az ellenséges
támadásoktól, illetve próbatételektől
(amelyekben bőven volt részük az első hívőknek),
sem a tanítás esetleges igazolásától
(az isteni ítélettől).
Máté egyháza nem tökéletes társaság:
bölcs építők mellett meggondolatlan tagjai is
vannak. Az utóbbiak hallják ugyan az üzenetet, de nem
törekszenek arra, hogy a tanítást komolyan valóra
váltsák. Csupán felszínesen tartoznak a gyülekezethez;
minthogy azonban szívükkel és értelmükkel
nem ragaszkodnak hozzá, midőn ellenséges erőkkel
ütköznek, rögtön összeomlanak. Hajótörésük
végzetessé válhat. Az evangélista ezúttal
is kemény és kérlelhetetlen végkövetkeztetéssel
áll elő. Az igehirdetőt, mint általában,
itt is elragadta a hév. A boldogságok, azaz a beszéd
első meghirdetései és a befejező állítások
nyilvánvalóan ellentétben állnak egymással.
(Mk 1,21; Lk 4,32)
Első ízben jelenik meg az a záradék, amely
ezután többször szerepel még Máté
írásában.[26]
Felidézi a sokaságot és a kezdetben bemutatott tanítványok
alakját (5,2). Ezúttal azonban ezek nem némán
állnak a mester körül, hanem magukon kívül
vannak (ekplésszeszthai) a lelkesedéstől. Az,
ami Jézus hallgatóit meglepi, az ő «tanítása»
(didakhé), illetve az a mód, ahogyan ezt előterjeszti:
«úgy tanította őket, mint akinek hatalma van,
és nem úgy, mint az írástudóik».
Az exegéták különféle értelmezéseket
adtak a Jézus tanítását a többi mesterétől
elkülönítő[27]
exouszia (hatalom) kifejezésnek. Valamennyien aláhúzzák
azonban, hogy biztonsággal, tekintéllyel és felsőbbrendűségének
tudatában lépett a tömeg elé. Máté
szerint Jézus új Mózesként megy fel a hegyre
(5,1), de mérhetetlenül eltávolodik tőle, mint
ahogyan fölébe emelkedik jelenlegi követőinek is.
Jézus tanítása előadásmódjában,
tartalmában és az előadó személyét
illetően különbözik a többi mesterétől.
A rabbik az iskolás hagyományra, az atyák tekintélyére
alapozzák tanaikat. Jézus saját nevében beszél,
és nem hivatkozik senkire. Tanításának szavatolására
csupán az Atyához kell folyamodnia.[28]
A szöveg Jézus messiási öntudatáról
árulkodik, de nehéz volna megmondani, hogy milyen mértékben
kell krisztológiai megfontolásnak, illetve az üdvözítő
közvetlen tapasztalatát leíró részletnek
tekintenünk.
[1]
«A 7. fejezet első része különféle
buzdítások gyűjteménye, amelyekről nehéz
volna megmondani, hogy milyen elgondolás alapján fűződnek
egybe. Általánosságban olyan mondások társítása,
amelyeket valamiféle tartalmi hasonlóság kapcsol egymáshoz,
de merész dolog volna szigorú logikai összefüggést
megjelölni közöttük. E fejezet a Lk 6, 37-49-re emlékeztet,
amely azonban szerkesztését tekintve egyszerűbb»
(G. Miegge, i. m., 245. o.).
[2]
A zsidó irodalomban is találhatók a jézusi
mondáshoz hasonló szentenciák, amelyek bölcsességi
indokok alapján inkább megbocsátásra sarkallnak:
«Kedvezően ítélj meg minden embert, mert amint
te kedvezően ítélted meg őt, Isten is kedvezően
fog megítélni téged» - mondta Rabbi Jeshoua
(Sabbat, 127). Az Úr egyik kortársa ezt tanította:
«Ne ítéld meg embertársadat mindaddig, míg
nem kerülsz olyan helyzetbe, mint amilyenben ő van» (vö.
J. Bonsirven, Textes rabbiniques, id., n. 4, 16, 688, 689 stb.;
A. Cohen, Il Talmud, id. 42. o.).
[3]
Vö. J. Jeremias, Matthäus 7, 6a, in Abraham unser Vater,
Fest. O. Michel, Leidel-Köln, 1963., 271-275. o.
[4]
Ezt a megoldási kísérletet E. Zolli terjesztette elő
(Il Nazareno, Udine, 1938., 135-147. o.); vö. G. M. Castellini,
Struttura letteraria di Mt 7, 6, in RivBibl 2 (1954), 310-317.
[5]
Vö. M. Black, i. m., 147. o.; J. Jeremias, id. cikk, 273. o.
[6]
«Nem neki kell eldöntenie, hogy kinek hirdesse az evangéliumot,
vagy kitől tagadja meg, de tudatában kell lennie szolgálata
korlátainak» (O. Michel, in ThWb III, 1102).
[7]
Vö. I. Goma Civit, i. m., 396. o.
[8]
Vö. Mt 2, 13.20; 6, 33; 12, 43; 13, 45; 18, 12; 28, 5 stb.; vö.
C. H. Kraeling, Seek and you will find, in Early Christian Origins
(1961), 24-34.
[9]
Vö. Lk 12, 36; 13, 25; ApCsel 12, 13.16; Jel 3, 20.
[10]
Vö. Mt 7, 13.21; 16, 17; 23, 13; 25, 10.
[11]
A kenyér és a kő egymáshoz kapcsolása
azon az alapon történt, hogy külsőleg hasonlítanak
(vö. Mt 4, 3). A hal és a kígyó egymáshoz
közelítésének alapja azonban nem ilyen világos.
Lehetséges, hogy az összekapcsolást az motiválta,
hogy mindkét állatot fel lehetett lelni a Genezáreti-tóban,
vagy 'barátságosabb kígyófajtáról'
(siklóról) van szó. Vö. B. Hjerl-Hansen, Le
rapprochement poisson-serpent dans la prédication de Jésus,
in RB 55 (1948), 180.
[12]
Vö. I. Goma Civit, i. m., 397. o.
[13]
Megtalálható Konfuciusz mondásai között
(vö. Dialoghi, Milano, 1975., 86. o.), Hérodotosznál
(VII, 136), Seneca írásaiban (Epist. 47, 11; 93, 25,
43) és más filozófusoknál. Vö. R. Fabris,
i. m. 179-180. o.
[14]
Vö. Tób 4, 15; Sir 31, 15.
[15]
Közismert Hillel rabbi mondása, amely talán legközelebb
áll az evangéliumi formulához: «Amit magadnak
nem kívánsz, azt ne tedd másnak. Ez az egész
törvény. A többi csak a magyarázata» (Sabbat,
II, 5, 31a, in Strack-Billerbeck, i. m., I, 460.); Vö. A. Niessen,
Gott und der Nächste im antiken Judentum, Tübingen, 1974.
[16]
A 'tenni' ige 22-szer fordul elő a hegyi beszédben, és
kb. 11-szer a 7, 12-26-ig terjedő részben. A jámbor
izraelita mindig vágyakozik a 'cselekvésre' (vö. Mt
19, 16), de ilyenkor többnyire a 'vallási gyakorlatokra' gondol.
Jézus ezzel szemben az életvitelre utal (5, 16). G. Barbaglio
(i. m., 200. o.) e perikopának a 'Helyes gyakorlat (ortopraxisz)'
címet adja; J. Radermakers (Lettura pastorale del Vangelo di
Matteo, Bologna, 1974., 261. o.) pedig így jellemzi: «Cselekvésre
serkentő szavak».
[17]
E téma kifejtésével kapcsolatban ld.: Itinerario
spirituale di Cristo, i. m., III. k., 132-163. o.; La conversione
della chiesa, id., 133-140. o.
[18]
Vö. J. Schmid, i. m., 187. o.
[19]
Vö. D. Hill, False Prophets and Charismatics: Structure and Interpretation
in Mt 7, 15-23, in B 57 (1976), 327-348.; M. Krämer, Hütet
euch von den falschen Propheten (Mt 7, 15-23; Lk 6, 43-46; Mt 12, 33-37),
in B 57 (1976), 349-377.; V. Fusco, Il 'vissuto' della Chiesa in Matteo:
appunti metodologici con esemplificazioni da Mt 7, 15-23, in Asprenas
27 (1980), 3-26.
[20]
Vö. Mt 24, 11.24; Mk 13, 22; ApCsel 13, 6; 2 Pét 2, 1; 1 Jn
4, 1; Jel 13, 11-17; 16, 13; 19, 20; 20, 10; 1 Tim 4, 2.
[21]
Az ősegyházban alkalmazott kritériumok: az ortodoxia
(vagyis a jézusi és az apostoli tanítással
való megegyezés) és a jó életvitel.
Vö. Fil 1, 15; 1 Kor 9, 16; 1 Tessz 5, 21; 1 Jn 4, 1.
[22]
Vö. G. Schrenk, thelêma, in GLNT, i. m., IV. k., coll.
283-311.
[23]
Az «ama nap» kifejezés a prófétáknál
az eszkatologikus korszakot jelöli. Vö. L'impostazione del
discorso escatologico in S. Matteo, in BiOr 8 (1966), 185-194. o.
[24]
A Zsolt 6, 9 szerint (LXX) az anomoi az igazak ellentettjei, vagyis
azok, akik Isten akarata ellenében cselekszenek. A qumráni
szövegekben az anomia a hamartia (rosszaság,
bűn) szinonimája (vö. 1 Q S 3, 19-21; 4, 9.17.29; 5,
2 stb.). Az igazság fiai különböznek az anomia
gyermekeitől. A 2 Tessz 2, 3 az anomosz az Antikrisztus, a 2 Kor
6, 14-ben az anomia az igaz állapot (dikaioszüné)
ellentéte. Vö. Tit 2, 14; Zsid 1, 9. Vö. W. Gutbrod, anomia,
in GLNT, i. m. VII. k., coll. 1401-1409.; H. Giesen, i. m., 210. o. kk.
[25]
A példázat párhuzamait a rabbinikus irodalomban is
megtalálhatjuk. Vö. Strack - Billerbeck, i. m., I., 409. o.
Rabbi Elisha ezt kérdi: «Kihez hasonlíthatjuk azt,
aki gyakorolja és sokat tanulmányozza a Tórát?»
Majd így válaszol: «Olyan emberhez, aki sziklaalapra
épített. Ha jön a nagy áradat, nem rendíti
meg építményét. Mindaz azonban, aki nem cselekszik
jót, olyasvalakihez hasonlít, aki agyagtéglákat
rak le alapként, és csak ezekre helyezi a követ»
(uo. 409. o.). A Pirqé Abboth-ban ezt olvashatjuk: «Kihez
hasonlítsuk azt, akiben a tudás túlteng a cselekedetekkel
szemben? Olyan fához hasonlít, amelynek bőségesen
vannak ágai, de csak szegényes gyökérzettel rendelkezik:
amikor feltámad a szél, kitépi és tovasodorja»
(uo. 3, 17).
[26]
Vö. Mt 11, 1; 13, 53; 19, 1; 26, 1. Ennek párhuzamai az Ószövetségben
(vö. Szám 16, 31; MTörv 31, 24; 32, 45) és a zsidó
irodalomban is fellelhetők. Vö. A. Schlatter, i. m., 264. o.
[27]
Vö. R. Karpinski, Exousia. À la base de l'enseignement de
Jésus et de la mission apostolique, Roma, 1968., 8. o.
[28]
Ugyanő, i. m., 6-24. o.
Tartalomjegyzék |
Bibliográfia |
Előző oldal |
Következő oldal |