A nyolcadik fejezet nyitja meg a csodás tettekről szóló
beszámolót, amelyekkel Jézus messiási igehirdetését
kíséri (8, 1 - 9, 34). Betegekre, természeti erőkre
és gonosz szellemekre gyakorolt hatásokról van szó.
Az evangélista a tíz egyiptomi csapáshoz hasonlóan
összesen tíz cselekedetről tesz említést,
és ezzel az új törvényhozó hatalmát
és tekintélyét hangsúlyozza, aki az imént
hirdette meg Kafarnaum hegyéről az új törvényt.[2]
A csodák egykor a keresztény apologetika alapjául
szolgáltak. Manapság azonban sokkal törékenyebb
támaszoknak mutatkoznak. Értékük csökkenését
már valószínűleg János is észrevette,
aki a csodákat a szinoptikusok uralkodó szóhasználatától
eltérően nem erő-megnyilvánulásoknak
(dünameisz), hanem jeleknek (szémeia) nevezte.
Bizonyos esetekben maga Jézus is hangsúlyozza végrehajtásra
váró cselekedetének 'bizonyító értékét':
«hogy pedig megtudjátok» (Mt 9,6). Kétségtelen,
hogy a 'csoda' végrehajtójának szokatlan adottságairól
árulkodik. Az antropológusok azonban felteszik a kérdést:
vajon természeti adottságokra, okkult erőkre kell-e
gondolnunk, amelyek rejtett állapotban mindenkiben megvannak, de
csak kevesekben válnak nyilvánvalóvá, vagy
arra, hogy megbízottai és barátai közvetítésével
Isten rendkívüli módon valóban beavatkozik a
történelembe? Az utóbbi esetben 'felfüggeszti'
a teremtés törvényeit, az előbbiben pedig arról
van szó, hogy az ellenséges erők legyőzésére
különleges védőeszközökkel látta
el az embert. Ezek szórványos lehetőségek,
amelyekkel egyesek élni tudnak, mások pedig nem. Miként
a zsenik együtt élnek a hétköznapi emberekkel,
a különleges érzékekkel ellátottak is ott
lehetnek az ilyen irányban érzéketlenek mellett. Talán
ez a magyarázata annak, hogy 'csodák' nemcsak a Bibliában
történnek, hanem megjelennek különféle ókori
és modern népek történelmében is, Tüanai
Apollóniosztól[3]
és Hanina-tól[4]
kezdve a mai gyógyítókig.
Az antropológia és a teológia vitát
folytat a csodák értelmezéséről, de
megegyezik abban, hogy a valódi eseteket meg kell különböztetni
a hamisaktól.
Az Ószövetségben Illés és Elizeus
élelemmel lát el rászoruló személyeket
és halottakat hív életre. Illésnek az sem okoz
nehézséget, hogy tüzet hullasson egy hűtlen király
küldötteire (2 Kir 1, 9-14), vagy hogy medvékkel marcangoltassa
szét a kopaszságán élcelődő legénykéket
(uo. 2, 22-24). Ezek valószínűleg a próféta
személyének magasztalását célzó
folklorisztikus elbeszélések, mint ahogy ilyen az őt
elragadó harci kocsiról (2 Kir 2,11) szóló
leírás vagy a Mózes meghívását
bemutató jelenetben (Kiv 3,2) a tűzben égő és
mégsem elégő bokorra vonatkozó látomás
is.
Az Újszövetségből sem hiányoznak
a látszólagos csodaelbeszélések. Péter
egy kisebb hazugság miatt szempillantás alatt halállal
büntet két szegény neofitát (ApCsel 5, 1-11),
és Pál is lesújt Elimász mágusra (ApCsel
13, 10-11). Egyáltalán nem valószínű
azonban, hogy Isten ilyen hatalmat adott volna bosszúálló
cselekedetekhez vagy valamilyen személy felmagasztalása érdekében.
E tekintetben fenntartásaink lehetnek azzal kapcsolatban is, hogy
Jézus messiási hatalmának kiemelésére
és a Jordánon túli szegény emberek kárára
vízbe fullaszt egy sertéskondát (Mt 8,32), amikor
az esetek többségében éppen ő az, aki
ellenzi csodás cselekedeteinek híresztelését.
A gyermekkor evangéliumainak irodalmi műfaja is kétségeket
kelt a bennük előforduló csodás epizódok
történetiségét illetően. Ugyanez a kritérium
érvényes lehet a különféle teofániák
(keresztség, színeváltozás) és (a húsvéti)
krisztofániák esetében is. A gonosz szellemek ellen
irányuló közbelépések az esetek többségében
valószínűleg fizikai és neuropszichikai betegségek
gyógyítását célzó cselekedetek.
Valódi és sajátos értelemben vett csodának
látszanak azonban a leprából, a vakságból,
a paralízisből és a más nyavalyákból
való gyógyulások. Ezek a szövegek stilizált
voltuk (hiányoznak belőlük a történeti kontúrok)
és apologetikus beállítottságuk (az azonnali
gyógyulás kiemelésére eltúlozzák
a baj természetét) ellenére a Jézus megnyilvánulását
kísérő rendkívüli események közelébe
visznek bennünket.[5]
Az antropológiai álláspont mindazonáltal
fenntartásokat támaszt a hagyományos apologetikával
szemben. Ha a csodák más vallásokban is megjelennek,
abszolút értelemben nem hozhatók fel Krisztus egyedülálló
tapasztalatának igazolására. A hívő
ember meggyőződése szilárd maradhat, apologetikájának
alapjai azonban nem ilyen szilárdak.[6]
A csodáknak elsősorban nem a bizonyító erejét
kellene hangsúlyozni, hanem prófétai jelentését.
Ezek ugyanis nem a hatalomnak (apologetikai álláspont), hanem
a jóságnak és a könyörületnek megnyilvánulásai
(amit a jelenlegi elbeszélések is tükröznek). Jézus
nem élt hatalmával annak érdekében, hogy reklámot
csináljon magának, és olyan könnyű sikerekre
sem törekedett, amilyeneket a kísértő sugallt
neki (Mt 4, 1-10), hanem mások szenvedésén akart enyhíteni.
A 'kivonulás csodái' is azt a célt szolgálták,
hogy a száműzötteket ellássák a nélkülözhetetlen
táplálékkal (vízzel, kenyérrel, hússal).
Valószínűleg a messiás is ugyanilyen céllal
tett csodákat, vagyis azért, hogy megváltoztassa az
emberek életfeltételeit, és nem azért, hogy
meghökkentse honfitársait, jóllehet az utolsó
idők népi várakozásai ilyen irányba
fordultak.[7]
A 'csodák' Isten alapvető jóságáról,
a teremtő elgondolás irányáról adnak
hírt, és arra sürgetik az embert, hogy rendes és
rendkívüli erőforrásait állítsa
e cél szolgálatába. Jézus betegeket gyógyít,
csillapítja a sokaság éhségét, megszabadítja
az ördögtől megszállottakat, övéit
a sajátjához hasonló hatalommal ruházza fel
(Mt 10,2), hogy jelezze Isten elgondolásának vagy országának
végső dimenzióját. A rendkívüli
tettekről szóló elbeszéléseket olvasó
keresztény elsősorban nem Isten hatalmán csodálkozik,
hanem inkább az ő szeretetén, amely átragyog
az egész teremtésen és még inkább azoknak
a karizmatikus embereknek (a szenteknek, a prófétáknak,
a csodatevőknek) közbelépésein, akik 'tanúságtevéseikkel'
mutatják az eredeti terv hiányzó részeit és
kibontakozásait.
Jézus csodái különféle olvasatokra
adnak lehetőséget, de ezek nem mondanak ellent egymásnak.
A legkevésbé talán a prófétai értelmezés
támadható. A történelem Jézus csodái
nélkül sem vesztette volna el irányultságát,
de az emberek kevésbé szereztek volna tudomást erről
az irányról. A Jézusba vetett hit elsősorban
nem azt jelenti, hogy az ember megvallja az ő istenfiúságát,
hanem azt, hogy belehelyezkedik az ő történelmi tapasztalatába,
amely árulkodó jeleit adja e fiúságnak. Amikor
az Újszövetség Jézus tanításáról
és tetteiről beszél (ApCsel 1,1), nem csodáira
és igehirdetésére utal, hanem üdvöt hozó
cselekedeteire. Ezek felölelhetik a csodákat is, de közvetlenül
jótetteire és az ember felemelése érdekében
nyújtott segítségére (Mt 4,23; 9, 3-5; 11,1
stb.) vonatkoznak. A csodákat ismét ebbe az üdvtörténeti
dimenzióba kellene illeszteni, hogy újra felfedezhessük
jelentésüket, valamint a hívőknek és általában
az embereknek szóló üzenetüket.
Az evangéliumi csodák irodalmi köntöse szemmel
láthatóan ugyanolyan, mint amilyen a más népek
irodalmában is megtalálható hasonló elbeszélésekben.[8]
Az evangéliumi leírások nem elbeszélések,
hanem meghirdetési sémák, teológiai vagy buzdítási
témákat megvilágító paradigmák.
Máté a másik két szinoptikushoz viszonyítva
tovább egyszerűsítette a Márknál és
a Q forrásban található adatokat. Kiküszöbölte
a közbülső személyeket, hogy a figyelmet Jézusra
összpontosítsa és személyére irányítsa.
E célból a betegek és az üdvözítő
közötti párbeszédeket is bővítette.
Jelenetei kicsiny krisztológiai képek vagy emlékiratok,
amelyekben a prófétai szövegekre történő
utalások egy-egy tétel alkalmas megvilágítására
szolgálnak. Jézus annak ellenére sem varázsló,
hogy csodákat művel: inkább orvos, aki magára
veszi mások betegségeinek terhét (8,17). Ő
az 'emberfia', aki radikálisan kiüresítve önmagát
a legteljesebb önzetlenséggel indul embertársai keresésére
és segítésére. Ő az 'úr', aki
készen áll a veszélyben levő emberek megmentésére
(8,25), a démoni hatalmakkal szembeszálló Isten fia
(8, 2.6.28.32), de főként a bűnösök barátja
(9, 1-13), a vőlegény, akinek fogadására az
emberek várnak (9,15).
A 8. és 9. fejezetben Jézus áll a cselekmény
középpontjában. A sokaság élén
halad (8,1), tömegek, tanítványok, betegek és
jelöltek mennek hozzá. Leborulnak, esedeznek és könyörögnek
előtte. Ebben a szövegösszefüggésben a 'mennyek
országáról' csak egyszer történik említés
(8,11), de ez a Sátán országának romjain (8,
29-32) a messiás 'műveivel' nyer beiktatást (vö.
11, 4-5). Jézus a szegényeknek hirdette meg az örömhírt
(5,3). Most pedig, midőn a vakoknak visszaadja a látást,
a sántáknak a járást, a süketeknek a hallást
és a halottaknak az életet, azt igazolja, hogy az ország
nem hatalmi érvényesülés, hanem a teljes és
valamennyi - igaz és bűnös (9,13), izraelita (8, 1.10.18;
9, 8.33) és nem izraelita (8, 5.11), beteg és egészséges
- ember boldogságának helye. Jézus gyógyítójuk
és egyben üdvözítőjük (8,25; 9, 21.22).
Megszabadítja az embert bűneitől és mindenki
nyavalyáját magára veszi. Az olvasók arra kapnak
felszólítást, hogy tegyék magukévá
a tömegek mozgását irányító és
a betegek kéréseit támogató hívő
magatartást (vö. 8, 2.8.25; 9, 18.21.27).[9]
(Mk 1, 40-45; Lk 5, 12-16)
A 8. és a 9. fejezet Jézusnak a Kafarnaum és a
tó környékén tett missziós 'útjáról'
számol be. Az út három szakaszra osztható:
a hegyről lejövő Jézus bemegy a városba
és útja során találkozik a leprással
(2-4. v.), illetve a századossal (5-13); ezután betér
Péter házába, ahol lázasan találja ennek
anyósát (14-15). Estefelé sok megszállottat
és beteget visznek hozzá, akiket azonnal meggyógyít
(16-17). A 'következő napon' a tó felé veszi
útját (8,18) és útközben találkozik
egy írástudóval, aki arra kéri, hogy követőjévé
válhasson (8, 19-22); a tópartra érve bárkába
száll, némi viszontagsággal átkel a tavon (8,
23-27), kiköt a gadaraiak vidékénél (8,28), ahonnan
rövidesen visszatérni kényszerül (8,34). Újra
átkel a tavon (9,1), visszatér Kafarnaumba, ahonnan kiindulva
(9, 9.19.23.27) rövid utakat tesz a környéken. Az evangélista
így fejezi be e részletet: «bejárt minden várost
és falut, tanított a zsinagógákban, hirdette
az ország örömhírét, és meggyógyított
minden betegséget és minden bajt» (9,35).
Máté ennek az utazásnak kereteiben mutatja be
a három csoportra (8, 1-17; 8, 23 - 9, 8; 9, 18-34) osztott 'tíz
csodát', amelyek közé két sorozat 'mondást'
illeszt (8, 18-22; 9, 9-17).
A csodák első csoportja a társadalom peremére
szorult (asszonyok), illetve a társadalomból kirekesztett
(a leprás és a pogány) emberekről emlékezik
meg. Jézus megkísérli helyreállítani
az emberi család eredeti egységét, és lerombolja
az emberek közötti gátakat.
Máté módosította a Márknál
található eredeti sorrendet, és a leprás gyógyulását
(Mk 1, 40-45) az ördögtől megszállott meggyógyítása
(Mk 1, 21-39) elé helyezte: valószínűleg azért,
mert a leprától szabadulás csodája nagy teológiai-apologetikai
jelentőséggel bírt olvasói körében.
A leprások gyógyulása a messiási idők
jelei közé tartozott (vö. Mt 11,5), és feltételezte
az izraelita vallási hatóságok részéről
történő elismerést (vö. Lev 26). Máté,
aki általában mellőzi a Márk-féle leírás
részleteit, ezúttal nem mulasztja el annak említését,
hogy a csodában részesült ember utasítást
kapott a papoknál való jelentkezésre (8,4). Sőt,
a korábbi szövegkorlátozásokkal még jobban
kiemeli e megjegyzést.[10]
A könyörögve Jézus elé boruló és
az érintésétől azonnal meggyógyuló
leprást bemutató jelenet szimbólumokban gazdag leírás.
A leprás ajkáról a tisztelet jeleként elhangzó
Úr (küriosz) megszólítás az evangélista
gondolatvilágában a feltámadt Krisztusba vetett hit
megvallása, aki tovább él a közösségben.[11]
E kifejezés mindenütt visszhangzik már a keresztény
gyülekezetekben és a közösségi ünneplések
alkalmával. A messiási titoktartás nyomai Máténál
is felfedezhetők, ezúttal azonban az utasítás
hatályon kívül helyeződik. A csodás cselekedet
nem maradhat rejtekben: tudatni kell a vallási hatóságokkal
és közvetve az egész nemzettel («bizonyságul
nekik»; 4. v.). A zsidó-keresztény egyház evangélistája
utolsó felhívással vagy figyelmeztetéssel fordul
honfitársaihoz, hogy ne maradjanak a Krisztus igaztalan elutasításának
állapotában. Ebben az esetben a papok szerepe elsősorban
nem a klinikai ellenőrzés, hanem a gyógyulás
messiási jelentőségének és visszhangjának
megerősítése. A zsidók arra kapnak felszólítást,
hogy a leprást követve boruljanak térdre az Úr
Krisztus előtt (2. v.). A leprás meggyógyítása
a régi üdvrend és az érvényben levő
elkülönítések végét jelenti. A zsidó
felfogás szerint a lepra olyan betegség, amely az egész
embert beszennyezi és tisztátalanná teszi (vö.
Lev 13-14), akit ezért ki kell zárni Isten népének
köréből. A csoda azt hangsúlyozza, hogy Krisztussal
megszűnt a tiszta és a tisztátalan közötti
különbség. A leprás is beléphet a templomba,
a szakralitás és az isteni szentség szférájába.
[12]
Az eredeti szövegből átvett és a rövidítési
törekvések ellenére is megőrzött katharidzein
ige
[13]
elsősorban nem a betegséget hangsúlyozza, hanem az
ember számára szükséges 'megtisztulást'.
Az evangélista azt mondja, hogy «megtisztult leprájától»
(3. v.). Ezért a leprás, vagyis a beteg, akire Máté
gondol, talán közelebb áll az olvasóhoz, mint
a kafarnaumi csoda részese.
A 'leprától' szabadítás gesztusát
Krisztus folytonosan ismétli az egyházban. Máté
nem csodavárásra akar buzdítani, hanem a tisztaság,
a szentség, vagyis a lélek megtisztításának,
a lelkület tisztaságának kérésére,
ami az üdvözítővel való találkozásban,
a mozdulataival és szavaival való érintkezés
által (liturgikus vonatkozás) következik be az ember
életében.
Az elbeszélés így Krisztus üdvözítő
tevékenységének vázlata vagy plasztikus képe:
e kép középpontjában az Úr Jézus
áll, és lába elé borulva ott látjuk
a szegény leprást, a bűnös emberiség szimbólumát.
Krisztus szembeötlő vonása a részvét,
a lába elé boruló emberé pedig az alázat
és a hit. A szavak találkoznak («ha akarod, megtisztíthatsz»,
«akarom, tisztulj meg»), és a távolságok
eltűnnek. Jézus szinte szentségkiszolgáltató
mozdulattal (a kéz kinyújtásával) kíséri
üdvöt hozó szavait, mintegy megerősítvén
ezzel a kinyilvánított tisztulást (vö. 9,12).
Az üdvösség Jézus emberségén keresztül
érkezik, miként ezen keresztül kapunk minden más
ajándékot is.
[14]
Minden ember leprássá 'válhat', és mindenki
meggyógyulhat, megtisztulhat Krisztus által. Ő jelen
van a közösségben és folytonosan kitárja
kezét, hogy új egészséggel, élettel
ajándékozza meg a beteg emberek tömegét.
(Lk 7, 1-10; Jn 4, 46-54)
A csodát párhuzamosan Lukács (7, 1-10) és János
(4, 46-54) is elbeszéli, szándékaiknak megfelelően
más-más részleteket kiemelve.[15]
Lukács arra törekszik, hogy teljes és realisztikus képet
adjon az eseményről: elidőzik a százados személyénél,
utal arra, hogy jó kapcsolatai vannak a zsidó nemzettel,
s hogy milyen utakon próbálkozik a mester közelébe
jutni. Máté mellőzi a bevezető vagy 'életrajzi'
megjegyzéseket, hogy közvetlenül a tisztségviselő
erkölcsi és lelki készségére irányíthassa
a figyelmet.[16]
Ő nem a zsidók jótevője, hanem különlegesen
nagy hittel rendelkező ember, aki minden reményét
Jézusba veti. A lukácsi beszámolóban a százados
hitét elhomályosítja érdemeinek listája,
amelyek úgy mutatkoznak, mintha kérésének ellenszolgáltatásai
lennének. Máténál ellenben előzmények
és közvetítők nélkül azonnal megjelenik
az 'Úr' előtt, és a gyógyítást
kéri. Jézus beleegyezése új hitvallást
vált ki az emberből, amely magát az üdvözítőt
is meglepi, és mély nyomokat hagy a keresztény közösségben
(10. v.). Az elbeszélés a Krisztus apológiája,
de főként az úr 'szolgája' iránti gondoskodásában
megnyilvánuló szeretetének és különösen
a keresztény hitnek dicsérete. A példát vagy
tanítást egy pogány nyújtja, aki ráadásul
katona, vagyis olyasvalaki, aki általában nem túlzottan
érzékeny és nem hajlamos vallási emóciókra.
A százados hitének magasztalása («ilyen nagy
hitet» 10. v.; «legyen a te hited szerint» 13. v.) pasztorális
és apologetikai jelentéssel rendelkezik, amelyet az evangélista
nem hallgathat el. A tiszt nemcsak a gyógyítást kéri,
hanem még a gyógyítás módjára
vonatkozóan is tanácsot ad Jézusnak. Gondolatát
saját világából és foglalkozási
köréből meríti. A katonai gyakorlatban alighogy
elhangzik egy 'parancs', ez közeliekhez és távoliakhoz
egyaránt eljut. Ugyanezt megtehetné Jézus is. Gyógyító
'szava' 'parancs', amely a betegség erőit arra kötelezi,
hogy távozzanak a beteg emberből. Ha feltételezzük,
hogy Jézus válasza, ugyanúgy mint a kánaáni
asszonynak adott felelete (15, 21-28), a csodatevés elutasítását
tartalmazta ('talán el kellene mennem, hogy meggyógyítsam?'),
a százados magatartása még hősiesebbnek mutatkozik.
A messiás hatalmát kinyilvánító szavak
alkotják az elbeszélés csúcspontját.
Ez a szöveg, amelyet az egyház folytonosan a tökéletes
hitvallás és alázat példájaként
idézett fel, a Szó erejére is utal. A logosz theou
(Isten szava) hozta létre az egeket: tehát korlátlan
erővel rendelkezik. A kafarnaumi csoda ennek igazoló példája.
A százados 'nagy hite' az evangélistát önkéntelenül
a zsidók 'kevés hitére' vagy hitetlenségére
emlékezteti. Máté az adott leckét a pogányok
'jövendő' megtérésére és a honfitársak
elpártolására utaló logionnal egészíti
ki (11-12. v.).[17]
A keletről és a nyugatról érkezés prófétai
orákulum alkalmazása. A zsidók egyházának
evangélistája nem veszíti szeme elől a pogány-keresztény
közösséget, amely az evangélium írásának
idejére már a zsinagóga helyébe lépett.
A bölcsek, a százados és a kánaáni asszony
(15, 22-28) az üdvtörténet új irányának
útjelzői, amely a pogányokhoz küldés ünnepélyes
aktusában kapja meg szentesítését (28, 18-19).
A messiási korszakot a lakoma szimbolizálja. Ugyanahhoz az
asztalhoz telepedni annyi, mint ugyanazokból a javakból részesülni.
A nagy teremben az izraeli nép nemzetségfői mellett
helyet foglalnak a pogányok is, akik egyelőre kívül
rekedtek. E fordulat paradox volta abban áll, hogy a pogányok
a zsidó pátriárkákkal együtt ülnek
az eszkatologikus banketten, miközben ezeknek az ősöknek
leszármazottai az ajtón kívül maradnak.[18]
A hívők atyja, Ábrahám mellett csak azok vannak,
akik elfogadják Krisztust, és nem 'testi leszármazottai'.
Ő pedig egy új nép atyja, amely az ő hitével
rendelkezik. A pogányságból való megtérésekkel
szemben a zsidóság megmakacsolja magát az elutasításban,
és ezért kiűzetik a lakoma terméből,
azaz a messiási országból. Az izraeliták ezután
ugyanolyan helyzetbe kerülnek, mint amilyenben a pogányok voltak
meghívásuk előtt. A fény és a sötétség
az igazságot és a tévedést jelképezte.
Annak érdekében, hogy honfitársait megbánásra
késztesse, az evangélista a legnagyobb fenyegetéshez,
a végítélet felidézéséhez folyamodik.[19]
A 11. és a 12. vers beiktatásával a százados
esetét típuspéldává, mintává
teszi más pogányok számára is, akik Krisztushoz
járulnak vagy már találkoztak vele. A minta az első
század végén élő egyház helyzetét
is ábrázolja. A százados megtérése Kornéliuszéhoz
hasonlóan (ApCsel 10, 1 kk.) olyan elv meghirdetését
szolgálja, amelyet történetileg már alkalmaztak.
A zsidóellenes polémia nem akadályozza az evangélistát
abban, hogy az egyházon belülre is tekintsen. A keresztény
olvasóknak tudatosítaniuk kell, hogy a hitetlen zsidók
sorsa őket is elérheti, ha nem maradnak hűségesek.
Az 'ország fiai' az izraeliták, de a jelenlegi szövegösszefüggésben
ezek az egyház tagjai is lehetnek (vö. 13,38). A logion, amely
a pogányoknak szóló üzenettel és a zsidók
elítélésével kezdődik, a végén
a keresztényeknek is szóló intelmet tartalmaz. Máté
figyelmeztetni akarja olvasóit, hogy az egyházhoz tartozás
nem szavatolja automatikusan az országban maradás folytatólagosságát
(13,42; 18,34; 22,13; 25,41).
(Mk 1, 29-31; Lk 4, 38-41)
Az első három csoda szemmel láthatóan céltudatos
rendben követi egymást: a leprás meggyógyítása
a szabadban történik (8, 1-4), a százados szolgájáé
a városban (8, 5-13), a jelenlegi gyógyítás
pedig valamiféle házban.
Az elbeszélést mindhárom evangélista nagyon
kurtára fogja: elhagyják a csodaelbeszélésekből
ismert szokványos elemeket,[20]
de nyilvánvalóak maradnak a beszámolóik közötti
eltérések. Nem válik világossá, Jézus
hogyan szerzett tudomást a betegségről,
[21]
milyen fokú volt a baj,
[22]
és milyen módon történt a csoda.
[23]
A Mk 1,29-től eltérően Máté megemlíti
(14. v.), hogy a 'ház' Péteré. Ez éppenséggel
utalás lehet az egyházra is, amely ugyancsak az apostolhoz
kötődik (16,8), és amelyből Jézus továbbra
is árasztja jótéteményeit. Máté
elhagyja a Márknál található részleteket,
de megemlékezik arról, hogy Jézus rátekint
a betegre. Másutt e tekintet követésére szólító
hívás (4, 18.21) vagy fenyegetés (9,23), itt azonban
a figyelmesség és az együttérzés mutatója.
Márk és Máté szerint Jézus kezdeményezi
a gyógyítást (vö. Lk 4,38), ami annak a jele,
hogy a betegeknek akkor is gondját viseli, ha ezt nem kérik
tőle. A gyógyulás a jézusi (szentségi)
'érintés' eredményeként következik be.
A csoda arról tesz tanúságot, hogy Jézus jóságos
volt az egyszerű és a gyenge emberekhez.[24]
Az evangélista azonban előszeretettel emeli ki csodatevői
nagyságát is, midőn elhagyja a Márk által
említett közvetítő személyeket. Senki
sincs, aki segédkezne vagy kísérné őt;
Jézus egyedül uralja a helyzetet: belép, rátekint
az asszonyra, megérinti, és érintésének[25]
hatására a láz azonnal megszűnik. Hatalma olyan
nagy, hogy nem kell segítenie a betegnek a talpra állásban
(Mk 1,31).
Az evangélista nem írja le a beteg állapotát,
csupán arról tesz említést, hogy lázas:
«magas láz gyötörte» - jegyzi meg Lukács
(4,38). A láz a Bibliában egyike azoknak a fenyegető
büntetéseknek, amelyeket Isten kilátásba helyez
népe számára.[26]
Péter anyósában Máté nem a közönséges
beteget látja, hanem a gonoszság áldozatául
esett embert. Az asszony a bűn igája alatt tehetetlenül
görnyedő ember szimbólumaként bénultan
'fekszik' az ágyon.[27]
A gyógyulás a fizikai egészség visszanyerése,
egyben azonban a rossz és a Sátán igája alóli
szabadulás is.[28]
Jézus 'érintésére' a beteg nemcsak meggyógyul,
hanem felkel ('új életre kel', 'feltámad': égerthé).
Az a tény, hogy az asszony rögtön folytatja tevékenységét,
arra utal, hogy a gyógyulás azonnal bekövetkezett. Az
evangélista azonban Márktól és Lukácstól
eltérően azt mondja, hogy Jézust kezdte «szolgálni»
(15. v.). Ez köznapi értelemben véve arra utal, hogy
az anyagi dolgokban szolgálta őt. Az ősegyház
gondolatvilágában azonban e kifejezés már teológiai
jelentésűvé vált: a Jézus által
végbevitt műre emlékeztet (vö. Mt 20,28), és
egyúttal arra, hogy a hívők az ország szolgálatára
kaptak meghívást. A jámbor asszonyok mellett Péter
anyósa is a hűséges szolga és a Krisztus követőjének
szimbóluma. Ha meg is marad a házi teendők végzése
mellett, ő már az Úr alárendeltje. E csodában
részesült személyhez hasonlóan a gyógyító,
szabadító keresztségtől (a bűnből
való feltámadástól) kiindulva minden kereszténynek
a Krisztus tökéletes és teljes szolgálata felé
vezet az útja. Az evangélista ezt akarja kiemelni.
A csodához az üdvözítő nem fűz
magyarázatot, és a jelenlevők reakciója is
elmarad. Az evangélista ezért bibliai idézettel (Iz
53,4) megvilágított összegzéssel egészíti
ki az elbeszélést (16-17. v.). A prófétai szöveg
a sokaság szenvedéseit magára vevő Jahve szolgáját
mutatja be. Máté úgy látja, hogy e meghirdetés
Jézusban vált valóra, aki «meggyógyítja
mindazokat a betegeket», akiket hozzá visznek (16. v.). Az
evangélista itt is sajátos módon alkalmazza a szentírási
idézetet, de ezzel jól kiemeli a jézusi közbelépés
közvetlen vagy előnyben részesített célját.
A fizikai egészség nem valamiféle mellékes
jó, amelyről a magasabb, a lelki javakra és az örök
üdvösségre törekvő hívő lemondhatna,
hanem alapvető érték.[29]
Jézus ezt ugyanúgy szívén viseli, mint a bűn,
az erkölcsi rossz elleni harcot. Ezzel kapcsolatban is teljessé
teszi a törvényt és a prófétákat,
azaz Isten tervét valósítja. Az isteni szó
(17. v.) üdvöt hozó szóvá válik ajkán
(16. v.). Az orákulum - jóllehet egyelőre csak burkoltan
- a megváltó szenvedésének első próféciáját
és e szenvedés üdvöt hozó hatásainak
meghirdetését is tartalmazza.
(Lk 9, 57-60)
A csodák második sorozata a hivatás témájához
kapcsolódik. Máté két olyan epizódot
helyez át ebbe a szövegösszefüggésbe, amelyeket
Lukács más helyen említ (9, 57-62). A csodatevések
első napja után Márk és Lukács szerint
Jézus egybegyűjti tanítványait, és úgy
dönt, hogy átkel velük a túlsó partra (Mk
4,35; Lk 8,22). Máté szerint azonban nem azt mondja, hogy
'menjünk', hanem elrendeli, hogy «keljenek át a túlsó
partra» (18. és 28. v.). A gadaraiak vidékére
tett utazás missziós út, és Jézus felszólítja
a körülötte állókat, hogy induljanak el ebbe
az irányba. A következő két jelenet szereplői
meg sem kísérlik, hogy válaszoljanak e felszólításra.
A két jelölt kudarca azonban nem akadályozza Jézust
abban, hogy előbbre vigye művét. A beszélgetések
után «beszállt a bárkába» és
«tanítványai követték (akolouthészan)
őt» (23. v.). Az akolouthein ige a hivatás-elbeszélések
(19. és 22. v.) és az ezeket követő perikopa
(23. v.) kulcskifejezése. Ez igazolja, hogy a tavon való
átkelés Jézus és tanítványai
részéről az eredeti felhívásra adott
pozitív válasz. Mindig akadnak olyanok, akik Krisztus 'követésében'
vállalják az evangelizálás 'veszélyeit'.
Jézus első beszélgetőpartnere a törvény
egyik mestere (egy írástudó), akit valószínűleg
elkápráztatott az új rabbi tanítása.[30]
Az írástudók általában csodálók
rajától övezve egyik helyről a másikra
vándoroltak, és a nép mindenütt lelkesen fogadta
őket. Az 'emberfia'[31]
ezzel szemben szegénynek, magányosnak mutatkozik, akinek
nincs családja, és a hontalanokhoz hasonlóan nincs
állandó lakhelye.
A madarakkal és a rókákkal történő
szembeállítás annak a bizonytalanságnak és
elhagyatottságnak kiemelésére szolgál, amelyben
élnie kell neki és mindazoknak, akik nyomába akarnak
szegődni, azaz tanítványai körébe kívánnak
lépni. Ezeknek készen kell lenniük arra, hogy osztozzanak
a mester fáradhatatlanságában és mindennapi
életének bizonytalanságában. Megbecsültség
helyett nélkülözéseket, nehézségeket
és különféle megpróbáltatásokat
kell majd elviselniük.
[32]
Az evangélista nem számol be a megszólaló ember
válaszáról, mert nem akarja elhomályosítani
vagy szelídíteni a jézusi állításban
megfogalmazódó maradandó érvényű
tanítást. Máté érdeklődésének
középpontjában elsősorban a keresztény
hivatás előfeltételei állnak, és nem
az írástudó sorsára gondol. A Jézus
által felkínált hivatás nem könnyű
dolog, és az ebben való állhatatosság még
nehezebb. Ezért ha valaki mégis követésére
szánja magát, annak a végső döntés
előtt számot kell vetnie saját elgondolásaival
és mérlegelnie kell bátorságát.
A második 'jelölttel' való találkozás
(21-22. v.), aki Jézus kitartó hallgatója ('tanítvány'),
hasonlóképpen lehangoló módon végződik.
Az ország és a keresztény elhivatottság követelményei
felülmúlják még a családi kötelezettségeket
is. Jézus végletesen túlzó módon beszél,
ugyanúgy, mint amikor az országba való belépést
elébe helyezi az atya, az anya, a testvérek és a nővérek
iránti szeretetnek (Mt 19,29), de szavai igazságot fejeznek
ki. Nem arról van szó, hogy az Isten törvénye
és a krisztusi tanítás által szentesített
természetes elveket (Mt 19,19) fel kell forgatni, hanem egy paradox
állításról, amelynek az a rendeltetése,
hogy világossá tegye, milyen áldozatot és lemondást
követelhet a hivatás. Krisztus ügye másodlagossá
tesz, sőt háttérbe szorít minden más
elfoglaltságot és gondot, még ha ezek a legszentebb
dolgoknak látszanak is, mint például a haldoklók
ápolása vagy gondozása.
[33]
Mindig akad elegendő számú ember a világon
(a holtak birodalmában, vagyis a múlékony dolgokhoz,
illetve ami még rosszabb, a bűnhöz tapadó személyek
között), aki elvállalhatja ezeket a feladatokat, megbízásokat
és anyagi gondokat. Kevesen vannak ellenben azok, akik az ország
java, azaz mindenki boldogsága mellett kötelezik el életüket.
Krisztus hívását nem szabad visszautasítani.
Az elutasítás mindig kockázattal jár, és
végzetessé válhat. Ha Jézus hív valakit,
ezt nem önmaga miatt teszi, hanem a meghívott érdekében
és embertársai javára. A meghirdetés azt fogalmazza
meg, hogy a szeretetnek elsőbbsége van mindenféle
személyes igénnyel szemben. Az ember elsődleges kötelessége
Isten akaratának teljesítése - mondja Máté
(6,33). Ezt Krisztus tökéletesen megvalósította,
de megvalósíthatják azok is, akik nyomába lépnek.
A keresztény ember nehéz életutat választ.
A szent szerzők a hivatással kapcsolatban többnyire
az isteni közbelépés fontosságát emelik
ki, de a jelenlegi elbeszélések vagy képek inkább
az emberi döntés szerepét hangsúlyozzák.
Isten mindenkitől a legtöbbet kéri országa
megvalósítása érdekében. Jól
azok válaszolnak, akik bátrabbak vagy készségesebbek
az önátadásra. Ha az evangélisták még
olyankor is emlékeztetnek e tanításra, amikor már
nem lehetséges a történelemből távozott
Krisztus követőjévé válni, ez azt jelenti,
hogy a hívás nemcsak a közvetlen munkatársaknak
szólt, hanem minden ember felé elhangzik. Jézus nem
valamilyen meghatározott feladatot vagy szerepet ad, hanem egyszerűen
azt kéri, hogy lépjünk a nyomába és váljunk
tanítványaivá. Máté, aki Jézus
életének 'epizódjait' idézi fel, egyházát
is szem előtt tartja, amelyet a felszínesség, a biztonság
keresése és a gazdagodási vágy a keresztény
életeszmény lejáratásával fenyeget.
A sok 'temetkezési tevékenység' szétszórja
az embert, és elvonja figyelmét lényeges feladatáról.
Az evangélium radikális felhívása azt kéri
tőlünk, hogy mindent rendeljünk alá az ország
beiktatásának, amelyben az emberek majd kölcsönös
egyetértésre találnak az Istenbe vetett bizalom által.
(Mk 4, 35-41; Lk 8, 22-25)
A Mt 8, 23-27 szövege elbeszélés és egyben
példázat.
[34]
Az evangélista a Tibériás tavának alattomos
vizein hajózó apostolok egyik veszélyhelyzetét
idézi fel, amelyből Krisztus jelenlétének és
segítségének köszönhetően sikerül
megszabadulniuk. Gondol azonban a közösség helyzetére
is, amelyet hasonló veszélyek, viszontagságok és
olyan krízisek fenyegetnek, amelyektől csak a mesterébe
vetett élő hit szabadíthatja meg. A követés
témája krisztológiai és egyháztani meghirdetéssel
fonódik egybe.
Máté módosítja a Mk 4,36 szövegét,
midőn Jézusnak tulajdonítja a bárkába
szállás kezdeményezését. A tanítványok
követik őt (ékolouthészan, 23. v.). Ő
az egyházi közösség feje. Az egyház pedig,
illetve tagjai a 'bárkában' gyűlnek össze, és
távoli vidékek meghódítására
indulnak. A két meghívás-elbeszélés
után (19-27. v.) a bárkába szállásnak
és az átkelésnek nem lehet más jelentése.[35]
A 'bárka' valóság, immár azonban az apostoli
egyház szimbóluma is (vö. Mt 14,22 kk.; Jn 21, 3-8).[36]
A váratlanul kitörő vihar is egyszerre valóság
és jelkép. A kifejezések, amelyekkel Máté
a vihart jellemzi, túlzóak egy tó erőteljes
hullámzásának leírására. Ezért
Márknál és Lukácsnál nem is szerepelnek.
'Hirtelen nagy rengés (szeiszmosz megasz) támadt a
tengerben (thalasszé)'. A vihart nem szokás ilyen
módon leírni. Az evangéliumban e kifejezés
más alkalmakkor az üdvtörténet radikális
fordulatainak jelölésére szolgál. Máté
ugyanezt használja a Jeruzsálem végét megelőző
jelek (24,7; vö. Mk 13,8; Lk 21,11), a Krisztus halálát
kísérő kataklizma (27,54) és a sírját
megrázó földrengés meghirdetésére
(28,2). Minden esetben az erőknek olyan hullámzásáról
van szó, amelyek látszólag az embert fenyegetik, a
valóságban azonban Isten tervének megvalósulását
segítik elő. Az átkelés veszélye olyan
nagyobb veszélyekre utal, amelyeket az egyház már
átélt, vagy éppen átél az evangélium
keletkezésének idején. Ezért Máté
nem véletlenül és nem figyelmetlenségből
nevezi a Galileai-tavat «tengernek» (24. és 27. v.).
A bibliai hagyományban a vizek és főként a
tenger az istenellenes erőket jelképezik. A teremtés
Jahve győzelme a khaosz, a Yam (tenger) felett, mert ő
vereséget mért a művét fenyegető tengeri
szörnyekre. János látomásában a mélységek
torkából lép elő a Sátán (Jel
9,1 kk.). Lehetetlen, hogy ezek a sémita világban elterjedt
képzetek ismeretlenek maradtak volna Máté számára.
A tanítványok nyugtalankodása olyan reakció,
amely nem szorul magyarázatra. Az evangélista azonban figyelmét
a tó hullámaival küszködő bárkáról
a történelem tengerén hajózó egyházra
irányítja, amelyet belülről és főként
kívülről, hasonló viharok tépáznak.
Az «Uram, ments meg minket» fohász (25. v.; vö.
Mk 4,38: «mester»), amelyet a tanítványok ajkára
helyez, liturgikus imádság. Az egyház újra
és újra megismétli ezt a nehéz helyzetekben.[37]
E drámai és tragikus háttérből fejedelmi
módon emelkedik ki az Úr Jézus alakja. Nyugodtan alszik
a hullámok dobálta bárkában (24. v.). Ennek
kiemelése szemmel láthatóan hallgatólagos utalás
Jónás prófétára, aki hasonlóképpen
a pogány föld felé tartó hajón utazott.
Az álom mindkét esetben a bizalom és a belső
biztonság szimbóluma. Jézus váratlan felébredése
és felkelése (egertheisz) Máté látásában
a (Mt 12,40-ben Jónással összefüggésbe hozott)
feltámadás elővételezése, illetve a
feltámadt Krisztus meghirdetése.[38]
Ő a teremtés és a történelem ura. Közbelépése
Jahve tetteinek megismétlése, aki «lecsillapítja
a tengerek zúgását» (Zsolt 65,8), «megdorgálja
és kiszárítja a Vörös-tengert» (Zsolt
106,9). Jézus előtt a tenger úgy jelenik meg, mint
az Istennel és az üdvösséggel szemben álló
erők megszemélyesítője. 'Megfeddi', mintha
ördögűzést hajtana végre (vö. Mk 4,39).
Mindkét esetben gonosz erőkkel ütközik meg, és
ezek felett diadalmaskodik. Ily módon az elbeszélés
előkészíti a következő (a gadarai megszállottak
megszabadításáról szóló: 28-34.
v.) részletet is. Az apostolok kiáltása nemcsak a
fizikai veszélyekre utal, hanem a démoni ármánykodásra
is (vö. Mt 6,13).
Az evangélista teológiai megfontolásai nem szorítják
háttérbe, és nem szüntetik meg katekétikai
és pasztorális gondjait. Jézus nemcsak a csodatévő,
az Úr és az üdvözítő, hanem a vezető
is, akinek példájából a tanítványoknak
okulniuk kell. Felkel a természet és a gonosz erőinek
ellenében, de tanítványaihoz is van mondanivalója.
Saját magatartását szembeállítván
az övékével leckét ad nekik bizalomból
és bátorságból. A szemrehányás,
amellyel hozzájuk fordul, Máténál magát
a csodát is megelőzi. Mielőtt meghallgatná
kérésüket, kötelességének érzi,
hogy helyreigazítsa, azaz megerősítse a belé
vetett bizalmukat. A kicsinyhitűség (oligopisztia)
annak az embernek magatartása, aki úgy viselkedik, mintha
Isten nem létezne.
Kétségbeesésükkel a tanítványok
csak azt igazolják, hogy még nem tudják, kicsoda Jézus,
illetve, még nem veszik észre közöttük való
jelenlétét. Hitük fogyatékos, elégtelen,
és ezért megújításra, tökéletesítésre
szorul.[39]
Mátét a csoda elbeszélése foglalkoztatja, de
figyelmet fordít a tizenkettő formálódására
is. Az előbbi két jelölttel szemben (8, 18-22) ők
igennel válaszoltak az Úr hívására,
de ragaszkodásuk még tökéletlen, erősítésre
szorul. Jézus a hajó láthatatlan kormányosa,
egyben minden hajózó példaképe is. Alvása,
amelyet az evangélista határozottan szembeállít
a tanítványok nyugtalanságával, példaszerű
kifejeződése annak, hogy az embernek milyen bizalommal kell
lennie Isten iránt. Ez az álom nem az előző
nap óriási munkájának, hanem annak a biztonságnak
következménye, amelyben Isten embere érzi magát
az életét és (tekintettel a víz szimbolizmusára)
az apostoli tevékenységét fenyegető veszélyekkel
szemben.
[40]
Jézus 'szavára' a 'nagy vihar' «nagy csenddé»
(galéné megalé) változik, és
a bárka biztonsággal folytatja útját.
A hullámokon sikló hajó ily módon az apostoli
és az egyházi közösség jelképe. Átkeléseit
ellenséges erők támadják, amelyek még
létét is veszélyeztetik, de sosem tudják majd
elsüllyeszteni, mert Krisztust hordozza. Nyilvánvalóan
az események hívő olvasatáról van szó,
amelyekbe Krisztus tanítványai is belekerülnek, és
nem valamiféle talizmánról, amely automatikusan kihúzná
az embert a nehéz helyzetekből. A hit segít eligazodni
a mindennapi élet viharos tengerén, de nem óv meg
az ellenséges erők támadásaitól, és
nem szünteti meg a veszélyeket. Szükséges, hogy
az ember az Úrhoz forduljon, egyúttal azonban serényen
és erőteljesen eveznie is kell. Az egyház Jézust
viszi az emberekhez, és elsőként tapasztalja meg az
ő oltalmát. A felbuzdulás, amellyel a tömeg Krisztus
csodatévő és isteni hatalmát fogadja, az egyház
misztériuma iránti lelkesedéssé válik.
Az «emberek», akikről Máté beszél
(27. v.), nem a csodás eseményt egymás között
megvitató tanítványok, hanem a pogányok, vagyis
azok, akik kívülről nézik a kereszténység
megerősödésének és terjedésének
csodáját.
[41]
Kérdésük - «ki ez, hogy a szelek is, a tenger
is engedelmeskednek neki?» - a következő rész
(11-13. fejezet) témáját elővételezi,
amelynek középpontjában Jézus személyének
és missziójának tisztázása áll
(vö. 8, 29.34; 9, 3.9.13.15.17; stb.).
(Mk 5, 1-20; Lk 8, 26-39)
Máté az elbeszéléséből elhagyta
a Márknál bővelkedő részleteket, hogy
a lényegre irányíthassa a figyelmet.[42]
Nyilvánvalóan teológiai megfontolásokból
megemlíti a csoda helyét, és aztán rögtön
rátér az eseményre, a megszállottakkal (27-32.
v.) és a gadaraiakkal (33-34. v.) való találkozás
ismertetésére.
Az evangélista az első jelenetben néhány
vonással valós képet rajzol a megszállottakról.[43]
Azt is mondhatnánk azonban, hogy Máté nem a betegekkel
foglalkozik, hanem a bennük lakást vevő szellemmel.
Márkkal ellentétben elhagyja a betegség következményeinek
hosszas ismertetését (az evangéliumi 'western'-t);
a végén nem tesz említést a meggyógyult
emberek állapotáról, illetve arról, hogy Jézus
követőjévé szeretnének válni, és
nem beszél azokról az emberekről, akik a városból
kijöttek, hogy lássák őket.
Az ember mindig megpróbálta a rosszat és a jót
valamiféle első elvre visszavezetni. A dualista gondolkodás
éppúgy jelen volt az ókori világban, mint ahogyan
jelen van a modern kultúrában. A monoteista hit még
Izraelben sem tudta megakadályozni, hogy a történelemben
és az emberek életében bekövetkező rendellenességek
miatt valakit felelőssé tegyenek. Minthogy ezek a rendellenességek
nem jöhetnek Jahvétól, úgy gondolták,
hogy ellenségétől származnak. Ez azonban inkább
emberi elképzelés és feltételezés, mintsem
isteni tanítás.[44]
A megszállottakkal szemben csak Jézus áll, és
alakja szinte megnövekszik a félelmetes ellenséggel
való találkozásban. A sátáni erők
azon vannak, hogy elzárják (28. v.) az emberek elől
az üdvösség útját.[45]
Az evangélista rövid, de félreérthetetlen szavakkal
írja le a beteg (vagy a démon) és a Jézus közötti
találkozást. A Sátán megpróbálja
védeni állásait: területi jogaira hivatkozik
(«jöttél ide») és az isteni terv titkaira,
amelyeket látszólag jobban ismer, mint a messiás («jöttél,
hogy... idő előtt»). A krisztológiai hitvallás,
amelyet az evangélista a megszállottak ajkára helyez
(«Isten fia»), az egyháznak a feltámadt Krisztusba
vetett hitét fogalmazza meg.[46]
A bibliai ember elképzelése szerint a Sátánnak
is megvannak a maga uralkodási területei. A világ két
részre oszlik: a felső rész, az ég, az Úrhoz
tartozik; a másik (az alsó vizeket, a mélységet
és az alvilágot felölelő) rész pedig ellenfelét
illeti. A föld is ugyanilyen módon tagolódik: Izrael
lakhelye Isten tulajdona; a maradék terület, azaz a pogány
vidékek pedig a Sátánhoz tartoznak (vö. Mt 4,8).
A megszállottak első kérdése vagy tiltakozása
(«mi közünk hozzád?» 29. v.) is ebből
az előfeltevésből indul ki, mintha Jézus valamiféle
ellenség volna, aki illetéktelenül tolakodik be idegen
területre.[47]
Úgy látszik, mintha a Sátán egy időre
cselekvési szabadságot kapna. A kairosz kifejezés
nem kronológiai megjelölés, hanem a messiási
üdvösség korszakára utal. Amikor eljön a messiás
órája, megkezdődik a gonoszság hatalmának
leáldozása (vö. Mt 6,13). A gonoszság tetőfokra
hágása egybeesik a messiás mélységes
megaláztatásával és vereségével,
de ez az időpont a gonoszság uralmának visszafordíthatatlan
hanyatlását is jelzi.[48]
A démoni megjegyzés keserűséget és meglepetést
tartalmaz. Az «azért jöttél ide, hogy idő
előtt meggyötörj minket» kiáltás inkább
panaszkodás, mintsem szemrehányás a működését
megkezdő Krisztus felé. A Sátán elismeri Jézus
messiási voltát, és könyörög hozzá
(Isten nevében), hogy másutt biztosítson számára
valamiféle nyugalmas helyet. Most, hogy legyőzték,
sietve kéri a megadási feltételeket. A Sátán
esdeklő magatartásának leírásában
az evangélista ízelítőt ad saját elbeszélői,
illetve karikírozói tehetségéből. A
démonok is hisznek, ők is félnek az Istentől,
ezúttal azonban még segítségéért
is könyörögnek.
A Sátán visszavonulása vagy veresége parancs
nélkül következik be (vö. Mk és Lk). Az ellenség
önként írja alá saját ítéletét,
és csupán jóindulatú bánásmódot
kér. Úgy látszik, mintha Jézus beleegyezne
ebbe, valójában azonban egyik legünnepélyesebb
és leglátványosabb győzelmét készíti
elő. A drámai elbeszélés a valószínűség
határait túllépve azzal a nagyszabású
végjátékkal fejeződik be, hogy a sertéskonda
belerohan a tó vizébe. Olyan ez a jelenet, mintha Lucifernek
az égből való lebukását utánozná,
aki magával sodorja a csillagok egyharmadát (Jel 12,4). A
sertéskonda felett összecsapó hullámok az üdvösség
eljövendő ellenfeleinek prototípusára, a fáraóra
emlékeztetnek, aki seregével együtt a Sás-tengerbe
fulladt (Kiv 14,28). A 'démonok' menedéket kérnek,
ehelyett azonban csapdába esnek. Menekülési kísérletük
közben belezuhannak az alvilági erőket befogadó
tengerbe. Midőn a hullámok összecsapnak fejük fölött,
véget vetnek uralmuknak is. Az ördög elveszítette
alárendeltjeit és területét, ezért visszaűzetett
az alvilági mélységekbe, természetes helyére.[49]
Az elbeszélés csúcspontja nem a megszállottak
megszabadulása, hanem annak meghirdetése, hogy a Sátán
országa véget ért, illetve megnyílt a messiási
korszak, éspedig pogány földön. E korszak ellenpontként
utal az önmagában és a megnyilvánulásaiban
vett rossznak leáldozására. Ez az 'epizód'
az evangélium egészének egyik legtitokzatosabb és
leghihetetlenebb része. Történetiségének
kérdése komoly kétségeket támaszt: egyesek
tagadják történeti jellegét, mások pedig
átalakítva értelmezik. Semmi akadálya annak,
hogy példázat jellegű képnek, különleges
krisztológiai meghirdetésnek tekintsük, de arra sincs
okunk, hogy minden tekintetben kizárjuk tárgyszerűségét.[50]
A befejező jelenet, Jézus találkozása a gadarai
lakosokkal, nem túlzottan felemelő. A település
lakosai csalódottan fogadják a csodát. Elmennek Jézushoz,[51]
de azért, hogy kérjék, hagyja el földjüket.
Számukra is idő előtt érkezett, ezért
felkészületlennek bizonyulnak befogadására. Jézusnak
sikerült 'meggyőznie' az ördögöket, de nem tud
hatással lenni a város lakóira; az előbbieket
könnyebben meg lehet győzni, mint az utóbbiakat. Még
nem érkezett el a pogányok órája, a csoda azonban
előre sejteti, hogy nemsokára ez is bekövetkezik. A
gadaraiak földjére tett jézusi utazás és
a megszállottak szabadulása a pogányok eljövendő
evangelizálásának előhírnökei.
A betegek állapota, amelyet az evangélisták realisztikusan
írnak le, jelzi, hogy milyen gyötrelmeket és túlkapásokat
kellett elszenvedniük az ellenségtől, és még
inkább mutatja azoknak szomorú helyzetét, akik még
mindig az ellenség birodalmának alárendeltjei.
Anélkül tehát, hogy realisztikus jellegét
tagadnánk, az epizódot elsősorban prófétai
üzenetnek kell tartanunk. Jézus távozása vagy
menekülése (9,1) jóságos emberségének
egyik finom vonására, diszkréciójára,
engedékenységére utal. Tiltakozás nélkül
enged a város lakói részéről ránehezedő
nyomásnak, hogy majd másik időpontban térjen
vissza.
[1]
Vö. a témával kapcsolatos számos értekezést:
K. Gatzweiler, Les récits de miracles dans l'évangile
selon Matthieu, in AA. VV., L'Évangile selon Matthieu, Gembloux,
1972., 209-220.; D. Merli, Fiducia e fede nei miracoli evangelici,
Genova, 1973.; S. Légasse, Les miracles de Jésus selon
Matthieu, in AA. VV., Les miracles de Jésus, Paris, 1977., 227-248.
o.; ugyanő: L'historien en quète de l'événement,
uo. 109-145. o.; J. P. Heil, Significant Aspects of the Healing Miracles
in Matthew, in CBQ 41 (1979), 274-287. o.; E. Vallauri, I miracoli
di Gesù nel Vangelo, in Laur 21 (1980), 70-93.
[2]
Vö. E. Klostermann, Das Matthäusevangelium, Berlin, Tübingen,
1927², 72. o. W. Grundmann, Das Evangelium nach Matthäus,
Berlin, 1968., 243-246. o.
[3]
Tüanai Apollóniosz újpüthagóreus vándorfilozófus
volt, akinek tetteit Philosztratosz meséli el (Apollóniosz
élete). Kilenc gyógyítást tulajdonítottak
neki, és ezek között egy kislány feltámasztását.
Hatalmát ő is átadta követőinek. Vö.
G. Theissen, Urchristliche Wundergeschichte, Gütersloh, 1974.,
81-83. o.; A. George, Miracles dans le monde hellénistique,
in AA. VV., Les miracles de Jésus, i. m., 95-108. o. Gyakorta idézik
az epidauroszi szentélyben történt és az Aszklépiosznak
tulajdonított csodákat is. Az emléktábla nyolcvan
esetet sorol fel, amelyekben nyílt sebek, sántaság,
komplikált terhességek, sérülések, afáziák,
szembetegségek, kőbántalmak, sorvadások és
epilepsziás bajok nyertek 'gyógyulást'.
[4]
Hanina ben Dosza jámbor rabbi volt. Nemcsak a természet erőit
tudta befolyásolni, hanem ördögtől megszállottakat
és más betegségben szenvedőket is gyógyított.
Egy bizonyos Óniásról (Honi) az a hír járta,
olyan hatalommal rendelkezett, hogy esőt tudott csinálni.
Vö. G. Vermes, Jésus le juif, Paris, 1978., 77-108.
o. Egyébként az Apostolok Cselekedeteiben is említés
történik zsidó ördögűzőkről
(8, 9-24; 13, 6-11 és főként: 19, 13). Josephus Flavius
meséli, hogy egy bizonyos Eleazar gonosz szellemektől megszállott
személyeket gyógyított meg «Vespasianusnak,
fiainak, a főembereknek és a többi harcosnak jelenlétében»
(Antiquitates VIII, 45-47).
[5]
Általánosságban a csodák történetiségét
komolyan nem vonhatjuk kétségbe. S. Légasse ezzel
a megjegyzéssel fejezi be cikkét: «Amikor az ősegyház
ördögűzőként vagy gyógyítóként
ábrázolja Jézust, távol áll a koholmányoktól.
Nem tesz egyebet, mint hogy megemlékezik alapítójának
egyik lényeges vonásáról» (L'historien
en quète de l'événement, id. cikk, 128. o.).
[6]
«A csoda - mondja S. Légasse - mindenkor nehéz és
'kényes' 'eszköze' a keresztény apologetikának
(id. cikk, 145. o.).
[7]
Vö. 4. fejezet, 5. és 7. jegyzet.
[8]
A csodaelbeszélés szokványos sémája:
1) bevezetés; 2) a gyógyulás kérése;
3) Jézus válasza; 4) az általában rögtön
bekövetkező gyógyulás kinyilvánítása.
[9]
Vö. H. J. Held, Matthäus als Interpret der Wundergeschichten,
in G. Bornkamm, G. Barth, H. J. Held, Ueberlieferung und Auslegung im Matthäusevangelium,
Neukirchen, 19706 155-287. o.; W. G. Thompson, Reflections
on the Composition of Mt 8, 1-9.34, in CBQ 33 (1971), 365-388.; J.
D. Kingsbury, Observations on the Miracle Chapters of Matthew 8-9,
in CBQ 40 (1978), 559-573. o.
[10]
Vö. M. E. Boismard, Le lépreux et le serviteur du centurion
(Mt 8, 1-13), in AssSeig 17 (1962), 29-32.; J. P. Heil, Significant
Aspects of the Healing Miracles in Matthew, in CBQ 41 (1979), 274-287.
o.
[11]
A küriosz cím jelentésének igazolására
Máté esetében a proszkünein szó
használatára is utalhatunk (2, 2.8; 4, 9.10; 9, 18; 14, 33).
Az első evangélista egyházában Jézus
már a kultusz és a tisztelet tárgya. Vö. O. Cullmann,
Christologie du Noveau Testament, Neuchâtel 1958. 176-205.
o.; B. Papa, La cristologia dei sinottici e degli Atti degli Apostoli,
Bari, 1972., 68-73.
[12]
«A tisztátalanság fogalmához önkéntelenül
a bűn, a szentség antitézisének fogalmát
kapcsolták» (I. Goma Civit, i. m., 443-444. o.).
[13]
Az ekathariszthé (megtisztult) ige mellett az apélthen
(elhagyta) kifejezést is használó Márkkal,
valamint a katharidzein igét mellőző Lukáccsal
való összehasonlításban válik nyilvánvalóvá,
hogy Máté előszeretettel használja a katharidzein
igét. Máté elhagyja az apélthen kifejezést,
és a katharidzein-t használja a leprával kapcsolatban
(megtisztult leprájától).
[14]
A kéz kiterjesztése vagy a kézzel érintés
olyan szokványos a bibliai és az egyházi hagyományban,
hogy ebben mindenképpen szentségkiszolgáltatásra
történő utalást kell látnunk.
[15]
Vö. H. J. Held, Matthäus als Intèrpret, i. m. 182-186.
o.; A. Weiser, Fede e miracolo. Una guarigione a Cafarnao, Catania,
1971.
[16]
János azt mondja, hogy a százados «királyi tisztviselő»
(Jn 4, 46), Lukács pedig azt sejteti, hogy prozelita zsidóról
van szó. Ez mindenesetre érthetőbbé teszi a
zsidó nép iránti jóindulatát.
[17]
A logiont Lukács és Máté egymástól
eltérő módon alkalmazza: a Lk 13, 28-ban továbbra
is azt az ítéletet világítja meg, hogy egyesek
ki lesznek zárva az országból; Máténál
a százados hitéhez fűzött magyarázat. Vö.
J. Dupont, Beaucoup viendront du levant et du couchant (Mt 8, 11-12;
Lc 13, 28-29), in SEccl 19 (1967), 153-157.
[18]
Vö. Iz 2, 2 kk.; 55, 5; 56, 6-8; 60, 3-14; 66, 18-22; Mik 4, 1 kk.;
Mal 1, 11; vö. J. Jeremias, Jesu Verheissung für die Völker,
Stuttgart, 1956, 48-53. o.
[19]
'A sötétség és a fogcsikorgatás' az ítélet
helyére utal. A kép a korabeli börtönök világát
idézi, amelyek a paloták földalatti részében,
sötét, nedves és hideg helyeken voltak.
[20]
A csodaelbeszélések sémája öt elemet tartalmaz:
a betegség leírása; felhívás a hitre
vagy ennek megállapítása; Jézus közbelépése;
azonnali gyógyulás; a jelenlevők reakciója.
A jelenlegi szinoptikus elbeszélés magyarázhatatlan
módon elhagyja a hitre és a csoda visszhangjára vonatkozó
utalásokat. Vö. P. Lamarche, La guérison de la belle-mère
de Pierre et le genre littéraire des Évangiles, in Études
d'Évangile, 137. oldaltól; H. J. Held, i. m., 159. oldaltól.
[21]
Történeti szempontból Márk elbeszélése
látszik a leghitelesebbnek, mert azt a benyomást kelti, hogy
az esemény Péter emlékei közül való.
Ha az evangélista többes szám első személyben
beszélne, az elbeszélés logikusabb volna. Márk
szerint Jézus Jakab és János társaságában
tért be a házba, így valószínűleg
tőlük származik a hír, hogy Péter anyósa
milyen állapotban volt. Vö. X. Léon-Dufour, i. m., 137.
o.
[22]
Lukács (az orvos) reménytelen helyzetről, magas lázról
beszél (4, 38); Máté és Márk általánosabban
fogalmaz.
[23]
Hogyan hajtotta végre Jézus a csodát? Megfogta a beteg
kezét (Mk)? Egyszerűen megérintette őt (Mt)?
Vagy szavával művelte? Lehetséges, hogy Márk
áll közelebb az igazsághoz, de ezt nem lehet biztonsággal
megállapítani.
[24]
A leprásokhoz és a pogányokhoz hasonlóan az
asszonyok széles tömegeit is kizárták a társadalmi
életből. Jézus azért jött, hogy leromboljon
minden korlátot, és minden embert egyetlen családdá
kovácsoljon.
[25]
Ez az érintés valós és egyben szimbolikus mozdulat:
mintegy hírnöke a dicsőséges Krisztus emberségéből
felszabaduló lehetőségeknek és erőknek.
[26]
«Meglátogatlak bennetek szörnyűségekkel:
szemet elhomályosító és lelket gyötrő
sorvadással és lázzal» (Lev 26, 16; vö.
MTörv 28, 22; Hab 3, 5). A rabbinikus iratok a lázat 'a csontok
tüzének' tekintették. Vö. X. Léon-Dufour,
id. cikk, 146. o.
[27]
Ugyanez a 'fekszik' kifejezés utal a százados szolgájának
betegségére (8, 6), és később a kafarnaumi
béna nyavalyájára (9, 2).
[28]
Lukácsnál (4, 38) Jézus fenyegetéssel, illetve
természeten kívüli hatalomhoz fordulva űzi el
a lázat, mint valamiféle ördögűzésben.
Az evangélisták által használt kifejezést
- «a láz elhagyta őt» - valószínűleg
másként, azaz így kellene érteni: 'elhagyta
őt a láz démona'. Vö. X. Léon-Dufour,
id. cikk, 146. o. Amikor Jézus csodákat művel, azt
igazolja, hogy legyőzte a Sátánt (vö. ApCsel
10, 38).
[29]
Vö. Itinerario spirituale di Cristo, III. k., 142-163. o.
[30]
Vö. Mt 26, 26; 25, 44; 17, 8; 22, 26. 27; Jn 12, 26. Vö. Bornkamm,
Die Sturmstillung im Matthäusevangelium, in Ueberlieferung
und Auslegung, id. 50-51. o.; H. J. Held, i. m., 190. o.; X. Léon-Dufour,
i. m., 165. o. kk. A «követlek, bárhová mégy»
állítás értelmét a bibliai hagyomány
fényében érthetjük meg. Amikor az evangélista
arról beszél, hogy a tömeg 'követte' Jézust
(Mt 4, 25; 8, 1. 12. 15; 14, 13; 19, 2; 20, 29; vö. Mk 5, 24; Lk 9,
11; 23, 27 stb.), vagy hogy tanítványai (4, 20.22), illetve
mások (Mt 27, 55; Mk 15, 41; Lk 8, 2-3) 'követték' őt,
nem csak arra akar utalni, hogy topográfiailag a mester nyomában
haladtak (vö. Mt 8, 23; Mk 6, 1; Lk 27, 39). 'Jézust követni',
'nyomába szegődni' annyi, mint rálépni az ő
útjára. Nyitóbeszédjétől (a hegyi
beszédtől) kezdődően Jézus állandóan
úton van (ezért is állíthatja, hogy nincs hová
fejét lehajtania). Aki az ő misszióját választja,
annak az ő nyomába kell lépnie. Tanítványai
ennek okán 'követői' (Mt 19, 28). Máté
azt mondja: «hívta őket» (de azt is hozzáfűzi:
«nyomába szegődtek»: 4, 21; Mk 1, 17); vagy rövidebben:
«kövess engem» (Mt 9, 9). E hívás elfogadása
a korábbi életállapotról és kötődésekről
való teljes lemondással, illetve az ő feltétlen
szolgálásával jár együtt (vö. I.
Goma Civit, i. m., 457. o.).
[31]
Az 'emberfia' megnevezés első alkalommal jelenik meg Máté
evangéliumában, amelyben még kb. 25-ször fordul
elő. A kifejezés etimológiai jelentését
Ezekiel az 'ember' szóval szankcionálta. Mindazonáltal
a Dán 7, 13-14-ben az apokaliptikus messiás megnevezéseként
szerepel. Az emberfia felmegy az Öregkorúhoz, hogy átvegye
a hatalmat, az uralmat és a dicsőséget. Lehetséges,
hogy emberi valóságának jelölésére
(Ezekielhez hasonlóan) Jézus is alkalmazta e kifejezést,
de az evangélista gondolatvilágában e megnevezés
a messiás égi állapotát idézi fel; ez
ellentétben áll szolgai helyzetével, amely földi
életében jellemezte. Máté egyháza számára
az «emberfia» a feltámadt és az Atya jobbján
helyet foglaló messiás (vö. 28, 18), aki magához
hívja az embereket. Vö. G. Vermes, The 'Son of Man' Debate,
in JStNT 1 (1978), 19-32.; J. A. Fritzmeyer, Another View of the 'Son
of Man' Debate, uo. 4 (1979), 56-58.; M. D. Hooker, Is the Son of
Man Problem Really Insoluble?, in Fest. M. Black, Edinburgh, 1979.,
155-168. o.
[32]
«Mindazokkal ellentétben, akik valamelyik híres zsidó
tanító köréhez tartozva megbecsült, rendezett
és biztonságos életet élnek, Jézus («az
emberfia») úgy él, mint valamiféle száműzött
vagy menekült ember. Hozzá viszonyítva még a
vadon élő állatok és kicsinyeik is biztonságosabb
helyzetben vannak. Ha valaki sorsában akar osztozni, annak érett
módon kell meggondolnia a dolgot» (O. Knock, Uno è
il vostro maestro, i. m. 118. o.). A téma bővebb kifejtésével
kapcsolatban ld.: M. Hengel, Nachfolge und Charisma. Eine exegetisch-religionsgeschichtliche
Studie zu Mt 8, 21 kk., in BZNW 34 (1968), 7-116.
[33]
Vö. W. Trilling, Vangelo secondo Matteo, Roma, 1964., I. k.
169. o.; G. Barbaglio, i. m., 228. o.
[34]
Vö. X. Léon-Dufour, La tempête apaisée,
in Études d'Évangile, id., 149-182. (olasz ford., Milano,
1967., 203-249. o.); G. Bornkamm, Die Sturmstillung im Matthäusevangelium,
in G. Bornkamm, G. Barth, H. J. Held, Ueberlieferung und Auslegung, id.,
48-53. o.; H. J. Held, id. cikk, 189-192. o.; J. Rademakers, Lettura
pastorale del vangelo di Matteo, id. 171-181. o.
[35]
Az akolouthein ige (kizárólagosan mátéi)
használata értésünkre adja, hogy az evangélista
a viharról szóló elbeszélést meghíváselbeszélésként
«értelmezi» (H. J. Held, i. m., 190. o.); vö. G.
Bornkamm, i. m., 50. o.
[36]
Vö. K. Goldammer, Navis Ecclesiae, in ZWN 40 (1941), 76. kk.:
«Máté nemcsak ismétlője az elbeszélésnek,
hanem legrégibb exegétája, illetve első értelmezője
is, aki Jézusnak és tanítványainak viharos
utazását, valamint a vihar lecsendesítését
azokra vonatkoztatja, akik (Krisztus) követőiként az
egyház hajójában voltak».
[37]
G. Bornkamm ezt 'röpimának' nevezi (i. m., 51. o.). Ezt az
értelmezést a többi címnek a küriosz
(úr) szóval történő helyettesítése
igazolja, és a tanítványok kiáltását
olyan szomorúan esdeklő könyörgéssé
változtatja, amellyel a vándorló egyház fordul
láthatatlan, de mindenkor jelenlevő kormányosa felé.
[38]
A százados és akik vele vannak a halált kísérő
földrengéstől megrémülve Isten fiának
vallják Jézust (27, 54). Hasonlóképpen: a sírboltot
megrázó földrengés ájulttá teszi
az őröket, miközben megjelenik az Úr angyala, aki
a maga ragyogásával a feltámadt Krisztus uralmát
hirdeti (28, 2-5).
[39]
Az oligopisztia (a 'kicsiny hit') Máté szerint többnyire
az apostolokat jellemzi (vö. 6, 30; 14, 31; 16, 8; 17, 20). Amikor
ezzel szemben Jézus azt mondja, 'nagy a te hited', ez sosem rájuk
vonatkozik, hanem a századosra (8, 1), a béna hordozóira
(9, 2), a vérfolyásos asszonyra (9, 22) vagy a kánaáni
asszonyra (15, 28). Vö. X. Léon-Dufour, i. m., 169. o. Vö.
J. B. Bauer, Procellam cur sedarit Salvator, in VD 35 (1957), 89-96.
o.
[40]
Vö. X. Léon-Dufour, i. m., 162-163. o.
[41]
Pál apostol azt mondaná, hogy ezek az emberek hasonlók
az 'avatatlanhoz', aki az egyház karizmatikus megnyilvánulásai
láttán azt hirdeti, hogy «az Isten valóban közöttetek
van» (1 Kor 14, 25). Vö. X. Léon-Dufour, i. m., 167.
o. Vö. G. Bornkamm, i. m., 52. o.
[42]
Vö. P. Lamarche, Le possédé de Gerasa (Mt 8, 28-34;
Mc 5, 1-20; Lc 8, 26-36), in NRT 90 (1968), 581-597. o.; F. Annen,
Heil für die Heiden. Zur Bedeutung und Geschichte der Tradition
vom besessenen Gerasener, Mk 5, 1-20, par., Frankfurt, 1976.
[43]
Máté két megszállottról beszél.
Nehéz azonban eldönteni, hogy az evangélista itt a két
másik szinoptikushoz viszonyítva nagyobb történeti
pontosságra törekszik-e, vagy különleges teológiai
megfontolással él. Az utóbbi feltevés valószínűbbnek
látszik. Máté a két jerikói vak meggyógyításának
leírásában (9, 27-30) is eltér a többiektől.
A kettes a törvény által elrendelt tanúk számát
idézi fel (vö. MTörv 17, 6), ebben az esetben azonban
nehéz elgondolni, hogy ez volna a bővítés értelme.
Lehetséges, hogy Máté ezzel akarta ellensúlyozni
a Márknál és a Lukácsnál is szereplő
(szervezett hatalomra utaló) légió név
elhagyását.
[44]
Az ördögtől megszállottak újra felvetik
a sátáni valóság problémáját:
vö. 4. fejezet, 5-6. jegyz.; 6. fejezet, 56. jegyz. A betegséget
és általában a rosszat a szent szerzők a Sátán
alárendeltjeinek tekintett gonosz szellemekkel hozták kapcsolatba.
Ám ebben az esetben is inkább sajátos semita felfogással
és gondolkodásmóddal állunk szemben, mintsem
valóságos ténnyel. A szinoptikusoknál a Sátán
úgy mutatkozik, mint valamiféle birodalomnak a feje, akinek
démonokból álló hadsereg áll a rendelkezésére,
amely az emberek gyötrésével foglalkozik (Mk 3, 22).
«Abban az időben nem tettek határozott különbséget
a betegségek és az ördögtől megszállottság
között: ezért az embert sújtó valamennyi
betegséget a gonosz szellemek és főként a Sátán
vészthozó hatásának tulajdonították
(Lk 13, 16; ApCsel 10, 38; 11, 14 stb.)» (M. E. Boismard, id. cikk,
74. o.). «A zsidók szerint a betegségek a démonnak
való alávetettséget jelezték. A halállal
vagy a betegséggel harcolni annyit jelentett, mint a Sátán
ellen küzdeni. Krisztus egyenértékűen használta
a két kifejezést: 'meggyógyítom a betegeket',
illetve 'kiűzöm a démonokat'» (L. Evely, Il
vangelo senza miti, Assisi, 1971., 50. o.). A probléma egészét
illetően ld.: F. Annen, Die Dämonenaustreibungen Jesu in
den synoptischen Evangelien, in Theol Berichte 5 (1976), 107-146.;
W. Kasper, Teufel-Dämonen-Besessenheit, Mainz, 1978.
[45]
Az út szimbolizmusa olyan régi, mint maga az út. Nem
lehetetlen, hogy ezt a Márknál és Lukácsnál
hiányzó mátéi utalást itt is átvitt
módon kell értenünk. «Ha az ember teljes értékűnek
tartja az ekeinosz (az) mutató névmás hangsúlyozott
jelenlétét, ezzel máris szimbolikus és lelki
értelmet ad a mátéi leírásnak: a démoni
erők, amelyek halált hozó hatalmak, eltorlaszolják
az emberiség útját; akadályozzák az
Istenhez jutást és az ő boldog életéből
való részesülést» (P. Lamarche, id. cikk,
595. o.).
[46]
Vö. T. de Kruyf, Der Sohn des lebendigen Gottes. Ein Beitrag zur
Christologie des Matthäusevangeliums, Roma, 1962., 75-76. o.
[47]
A kifejezés elkülönülést és elutasítást
jelez, és még inkább így van ez a jelen esetben.
[48]
A demonológia a judaizmus időszakában indult fejlődésnek
(vö. Hénoch, a Jubileumok könyve stb.).
Nagyon valószínű, hogy az Újszövetség
szerzői is ezekre hivatkoznak. Ezek az iratok azt hirdették,
hogy a messiási korszak beiktatódásával a démoni
hatalom háttérbe szorul vagy megszűnik (vö. Hénoch
10, 5-6. 12-14.; 16, 1; 19, 1; Jubil. 10, 8-9). Ugyanezt hirdeti
meg János is az Apokalipszisben (21, 10).
[49]
Vö. P. Lamarche, id. cikk, 587. o.
[50]
Mérsékelt nézetet vall e tekintetben K. Gatzweiler:
«Nem gondoljuk, hogy egy Biblián kívüli történetről
van szó, amelyet Jézusra alkalmaztak, de azt sem, hogy olyan
történelmi adattal állunk szemben, amelynek nem kellene
körülhatárolni körvonalait. Véleményünk
szerint ez egy novellisztikus részlet, amelynek az a rendeltetése,
hogy megvilágítsa a csoda megállapításának
tényét» (id. cikk, 216. o.). A jegyzetben a szerző
Josephus Flaviusra hivatkozik, aki beszámol egy ördögűzésről,
amelyet Eleazár hajtott végre egy katonán. Az ördögűző
bizonyítani akarván a nézőknek, hogy a gonosz
lélek menekülőben van, azt parancsolja neki, hogy fordítsa
fel a beteg elé helyezett vízzel telt edényt. Tüanai
Apollóniosz ugyanilyen oknál fogva egy szobrot döntet
le (uo. 217. o., 22. jegyz.).
[51]
Márknál és Lukácsnál döbbenten
szemlélik a csodában részesült embert (5, 15;
8, 35), Máté szerint azonban közvetlenül Jézushoz
mennek. A pogányok vágyakoznak a szabadulásra és
az üdvösségre, de még nem tudják elfogadni
feltételeit. Vö. X. Léon-Dufour, i. m., 180. o. - Márk
és Lukács említést tesz a csodában részesült
ember megtéréséről és arról a
kísérletéről, hogy Krisztus követőjévé
váljon.
Tartalomjegyzék |
Bibliográfia |
Előző oldal |
Következő oldal |