A III. részt teljességgel áthatja a kérdés,
amelyet a Keresztelő küldöttei tettek fel: «Te vagy-e
az eljövendő, vagy mást várjunk?» A messiás
személyéről folyó vitát az előfutár
nyitja meg, de a kérdésre maga Krisztus válaszol (11,
25-30). Miként a kísértésekről szóló
elbeszélésben (4, 1-11), a hegyi beszéd megnyitójában
(5, 3-8) vagy a Lévi házában rendezett lakomán
(9, 12-13) Jézus most is a szegény és alázatos
messianizmus mellett dönt (11, 4-6). Ez azonban élénk
ellenkezést vált ki honfitársaiból.
A hallgatóság két táborra oszlik: egyik
oldalon sorakoznak a messiás ellenfelei, a rátermett, a bölcs
emberek; a másik oldalon állnak támogatói,
a kicsinyek és az alázatosak. A zsidósággal
való szakítás a szombati nyugalommal kapcsolatos vitákban
érlelődik (12, 1-8; 9-13), és a farizeusok titkos
összejövetelén hozott halálos ítéletben
válik teljesen nyilvánvalóvá (12,14). Ám
Jézus válaszai sem kíméletesebbek. Hevesen
kifakad (vö. Zsolt 89, 51) a tómelléki városok
ellen, és nem riad vissza attól, hogy kortársait parázna
és a gonoszabb fajta tisztátalan lélek uralta nemzedéknek
nevezze (12, 43-45). Máté ebbe a drámai helyzetbe
illeszti be az üdvözítőnek anyjával és
rokonaival való találkozását (12, 46-50).
Már távol van az az idő, amikor az ország
evangéliumát hirdető és a Galilea településeit
járó (8-9. fej.) Jézust a nép lelkesedése
övezte. A farizeusi kritika egyre inkább a gyanakvás,
a bizalmatlanság és a hitetlenség légkörét
teremti meg körülötte. Jézus válaszol vádaskodásaikra,
de nem bocsátkozik velük harcba. Inkább új típusú
igehirdetés mögé rejtőzik. Továbbra is
hirdeti az ország 'titkait', de tanítását a
példabeszédek rejtélyes formuláiba rejti (13.
fej.). Beszél ellenfeleihez is, de új, körültekintőbb,
óvatosabb taktikát alkalmaz, hogy ne ingerelje tovább
(helyrehozhatatlan módon) megsebzett érzékenységüket.
Valójában azonban az történik, hogy tanítása
és lassan személye is rejtetté válik az ellenfelek
dühtől elvakult tekintete számára (13, 11-15).
Ezzel a borús távlattal fejeződik be a harmadik
rész, Máté evangéliumának kulcsa, amely
az evangelizálás első, sikerekkel kecsegtető
és ígéretes szakaszát összeköti a
végső, vitatkozó és küzdelmes időszakkal.
Tartalomjegyzék |
Bibliográfia |
Előző oldal |
Következő oldal |