III. AZ ORSZÁG MISZTÉRIUMAI

11, 1 - 13, 52 fej.

A III. részt teljességgel áthatja a kérdés, amelyet a Keresztelő küldöttei tettek fel: «Te vagy-e az eljövendő, vagy mást várjunk?» A messiás személyéről folyó vitát az előfutár nyitja meg, de a kérdésre maga Krisztus válaszol (11, 25-30). Miként a kísértésekről szóló elbeszélésben (4, 1-11), a hegyi beszéd megnyitójában (5, 3-8) vagy a Lévi házában rendezett lakomán (9, 12-13) Jézus most is a szegény és alázatos messianizmus mellett dönt (11, 4-6). Ez azonban élénk ellenkezést vált ki honfitársaiból.

A hallgatóság két táborra oszlik: egyik oldalon sorakoznak a messiás ellenfelei, a rátermett, a bölcs emberek; a másik oldalon állnak támogatói, a kicsinyek és az alázatosak. A zsidósággal való szakítás a szombati nyugalommal kapcsolatos vitákban érlelődik (12, 1-8; 9-13), és a farizeusok titkos összejövetelén hozott halálos ítéletben válik teljesen nyilvánvalóvá (12,14). Ám Jézus válaszai sem kíméletesebbek. Hevesen kifakad (vö. Zsolt 89, 51) a tómelléki városok ellen, és nem riad vissza attól, hogy kortársait parázna és a gonoszabb fajta tisztátalan lélek uralta nemzedéknek nevezze (12, 43-45). Máté ebbe a drámai helyzetbe illeszti be az üdvözítőnek anyjával és rokonaival való találkozását (12, 46-50).

Már távol van az az idő, amikor az ország evangéliumát hirdető és a Galilea településeit járó (8-9. fej.) Jézust a nép lelkesedése övezte. A farizeusi kritika egyre inkább a gyanakvás, a bizalmatlanság és a hitetlenség légkörét teremti meg körülötte. Jézus válaszol vádaskodásaikra, de nem bocsátkozik velük harcba. Inkább új típusú igehirdetés mögé rejtőzik. Továbbra is hirdeti az ország 'titkait', de tanítását a példabeszédek rejtélyes formuláiba rejti (13. fej.). Beszél ellenfeleihez is, de új, körültekintőbb, óvatosabb taktikát alkalmaz, hogy ne ingerelje tovább (helyrehozhatatlan módon) megsebzett érzékenységüket. Valójában azonban az történik, hogy tanítása és lassan személye is rejtetté válik az ellenfelek dühtől elvakult tekintete számára (13, 11-15).

Ezzel a borús távlattal fejeződik be a harmadik rész, Máté evangéliumának kulcsa, amely az evangelizálás első, sikerekkel kecsegtető és ígéretes szakaszát összeköti a végső, vitatkozó és küzdelmes időszakkal.


Tartalomjegyzék
Bibliográfia
Előző oldal
Következő oldal