(Mk 7, 1-13; Lk 11, 37-41)
A Jézus és az ellenfelei, illetve a Máté-féle
közösség és a zsinagóga közötti
ellentét egyre élesebbé válik.[1]
Jézus és így az egyház tanítása
is Isten 'szaván' alapul, a zsidóság mestereinek nézetei
ellenben 'emberi hagyományokban' gyökereznek. Valójában
Isten szava sem adatik tiszta állapotban, mert ezt is csak emberi
közvetítők tolmácsolásában lehet
elérni, akik egyben e szónak értelmezői is.[2]
A szöveg azonban ennél alapvetőbb ellentétről
beszél, amely a bibliai eredetű (így valamiképpen
isteni rendelésűnek vagy Isten embereitől eredőnek
tekintett) előírások és az olyan normák
között feszült, amelyek a rabbik jogi fejtegetéseinek,
esetleg aggályainak vagy vallási babonáinak gyümölcse
volt. Ezeknek a normáknak helyes vagy helytelen volta nem annyira
tartalmuktól függött, hanem igazolási módjuktól
és főleg a lelkülettől, amelyből táplálkoztak.
A vita széleskörű, mert az ellenfeleket, a farizeusokat
ezúttal az írástudók is támogatják
(1. v.). Máté szántszándékkal mondja
őket Jeruzsálemből érkezőknek, hogy
a város képe lassan megjelenjék a messiási
horizonton. A város, amely arról volt híres, hogy
megölte a prófétákat és Isten küldötteit
(23,37), most azon kezd mesterkedni, hogy halálba küldje az
üdvözítőt is (vö. 12,14). Az evangélium
írásának idején a jeruzsálemi írástudók
már szétszóródtak. Az utalás tehát
valószínűleg azoknak szólt, akik - jóllehet
más székekben - a helyükre kerültek.
Jézus tanítványai mellé áll, akik
inkább vádlottak, mintsem közvetlen szereplői
a vitának. Magatartásukkal a keresztény újdonságot,
illetve szabadságot fejezik ki.
A vitatott kérdés az asztalhoz telepedés előtti
kézmosás (2. v.). Ez arra emlékeztet, hogy a zsidó
ember számára az étkezés szent rítus,
amelyen tiszta, a táplálékot nyújtó
Isten iránti hálás lelkülettel és az asztaltársak
felé nyitott szívvel kellett részt venni. A kézmosás
ennek szimbolikus kifejezője.[3]
Senki sem tagadta az ilyesfajta eljárás varázsát
és jelentőségét. Ezekkel az előírásokkal
vagy szokásokkal kapcsolatban azonban nem kellett volna Istenre
hivatkozni, illetve megszegésük esetén bűntudatot
érezni vagy kelteni. A viszonylagos dolgok abszolutizálására
irányuló törekvés nemcsak a rabbinikus iskolákat
jellemezte, hanem valamennyi (főként vallási) intézménynek
is tulajdonsága. Amit az ember általában tesz, vagy
amit mindenki cselekszik, különösen a rítus, a kultusz
vagy a szent dolgok területén, nagyon könnyen törvénnyé
(szolgasággá) válik, amelytől nehéz
szabadulni. Jézus bátran felemeli szavát az ilyen
mellékes (az embert nem beszennyező és nem megszentelő)
előírások ellen, és ez nemcsak a szombattal
kapcsolatos állásfoglalásából (12, 1-21)
derül ki, hanem jelenlegi válaszából is.
A farizeusok kérdésének szigorú hangvétele
(«miért?») értésünkre adja, hogy
vizsgálatot akarnak indítani ellene. Jézus azonban
nem tartja időszerűnek, hogy vizsgálódó
logikájukat kövesse, és megkíséreljen
igazolásokat felhozni tanítványai cselekedetének
védelmére. Ha egyáltalán számot kell
adniuk tettükről, semmiképpen sem feléjük
kell elszámolniuk. Ezért válasz helyett inkább
ellentámadásba kezd, és valódi vádat
fogalmaz meg a kötekedők ellenében. Nem érdemes
vitatkozni a tisztasági törvényről (vö.
11. v.), ezzel szemben nagyon fontos, hogy az ember figyelme Isten parancsainak
megtartására irányuljon (vö. 7,21; 12,50; 19,17).
Jézus nem általánosságokban beszél,
hanem olyan konkrét esetet vesz szemügyre, amelyben az 'ősök
hagyománya' meghiúsította (vagy meghiúsíthatta
volna) az atya és az anya tiszteletére vonatkozó isteni
parancsot (vö. Kiv 20,12; 21,17). A szülők segítése,
különösen, ha idősek vagy betegek voltak, olyan súlyos
és elemi kötelezettségnek számított, hogy
voltaképpen nem is kellett volna törvénybe iktatni.
Ennek ellenére mindig voltak olyanok, akik kivonták magukat
alóla, éspedig úgy, hogy a rabbinikus jogtudománynak
a templomi adományok megkönnyítését célzó
normájára, a «korban» ('szent adomány',
'áldozati ajándék') esküre hivatkoztak. Ha ezt
valamilyen javadalomra vagy vagyontárgyra kimondták, elidegeníthetetlenné
vált. Egyes esetekben a fiak azért éltek ezzel, hogy
törvényesen megszabaduljanak a szülőkről
való gondoskodás terhétől (4-6. v.). A «korban»
természetesen nem erre a célra rendeltetett (és nem
a jeruzsálemi klérus titkos törekvéseinek segítésére),
de előfordult, hogy mégis ehhez folyamodtak az ilyesfajta
törvénysértések igazolása végett.
A törvényhozók (papok és beavatottjaik) bűne
az volt, hogy az eljárást nem tekintették helytelennek,
és főleg nem orvosolták. A vágy, hogy a vagyont
megőrizzék vagy el ne tékozolják, oda vezetett,
hogy olykor a gyermeki tisztelet legelemibb kötelességeit sem
teljesítették. Képtelen dolognak látszik, de
a korban-ra hivatkozás valószínűleg sokkal
gyakrabban előfordult, mint gondolnánk.
Az elgondolás, hogy Isten elfogad rászoruló szülőktől
megvont adományt, vagy hogy inkább leli kedvét a kultuszban,
mint az irgalmasság cselekedeteiben, olyan illúzió,
amelyre (jóllehet hasztalanul) maguk a próféták
is megpróbálták felhívni a figyelmet (vö.
Mt 5, 23-24). Az ember általában jobban hajlik a babonára,
mint a hitre.
Jézus a képmutatás kifejezéssel bélyegzi
meg ezt az ellentmondást (7. v.). A képmutató olyan
ember, aki tudatosan ámítja önmagát (nem azonos
a tudatlannal: vö. 1 Tim 1,13), ezért rászolgál
az elmarasztalásra. Máté az Iz 29,13 idézettel
világosabbá teszi a helyzetet. Ebben kárhoztatja a
nép hamis jámborságát, amely egyrészt
dicshimnuszokat zeng Istennek, másrészt azonban elhanyagolja
akaratának teljesítését. A kultusz az élet
ünneplése. Ha azonban az élet 'rendezetlen', 'hamis',
az ünneplés üressé, csalárddá válik.
Ebben az esetben jobb elhagyni az ünneplést, mert az ember
csak ily módon ébredhet tudatára helyzetének,
ami előfeltétele esetleges megtérésének.
Izajás szövege azért illik e helyzetre, mert a próféta
szavaival fogalmazza meg a (rabbinikus) iskolák ítéletét,
amelyekben 'emberi parancsokat' tanítanak (9. v.).
(Mk 7, 14-23)
A (törvény szerinti) tisztaság témája
fontos szerepet töltött be az ősi vallási törvényhozásban.
[4]
Izraelben és Izraelen kívül Jézus hatálytalanított
minden ezzel kapcsolatos normát. Máté ezt az eredeti
keresztény tanítást az ellenséges érzelmű
farizeusokkal (1. v.) és még inkább azokkal a lelki
kényszerekkel szemben veszi védelmébe, amelyek a közösségen
belül meghatározott (farizeizmusra hajló) csoportosulásoktól
erednek.
A kezdő figyelmeztetés (10. v.) értésünkre
adja, hogy főként a 'hívőkért' aggódik.
Nekik mondja, hogy 'halljanak' és 'értsék meg', azaz
fogadják be és életükkel váltsák
valóra üzenetét (13, 11-17). A tanítványok
(12. v.) és Péter közbeszólása (15. v.)
világossá teszi, hogy az egyházon belüli párbeszédről
van szó. Jézus már végzett a sokasággal
(10. v.), s most tanítványai körében mélyíti
el a beszélgetést, miként ezt korábban a példázatok
esetében is tette (13, 10-36). Valószínűleg
Máté közösségét is gyötörték
az izraelita lelkiséget foglalkoztató problémák
(főként az élelmiszerek tisztaságának
kérdése). E témáról vitatkoztak Antiochiában
(Gal 2, 11-14), Jeruzsálemben (ApCsel 15, 1-35) és Korintusban
(1 Kor 8, 1-13). A probléma keresztény megoldása túlzottan
forradalmi jellegű ahhoz, hogy ne kavarná fel a lelkeket.[5]
Máté szükségesnek érzi, hogy külön
is felhívja a 'figyelmet' Jézus szavainak helyes megértésére.
A 11. vers új távlatokba helyezi minden idők vallási
ritualizmusát. Nem érvényteleníti, hanem első
helyre - vagy helyébe - a helyes életet, a nagylelkűséget,
a lemondást és a testvéri elkötelezettséget
állítja, amit Jézus már a hegyi beszédben
is meghirdetett (5-7. fej.). Ezek ugyanis az igaz volt, illetve a keresztény
vallásosság valódi összetevői (vö.
alább: 17-20. v.). A tanítványok azért lépnek
közbe, hogy kiemeljék a farizeusok egyet nem értését,
illetve lelki zavarát (12. v.). Az utóbbiak ugyanis megbotránkoztak,
mert úgy érezték, hogy megsértették
vallási meggyőződésüket és gyakorlataikat.
Jézus szavaiból ugyanis vallási kötelezettségeik
lebecsülését hallották ki. A botránkozás
sajátos témája az első evangéliumnak
(13,41; 16,23; 18,7).
A Jézus ajkára helyezett mátéi válasz
(13-14. v.) újabb zavart kelt. Szó szerint véve (más
állításaihoz hasonlóan) ez is elfogadhatatlan:
képtelenség az első része, és még
inkább ilyen a második. Jánosnál azt olvassuk,
hogy Isten a szőlőműves, aki tetszés szerint
metszi le a szőlővesszőket (15,1). Itt ültetvénnyel
rendelkezik, amelyet szorgosan művel. Földjén azonban
vannak olyan növények is, amelyeket nem ő telepített.
Palántáival megkülönböztető módon
bánik: egyeseket gondosan ápol, és ezek majd gyümölcsöt
hoznak (vö. 7,17; 13,8; 21,41); a többit kigyomlálja,
és ha ez itt nem is hangzik el, bizonyára tűzre veti.
Újra megjelenik a konkoly képe, amelyet nem a gazda, hanem
ellensége vetett (13,25). Ez azonban sajátosan egyedülálló
történelemfelfogás, amely a történelmet
két táborra, a jók és a rosszak, az ország
és a gonosz fiainak (13,38) csoportjaira osztja, mintha Isten az
emberek feletti uralmát valaki mással megosztotta volna.
Az evangélista nem riad vissza attól, hogy e szemléletet
Krisztusnak tulajdonítsa, jóllehet ez az elgondolás
nem más, mint a világ és a történelem
dualista felfogásának egyik változata, amelyben a
jók Isten barátai és az ország örökösei,
a gonoszok ellenben a sötétség fiai és gehennára
rendelt lények (13,42). A szöveg azonban a hitszónoklat
műfajába tartozik, és már ezért sem szabad
félreérteni jelentését. Lehetséges,
hogy nem szándékozik mást mondani, mint megbélyegezni
a farizeizmust, amely a végén szakadékba juttatja
az embert (14. v.). Mindenesetre nem olyan szöveg, amelyre hivatkozni
lehetne az evilági és az eljövendő üdvösség
problémájának keresztény megoldása érdekében.
Máté evangéliuma alapjaiban véve farizeus ellenes
írás, de sok olyan elemet is megőrzött, amely
hasonlít a farizeusi elgondolásokra.
Péter kérdése, amely ugyanolyan ügyetlen,
mint korábbi közbelépése (14,28), azt a célt
szolgálja, hogy kiemelje a szerepet, amelyet fokozatosan elfoglal
az első evangéliumban. E részletben Jézus úgy
mutatkozik, mint valamiféle novíciusmester, aki - ha teljességgel
nem is veszíti szeme elől a sokaságot (13, 2.36; 15,10)
- elsősorban tanítványokat akar oktatni és
formálni. Egyelőre nem mutatnak nagy 'fogékonyságot',
illetve belátási képességet (16. v.). Fontos
azonban, hogy az eljövendő felelősségvállalás
érdekében belátásra jussanak. A sokaság
arra kap felszólítást, hogy 'értse meg' a dolgokat
(10. v.), és még nagyobb hangsúllyal hangzik el ez
a felhívás a tanítványok felé (16-17.
v.). Máté most olvasói számára is megismétli
ezt. Nem iskolás, akadémikus 'megértésről'
beszél, hanem az ige héber jelentésének megfelelő
gyakorlati megvalósításról. A lelkipásztor
könnyen használ olyan kijelentést, mint amilyennel Jézus
Péterhez fordul ('még ti is értetlenek vagytok?':
16. v.).
A «példázat» (17-20. v.) 'magyarázata'
a 11. verset kommentálja, és ennek teológiai jelentését
fejti ki. Nincsenek olyan élelmiszerek, amelyek erkölcsi minőséget
birtokolnának; ilyesmivel csak az emberi magatartásformák
rendelkezhetnek, és csak ezek lehetnek jók vagy rosszak.
Az ember nagyobb vagy kisebb értékét nem az határozza
meg, mit eszik, hanem hogy jót vagy rosszat cselekszik-e. A részletben
felidézett bűnök olyan vétkek, amelyek az embertárs
életét vagy boldogságát sértik: azonosak
azokkal, amelyekről Jézus a hegyi beszédben is említést
tett (5, 21-48), és amelyeknek elkerülését javallja
az ifjú jelölt esetében (19,18). A keresztény
életeszményben, amelynek bemutatásán Máté
fáradozik, elsősorban a horizontális összetevő
a fontos. A testvéri békesség elengedhetetlen feltétel
ahhoz, hogy Isten elfogadjon bennünket (vö. 18,19).
(Mk 7, 24-30)
Máté apologetikus és pasztorális célzattal
feleleveníti a Mk 7, 24-30 szövegét.[6]
Az elbeszélés mindkét esetben Jézus állítására
alapozódik, amely kétféleképpen, de lényegét
illetően azonos módon fogalmazódik meg. Izrael Isten
(kedvelt) gyermeke, míg a pogányok az ő szolgái
(kutyái).[7]
Ez nem akadémikus állítás, de olyan értékelést
idéz fel, amely gyakorta előfordul az első evangéliumban.
Máté, miként más esetekben is, szemmel láthatóan
kevés tiszteletet tanúsít a nemzetek irányában
(vö. 5,47; 6,7). Ilyen lelkülettel találkozott az evangéliumi
igehirdetés, és ezt megelőzően a messiási
tevékenység. Nem válik világossá, hogy
Jézus személy szerint milyen mértékben vállalta
vagy tette magáévá az izraelita gondolkodásmódot,
de az a tény, hogy egyforma módon bánt a vámosokkal
és a bűnösökkel, az izraelitákkal és
a nem izraelitákkal, arra enged következtetni, hogy nem maradt
hűséges ehhez a nemzeti dogmához.
Úgy látszik, az eredetek egyháza nem rendelkezett
világos elgondolással e problémával kapcsolatban,
és Máté egyháza, amely jórészt
zsidó-keresztényekből állt, még kevésbé.
Pál, aki azzal büszkélkedik, hogy a pogányok
apostola, a vad olajfának (a pogányoknak) a szelíd
olajfába (a zsidókba) történő beoltásáról
beszél (Róm 11,13.24), és missziós tevékenysége
folyamán (vö. ApCsel 13,14.44; 14,1), valamint leveleiben azt
hangoztatja, hogy az üdvösség elsősorban a zsidóknak
szól, és csak azután a görögöknek,
illetve pogányoknak (Róm 1,16). Jézus meghatározott
környezetben élt, de úgy látszik, nem engedte,
hogy teljesen a korabeli gondolkodásmód hatása alá
kerüljön. Ő, aki lerombolta a tiszta és a tisztátalan,
a szent és a profán (1-20. v.), az igazak és a bűnösök,
a jók és a rosszak között húzódó
korlátokat, valószínűleg a zsidók és
a pogányok megkülönböztetését sem fogadta
el. Máté is beszámol a százados házába
történő belépéséről (vö.
8,7), a gadaraiak földjén (8,28) és kissé később
Fülöp Cezáreájának területén
való áthaladásáról (16,13). Ezt a magatartást
azonban a palesztinai egyház nem követhette ugyanúgy,
mint ahogyan a diaszpórák közösségei. Ily
módon az első evangélista csak Tirusz és Szidón
vidéke felé 'viszi' Jézust, ellentétben Márkkal,
aki szerint belép a pogányok házába (7, 24-26).
Máténál az asszony hagyja el vidékét
és megy Jézushoz (mint ahogyan mindenki ennek megtételére
kap felszólítást). A találkozás a határon
történik, de mindenkor izraelita területen.
Az üdvösség a zsidóktól jön, mondja
majd Jézus a szamariai asszonynak (Jn 4,22). Ebben az epizódban
magatartásával erősíti meg ezt a tanítást.
Máté nem akarja elhallgatni, hogy a keresztény üzenet
a pogányoknak is szól (28, 18-20), de arra is ügyel,
hogy ne sértse zsidó hallgatóinak és olvasóinak
érzékenységét. Szemmel láthatóan
nem azon fáradozik, hogy Krisztus bátorságát
emelje ki, hanem a kánaáni asszony merészségét,
aki nem áll el kérésétől még
akkor sem, amikor a megszólított csodatevő látszólag
megvető csenddel válaszol. A szembesülés csúcspontját
azok a visszautasító szavak alkotják, amelyekben Jézus
az asszonyra, illetve (ami még rosszabb) leányára
alkalmazza a megnevezést, amellyel a zsidók a pogányokat
jelölték (26. v.). Ha nem az evangéliumban volna, és
főleg, ha befejező része nem ellensúlyozná
a szöveget, e részletet a zsidó (vallási) fajelmélet
egyik dokumentumának is tekinthetnénk. Jelentőségének
mélyebb megértéséhez többször el
kellene olvasnunk az Apostolok Cselekedeteinek azt a részét
(22,2-től), amelyben Pál a római helyőrség
falairól hirdeti a sokaságnak, hogy a pogányokhoz
küldetett. Maga a keresztény történelem is hátborzongató
példákat szolgáltat arra, hogy miként tettek
kulturális tényezőket (illetve kényszereket)
a Krisztushoz vezető út feltételévé.[8]
Máté elbeszélése nyilvánvalóan
a közösségi buzdítás egyik példája.
Az asszony a Krisztussal való találkozáskor nem úgy
viselkedik, mint ahogyan illene neki, hanem olyan magatartást tanúsít,
amely kiemeli bátorságát és hitét. Az
evangélista meggyőződéssel vallja, hogy egyedülálló
esetet beszél el («és íme»). A kánaáni
asszony immár a valódi hívő ősmintájává
vált: kivételes hívő, akinek magatartásával
mindenkinek szembesülnie kell. Az «Úr» nevét
említve lép színre, miként ezt a keresztények
gyülekezeteiben is teszik, és állhatatosságával,
bizalmával legyőzi Jézus valódi vagy látszólagos
ridegségét. Az elbeszélés inkább példázatnak
és nem történeti beszámolónak látszik:
elsősorban az «Úr» ellenállásának
legyőzéséhez vezető utat mutatja, és
nem valamiféle konkrét epizód részleteit. Jézus
olyan szerepet játszik (mondhatnánk a ördög ügyvédjéét),
amely nem nagyon illik hozzá. A zsidó teológia védelmezőjeként
és az emberi szenvedésekkel szembeni 'isteni hallgatás'
képviselőjeként mutatkozik, jóllehet eddig
ezzel mindig ellenkező magatartást tanúsított.
Máté egyháza örvendezve adja hírül,
hogy minden rossz legyőzhető, csupán az szükséges,
hogy az ember nagy hittel rendelkezzék. Mondanivalójának
jobb megvilágítása érdekében a szerző
nem riad vissza attól, hogy visszataszító szereppel
felruházva elhomályosítsa Jézus alakját,
aki mindenkor a vámosok és a bűnösök barátjának
mutatkozott és nyilvánította magát. Nem arról
van szó, hogy esetleg nem tudta volna jobban megérteni népének
fogyatékosságait és elgondolásait,[9]
de az evangélisták általában nem ilyennek látták
Jézust, és ezért meglepő volna, ha most mégis
ilyen lenne. A kánaáni asszonyhoz hasonló kivételes
személy nem könnyen adatik a mindennapok történéseiben
és talán Krisztus életében sem, mint ahogy
nem könnyű olyan századost sem találni, aki ennyire
bizakodik és reménykedik az izraelita messiás erejében
(vö. 8,9). A közösség mindkettőt idealizálta,
hogy hitüket példaként állíthassa minden
idők hívőjének szeme elé. A részletek
a keresztény hagiográfia első vázlatai. Bennük
mindig a pogányok azok, akik 'nagy hitük' alapján kitűnnek
a többiek közül (vö. 8,10). Máténál
mindennek kettős mondanivalója van: egyrészt ösztönzés
a megtérésnek ellenálló zsidók felé,
másrészt bátorítás a pogányok
számára, hogy folytassák elődeik útját.
Az ember mindig örömmel olvashatja a kánaáni
asszonyról szóló elbeszélést, mert ez
az üdvösség és a reménység üzenetét
hordozza, ugyanakkor azonban óvakodnia kell a fideizmus és
a fanatizmus mindenféle formájától. Ha az asszony
a végén meghallgatásra talált, ez nem jelenti
azt, hogy mindaz, aki az övéhez hasonló hittel rendelkezik,
ugyanolyan eredményeket ér el. Isten misztériumai
az ember kéréseire nem mindenkor válnak nyilvánvalóvá.
(Mk 7, 31-37)
Az evangelizálás mindig a cselekvés és az igehirdetés
kettős szálán halad előre. Jézus sosem
választotta el egyiket a másiktól. Ő szóban
és tettben hatalmas próféta (vö. Lk 24,19). Első
fellépésétől fogva 'hirdette az igét',
'tanított' és 'gyógyított' (4, 23-24). A gyógyítások
nem hatalmának, hanem jóságának jelei: 'terápiák'
- mondja helyesen az evangélista. A gyógyítások
summázásai Máténál gyakrabban szerepelnek,
mint a többieknél: s ez nyilvánvaló mutatója
annak, hogy az evangélista számára mit jelentett Jézus
jelenvalósága és működése (4, 23-24;
8, 7.16; 9,35; 12, 10.15.22; 14,14).
Az üdvözítő nem a korabeli iskolai irányzatokat
akarja megváltoztatni, hanem az emberek magatartását:
jelen esetben azokét, akik nem nagyon figyelnek embertársaikra,
főleg ha ezek szegények, kicsinyek, szerencsétlenek
vagy betegek. A gyógyítások prófétai
jelei annak, hogy a történelem milyen út bejárására
rendeltetett, és ugyanakkor mércéi a feladatnak, amelynek
vállalására karizmájának megfelelően
mindenki felszólítást kapott. Ezek a 'summázások'
száraz híradásoknak látszanak; valójában
azonban az evangéliumban ritmikusan megjelenő hosszú
'beszédek' ellenpontjai. Önmagukban véve a beszédek
egyoldalúan mutatják be Krisztust. A szó tettek nélkül
üres, és kevéssé vagy egyáltalán
nem meggyőző. Máté, aki nagy beszédekbe
foglalta Jézus szavait, ezzel párhuzamosan cselekedeteinek
szintézisét is megadja. A 'beszédek' nagyobb számban
vannak és hosszúak, a tetteket azonban kevés számú
versben is össze lehet foglalni, mert önmagukért szólnak.
Máté ezúttal is a Galileai-tó melletti hegyre
(29. v.) és valószínűleg Kafarnaum környékére
viszi Jézust, aki most ül, miként a hegyi beszéd
alkalmával is. Annak idején tekintéllyel beszélt
(7,28), most pedig hasonlóképpen úgy cselekszik, mint
akinek hatalma van (vö. 10, 1-8). Újra körülveszi
őt a sokaság, amely ámul és csodálkozik
a végrehajtott csodák miatt, miként így tett
a meghallgatott beszédek folyamán is (7, 28-29; 13,54).
A sokaság, amely immár Krisztus cselekedeteit ismétli
és ünnepli, a hívők gyülekezete, amely ebből
az emlékezésből merítve újra hálát
ad az Úrnak, aki jellemző tulajdonságáról
elnevezve Izrael Istene, de immár a pogányoké is (21-28.
v.). Máté nem mulasztja el az alkalmat, hogy megtérésre
szólítsa a zsidókat. Mindenki számára
ugyanaz az Isten, ezért nincs semmiféle olyan indok, amely
a hívőket arra késztetné, hogy egymás
ellen harcoljanak.
(Mk 8, 1-10)
A közösség a kenyerekről szóló elbeszélést
olvasta a leggyakrabban,[10]
főként a benne rejlő szimbolika miatt. Nagyon valószínű,
hogy az első elbeszélés (14, 13-21) megismétléséről,
és nem második csodáról van szó.[11]
A cselekedet mindenekelőtt a fáradt és éhes
sokaság iránt tanúsított jézusi jóság
jele, ami a megelőző elbeszélésből nem
válik ennyire világossá (vö. 14,14; 15, 30-31).
Jézus nem marad közömbös az éhezővel
szemben, mint ahogy nem halad el szenvtelenül a beteg ember előtt
sem (30-31. v.). Ez az első észrevétel, és
főként az első utalás, amelyet az evangélista
ki akar emelni. Az éhség a szegénységhez hasonlóan
valamiféle rossz. Jézus ennek leküzdésére
szólítja az embert, miközben megmutatja követőinek,
hogyan kell cselekedniük. Ő csak megkezdi a tevékenységet
(ebben rejlik cselekedeteinek prófétai jelentése),
de a tanítványoknak kell beteljesíteniük művét.
Ha a keresztény cselekvés nem terjed ki az ember életét
gyötrő bajok kiküszöbölésére,
nem követi Krisztus tetteit, és ezért nem is hiteles.
Ha valaki elhagyja a felszabadítás vagy a történelem
arcvonalát, hogy a szakrális szférába meneküljön
vagy zárkózzon, valószínűleg Krisztusétól
eltérő módon cselekszik, és eljárását
elidegenedésnek tekinthetjük.
A közbelépés előtt Jézus kérdést
intéz a tanítványokhoz, hogy felhívja figyelmüket
küszöbön álló tettére és bevonja
őket művébe. A nehézségek szándékosan
kapnak hangsúlyt a csodás gondoskodás nyilvánvalóbbá
tételének érdekében, de az evangélista
elgondolásában, aki ebben a részben a Jézus
vezette iskola tagjaiként mutatja be a tanítványokat,
az utalás didaktikus célzattal is rendelkezhet. Mindaz, amit
Jézus tenni szándékozik, felülmúlja várakozásukat,
de nem múlja felül lehetőségeiket, ha hisznek
benne (vö. 21,21). A tanítványok távol állnak
attól, hogy csodára gondoljanak (vö. 14, 15-17). Ez
is olyan mozzanat, amelynek célja az elbeszélés hitelességének
biztosítása olyanok esetében, akik esetleg fenntartásokkal
élnének vele szemben. A csoda nem a tanítványok
mesélő képességének vagy vallási
fanatizmusának szüleménye. A kenyerek számára
vonatkozó jézusi kérdésnek (34. v.) is ugyanez
a szerepe, és arra szolgál, hogy előkészítse
a csodás cselekedetet. A (tökéletességet jelképező)
'hét' kenyérből, amelyet átnyújtanak
neki, a sokaság éhségének csillapításához
szükséges mennyiséget fogja előhozni. Elizeus
húsz kenyérrel jóllakatott száz személyt
(2 Kir 4, 42-44), Mózes pedig mannát hullattatott az égből
(vö. Kiv 16,1-től). Jézus azonban ezeknél elképesztőbb
csodát művelt, midőn kevés kenyérrel
emberek sokaságát táplálta. Ehhez hasonló
esemény sosem történt még. Világos, hogy
az evangélista krisztológiai jelentéssel ruházza
fel az elbeszélést.
A szerző szinte észrevétlenül siklik egyik
elbeszélésről a másikra. Kafarnaumból
átlép az utolsó vacsora termébe. Jézus
mindkét esetben ott van a vacsorán tanítványai
társaságában. Csupán a sokaság van jelen,
egyik esetben közvetlenül, a másikban (a húsvéti
lakomán) pedig közvetve. Kafarnaumban a sokaság tagjai
letelepedtek (anapeszein) a földre, miként a tanítványok
a húsvéti lakomán leheveredtek (anakeiszthai)
a kerevetekre Jézus társaságában. A kenyér
megáldása (36. v.) minden (s különösen a húsvéti)
lakoma bevezető részét alkotta, így nem csoda,
hogy az utolsó vacsorán is szerepel. A formai hasonlóságokon
kívül azonban szó szerinti egybeeséseket is találunk
a szövegekben. Ezek arról a szándékról
árulkodnak, amely Krisztus életének két mozzanatát
egymáshoz akarja közelíteni. A négy ige ('venni',
'megáldani', 'megtörni', 'adni'), amely mindkét szövegben
megjelenik, a köztük szándékolt összehasonlítási
törekvés tanújele. A keresztények, akik részt
vesznek az Úr vacsoráján vagy újra- olvassák
a kenyerek szaporításának csodáját,
arra kapnak felhívást, hogy törjék meg a kenyeret,
illetve adják életüket embertársaik számára.
A lakoma önmagában véve üzenet, amely nem szorul
magyarázatra, hiszen az egyházat, a hívők közösségét
jelképezi. Jézus az országot nagy vacsorához
fogja hasonlítani (22,2), és nem csupán azért,
mert ebben mindenki jóllakásig csillapíthatja éhségét,
hanem mert a meghívottak barátokként, családtagokként
és testvérekként ülnek ugyanannál az asztalnál.
Máté számára ily módon világos,
hogy a lakoma az egyház jelképe, amelyben Jézus tanítványai
(a tizenkettő: 10, 1-2.5) szolgálnak és a diakónusok
(«hét») segédkeznek a szegények, az egyház
kiváltságos részének asztalánál
(vö. ApCsel 6, 5-6).[12]
A szöveg (krisztológiai, eukarisztikus és egyháztani)
rétegei egymásra helyeződnek, de minden a lakoma (s
főleg az étel túláradó bősége)
által jelképezett messiási üdvösséget
szándékozik kiemelni. A (teljes) jóllakottság
nem valamiféle bűn, hanem Isten parancsa és Krisztus
akarata. A csodaelbeszélés elveszítette történelmi
körvonalait. A nagy (húsvéti) vacsora a pusztában
az ország sorsáról ad hírt és a sokaságról,
amely meghívást kapott az ország betöltésére.
A négyezres szám valószínűleg a négy
égtájra utal, ahonnan az emberek az országba érkeznek
(vö. 8,11; 24,31), de felidézi a harci vagy hódítási
rendet is, amelyet immár a keresztény nép a nem hívőkkel
(vagy pogányokkal) szemben felöltött. Az asszonyoknak
és a gyermekeknek a számolásból való
kizárása azt emeli ki, hogy kívül álltak
a kor társadalmi berendezkedésén, és (az apokaliptikus
írók sugallatai alapján) még inkább
azt, hogy nincsenek jelen Isten népének hadseregében.
A Krisztus táplálékával megerősített
keresztény a világ meghódítására
indul. Nem igáz le senkit, hanem bőséges javakat (békét,
boldogságot, Istennel és embertárssal való
barátságot) kínál fel mindenkinek.
A 'keresztények harca' nem hódító háború,
hanem jótékonysági művelet, amely egybeesik
Isten országának beiktatásával «a föld
egyik határától a másikig» (ApCsel 1,8).
A befejező rész (39. v.) arra a ('politikai') fordulatra
utal, amely lassan ebben az eseményben is bekövetkezik. Jézus
elbocsátja a sokaságot, és ismét menekül
egy kevéssé ismert vidék (Magadán) felé,
de még mindig a tó környékén marad.
[1]
Vö. R Pesch, Pur et impur: précepte humain et commandement
divin (Mc 7), in AssSeig II, 23 (1972), 50-59.; G. Giurisato, Due
diatribe tra Gesù e i farisei (Mt 15, 1-20; 16, 1-12), in ParVit
17 (1972), 267-276.
[2]
Ennek az állításnak értelme azonnal nyilvánvaló.
A Biblia Isten szava, de magán viseli a történelemnek,
a törvényhozásnak, az Isten megbízottjainak és
emberi szóvivőinek nyomait. Az a segítség,
amelyet Isten (annak idején) a könyv összeállításához
adott, nem ugyanaz, mint amelyet a népnek, a prófétáknak
és a törvényhozóknak nyújtott avégett,
hogy megvalósíthassa történelmét, megalkothassák
beszédeiket vagy megfogalmazhassák a törvényeket.
A nép rendelkezik sajátos vallási tapasztalattal,
fogadja be a különleges isteni közlést, de ez a kinyilatkoztatás
a befogadó és közvetítő emberek gondolatformáiban,
mértékeiben és értelmezésében
jelenik meg. Vö. Bibbia parola umana e divina, Bologna, 1968.,
45-59. o.
[3]
A tisztulás törvényeit a Mishna, s így
a Talmud a Berakhoth címszó alatt foglalja
össze (vö. 8, 2-4). Rabbi Akiba-val kapcsolatban előszeretettel
emlegették, hogy fogsága idején a számára
ivás céljából adott vizet használta
rituális mosdásra, mert, amint mondotta, «inkább
akar elpusztulni a szomjúságtól, mintsem a mesterek
irányelveinek megszegésével megmenekülni».
Nem érintett semmit, mielőtt nem hoztak neki mosdáshoz
vizet. Eljárásmódját magyarázván
a bölcsek ezt mondották: «Ha így viselkedett idős
korában, mennyivel inkább így tett ifjúkorában;
s ha így cselekedett a börtönben, mennyivel inkább
így tett a börtönön kívül!» Vö.
J. Bonsirvern, Textes rabbiniques, i. m. 774. jegyz.
[4]
Az 1. jegyzetben idézett szerzőkön kívül
ld. még: E. Cothenet, Pureté e impureté, in
DBS IX, 1975.
[5]
Elegendő arra gondolni, hogy a zsinat előtti időszakban
milyen visszhangot váltott ki a hagyományt őrző
vidékeken az ételtől való tartózkodás
vagy a böjt (beleértve a szentségi böjtöt
is) törvényének hatálytalanítása,
illetve megújítása.
[6]
Vö. R. A. Harriswille, The Woman of Canaan. A Chapter in the History
of Exegesis (vö. Mt 15, 21-28), in Interp 20 (1966), 274-287.;
T. Lovison, La pericope della cananea, in RivBibl 19 (1971), 273-305.;
J. D. M. Derrett, Law in the New Testament: The Syrophoenician Woman
and the Centurion of Capernaum, in Studies in the N. T., Leiden, 1973.,
I., 143-169. o.; E. A. Russel, The Canaanite Woman and the Gospels (Mt
15, 21-28; cfr. Mk 7, 24-30), in Studia Biblica II., id. 263-300. o.
[7]
'Aki bálványimádó társaságában
étkezik, olyan, mintha kutyával enne együtt' - tanították
általában a törvény mesterei és tudósai.
Jézus válasza szemmel láthatóan ezt a mondatot
visszhangozza.
[8]
A hitletétemény előfeltételének tekintett
görög, illetve középkori filozófiai ideológiák
lassan a kinyilatkoztatás részévé váltak
(dogmatizálások), és kényszerítő
hatást gyakoroltak a hívő elfogadásra. A 'bennszülöttek'
evangélizálását a modern időkben a nyugati
kultúra elfogadtatása előzte meg. A teológiai
alapok, amelyekre ez a kényszer épült, nem kevésbé
rendkívüliek, mint azok, amelyekre a zsidó szektarianizmus
támaszkodik.
[9]
Vö. J. A. T. Robinson, Il volto umano di Dio, Brescia, 1974.
64-70. o.
[10]
Vö. Mt 14, 13-21; Mk 8, 1-10; Lk 9, 10-17; Jn 6, 1-15. A bibliográfiát
illetően ld. 14. fejezet, 16. 22. és 26. jegyzet.
[11]
Ezt a tételt újabban J. Knackstedt vette védelmébe,
aki nyilvánvalóan a két elbeszélés közötti
különbségekre (a hosszúságot érintő
és a stílusbeli különbözőségekre,
valamint az eltérő számokra) hivatkozott. A szerkezeti
és a szóhasználati hasonlóság a mindkét
elbeszélésben közös téma függvénye.
A hely azonossága nem szorul magyarázatra (ehhez hasonló
csodák csak a pusztában történhetnek), miként
(a csupán 'jel értékű' csodákat említő)
János és (a 'kettőzést' kerülő)
Lukács hallgatása sem. Vö. Die beiden Brotvermehrungen
im Evangelium, in NT 10 (1964), 309-335. Mindazonáltal a különbségek
másodlagos jellegűek a lényegi egybeesésekhez
viszonyítva.
[12]
Az evangélista inkább választotta, mintsem 'regisztrálta'
a 'hetes' számot. Nagyon valószínű, hogy vonatkoztatási
pontként a fent említett szöveget használta.
Az evangélium írásának idején a diakónusi
intézmény már egy ideje működik. Az Apostolok
Cselekedeteinek szerzője ugyanis úgy mutatja be Fülöpöt,
mint aki a 'hét közül való' (ApCsel 21,8). Vö.
Lohmeyer-Schmauch, Das Evangelium des Matthäus, Göttingen,
1962., 258. o.; A. Richardson, The Feeding of the five Thousand, Mark,
6: 34-44, in Interpr. 9 (1955), 144-159.; vö. ApCsel 6, 1-6; 21,8.
Tartalomjegyzék |
Bibliográfia |
Előző oldal |
Következő oldal |