Az üdvözítő utolsó 'utazásának'
előre elrendelt célja Jeruzsálem. A szent város,
amely fenyegető bástyaként mindeddig távol
maradt tőle (16,21; 17,22), a végső messiási
szolgálat színterévé válik. «Amikor
befejezte ezeket a beszédeket, elhagyta Galileát»,
jegyzi meg Máté (19,1). Lukács drámaibb módon
így fogalmaz: «Elhatározta, hogy felmegy Jeruzsálembe»
(9,51). A jelenlegi utat valamiképpen beragyogja még a dicsőség
fénye, valójában azonban már lassú felemelkedés
a halál hegyére. Úgy látszik, mintha Jézus
félne, ezért inkább körüljárja a
célt, és nem közvetlenül szembesül vele. Ahelyett
ugyanis, hogy átmenne Júdeába, a Jordánon túli
vidéken időzik. A tömeg itt is tisztelettel veszi körül
(19,2), közben azonban el kell viselnie a farizeusok támadásait
(19,3; 19,37; 20, 1-16) és tanítványainak értetlenségét
(19,13; 20,20). E rövid tartózkodás az evangélista
szerint valamiféle szünet a nagy küzdelem előtt,
amelynek a fővárosban kell lejátszódnia (21-23).
A dávidi városba való dicsőséges
bevonulás (21, 1-17) után viták sorozata kezdődik,
amelyek Jézus elfogásával és halálával
végződnek. Ezek az üdvözítő földi
életének legmozgalmasabb 'napjai'. A főpapok (21,
23-46), a farizeusok (22, 1-25; 23, 34-35), a szadduceusok (22, 23-36)
és a Heródes-pártiak (22, 16-22), azaz valamennyi
ellensége összefog a végső támadásra,
de őt nem félemlítik meg szavaik és cselvetéseik.
«Attól a naptól fogva senki sem merte őt kérdezni»
- jegyzi meg az evangélista (22,46). Krisztus sorsa immár
megpecsételődött, de a belenyugvás előtt
még le akarja leplezni az őt támadók mesterkedéseit
(23. fej.) és meg akarja hirdetni végüket (24-25. fej.).
A győzelem, amelyet az ellenfelek elkönyvelhetnek, csak átmeneti:
hamarosan lesújt Isten haragja (26,64) a nemzetre (24, 1-28). A
zsidóság bukása a kereszténység győzelmét
fogja jelezni (24, 29-31). A történelem nem fejeződik
be a Golgotán, hanem ettől kezdve új irányt
vesz. Az immár múltnak nevezhető telet ígéretes
nyár fogja követni (24, 32-35).
Máté, a szintézisre törekvő evangélista,
a zsidó eszkatológiát az egyedi emberek (24,36 - 25,30)
és talán az egész keresztény nép végére
(25, 31-46) vonatkozó meghirdetésekkel egészíti
ki.
Tartalomjegyzék |
Bibliográfia |
Előző oldal |
Következő oldal |