(Mk 12, 37-39; Lk 20, 45-47)
A jelenlegi 'beszéd' kemény kirohanás, egyben aggódó
felhívás (vö. 37. v.), kíméletlen kérdőre
vonás és szigorú figyelmeztetés.[1]
Mint mindig, az evangélista most is két közösséget
tart szem előtt (a zsinagógát és az egyházat),
s talán azért beszél az egyikhez, mert inkább
a másiknak akar mondani valamit. Márknál csak kevés
utalást látunk a szövegre (vö. 12, 38-39; 7,4),
és ugyanez a helyzet Lukácsnál is (vö. 11, 39-48.52;
14, 7-11; 16,15; 18,14; 20, 45-47; 13, 34-35). A részlet Máté
saját alkotása, aki ebben a feddésben egyrészt
a zsidóság szellemi vezetőinek főként
azokat a vétkeit próbálta összefoglalni, amelyek
a jézusi küldetés kudarcát okozták, másrészt
a keresztény közösség vezetőit akarta óvni
a hasonló jellegű hibák elkövetésétől.
Az evangélista minden kétséget kizáróan
saját forrásából merített, de a prófétai
vádak vagy a 'pasztorális levelek' hangnemében szólal
meg. A farizeusok és a törvénytudók, valamint
a Jézus közötti ütközésről mindegyik
evangélium beszámol, ezért a leírást
nem tekinthetjük Máté koholmányának. Ennek
ellenére az ilyen jellegű szövegekből nem tudjuk
pontosan megállapítani, hogy Jézus ellenfelei mennyiben
voltak felelősek az őt érő kudarcért.
Jóllehet Jézus a beszédet az írástudók
és a farizeusok ellenében fogalmazza meg, mégis «a
sokasághoz és tanítványaihoz» (1. v.)
szól. Ez megerősíti az evangélista kettős
célkitűzését. A rabbik (Mózes 'széke'
által szimbolizált) tanításának megőrzését
sugalló kezdeti szavak ('mindazt, amit mondanak, tegyétek
meg') a túlnyomórészt zsidó-keresztény
palesztinai egyház problémáiról és gondjairól
árulkodnak, amelyben gyakorta tovább él még
'az ősök hagyománya' (vö. 5, 18-19). A törvénytudók
és a társaik felett mondott első ítélet
főként azon alapul, hogy nincs összhangban tanításuk
és életvitelük (3-4. v.). Nem gyakorolják azt,
amit mondanak. A hangsúly a 'tegyétek' (tudniillik a törvényben
kifejeződő isteni akaratot) kifejezésre helyeződik,
hiszen Máté szerint éppen ez jellemzi Krisztus valódi
tanítványát (vö. 7, 21-24; 12,50). Jézus
elmarasztalja azoknak a keresztényeknek következetlenségét,
akik mondogatják, 'Uram, uram', de nem teljesítik kérését
(7,21). Többször hivatkozik a cselekedetekre (a 'gyümölcsökre'),
amelyek mintegy igazolói a valódi hitnek (3, 8.10; 7, 16-20;
12,33; 13, 8.22-26; 21, 19.34.41.43). A vallási vezetők (és
nem csupán a zsidók) annál is inkább kárhoztathatók,
mert az igazság és a jóság útját
tanítják, ők maguk azonban a tévedés
és a gonoszság ösvényén járnak.
Pontosak, szinte aggályosak, amikor a törvény legszigorúbb
értelmezéseit kényszerítik másokra,
ők maguk azonban nem követik ezeket. Tekintélyükkel
gúzsba kötik ('összekötik') az emberek lelkiismeretét,
lehetetlenné teszik a 'hívők' életét,
de ők még a legkisebb lelki elköteleződéstől
is távol tartják magukat («az ujjukkal sem akarják
azokat megmozdítani»). A 'kötni' ige immár az
egyházi hatalmat is jellemzi (vö. 16,19; 18,18).[2]
Az írástudók magatartásának elítélésekor
Máté nyilvánvalóan Jézus viselkedésére
gondol, aki azt az 'igát' ajánlja követőinek,
amelyet korábban ő maga is hordozott (11,29).
A farizeusi lelkiséget külsőségek jellemzik,
így átszínezi a magamutogatás vágya
is (5. v.). A farizeusok belső ürességüket ájtatossági
gyakorlatok programjával kendőzik, amelynek az a rendeltetése,
hogy lenyűgözze az egyszerű embereket és kiváltsa
csodálkozásukat. Szélesebbre szabják ('a törvény
részleteit tartalmazó tokok felerősítésére
szolgáló') imaszíjaikat, hogy igazolják, jobban
szeretik és tisztelik a törvényt, mint az átlaghívő.
Meghosszabbítják köntösüknek szegélyét,
a Tóra részeit jelképező négy
bojtot. Azon fáradoznak, hogy eljátsszák a jámbor
és ájtatos ember szerepét, és nem azon, hogy
valóban ilyenné váljanak. Máté már
az alamizsnával, az imádsággal és a böjttel
kapcsolatban is megbélyegezte a farizeusi ál-vallásosságot
(6, 1-18), de most sokkal határozottabban tér vissza e témára.
A hamis jámborság nyilvánvalóan nagy adag
fennhéjázással és gőggel is párosul
(6-7. v.). Az olyan világban, amelyben a vallásosságot
értéknek tekintik, a vallásos személyek automatikusan
nagy tiszteletnek örvendnek: a közfelfogás szinte az Istent
megillető tiszteletbeli helyre teszi őket. Az írástudók
és a farizeusok színlelt jámborságuk miatt
előkelő helyet vívtak ki nemcsak a zsinagógában,
hanem a családi ünnepeken (a lakomákon) is. Mindenütt,
ahol megjelentek, meghajlással, hódolattal és tiszteletbeli
címeiket pontosan rögzítő köszöntésekkel
fogadták őket. Máté a keményen vitatkozó
hangnem ellenére is festői módon mutatja be ezt a
világot.
Az evangélista rövid időre elvonja tekintetét
a törvény tanítóiról, hogy a közösség
vezetőire («ti») pillantson. Jézus követőit
is arra buzdítja, hogy kerüljék a farizeusok és
az írástudók magatartását.
A háromszoros felszólítás («ti ne
hivassátok magatokat», «ne szólítsatok»,
«ne hivassátok magatokat») mutatja, hogy az evangélista
fontosnak tartja ezt az intelmet. A megtisztelő címek, az
egymás és a közösség feletti hatalmi törekvések
méltatlanok a gyülekezet tagjaihoz, mert ők valamennyien
«testvérek» (8. v.), ugyanannak az Atyának gyermekei
(9. v.), aki Lelke (a 18,10-ben angyalai) által van közöttük
(vö. 12,28), és akiket a körükben jelenlevő
Krisztus vezérel (10. v.; vö. 28,20). Úgy látszik,
az evangélista készen áll arra, hogy szemet hunyjon
az egyházi tekintély felett (a szöveg ugyanis nem veszi
figyelembe a Mt 16, 18-19 és a 18,18 verseit), csak ne kelljen visszaélést
látnia ezzel kapcsolatban. A Zebedeus-fiak törekvésére
válaszoló Jézus azt mondotta, hogy a hívők
gyülekezete nem olyan, mint az evilági közösség,
amelyben a vezetők uralkodnak és hatalmaskodnak a tömeg
felett. Az egyházi közösségben ugyanis a legnagyobbak
a legutolsók, és benne csupán a megalázkodás,
illetve a szolgálat primátusa jöhet számításba
(11. v.). A gyülekezetben még a kitüntető vagy
megkülönböztető (mester: rabbi; atya = főnök;
tanító) megnevezéseket sem szabad alkalmazni. E címek
pontos történeti jelentése nem világos számunkra,
de mindegyik a mások feletti ellenőrzés és
uralom igényére utaló kifejezés.[3]
A közösségben az ilyen szavak akadályozzák
a testvéri egybetartozást. A figyelmeztetés nagyon
határozott, és ebből azt sejthetjük, hogy a keresztény
közösségen belüli problémára utal.
A végén az evangélista parancsoló hangnemet
(«legyen a szolgátok»: 11. v.) használ és
fenyegetéssel él, hogy 'megalázza' (szó szerint:
'nyomorúságossá tegye') mindazokat, akik mások
fölé emelték önmagukat (12. v.). Máté
két egyház képét szembesíti egymással:
az egyik a farizeusi, a külsőségeiben pompás,
de lelkületében üres gyülekezet képe, amelyet
olyan becsvágyó és hatalomra törő vezetők
uralnak, akik aprólékos, bonyolult és megtarthatatlan
előírásokkal hálózzák be alattvalóik
lelkét; a másik a keresztény egyház, amelynek
barátokból, egyenrangú emberekből és
testvérekből kellene állnia. Ez az egyház nem
anarchikus és vezető nélküli gyülekezet,
mert közvetlenül irányítja Krisztus és Isten,
akinek valamennyi tag egyformán gyermeke. Akik ebben vezető
szerepet vagy feladatot kapnak, arra hivatottak, hogy elsősorban
tetteikkel és ne szavaikkal (vö. 3. v.) tegyenek tanúságot
közös Atyjuk láthatatlan jelenvalóságáról,
és nem arra, hogy helyettesítsék őt, mert az
Atya sosincs távol és nem hiányozhat a közösségből.[4]
(Mk 12,40; Lk 10, 45-47)
Az írástudókkal és a farizeusokkal szembeni
jézusi keserűséget és méltatlankodást
(mert a «jaj» szónak ez a kettős értelme)
foglalja össze ez a hét (az evangélista által
kedvelt számú) vád, amely a Krisztus korabeli hivatalos
zsidóság legkirívóbb hibáit fogalmazza
meg. Az írástudók és a farizeusok megbocsáthatatlan
bűne, hogy honfitársaikat akadályozták az országba
való belépésben (13. v.). A nemzet lelki vezetőiként
az ő feladatuk lett volna, hogy felkészítsék
a lelkeket az ország eljövetelére, és bevezessék
a népet az országba. Ehelyett azonban nemcsak ők nem
léptek be, hanem másokat is megakadályoztak ebben
(vö. a 16,19-ben a «megkötni» igével). Az
evangélista a farizeusi magatartás vagy tévelygés
mélyén képmutatást lát (vö. 15.23.25.
és 27.29. v.), amely a látszat, a hamisság, a színlelés
szinonimája.[6]
Az őszinteség, az egyeneslelkűség hiányára
utal, vagyis arra, hogy az ember nincs egyetértésben Istennel,
képtelen felfogni akaratát. Ennek az alapvető fogyatékosságnak
következtében a törvénytudók (13. v.) tanítói
tevékenysége nem hatékony, sőt káros,
mert a lelkeket nem Istenhez közelíti, hanem eltávolítja
tőle, mint ahogyan ők maguk is távol vannak Istentől.
Nem az igazságra és a jóra vezetik az embereket, hanem
- ha nem is babonás, de - haszontalan gyakorlatokra. 'Vakságukra'
abból következtethetünk, amit az esküvel (16-23.
v.), a tized fizetésével, valamint a tisztátalan és
a tiszta különbségével (24-26. v.) kapcsolatban
tanítottak.
A gyakori esküdözést Jézus már a hegyi
beszédben is elmarasztalta (6, 33-37). Ezen a helyen Máté
azokat a jogi szőrszálhasogatásokat (szélhámosságokat)
kárpálja, amelyeket a rabbik annak érdekében
alkalmaztak, hogy a hozzájuk forduló (valószínűleg
tehetősebb) kuncsaftokat felmentsék az Istennel szemben vállalt
kötelezettségeik (és fogadalmaik) teljesítése
alól. Finom megkülönböztetéseket tettek a
templom és aranydíszei, az oltár és az áldozati
ajándék között, hogy az első esetben érvénytelennek,
a másodikban érvényesnek minősíthessék
az esküt. A világi és az egyházi jog sajnálatos
módon azóta sem szabadult meg az ilyesfajta fondorlatoktól,
ezért Jézus ítélete ma is érvényes.[7]
A tized fizetésének valószínűleg
megvolt az igazoló alapja, de mindenkor másodlagos, ráadásul
kétes értékű gyakorlatnak számított:
valamiféle kaszt javát szolgálta, elősegítette
az ingyenélést, a hátrányos társadalmi
megkülönböztetést, s főleg, fizetését
nem jellemezte az a gondosság és aggályos lelkiismeret,
mint a törvény fontosabb 'gyakorlatait', «az igazságosság,
az irgalmasság és a hűség» cselekedeteit
(23. v.). Az evangélium gyakorta említi ezt a három
erényt, de ez az első eset, hogy egymás mellé
kerülnek a hívő ember cselekvésének jellemzése
céljából. A Bibliában ezek sajátosan
isteni erények, amelyeknek elsajátítására
az ember meghívást kapott (vö. Mik 6,8; Zak 7,9). Isten
'igazságos', mert 'hűséges' ígéreteihez,
és a bűnös emberek irányában minduntalan
bizonyságot tesz jóindulatáról, megbocsátó
irgalmáról. Az igaz volt vagy igazságosság
Máté evangéliumának központi fogalma (vö.
5,20; 6,1), és nem csupán az emberek iránti (többnyire
az irgalmasság szóval megfogalmazott) kötelességek
összegét jelenti, hanem az Istennel szembeni (jámborság,
engedelmesség) kötelezettségeket is. Krisztushoz hasonlóan
a hívő embernek is az a hivatása, hogy befogadja a
bűnösöket, a betegeket, a szegényeket, és
megadja számukra a szükséges segítséget
(vö. 11, 27-30; 19,21; 22,40; 25, 31-46). Mindezt Istenhez és
az általa adott hivatáshoz hűségesen kell megtennie.
A farizeusok a tisztaság törvényéhez aggályosan
ragaszkodtak: az italokat (főként a vizet és a bort)
fogyasztás előtt mindig megszűrték, nehogy muslica
(tisztátalan állat) kerüljön beléjük
(24. v.). Ráadásul - az esetleges fertőzéseket
elkerülendő - gondosan megtisztították a pohár
és a tál külsejét anélkül azonban,
hogy a belsőre ügyeltek volna. Ez is olyan oldala a farizeusi
gyakorlatnak, amely inkább a látszatra, mintsem a valódi
létre helyezi a hangsúlyt. Jézus másutt azt
ajánlja az embernek, tartsa tisztán (lelki) szemét,
hogy egész lénye részesülhessen szemének
fényéből (6,22). Más szavakkal itt ugyanezt
állítja. A külső általában nem
tükröződik a belső világban, az ember belseje
ellenben mindig tükröződik kívül is. Lelkéből
fakad a jóság és a gonoszság. Az, ami bemegy
az ember száján, bejut a gyomrába, majd a félreeső
helyre kerül (15, 17.20).
A fehérre meszelt sírok képe (27-28. v.), amelyet
az evangélista a képmutató ember belső állapotának
leírására használ, naturalista, de lelkipásztori
szempontból hatékony szemléltető eszköz.
Arra szolgál, hogy visszatetszést keltsen a farizeusi magatartással
szemben, amelyet könnyen elsajátítanak a keresztények
is. Jézus utolsó 'kirohanása' (32-33. v.) azoknak
a zsidóknak elődeit idézi fel, akik kortársaként
folytatják a próféták üldözését,
jóllehet szavaikkal ennek ellenkezőjét állítják.
Az izraelita történelem két szálon fut: az egyik
az igazaké, a mártíroké, a másik pedig
a hóhéroké. A Krisztus nemzedékéhez
tartozó zsidók látszólag a mártírok
követői, mert emlékműveket emelnek tiszteletükre;
valójában azonban gyilkosaik vonalát követik,
mert ők is üldözik az igazakat, és elutasítják
Isten újabb küldötteit. Úgy látszik, mintha
Jézus azt sugallná nekik, hogy az ellene szőtt gyilkossági
terv megvalósítása által 'töltsék
be' (plérószate) elődeik gyilkolási
vágyait (32. v.). Ő maga küldetése folyamán
azon fáradozott, hogy valóra váltsa a törvényt
és a próféták tanítását
(5,17). Ellenfelei is törvényt valósítanak meg,
de nem az Isten, hanem ellenfeleinek elgondolását. Az első
törvény arra készteti Jézust, hogy életét
adja másokért (20,28), a második törvény
arra ösztönzi elkötelezettjeit, hogy elvegyék mások
életét. A (szinte kihívó) jézusi felszólítás
(«töltsétek be») mutatja, hogy ő biztonságosan
uralja az eseményeket. A gaztettek mértéke ugyanis
betelik, és közeledik a számadás órája.
Immár a keresztény igehirdető, illetve a lelkipásztor
lép Krisztus helyébe. Miközben felidézi a messiás
sorsát, nem teheti meg, hogy nem gondol az evangéliumi misszionáriusokra,
akik a zsidók cselekedete miatt hasonló sorsra jutottak.
Az Apostolok Cselekedetei megemlékezik Saul tetteiről, aki
«fenyegetéstől és öldökléstől
lihegett az Úr tanítványai ellen» (9,1), ajánló
levelet szerzett a főpapoktól, hogy elfogja és megkötözve
Jeruzsálembe vezesse a Szíria városaiban található
keresztényeket (9,2). Ő volt tanúja István
megölésének is (ApCsel 7,58). E történet
Krisztussal kezdődött, de túlhaladt rajta.
Máté egyháza különféle személyeket
küld az evangélium hirdetésére: 'prófétákat',
'bölcseket', 'írástudókat'. Ha nem is világos
ezek pontos szerepe, annyi bizonyos, hogy különféle típusú
keresztény misszionáriusokról van szó, akik
meghirdetik (a próféták), értelmezik (az írástudók:
vö. 13,52) és elmélyítik (a bölcsek) Jézus
üzenetét. A szerző fontosnak tartja annak kiemelését,
hogy az evangéliumot nem alkalmatlan személyek, szakképzetlen
emberek hirdették meg a zsidóknak, hiszen ez igazolhatta
volna a zsidók részéről történő
elutasítást. Ellenkezőleg, a meghirdetés a
leghitelesebb formában jutott el hozzájuk, és nincs
mentség számukra, ha mégis elutasították.
A misszionáriusoknak előre kijelölt sorsuk van, de a
zsidók is végzetszerűen cselekszenek: Jézus
tanítványainak életútját az üdvtörténet
egészének folyamata szentesíti, de ehhez hasonlóan
a zsidókét is. A keresztény emberek Ábelnek,
az igaznak, illetve a szentélyben meggyilkolt Zakariásnak[8]
vonalán haladnak; a zsidók pedig az előbbiek gyilkosainak
nyomában. A keresztények vére együtt patakzik
a prófétákéval, akiknek ugyancsak gonosz és
gyilkos kezek oltották ki életét, és szinte
egybeömölve az utolsó hóhérok fejére
száll.
Az evangélista az utolsó kérdőre vonást
(33. v.) azoknak a megnevezéseknek felidézésével
kezdi, amelyeket a Keresztelő használ a meghallgatására
érkező «farizeusokkal és szadduceusokkal»
kapcsolatban (3,7). Az eljövendő harag, amelyről az
előfutár beszélt, «gyehennával sújtó
ítéletté», azaz a «kiolthatatlan tűz»
szimbólumává változik, amely az Újszövetség
szerzőinek szóhasználatában a bánatot
nem tartó bűnösöknek fenntartott büntetés
(vö. 5, 22.29.30; 10,28; 18,2; 23,15). A keresztények Krisztushoz
hasonlóan kudarcot vallanak, üldöztetéseket szenvednek,
megostorozzák és megölik őket, de a győzelem
bizonyosságában szembesülnek sorsukkal. Az apostolok
kortárs zsidósága tanúja volt a főváros
és a nemzet pusztulásának, amelyet a keresztények
valamiféle bűn megérdemelt büntetésnek
tekintettek. Ez az összefüggés azonban nyilvánvalóan
csak feltételezés a keresztények részéről.
Ha ugyanis Isten valóban büntetné az embereket és
a népeket bűneik miatt, ezáltal nemcsak nem mutatkozna
olyannak (tudniillik jó és irgalmas atyának), mint
amilyennek az Ó- és az Újszövetség szerzői
bemutatni kívánták, hanem már a történelem
is befejeződött volna.
(Lk 13, 34-35)
Az üdvösségtörténet zsidó szakasza
lassan végéhez közeledik. Jeruzsálem, a szent
város, gyilkosok tanyájává vált. Inkább
gyilkosságai és hűtlensége miatt vált
híressé, mintsem az isteni szó vagy az isteni küldöttek
befogadása okán (37. v.). Jézus korábban haragosan
idézte fel a zsidóság fővárosának
ezeket az 'érdemeit', s most a vég közeledtével
ugyanezt teszi, de szavaiba szomorúság vegyül, mert
az utolsó prófétai figyelmeztetésről
van szó. Isten fáradhatatlan hűségének
és népe makacsságának (a sürgető
és a minduntalan visszautasított szeretetnek) történetét
a «hányszor (poszakisz) akartam» és «a
ti nem akartátok» kifejezések foglalják össze.
A zsidóság bűne nemcsak a visszautasítás,
hanem a közömbösség, a megvetés, illetve a
jó hír hozóinak elutasítása és
megölése is. A csibéit egybegyűjtő és
szárnyaival védelmező tyúk képét
az Izrael iránt mutatott gondos isteni szeretet jelölésére
már a próféták is alkalmazták (vö.
MTörv 32, 10-11; Zsolt 17,8; 36,8). Jézus ehhez hasonló
gondos szeretettel fordult Jeruzsálem és nemzete felé,
de mindhiába. Keserűsége a főváros pusztulását
meghirdető Jeremiás próféta lelki állapotára
emlékeztet. A szomorú hangvételű panaszkodás
temetési siránkozáshoz hasonlít, amely nem
jó előjel Jeruzsálem lakói számára.
Jézus azonban igazolja is keserűségének okát.
Izrael - Krisztus ismételt (a messiási nép egybehívására
utaló 'összegyűjteni' szakkifejezéssel
jelölt) hívásai ellenére is - megfeledkezett
az Úrról és elhagyta őt. Az Úr is magára
hagyja Izraelt, és kiköltözik a népe körében
vett lakóhelyéről. A jeruzsálemi szentély
isteni szándék alapján vált a kultusz középpontjává
(az «imádság házává») minden
nemzet számára (Iz 56,7). Mostantól fogva azonban
elhagyatottá, pusztává (erémosz) lesz.
Az izraelita nép a pusztából jött ki, de földi
missziójának végén újra a pusztába
űzetik vissza. Jézus nem 'láttatja magát' (nem
engedi, hogy 'megtapasztalják' jelenvalóságát)
honfitársai előtt mindaddig, amíg meg nem térnek,
vagyis nem ismerik el őt isteni küldöttnek. Ebben a példázatban
benne rejlik (jóllehet csak homályosan) a zsidó nép
eljövendő megtérésének ígérete,
amelyet képszerűen ábrázol a dicsőséges
jeruzsálemi bevonulás. Izrael nem volt jelen ebben a diadalmenetben,
de ha el akarja nyerni az üdvösséget, még ha megkésve
is, részt kell vennie benne. Az izraeliták Krisztus köré
gyűlésének lehetősége, amit a próféták
megálmodtak, nem vált semmivé, de megvalósulása
más időpontra helyeződött.[9]
E szomorú 'istenhozzádba' beleszövődik az eljövendő,
szívélyes 'viszontlátás' ígérete
is. A próféták szokásához hasonlóan
Jézus is vigasztaló üzenettel zárja le fenyegetéseit.
[1]
Vö. I. Goma Civit, Fraternité et service pastoral (Mt 23,
1-12), in AssSeig II, 62 (1970), 21-23.; W. Pesch, Theologische
Aussagen der Redaktion von Matthäus 23, in Fst. J. Schmid, Freiburg,
1973., 286-299. o.; De Garland, The Intention of Mt 23, Leiden,
1979.; B. Lategan, Texts, History and Theology. A Reflection on Matthew
23, 1-12.
[2]
Vö. A. Voegtle, Binden und Lösen, in LKT 2 (1958), 428.
o. és passim.
[3]
Vö. ezzel kapcsolatban a Talmud egyik részletét: «Amikor
Jozafát király meglátta az írástudók
egyik tanítványát, leszállt trónjáról,
átölelte és ezt mondta neki: atyám (abì),
mesterem (rabbì), uram (marì)». Más
szövegben is találkozunk ezekkel a kifejezésekkel. Vö.
Strack-Billerbeck, i. m., 919. o. «A 'rabbi', a 'mesterem' vagy 'uram'
cím az olasz 'monsignore' vagy 'excellenciás uram' kifejezésekhez
hasonlóan nemcsak megkülönböztető név,
hanem a tisztelet és a megbecsülés bűvkörét
is idéző megszólítás» (R. Fabris,
i. m., 469. o.).
[4]
Vö. L'autorità nel nuovo Testamento, in Servitium 7
(1973), 773-794.
[5]
A 14. vers («Jaj nektek, képmutató írástudók
és farizeusok, mert felemésztitek az özvegyek házát,
és színlelésből mégis hosszasan imádkoztok:
ezzel súlyosabb ítéletet vontok magatokra».)
csak kevés kódexben jelenik meg, s főként megbontja
a kirohanások hetes felépítését. Ennek
okán a szentírásmagyarázók többsége
nem tartja hitelesnek.
[6]
Vö. W. G. Kümmel, Die Weherufe über die Schriftgelehrten
und Pharisäer (Mt 23, 13-36), in Antijudaismus im Neuen Testament,
München, 1967., 129-134. o.
[7]
Ennek igazolásához elegendő, ha beletekintünk
korunk néhány (egyházi) bírósági
aktájába.
[8]
Ábel az első ártatlan mártír (Ter 4,
8.10), Zakariás pedig az utolsó próféta, akit
szolgálata miatt öltek meg. Zakariásról a 2 Krón
24,21 tesz említést, de ő nem Barakiás fia
volt, hanem Jojádáé. A Barakiás fia száműzetés
utáni próféta, és ő a Zakariás
könyvének szerzője. A két személyt valószínűleg
Máté vagy a népi hagyomány keverte össze,
esetleg valamilyen tapasztalatlan másoló, aki egy pontatlan
lapszéli jegyzetet illesztett a könyv szövegébe.
[9]
A Lk 13,34-re támaszkodva (amely a jeruzsálemi bevonulás
előtt hozza a szöveget) egyes szentírásmagyarázók
(pl. Holzmann, Loisy) úgy gondolják, hogy ebben a virágvasárnapi
diadal megjövendölését kell látnunk. Mások
(Wellhausen, Buzy, Schmid) egyszerűen a végső parúziára
vonatkoztatják e részletet: ennek alkalmával a zsidók
is találkoznak Krisztussal, és elismerik őt üdvözítőjüknek.
Valószínűbb azonban, hogy a szöveg Izrael eljövendő
(jóllehet pontosan körül nem határolt) megtéréséről
prófétál, amelyet a népéhez dicsőségesen
érkező messiás képével ábrázol.
Az eszkatologikus beszédben Lukács azt mondja, hogy pogányok
fogják taposni Jeruzsálemet, míg be nem telik az idejük
(Lk 21,24).
Tartalomjegyzék |
Bibliográfia |
Előző oldal |
Következő oldal |