(Mk 14, 1-2; Lk 22, 1-2; Jn 11, 45-53)
Máté szemmel láthatóan arra használja fel a perikopát, hogy bemutassa
a szenvedés eseményének szereplőit.[1] Egyik
oldalon Jézus és az Atya, a másik oldalon ellenfeleik állnak. Mindkét fél öntevékeny
módon cselekszik, a végén azonban összhangba kerülnek ugyanannak a tervnek megvalósításában.
Az első vers az öt beszédet (19,1 - 25,46) lezáró szerkesztői megjegyzés, amely
azonban nem új missziós utat nyit meg, hanem a Golgotára vezető ösvényt.
A dráma középpontjában nem a hatalmas és tekintélyes ellenfelek állnak, hanem
Jézus, aki előre ismeri és uralja sorsát (2. v.). Mindenki a közelgő húsvéti
ünnepet várja, de csak ő tudja, hogy ez a húsvét egybeesik majd az emberfia
'feláldozásával'.[2] Ez a név arra utal, hogy
megöletése vagy kudarca győzelemmé változik. Jézus nem «Jahve szolgájának»
nevezi magát (jóllehet halálára gondolván ezt kellett volna tennie), hanem emberfiának,
aki a Dán 7, 13-14-ben isteni teljhatalommal rendelkezik, az eredetek közösségében
pedig a feltámadt és dicsőséges Krisztus (vö. 26,64). Ennek ellenére a küszöbön
álló esemény főszereplője - jóllehet láthatatlanul - az Atya. Az ő neve kifejezetten
nem szerepel a szövegben, de burkoltan rá utal az 'átadatik' (paradidotai)
kifejezés, amely a szenvedés más meghirdetéseiben is megjelenik (vö. 17,22;
20,19). E szó látszólag Júdás árulását (vö. 14-16. v.) idézi fel, de valószínű,
hogy sokkal mélyebb jelentéssel rendelkezik. Az üdvtervet nem a volt apostol
áruló cselekedete lendíti előre, hanem az Atya akarata, amelyet a fiú egész
lényével elfogad. Júdást megelőzően maga Isten adja az üdvözítőt az ellenség
kezére. A Jahve szolgájáról szóló énekre történő hallgatólagos utalás megerősíti
ezt az értelmezést. A 'szolga' is átadatott (paredothé: LXX) az Úr által
bűneink miatt (Iz 53, 6.12). Az izajási és a Máté-féle szöveg nem egyezik tökéletesen,
de a lényeges adatok mindkét orákulumban megtalálhatók.
A Krisztus szenvedésének elbeszélésére készülő közösség fontosnak tartja annak
kiemelését, hogy e történet csak az isteni terv fényében válik érthetővé, amelynek
a messiás ellenségei csupán végrehajtói voltak. Jézust senki sem győzte le;
ellenkezőleg: ő rendelte önmaga, illetve műve alá valamennyi barátját és ellenfelét.
A kereszt csak abban az esetben jelentett volna kudarcot és megaláztatást, ha
nem az Atya akarja, és nem a messiás vállalja szabadon, hanem mások helyezik
vállára. Máténak és egyházának apologetikai és teológiai megfontolásai azonban
nem tudják módosítani a tények valóságát. Az Atya ugyanis nem azt kérte Jézustól,
hogy haljon meg a kereszten, hanem hogy életét kockára téve harcoljon az igazságosság
és a béke országának beiktatásáért. Nem ő készítette számára a bitófát, hanem
az emberek, akiket kínos helyzetbe hozott perlekedő állításaival és forradalmi
cselekedeteivel. Jézus azért végzi a kereszten, mert nem akar visszavonulni,
egyezkedni vagy kompromisszumokat kötni, és nem tágít tanításától. Jézus saját
emberszeretetének áldozataként hal meg, és nem Isten haragja következtében,
aki ártatlan ember vérére szomjazik megsértett becsületének vagy jogainak helyreállítása
érdekében.
'Isten tervének megvalósítói', vagyis Krisztus halálának valódi okozói a zsidó
hatóságok. A főpap házában tartott titkos összejövetel az evangélista beállításában
csupán függeléke a legfőbb égi tanácskozásnak.
A messiás ellen fordulást Máté szerint a papi fejedelmek és a nép vénei vezérlik,
akik Kaifás irányítása alatt tevékenykednek.[3]
Az evangélista a legfőbb zsidó hatóságokat említi, akik többé-kevésbé a nagytanács
tagjai, de nem tudjuk pontosan megmondani, hogy ezek ténylegesen milyen mértékben
vettek részt a gyűlésen és a döntésben.
Az ülés alatt elhangzó javaslatokról az evangélista nem beszél. János hosszabb
vitáról ad hírt, amely Kaifás elgondolásának ismertetésével ér véget (11,47-től).
Máté csak az aznapi tervet ismerteti: csellel, meglepetésszerűen elfogni Jézust,
éspedig a húsvéti időn kívül. A titokzatossággal és a gyorsasággal valószínűleg
a sikert akarták biztosítani, vagyis el akarták kerülni a római hatóságokkal
való ütközést és nem akarták sérteni a nép érzékenységét, különösen azokét a
galileaiakét, akik azokban a napokban tömegesen voltak jelen Jeruzsálemben.
Az evangélista nem teszi világossá, hogy az egész cselekményt szándékozták húsvét
utánra halasztani vagy csupán a kivégzést. Valószínűbb azonban a második feltételezés,
tekintettel arra, hogy sietősen gyűltek egybe és fennállt a veszély, hogy az
ünnep elmúltával, a zarándokok távozásával az állítólagos messiást is szem elől
veszítik. Heródes Agrippa hasonló módon bánik majd Péterrel: elfogatja azzal
a szándékkal, hogy perét húsvét utánra halasztja (ApCsel 12,4). Előfordulhat,
hogy a nagytanács tagjai is ily módon gondolkodtak. Ám közbeszól egy új esemény,
amely megérleli és sürgetővé teszi a döntést: megjelenik Júdás (14. v.).
A betániai megkenés (26, 6-13)
(Mk 14, 3-9; Jn 12, 1-8)
Az evangéliumok három (különböző) megkenésről beszélnek. Lukács
arról emlékezik meg, amely Galileában, Simon farizeus házában (7, 36-50) történt.
János arról számol be, amelyet Mária, Lázár nővére hajtott végre Betániában
hat nappal húsvét előtt (12, 1-8). Márk és Máté is betániai megkenésről beszél,
de ez a leprás Simon házában történt és a húsvét vigíliája előtti napon. A náluk
szereplő asszonynak nincs neve és nincsenek ismertetőjegyei. A jelenet valódinak
látszik, de jelképes is:[4]része immár a szenvedés
drámájának, ennek mintegy előzménye, és ezért a későbbiekben is emlékezni fognak
rá.
Betánia Jézus támaszpontja volt jeruzsálemi missziójának napjaiban (vö. 21,17).
Voltak itt csodálói, barátai, és nem csupán Lázár családjának tagjai között.
Nem az első eset, hogy Jézust asztalhoz telepedni látjuk (vö. 9,10; 11,19).
Olyan részlet ez, amelyet az evangélisták nem akarnak elhallgatni, mert megfoghatóbbá
és emberközelivé teszi Jézus személyét. A lakoma hangulatát megzavarja egy asszony
megjelenése, aki a Jézus iránti szeretetből fakadó cselekedetével vitát vált
ki a jelenlévők között, amelyben azután maga az üdvözítő mondja ki a döntő szót.
Az asszonyok immár fontos szereplőivé váltak az evangéliumoknak: ez mutatója
annak, hogy milyen méltóságra tettek szert Isten és az üdvösség szempontjából.
A szenvedés elbeszélésében figyelmesebbnek és fogékonyabbnak mutatkoznak, mint
az apostolok (vö. 27, 55-56.61); talán ezért van az is, hogy ők lesznek a feltámadás
hírének első befogadói és tolmácsolói (28, 1-8). A cselekedet, amelyet az asszony
végrehajt, a keleti fogadási szertartás részeként a vendég iránti szolgálatkészség
és tisztelet jele (vö. Lk 7,46). Az eseményt elbeszélő egyház ezzel szándékozik
felhívni az ember figyelmét, hogy mélyítse el és igazolja a Krisztus iránti
szeretetét. Az evangélista nem áll meg a jelenet krónikaszerű elbeszélésénél,
hanem a benne rejlő tanításra is gondol. Jézus a hívő ember figyelmének és áhítatának
középpontjába kell hogy kerüljön, mint ahogyan ez az asszony esetében is megtörtént,
aki feláldozta javait, hogy kifejezhesse tiszteletét.
Az asszony szeretete, áhítata és nagylelkűsége még kiemelkedőbbé válik, ha szembeállítjuk
az apostolok kicsinyességével és fukarságával, akik e tekintetben valamiféle
kiirthatatlan 'egyházi lelkület' ősmintái. A kenetet Jézus számára felajánlott,
közvetve a közösség egészét megillető adománynak tekintik, vagyis kicsiny örökségnek,
amellyel 'jótékonykodni' is lehetne. Úgy vélik, nem kellett volna eltékozolni,
vagy legalábbis nem ilyen pazarló módon. Szeretik mesterüket, de nem gondolják,
hogy túl sokat kell tenniük ennek kinyilvánítása érdekében. Az asszony sajátosan
női nagylelkűséggel fejezi ki szeretetét, az apostolok pedig mérlegelő és számítgató
lelkületük alapján beszélnek. Márk nem mondja meg, hogy kik az asszony bírálói
('egyesek'); Máté a tanítványokról beszél; János szerint a megjegyzés Júdás
ajkáról hangzik el (12,4).
Jézus védelmébe veszi az asszonyt (10-13. v.), és új értelmezést ad tettének:
e női személy - még ha nem is szándékosan - jelképes cselekedetet gyakorolt
vele szemben. Nem a «fejére» öntötte ugyanis a kenetet (7. v.),
hanem a «testére» (12. v.), vagyis nem csupán tiszteletadást szándékolt
végezni, hanem elővételezni akarta azt a szertartást, amelyet temetése előtt
tettek vagy kellett volna megtenniük Jézussal.[5]
Ha e tett csupán érzelmi megnyilvánulás vagy bók, meg kellett volna akadályozni
a szegények érdekében. Tekintettel arra azonban, hogy a végtisztesség megadásáról
van szó, amelyet valamennyi jámbor izraelita fontosnak tartott és amelytől még
az emberfiát sem lehetett megfosztani, jóllehet gyalázatos módon hal (halt)
meg a kereszten, nincs helyük fenntartásoknak. Az asszony tette bekerült az
evangéliumba, és ezért prófétai jelentéssel bír. Olyan eseményt ábrázol, amely
hiányzik a szinoptikus szenvedés-elbeszélésből: ez Jézus holttestének megkenése
a temetés előtt (vö. 27. 57-61). Ez már nem az üdvözítő magánéletének részlete,
hanem az evangéliumé, amely az Úr szenvedésének és feltámadásának eseményét
beszéli el.
A «szegények mindig veletek lesznek» (11. v.) kezdetű mondat nem
azt hangsúlyozza, hogy - a 25, 31-46-ban mondottakkal ellentétben - a Jézus
személye iránti tiszteletnek meg kell előznie a segítő cselekedeteket. Még kevésbé
állítja, hogy a gazdagok és a szegények közti különbséget végzetszerűnek és
felülmúlhatatlannak kell tekinteni (jóllehet Jézus boldognak mondja a szegényeket:
Mt 5,3). A szöveg ugyanis egy ártatlanul megölt ember sorsára vonatkozik, akinek
annak ellenére, hogy gonosztevőként bántak vele, joga van a tisztességes temetésre.
Jézus az egyedüli vagy ritkán előforduló esetet állítja szembe a szegények folyamatos
jelenlétével, akiket más napokon is lehet megfelelő módon segíteni, ám az elhunyt
irányában tanúsított tiszteletadást nem lehet elnapolni. A «mindig»
a halaszthatatlan részleges időponttal, a pillanattal áll szemben, de nem azt
hirdeti, hogy a szegények és a gazdagok között mindörökre megváltoztathatatlan
a különbség.
Júdás árulása (26, 14-16)
(Mk 14, 10-11; Lk 22, 3-6)
Az evangélista nem említi, milyen okok késztették Júdást arra,
hogy Jézus ellenségeinek oldalára álljon.[6]
Nem adja tudtunkra, hogy ideológiai indokok (eltérő elgondolás a messiásról,
illetve feladatáról) vagy gyakorlati megfontolások (az apostoli csoporton belül
kudarcot valló személyes törekvések) vezették-e az árulót. János sátáni beköltözésről
beszél, de ez nyilvánvalóan teológiai olvasata tettének (vö. Jn 13,27).
Máté a többi evangélistához hasonlóan elsősorban intelmi és nem történészi szándékkal
ír. Az általuk említett kevés adat az áruló tanítvány megbélyegzésére szolgál,
és főként arra, hogy bevonja őt egy prófétai jövendölés kereteibe, és így mérsékelje
azt a szégyent, amely Jézus személyét érte. Azt, hogy «a tizenkettő közül
egyről» (14. v.) van szó, az evangélista a történeti pontosság kedvéért,
de főként lelkipásztori meggondolásokból emeli ki. Krisztus ismerete vagy követése
önmagában véve még nem szavatolja az üdvösséget. Ehhez hasonló meghirdetést
olvasunk a hegyi beszédben (7, 21-23) és a szüzekről szóló példázatban (25,12).
Az új elbeszélés ezek megerősítését szándékolja. A keresztény vagy a missziós
hivatás problémája Júdás tapasztalatának fényében egyre titokzatosabbá válik.
Előfordulhat, hogy döntéseinket e téren sem Isten határozza meg előre (vö. Jn
15,16), mert ő mindent az ember jó akaratára és készségére bízott.[7]
Júdás árulásának közvetlen okát Máté és a többi evangélista (Jánost is beleértve:
vö. 12,6) a pénzbeli ellenszolgáltatásban látja, de nem válik világossá, hogy
megállapodással kötött összegről van szó vagy a hatóságoktól önként kiutalt
jutalomról. Máténál e megjegyzésnek inkább irodalmi szerepe van, mintsem objektív
értéke: a Jézust ért szégyen nagyságát emeli ki és az áruló lealacsonyodásának
vagy aljasságának fokát, aki immár a bűnös (ha nem is a hitehagyó) ember szimbóluma.
A 'harminc ezüstpénz' a rabszolga elveszítéséért járó kárpótlás (vö. Kiv 21,32).
A gazdagság szeretete (vö. 6,24) olyan veszély, amelytől mindenkor óvakodni
kell (vö. Jn 12,6). Júdás hűtlensége botrány volt, amelyet Máté egyháza magyarázat
helyett inkább prófétai jövendölésekbe, illetve olyan tervbe próbált illeszteni,
amely magától Istentől ered. Egyedül Máté számolja meg a Júdásnak adott pénzérméket:
a Zak 11,12 szerint a kereskedők éppen ekkora összeget adtak a pásztornak az
elvégzett munkáért. Így az a tény, hogy a tanítvány áruba bocsátja mesterét,
nem véletlenszerű esemény, mert eleve szerepel Isten terveiben. Jézus nem csalárdság
áldozata lett, Júdás pedig bábujává vált a személyét és tudását felülmúló elgondolásnak.
Ebből kiindulva már csak egy lépést kell megtenni ahhoz, hogy az elpártoló tanítványt
a gondviselés eszközének tekintsük. Ez azonban legalább olyan helytelen dolog
volna, mint az esemény teológiai olvasata Máténál.[8]
nagytanács tagjainak felkínált júdási együttműködési készség nem túlzottan világos
a jelenlegi evangélium szövegében, amely kiemeli, hogy Jézus mindig nyilvánosság
előtt beszélt és nem lehetett nehéz tartózkodási helyét nyomon követni. Júdás
talán azzal járult hozzá a nagytanács döntésének megváltoztatásához, hogy pontosabb
képet rajzolt az állítólagos messiás személyéről vagy követőinek jelentéktelen
és tétovázó csoportjáról. Az «Iskariótes» megnevezést, amelyet a
tanítvány a keresztény hagyományban kap, nem könnyű értelmezni.[9]
Az utolsó húsvét (26, 17-25)
(Mk 14, 12-21; Lk 22, 7-23; Jn 12, 21-30)
A vacsora a szenvedés evangéliumának legkiemelkedőbb része. Máté
elbeszélése a Mk 14, 12-21-hez hasonlóan három mozzanatból áll: az előkészület
(17-19. v.), a zsidó rítus (20-25. v.) és az új keresztény rítus (26-30. v.).
Az első két mozzanat természetesen alárendelődik az utolsónak.
Jézus a tanítványai társaságában töltött időt búcsúlakomával fejezi be, amelyet
az evangélisták megpróbálnak a húsvéti ünnep világába helyezni, illetve ezzel
azonosítani.[10]
Máté egy versen (17. v.) belül beszél a «kovásztalan kenyerek első napjáról»
és a «húsvétról», ami annak a jele, hogy a közfelfogás szerint a
két megnevezés azonos jelentéssel rendelkezett (vö. 2. v.). Történeti szempontból
egyáltalán nem valószínű azonban, hogy Jézus a hivatalos naptárnak megfelelően
ünnepelte utolsó húsvétját, mert ebben az esetben nehéz volna perét és ítéletének
végrehajtását a zsidó liturgikus évnek olyan ünnepnapjára (Nisan 15.) helyezni,
amelyen mindenféle szolgai munkát tiltottak. Ráadásul a Mk 15,21 alapján úgy
látszik, hogy munkanapra kell gondolnunk. Ugyanez az evangélista említi, hogy
Jézus temetésével sietni kellett, mert «az előkészület napja, vagyis szombati
nap volt», és ennek megerősítését látjuk a Mt 27,62-ben is. Mindezek alapján
valószínű, hogy az esemény teológiai és nem kronológiai keretbe illesztésével
állunk szemben.[11 ] Jóllehet a keresztény
húsvétot zsidó séma szerint ábrázolják, nem vette át a zsidó ünnep helyét és
nem azonos jelentésű ezzel. A keresztény ünneplések csak annyiban folytatói
az ősi ünnepeknek, amennyiben Jézus a templom helyébe lépett (12,6; 26,61),
a tanítványok pedig az új Izrael tizenkét oszlopát alkotják (10,1; 19,28). A
«kovásztalan kenyerek első napja» immár a keresztény húsvét, amelyet
Jézus egybegyűlt tanítványai körében ünnepel. János elővételezi a húsvéti ünneplést
a vigília napjára (13,1), hogy a keresztre feszítést, illetve Jézus halálát
arra az időpontra tehesse, amelyen a templomban a bárányt feláldozták. Az áthelyezést
itt sem a pontosabb időmeghatározás motiválja, hanem teológiai szándék: annak
bemutatása, hogy az egyiptomi szolgaságból és a bűntől való szabadulás várásának
valódi oka Jézus.
Máté Krisztusa még ebben a tragikus pillanatban is ura a helyzetnek. A tanítványok
emlékeztetik a húsvét közelségére, de ő veszi át a kezdeményezést és rendelkezik
az ünneplést illetően (18. v.). Az ünneplés helyéül annak a barátnak háza adatik
meg, akinél Jézus feltehetően már többször megfordult övéi társaságában. Az
evangélista megragadja az alkalmat, hogy teológiai értelmezést adjon Jézus létéről
éspedig olyan időpontban, amikor még a földön él. Ő is eljutott földi létének
végső szakaszához. Azt is mondhatjuk azonban, hogy ez az élet előre meghatározott
program szerint alakult, amelynek állomásait az Atya előre jelezte. Semmi sem
bízatott saját tetszésére, de ellenségeinek akaratára sem. Életének befejező
szakaszát Jézus az «én időmnek» (18. v.), azaz küldetése csúcspontjának
nevezi. A negyedik evangéliumban János Jézus «órájáról» beszél,
ami valószínűleg ugyanezt jelenti. Ennek előrebocsátásával Jézus jelzi, hogy
a megünnepelendő húsvét az utolsó lesz számára, megpecsételi földi létét, hiszen
életét összekapcsolja annak a báránynak sorsával, amelyet egy eljövendő szabadulás
emlékére áldoztak föl. Máténál Jézus nem a két tanítványt (vö. Mk 14,13), hanem
egész kíséretét előre küldi a városba, hogy megtegyék a szükséges előkészületet
a nagy vacsorához (19. v.). A húsvéti lakoma alapjában véve kovásztalan kenyérből,
a bárányból, füvekből, borból, édességből stb. állt. A kovásztalan kenyerek
kerek vagy négyszögletes formájú lapos készítmények voltak, amelyeknek az volt
a szerepük, hogy a sietségre emlékeztessenek, amellyel a zsidók Egyiptomot elhagyták.
A bárányt a templomban áldozták fel és készítették el anélkül, hogy csontot
törtek volna benne: ez jelképezte az egész és oszthatatlan Izraelt. Feláldozása
arra a vérre utalt, amellyel a kivonulás éjjelén a zsidó házak ajtófélfáit meghintették.
Az ötféle keserű fű a meghívottak emlékezetébe idézi az idegen földön elviselt
szenvedéseket. A vörösbor a verésekre, a kínzásokra és az egyiptomi hajcsárok
ostorcsapásai nyomán kisarjadó vérre emlékeztet. A téglaszínű édesség (harôsset)
azokra a téglákra és cserepekre utal, amelyeket a szolgaság időszaka alatt kellett
készíteniük a zsidóknak. Jézus és tanítványai kevéssel hat óra előtt, alkonyatkor
'telepedtek' (illetve 'heveredtek') le az étkezéshez (20. v.). Az evangélista
csupán utalásszerűen foglalkozik a zsidó húsvéttal: éppen csak megemlíti előkészületi
szakaszát (19. v.), majd befejező részére utal (a himnusz éneklésére, amely
feltehetően, de nem biztosan a Hallel-t jelenti: 30. v.). Mindez azonban elegendő
a keresztény vacsora keretbe illesztéséhez (26-29. v.).
A vacsora rítusa hosszú volt, de az evangélistát ennek felidézése már nem érdekli
(jóllehet később majd a keresztény rítusba került elemeire utal). Inkább azon
fáradozik, hogy a szenvedés-elbeszélést hallgató vagy olvasó hívők elé tárja
az Úr-Krisztus felsőbbrendű alakját (22. v.), aki ahelyett, hogy meginogna az
immár rá zúduló nehézségek alatt (18. v.), továbbra is tekintélyéről és karizmáiról
ad tanúságot. Rövidesen leleplezi Júdást is, aki azt hiszi, titokban az ellenség
kezére játszhatja őt.
A húsvéti vacsora («evés közben») ünnepi légkörben zajlik. Jézus
megtöri ezt a hangulatot, talán nem is azért, hogy leleplezze, hanem meghirdesse
(«bizony, mondom nektek») az árulást és az árulót. Nem ingerülten
vagy a megbántott ember módján beszél, akit meglepetésszerűen ér az árulás,
hanem nagyvonalúan, tartózkodón, mintha nem is őt érintené az eset. A fájdalom,
még abban az esetben is, ha előre látjuk és beleegyezünk, az embert zaklatja
fel, de nem a Krisztust. Biztonságát még jobban kiemeli az apostolokat hatalmába
kerítő mélységes szomorúság, akik elkeserednek a mester sorsára és az egyiküknek
ezzel kapcsolatos szerepére utaló két meghirdetéstől (22. v.). Miközben a tanítványok
az árulás okát keresik és megpróbálják kideríteni az áruló kilétét, megvallják
a Krisztusba vetett hitüket. Az, aminek félelemre kellett volna okot adnia,
az ismételt krisztológiai hitvallás alkalmául szolgál. Az apostolok számára
Jézus az Úr. Tizenegy esetben hangzik el a küriosz (úr) megnevezés (22.
v.). Csak Júdás nem vesz részt ebben az ünneplésben (vö. 25. v.), de ő már nem
is tagja a tizenkettő csoportjának. Jézus nem tapintatlan a bejelentésében.
Az áruló tanítvány még megbánhatná tettét és megtérhetne. Ő azonban nem szól
egy szót sem, mert tétovázik vagy nem akar elállni szándékától. A tanítványok
felvilágosítása és gondjainak elűzése végett, s talán azért, hogy még egy kísérletet
tegyen Júdás felé, Jézus magyarázatot ad a helyzetre. Sorsát nem a tanítvány
árulása dönti el, hanem az Atya, amint ezt az (Isten szavával azonos) Írások
kinyilvánították. Ám annak ellenére, hogy halál vár rá, az emberfia méltóságába
és hatalmába öltözött, azaz győzedelmes messiásként fog majd megjelenni (vö.
64. v.). Ez a szenvedésről szóló utolsó jövendölés: az események felülről történő
áttekintése, amelyet Máté egyháza felkínál a hívőknek, mielőtt elbeszélné a
kegyetlen valóságot.
Krisztus sorsát az Atya határozza meg, de ez nem szünteti meg és nem is csökkenti
az áruló felelősségét. Az evangélistának mindenkit óvnia kell az esetleges hitehagyástól,
ezért nyomatékosan hangsúlyozza Júdás bűnét is. Olyan kemény szavakkal fogalmaz
(«jobb lett volna annak az embernek, ha meg sem születik»), hogy
kijelentésében a népi hagyomány az áruló kárhozatának meghirdetését látta. Nyilvánvaló
azonban, hogy ez helytelen következtetés, mert az állítás elsősorban nem teológiai,
hanem lelkipásztori jelentéssel rendelkezik.
Júdás közbeszólására utoljára kerül sor: immár azoknak az eseményeknek peremére
került, amelyekbe közvetlenül belebonyolódott (25. v.). Egyedül Ő határozott
(14. v.), és magányosan beszél a végén is, hogy megerősítse hitetlenségét (nem
«Úrnak» nevezi ugyanis Jézust, mint a többiek, hanem «mesternek»)
és döntését (mert nem ismeri el vétkét, hanem inkább a kétértelműség állapotában
marad). Valójában nem is ő beszél, hanem Jézus, aki így talán csendben leplezi
le Júdás döntését (25. v.).[12]
A keresztény vacsora (26, 26-30)
(Mk 14, 22-26; Lk 22, 15-20; 1 Kor 11, 23-25)
A kezdőmondat (26a v.) újra a zsidó húsvét világát
idézi. Máté nem beszélte el a zsidó húsvéti vacsora teljes rítusát,[13]
csupán két jellemző mozzanatát mutatta be: a kenyér megtörését, elosztását (az
elején) és a serleg megtöltését (a végén). Ezeket különleges áldásformák kísértek.
Máté alapjában véve Márktól merít, de tőle eltérően azonnal megemlíti Jézus
nevét, mert fél, hogy az elbeszélni szándékolt eseményben esetleg elveszíti
központi szerepét. A kenyér megtörésének rítusa (a húsvéti lakomán, de akármelyik
ünnepi vagy köznapi étkezésnél is) a családfőt illette meg. Ha ezt Jézus teszi
tanítványai jelenlétében, ez azt jelenti, hogy újfajta kapcsolat jött létre
közöttük, amelynek természetét éppen a lakomának kell majd világosabbá tennie.
Az apostoli közösség is családnak számított. Jézus olyan mozdulatokat tesz a
kenyérrel, amelyeket a köznapok szertartáskönyve előírt. Az asztalfőn helyet
foglaló személy kezébe vett egy nagy kerek kenyeret, kissé megemelte, és közben
hálaadó imát ('eulogia') mondott Istennek azért, hogy az embert a föld
gyümölcsében részesítette. Majd megtörte (eklaszen), és szó nélkül mindegyik
asztaltársnak adott belőle egy darabot. E mozdulat önmagáért beszélt. Pál a
korintusiakhoz írt első levelében (10,17) ad erre magyarázatot: «Mert
egy a kenyér, egy test vagyunk mindannyian, akik az egy kenyérből részesedünk».
Jézus azonban megváltoztatja a rítust: mozdulatát a szokványostól eltérő szavakkal
kíséri. Máté a Márknál szereplő «vegyétek» utasítást az «egyétek»
kifejezéssel egészíti ki. Nem tetszés szerinti, hanem kötelező részesülésről
van szó. E lakomán - miként egyébként a régi húsvéti rítuson sem - az ember
nem maradhat puszta szemlélő, hanem közvetlenül bele kell kapcsolódnia az eseménybe.
Ha az ember a 'kovásztalan kenyeret eszi', ez nem azt jelenti, hogy bőségesebben
táplálkozik, mint a többi napon, hanem hogy magáévá teszi az ünnep által 'felidézett'
üzenetet és szabadulási programot. Azok, akik a zsidó húsvéti lakomából részesültek,
nem csupán az atyák szabadulásának elbeszélését hallgatták, hanem saját szabadulásukat
is megvalósulni látták.[14] Az «egyétek»
kifejezés ugyanazt jelenti, mint az «ezt cselekedjétek» (vö. Lk
22,19). Az utasítás nem a felkínált kenyér fogyasztására vonatkozik (hiszen
ez felesleges felszólítás volna), hanem arra utal, hogy a jövőben azzal a «kenyérrel»
kell táplálkozniuk, amely (jelenleg) az ő teste. Jézus olyan táplálékot kínál,
amelynek a tanítvány (úgy látszik) nem lehet híján. A kenyér felett szokványosan
elmondott áldó szavak («áldott vagy, ... Istenünk, a világmindenség királya,
aki kenyeret adsz nekünk a földből»: Ber. 6,1) helyébe új formula
kerül: «ez az én testem» (touto esztin to szóma mou). Az
eredeti szövegben a szóma (test) kifejezés helyett valószínűleg a szarx
(hús) szó állt, tekintettel arra, hogy az utóbbi (basar-bisra) kifejezésnek
nagyobb jelentősége van a sémita nyelvekben, míg a 'test' kifejezés kevésbé
használatos. A kenyérre kimondott «ez az én testem» szavaknak csak
átvitt értelme lehet. A húsvét ünneplésekor a családfő az étkezést megnyitván
ezt mondta: «ez a keserűség kenyere, amelyet atyáink Egyiptomban ettek».
Jézus a kenyérben jelképesen saját testének képét kínálja fel övéinek, amihez
Lukács találó módon fűzi hozzá, hogy «tiérettetek adatik» (22,19).
A megölt bárányt felidéző vacsora keretében, amelyben Jézus ismételten meghirdeti
saját halálát (2.12. és 24. v.), a test szó burkoltan bizonyára az 'áldozati'
jelzővel is rendelkezik. Jézus alapjában véve nem egész, hanem megtört kenyeret
kínált fel, és ez jelképezi testét, amelyet hamarosan mindenkiért odaad. Ezért
rituálisan is vérétől elkülönítve mutatja be. Az övéinek felajánlott (megtört)
kenyér így azt a testet szimbolizálja, amelyet - nem akarván eltávolodni az
Atya akaratától - szétszaggatásra adott ellenségeinek. Ezzel táplálkozni annyi,
mint magunkévá tenni az ügyet, amelyért meghalt, azaz hozzá hasonlóan feláldozni
életünket valamennyi ember javára.
Az ünnepi vacsora az utolsó boros-serleg megtöltésével (és körbeadásával) fejeződött
be, amely fölött elmondták a rituális szavakat.[15]
Jézus ebben az esetben is saját formulájával helyettesíti ezeket, amely eredetileg
nem nagyon különbözhetett a kenyér felett mondott kifejezésektől («ez
az én vérem»). Lehetséges, hogy Márk őrizte meg az eredetihez legközelebb
álló változatot: «Hálát adott, odaadta nekik, ittak belőle mindnyájan»
(14,23). Máté itt is átalakítja az elbeszélői stílust, és olyan utasítást említ,
amelyről a kenyérrel kapcsolatban is beszélt: «Igyatok ebből mindnyájan»
(27. v.). A Jézus által bemutatott bornak arra a vérre kell 'utalnia', amelyet
hamarosan kiont a kereszten. Ha a tanítványok arra kapnak felszólítást, hogy
igyanak belőle, ez azt jelenti, hogy a jézusi cél érdekében nekik is készen
kell állniuk vérük ontására. Jézus arra szólítja övéit, hogy értelmezzék át
a húsvétot, amelynek immár nem a bárány feláldozására kell emlékeztetnie, hanem
az ő halálára (testére és vérére), amelyet embertársai javára fogadott és viselt
el. Az általa felkínált kenyérnek és bornak nem annyira természete változik
meg, hanem inkább jelentése: nem a fizikai táplálást szolgálják, hanem Krisztus
halálra gyötört testére és az emberi sokaságért kiontott vérére kell, hogy emlékeztessenek.
Az 'evésre' és az 'ivásra' vonatkozó parancs közvetve olyan lakomán való részvételre
utal, amelyen a meghívottak arra kapnak felszólítást, hogy szembesüljenek Krisztus
végső élményével (a kereszthalállal): nem azért, hogy csupán ennek gyümölcseiből
részesüljenek, hanem hogy az ő bátorságával és szeretetével áldozzák életüket
másokért. Jézus, aki nem egy darab kenyeret adott az embereknek, hanem egész
önmagát, életét (testét és vérét), arra kéri követőit, hogy hozzá hasonló módon
cselekedjenek. A (megtört) kenyér és a (kiöntött) bor azt jelképezi, amit ő
tett. Ahhoz, hogy az ember Jézus mellé álljon, tisztelje akaratát, nem elegendő
a jelképeket ismételgetnie, hanem történelmi síkon azt is meg kell tennie, amit
ezek jelentenek.
A keresztény vacsorát Jézus valószínűleg nem akarta szent rítussá tenni,[16]
de a közösségi megemlékezésekben hamarosan áldozati értékűvé vált (vö. 1 Kor
10, 14-25). A Mt 26,28 is ennek kifejezése vagy kultikus értelmezése. A «szövetség
vére» kifejezés a Kiv 24,8-ra utal, azokra a szavakra, amelyek kíséretében
Mózes a Jahvéval kötött szövetséget szentesítendő áldozati állatok vérével az
oltárt és a tizenkét oszlopot meghintette: «Íme, a szövetség vére, amelyet
az Úr kötött veletek». Az új szövetség (vö. Jer 31,31) kecskék és tinók
vére helyett Krisztus vérével köttetett, amelynek erejében az emberek visszanyerték
az elveszített isteni barátságot. A «sokak» kifejezés Jahve szolgájának
tettére utal, aki ugyancsak sokakért adja életét (Iz 53). Máté a Mk 14,24-ben
szereplő hüper elöljárószót az Iz 53, 4.10-ben is szereplő peri
(javára, érdekében, -ért) prepozícióval helyettesíti, talán azért, hogy ezzel
is hangsúlyozza a szolga engesztelő tettével való kapcsolatot.
A bűnök bocsánatának kiemelése az áldozatot hangsúlyozó értelmezés része. Lehetséges,
hogy burkoltan a kiengesztelés rítusára vagy a bűnökért adott ajándékokra utal
(vö. Zsid 10, 4. és 8. v.). A 28. vers hozzájárult ahhoz, hogy zsidó vagy áldozati
értelmezést adjanak a vacsorának, amely eredetileg talán nem volt ilyen jellegű.
Jézus olyan próféta, aki a szentélyen kívül hal meg az emberi jogok védelmében.
A közösség papot alkotott belőle, aki a szolgának, a báránynak, az engesztelő
baknak vagy a templomban naponta feláldozott állatoknak nyomában járva, illetve
mintájára felajánlja magát az Atyának, hogy megfizessen neki az emberek által
okozott károkért (bűnökért). Ez azonban újraértelmezése és esetleg félreértelmezése
a krisztusi halál jelentésének vagy az ezt meghatározó történelmi okoknak.[17]
A befejező mondat (29. v.) és az evangélista megjegyzése (30. v.) újra a húsvéti
ünnep világára irányítja az olvasó figyelmét. Az utolsó vacsorán vesznek részt,
de ez nem jelenti azt, hogy véget ér együttlétük. A történelmi korszak (amelyben
enni és inni lehet) végérvényesen lezárul (vö. a határozott «mostantól
fogva» kifejezéssel), de Jézus újra «velük» lesz a lakomán
és együtt örvendhetnek az új állapothoz illő italnak köszönhetően. Mindez az
Isten birodalmának beiktatásával válik lehetővé, amelyet Máté - evangéliumával
összhangban - az Atya országának nevez (vö. 13,43; 25,34). A történelmi szakasz
a fiú országa (vö. 13,41; 16,18), amelyet a történelem feletti világban felvált
az Atya uralma. A keresztény vacsorát Máté szerint is eszkatologikus távlatokban
ünneplik, vagyis Pál apostol szavaival élve: az Úr halálát hirdetvén és eljövetelének
várásában (vö. 1 Kor 11,26).
Az apostolok szétszóródása és Péter
tagadása (26, 31-35)
(Mk 14, 27-31; Lk 22, 31-34; Jn 13, 36-38)
A szenvedés olyan ellentmondás, amelyet a keresztény igehirdetés
minden lehetséges szentírási utalással megpróbált enyhíteni. Az apostolok árulása
is homályos pont Krisztus végső drámájában, de ez sem véletlenül történt, azaz
nem érte váratlanul az üdvözítőt, és nem kerülte el az isteni előrelátást. Mielőtt
bekövetkezett volna, Jézus már előre figyelmeztette erre övéit, midőn sorsukat
egybekapcsolta saját életével. Nem egyetlen tanítvány hitszegéséről van már
szó, hanem mindegyikéről. A kétségek eloszlatása végett Máté a «ti»
(mindnyájan) kifejezést használja (31. v.). Legbensőségesebb, leghűségesebb
követői hagyják el Jézust: szégyellni fogják, hogy vele voltak és hittek szavainak.
Ez nagyon szomorú adat lehetett az evangélium hirdetői számára: hiszen egy olyan
messiásnak, aki még barátait sem tudta meggyőzni, nem lehetett nagy hitele.
A hithirdetők azzal az állítással próbálták megvédeni Jézus jó hírnevét, hogy
ő mindezt előre látta. Még a szégyenletes vereségen keresztül is megmutatta
karizmáit, tekintélyét és biztonságérzetét. A Krisztus elfogatásának és bebörtönzésének
botránya a tanítványok szemében szinte végzetszerű és így érthető eseménnyé
változott. Zakariás próféta (jóllehet bizonyára nem erre az esetre gondolt)
előre látta, hogy ha megölik a pásztort, szétszéled a nyáj (Zak 13,7). A prófécia
csökkentette a nehézséget, de nem tudta megszüntetni a tényt, amelyet az egyház
szomorú teherként és figyelmeztetésként hurcol majd végig történelmében.
A csapások meghirdetését mindig vigasztaló üzenetek ellensúlyozzák. A Golgota
zárójelbe tett szakasz Krisztus életében, a tanítványok általi elhagyása és
elfeledése is átmeneti jellegű esemény. A végső dráma után az apostoli közösség
újraszerveződik. Jézus - miután megígéri övéinek a viszontlátást Atyja országában
(29. v.) - új földi találkozóhelyet jelöl meg számukra (32. v.): egyik nem zárja
ki a másikat, hanem kölcsönösen függnek egymástól. A galileai találkozó (amelyről
Lukács nem tesz említést) talán az első evangélium belső logikájának követelménye.
A feltámadt Krisztus visszatér nyilvános szolgálatának helyeire, hogy új jelenvalóságával
igazolja megelőző igehirdetését, korábbi meghirdetéseit. Nem zárhatjuk ki, hogy
az egyház valódi bölcsője Galilea. Lehetséges, hogy a Golgota drámája kiváltotta
zavar után a tanítványok e hosszú galileai viszavonulás folyamán találták meg
újra Krisztust és üzenetét. Pálnak néhány évig a pusztában kellett tartózkodnia
a damaszkuszi élmény megértéséhez (vö. Gal 1,17). Meglehet, hogy a tanítványoknak
is szükségük volt valamiféle gondolkodási időszakra.
Máté ebbe az összefüggésbe helyezi a tanítványok megfutamodására vonatkozó jövendölést
(vö. Jn 16,32), amelyet Péter árulásának meghirdetésével is összeköt (33-34.
v.), aki ha nem is volt a 'szeretett tanítvány', mégis Jézus kedveltjei közé
tartozott. Máté evangéliuma kiemeli, hogy immár az ő kezébe került Krisztus
egyházának irányítása (16,18). Mindezek alapján neki legalábbis nagyobb elismerést
kellett volna tanúsítani Krisztussal szemben. Az apostol ösztönösen feltétlen
hűséget ígér arra az esetre, ha a többiek elhagynák Jézust (33. v.). A szavak
azonban önmagukban még nem tettek naggyá senkit, így Pétert sem. Ígéretei ellenére
sokkal látványosabban fogja megtagadni mesterét, mint társai. Egyébként a múlt
is arról tanúskodik, hogy Péter bizonyos mértékben a 'sátán által' befolyásolható
(vö. 16,23; Jn 13,8; Mt 14,30). Talán könnyen prédájává válhatott volna az 'ellenségnek'
második vagy harmadik alkalommal is (vö. Lk 22,31). Lehetséges, hogy a 'hármas'
szám csupán jelzés értékű: feltehetően azt emeli ki, hogy Péter teljességgel
'megtagadja' Krisztust. Máté magyarázatul megjegyzi, hogy a tagadás még azon
az «éjszakán» (amely talán a Péter lelkében uralkodó sötétségre
is utal) bekövetkezik, ráadásul abban a rövid időszakban, amely megelőzi az
első kakaskukorékolást.[18] Péter nem olyan,
mint Júdás: őszinte az Úrhoz, ismételt hűségnyilatkozatai meggyőződésből fakadnak,
csakhogy nem ismeri annyira önmagát, mint amennyire Jézus őt. Az események igazolják,
amit a mester előre látott.
Péter bukása nem csupán történeti emlék, hanem olyan lelkipásztori figyelmeztetés
is, amelynek megörökítését az egyház fontosnak tartotta.
A próbatét órája (26, 36-46)
(Mk 14, 32-42; Lk 22, 39-46)
A Getszemáni-kerti haláltusa a feltámadás képének ellenpontja
(27, 53b-54; 28, 16-20), de felidézi a keresztség (3, 16-17) és a színeváltozás
(17, 1-3) jelenetét is. Megismétlődik benne a kísértővel folytatott küzdelem
(4, 1-12), amely a nyilvános szolgálat kezdetét alkotja.[19]
Az esemény tagadhatatlan történeti tény (a közösség sosem gondolt volna ilyen
jellegű lealacsonyodásra), amelyre ugyanakkor teljes súlyával ránehezedik a
Golgota agóniája.[20] Az evangélista nem elővételezi
a Kálvária eseményét, de a Getszemáni-kertben jobban be tudja mutatni Jézus
lelkiállapotát és vágyait. Az egyház a kereszt köré gyülekezik, de könnyebben
tud szembesülni a Getszemáni-kert Krisztusával, aki itt beszél, válaszol, kinyilvánítja
belső világát. Az elbeszélés valódi eseményt ábrázol, egyben azonban példázat
jelleggel is rendelkezik. Jézus összefoglalja helyzetét, és a tanítványok (legalábbis
a legkiválóbbak) előtt teszi ezt, akik most képesek rá figyelni, ha nem is tudják
őt megérteni. A szöveg olyan tapasztalatról beszél, amelyet Jézus az Atya iránti
engedelmességből teljesen elfogadott, és most életprogramként mutat be övéinek.
Az agónia mindenekelőtt Krisztus személyes drámáját jelenti, a fizikai és a
lelki szenvedések óráját, amelyet súlyosbít az a tény, hogy a tanítványok, akik
legalábbis hivatásuk alapján az ő pártján állnak («vele vannak»),
távol maradnak tőle. A legsúlyosabb próbatét ez, amelyet Jézusnak ki kellett
állnia.
Úgy látszik, mintha a tanítványoknak szóló («üljetek le») felszólítás
vagy parancs magától Jézustól jönne, de valószínűbb, hogy a mondat csupán megállapítás
(vö. 45. v.). Jézus azon fáradozik, hogy legalább hármukat magával vigye. Máté
nem említi a két Zebedeus fiú nevét, hogy jobban kiemelje Péter személyét. Az
imádság nem (vagy legalábbis nem azonnal: vö. Zsid 5,7) szünteti meg a próbatételt.
Az evangélista a jelentőségteljes «kezdett» (erxato) szóval
vezeti be a haláltusa leírását. Ezt a kifejezést az üdvözítő tevékenységében
bekövetkező döntő fordulatok jelölésére használja. A Getszemáni-kerti esemény
azonban nem csupán döntő fordulat, hanem a messiási program végső szakaszának
nyitánya. Márk és Máté különböző szavakkal írja le Jézus lelkiállapotát, de
mindkettő kiemeli az őt hatalmába kerítő szomorúságot, félelmet és szorongást.[21]
A leírás azt a benyomást kelti, mintha sorsának váratlan tudatosítása megzavarta
volna lelkét és gondolkodását. Az ez ideig tanúsított biztonsága és elszántsága
(amelyet természetesen inkább az evangélista által neki tulajdonított jellemzőnek,
mintsem valódi adatnak kell tekintenünk) szertefoszlani látszik. Az az igénye,
hogy valakinek kiöntse lelkét és támaszt találjon, erősíti nyugtalanságát és
főleg magára hagyottságának belső élményét. Az evangélista a Golgota drámáját
is elővételezi, de nem változtatja meg a Getszemáni-kert próbatételét, a megrendülést,
amelyet az vált ki Jézus lelkében, hogy világosan és egyértelműen tudatosul
benne sorsa. Ez az élmény a halál, a kudarc, az igaztalan és szégyenletes vég
előszelének érzete. Végletekben mozgó kifejezésekkel számol be erről övéinek.
Halálos szomorúság (heósz thanatou) keríti hatalmába. A heósz
kifejezés jelentése nem világos: felfoghatjuk célhatározói (egészen a halál
vágyásáig), de következményes (halált okozóan) értelemben is. Mindkét eset elviselhetetlen
lelkiállapotra utal. A Zsidókhoz írt levél szerzője kiáltásokról és könnyhullatásokról
beszél (5,7).
A tanítványokhoz intézett szavakkal Jézus be akarja őket vonni szenvedésébe,
mint ahogyan más alkalommal dicsőségének megnyilvánulásából adott részt nekik
(14,27; 17,2). A Mk 14,34-ben szereplő «virrasszatok» felszólításhoz
Máté hozzáfűzi: «velem» (38. v.; vö. 40. v.). Ő egyébként kezdettől
fogva kiemeli, hogy Jézus igényli övéinek társaságát («elment velük»:
36. v.; «maga mellé vette»: 37. v.). Az első evangélista párhuzamos
módon mutatja be Jézus drámáját és a három (sajnálatosan állhatatlan) tanítvány
viselkedését. Jézus «maga mellé» vette őket (37. v.; vö. 18,20),
s elvárja tőlük, hogy kitartsanak vele a virrasztásban és az imádságban. A virrasztás
Máté szerint a hívő ember magatartásának jellemzője. Az eszkatologikus beszéd
példázatai állandóan erre figyelmeztetnek (vö. 24,45 - 25,30). A szüzeket azért
engedik be a lakomára, mert a hosszú éjszakai várakozásban legyőzték álmosságukat,
és mindenkor volt náluk olaj. Úgy is mondhatjuk, hogy minden ellentétes kísértést
legyőzvén Krisztussal együtt virrasztottak és imádkoztak. Egyébként Jézus már
a hegyi beszédtől kezdődően arra figyelmeztet, hogy a kísértés elkerülése érdekében
imádsághoz kell folyamodni (6,13).
A tanítványok drámájában nem mutatkoznak pozitív mozzanatok, Jézus helyzete
pedig tovább súlyosbodik. A belső szorongás hatással van fizikai állapotára:
remegni kezd és a földre borul (Mk 14,35). Máté egy másik, a Bibliában használatosabb
«arcra borult» kifejezéssel helyettesíti e mondatot, amely a tiszteletadó
'leborulás' jele valaki színe előtt (vö. Ter 17, 3.17; Szám 14,5; 16,4 stb.).
Jézus ily módon cselekedetével elővételezi belső magatartását, elmondandó imájának
jelentését. A szenvedés és a szorongás nem tudja megingatni hitét. Még ebben
a helyzetben is az «Atya» (Abba) megszólítással fordul Istenhez,
amely az egyik legnagyobb kinyilatkoztatás és jelzés azok közül, amelyeket övéinek
adott. A rá váró kudarc és a lelkét betöltő csalódás ellenére sem veszíti el
az Istennel való közösségét, bensőséges kapcsolatát. Máté fontosnak tartja annak
kiemelését, hogy Jézus nem egyszerűen «Atyát» mond, hanem szoros
fiúi kapcsolatának jelzésére az «Atyám» (42. v.) megszólítást használja.
Majd bizalommal az atyai akaratra hagyatkozik, mint ahogyan erre követőit is
buzdította (6,10). Keserűségének felhalmozódását a 'serleg' (vö. 20,22) bibliai
képe érzékelteti, amelyet nem szeretne kiinni. A kísértések, amelyek más alkalommal
a Sátántól (4, 1-11) vagy Pétertől (16,23) jönnek, ezúttal saját lelkéből fakadnak.
Most is győzedelmesen kerül ki azonban belőlük, mert akaratát alárendeli az
Atyáénak, miként ezt korábban is tette (4, 1-11), és amint ezt övéinek is tanította
(vö. 6,10; 7,21; 12,50; 18,14; 21,31). Mint ahogyan a pusztában három kísértés
érte, a Getszemáni-kertben is ennyiszer kéri az Atyától a serleg eltávolítását.
Míg azonban a kísértések elbeszélése szerint még karcolás sem érte, itt erősen
és hevesen kell az Atyába kapaszkodnia, hogy sértetlen maradjon. Ugyanakkor
azt is el kell ismernie, hogy «teste», teremtményi alkata gyenge,
azaz a bukás veszélye fenyegeti (41. v.) annak ellenére, hogy lelke, nemesebb
vagy jobbik énje bizonyos önmagában.[22]
Jézus alakja, amelyet az evangélista a haláltusáról szóló elbeszélésben megrajzol,
a megzavart emberi természet képe, amely egyben vigasztaló vonásokat is hordoz.
A 11. fejezetben elhangzó szavak («az én igám boldogító, és az én terhem
könnyű»: 11, 28-30) valódi jelentése csak ennek a jelenetnek fényében
érthető. Azt, amit Jézus másoknak kínál, előbb ő maga hordozza.
A Getszemáni-kert Jézus próbatételének ideje, amellyel virrasztva, imádkozva
és az Atya akaratának teljes elfogadásában szembesül (42. v.). Ezért a végén
újra visszanyeri elveszettnek látszó biztonságát és az események feletti uralmát.
Önként megy ellenségeihez, rendelkezik és parancsokat ad elfogatása érdekében
(46. v.). Immár nem alázatos és szenvedő szolga, hanem ő az «emberfia»
(45. v.).
Jézus drámája példamutatóan fejeződik be, de a tanítványoké keserű epilógussal
zárul. Halvány erőfeszítést sem tesznek a kísértés legyőzésére. A felszólítás,
amelyben Jézus arra kéri őket, hogy 'virrasszanak vele' (38. v.), süket fülekre
talál. Alszanak. Az álom a Bibliában a halál, a közöny és a tespedtség szinonimája.
Az oktalan, a lámpásukat kialudni hagyó szüzekhez hasonlóan álomba merülnek.
A szüzek legalább utólag bánkódnak magatartásuk miatt. A tanítványok azonban
egyetlen bocsánatkérő, bánkódó vagy sajnálkozó szót sem szólnak. Helyettük mondja
Máté: « elnehezült a szemük» (43. v.). Ez azonban csak látszólag
menti helyzetüket, mert valójában az evangélista azt akarja kiemelni, hogy nemtörődömséggel,
a múltat feledve (vö. 17,4) és teljes közönnyel vettek részt a drámában. Krisztus
elébe megy szenvedésének, de a közösség nem követi őt. Máté arra kíván emlékeztetni,
hogy mi történt az üdvözítővel, de elsősorban álomba merülő egyházát akarja
felrázni közönyéből.[23]
A letartóztatás (26, 47-56)
(Mk 14, 43-50; Lk 22, 47-53; Jn 18, 3-12)
Az evangélisták figyelme nem korlátozódik a letartóztatás műveletének
előkészítésére és végrehajtására, hanem a fájdalmas eseményből következő tanításra
is kiterjed. Nem az ellenség taktikájának vagy fondorkodásának van jelentősége,
hanem annak, hogyan viselkedik Jézus legfőbb próbatételének órájában. Egyedül
áll mindenkivel szemben, de nem veszíti el nyugalmát és még kevésbé változtat
a szokásos, a minden ember felé megértéssel és jóakarattal közeledő magatartásán.
Az eseménysort Júdás indítja el, akit az ősegyház valószínűleg szomorúan és
szégyenkezve nevez «egynek a tizenkettő közül». Az árulót kardokkal
és botokkal felfegyverzett nagy sokaság kíséri: a küldöttek a nagytanács legfontosabb
tagjai. Az áruló jel, amellyel az apostol kiszolgáltatja Jézust, a csók (50.
v.), amellyel szeretetük és tiszteletük jeleként általában a tanítványok illették
mesterüket. Jézus látja, hogy elárulták, elveszett, de nem változtat a tanítvánnyal
szemben tanúsított magatartásán. Továbbra is «barátjának», bizalmasának
tekinti őt, aki az elkövetett vétek ellenére is barát maradhatna. Csupán arra
figyelmezteti, hogy nem lepte meg a dolog: «Tedd, amit tenned kell»
- mondja. Nem kérdez (barátom, mi végre jöttél?), hanem keserűen megállapít
valamit, feltárja a tanítvány titkát. Júdás csókja önmagában véve ártatlan cselekedet,
hiszen Jézus kíséretéhez tartozván gyakorta megtette ezt. Most azonban egyezményes
jelnek számított, és az Úr közölni akarta, hogy tud erről. Szavai érzékelhetően
a Jánosnál megfogalmazott mondatot visszhangozzák: «Amit tenni szándékozol,
tedd meg hamar!» (Jn 13,27). E 'felszólítás' nem kihívás, nem végérvényes
szakítás, hanem csupán a reményt sosem kizáró szemrehányás.
Alighogy Jézust elfogják és megkötözik, a tanítványok (a Jn 18,10 szerint Péter)
fegyveres ellenállást tanúsítanak: kardot ragadnak, és megsebzik a főpap egyik
szolgáját (51. v.). Jézus nem tudja helyeselni tettüket: az erőszak minden formája
önmagába záruló taktika, amely alkalmatlan az emberek között fennálló igazságtalan
viszonyok orvoslására. A kard az erő és nem a jog alapján ejt sebet, és aki
ezzel él, mindig saját életét is veszélyezteti. Ha Jézus ellenállást akar tanúsítani,
tizenkét angyali légió állt volna rendelkezésére (53. v.). Neki azonban nem
ezen az ösvényen kell járnia: az Írások nem ezt az utat mutatják, vagyis az
Atya nem ezt választotta és a próféták sem erről beszéltek. Rendelkezhet angyali
seregek felett, de nem kérheti tőlük, hogy védjék meg életét és mentsék meg
a haláltól. Jánosnál Jézus egyetlen szavával zavarja össze a támadók sorait
(18,6), Máténál pedig rendkívüli hatalmára történő hivatkozással állítja meg
őket. Valószínű azonban, hogy mindkét esetben apologetikus megállapításról,
és nem történeti visszaemlékezésről van szó. Máté közössége alapvetően pacifista
gyülekezet: a keresztény embert ismételten arra figyelmezteti, hogy ellenállás
nélkül, szinte hangtalanul viselje el az üldözéseket (5, 11-12), az erőszakot
(5,39) és az igazságtalanságot (10, 16-25). Lehetséges, hogy a példa magától
Krisztustól ered, de nem zárhatjuk ki ennek ellenkezőjét sem, tudniillik azt,
hogy az evangélista saját pasztorális elvárásainak megfelelően mutatja be Jézus
magatartását. Az erőszak kétségtelenül rácáfol a szeretetet hangsúlyozó üzenetre,
amelyet a keresztény embernek még ellenségeire is ki kell terjesztenie. Azt
is végig kell gondolni azonban, hogy minden esetben ellenségszeretetet gyakorol-e
a testvérei elnyomóját elviselő ember, vagy hitvány és önző módon viselkedik.
Az erőszak problémája egyre időszerűbbé válik, ami arra kötelez bennünket, hogy
e téren figyelmesebben tanulmányozzuk az evangéliumi szövegeket.[24]
Máté Krisztusa a haláltusa rövid epizódja ellenére továbbra is ura a helyzetnek.
Annak ellenére, hogy foglyul ejtik, megkötözik, időt és lehetőséget talál arra,
hogy mindannyiukat tanítsa: Júdást, a tanítványokat és a sokaságot. Az evangélista
egyháza minden alkalmat megragad, hogy mérsékelje a kereszt botrányát.[25]
Jézus a nagytanács előtt (26, 57-66)
(Mk 14, 53-64; Lk 22, 54-55; Jn 18, 13-14.19-24)
Az epizódok új sorozatának (26, 57-75) színhelye a főpap palotája
és a templom szomszédságában lévő épületek. Máté elbeszélés-sorozata a következő
eseményeket öleli fel: a nagytanács jelenlétében történő éjszakai kihallgatást
(57-66. v.), az arculütések jelenetét (67-68. v.), Péter tagadását (69-75. v.)
és a nagytanács második, reggeli ülését, amely azzal fejeződik be, hogy a vádlottat
újra elítélik és kiszolgáltatják a római helytartónak (27, 1-2).
Az események egymásra következésének elbeszélése Máténál és a többi evangélistánál
is hiányos, rendezetlen. Manapság egyre valószínűbbnek látszik az a feltevés,
amely szerint minden logikusabban és másként történt. A Getszemáni-kertből még
az elfogatás éjszakáján Annásnak, a volt főpapnak házába vezették Jézust. Az
a tény, hogy elsőként ő kerül a messiás közelébe, értésünkre adja, hogy felelős
volt Jézus letartóztatásában és szerepe lesz elítélésében is. Jézus nem vállalja
a vele való vitát, ezért a főpap egyik szolgája arcul üti őt (Jn 18,22). E cselekedet
arculütések sorozatát indítja el, amiről az evangélisták egyöntetűen adnak hírt
(Mt 26, 67-68). Azon az éjjelen - miközben Jézust Annás faggatja, a jelenlévők
pedig gúnyolják - Péter szabadon mozog a palota udvarán, és két kakasszó közötti
időben többször is lehetősége nyílik a Krisztus megtagadására (26, 69-75). Ezzel
fejeződik be Jézus utolsó földi éjszakája.
Kora reggel egybegyűlik a nagytanács, hogy megvizsgálja az ál-messiással kapcsolatos
vádakat és esetleg ítéletet hozzon ügyében. Meghozzák a döntést (57-66. v.),
és ezzel befejeződik a zsidó vagy vallási peres eljárás.
Máté és Márk nem említi az Annással való éjszakai találkozást (Jn 18,13). Szerintük
az éjszakai per a nagytanács előtt történt, majd 'reggel' megismétlődött (27,1).
Több okunk van annak feltételezésére, hogy az első ülésről szóló beszámoló nem
hiteles: ellentétben áll a zsidó perrendtartással,[26]
a szokásokkal,[27] valamint Lukács és János
párhuzamos beszámolóival.[28] Máté és Márk
elbeszélése nem adja meg az első gyűlés időpontját: az éjszakai órára csak a
Mt 27,1 megjegyzéséből lehet következtetni, de nem biztos, hogy kellően megalapozott
módon.
Máté szövege az események összefoglalását tartalmazza. Először a tanúk vallomására
támaszkodó vizsgálati eljárást (57-61. v.) mutatja be, majd a vádlott kifaggatását
a vádak (61-63a v.) és a felmerülő gyanú (63b-64. v.) alapján, s végül a főpap
által megfogalmazott ítéletet, amelyet az egész gyülekezet megerősít (65-66.
v.).
Jézusnak a nagytanács előtti megjelenését kétségtelen történelmi ténynek kell
tartanunk, de az evangélisták kizárólag apologetikus szándékkal emlékeznek vissza
erre az eseményre. A nagytanács tagjai kimondták Jézusról, hogy méltó a halálra.
Az evangélisták azon fáradoznak, hogy az eljárás szabálytalanságára (éjszaka,
bizonyítékok nélkül, lefizetett tanúkkal) és a vádak alaptalanságára hivatkozva
kimutassák ennek az ítéletnek igaztalan voltát.
A zsidók felsorakoznak Krisztus ellen. Máté arról beszél, hogy az egész nagytanács
egybegyűlt, éspedig úgy látszik, Kaifás házában (59. v.). Lehetséges, hogy a
tárgyalás annak a vitának mintájára zajlott le, amelyet a megelőző napokban
Jézus a zsidóság minősített képviselőivel folytatott a 'hatalomról', amelyet
magának tulajdonított (21, 23-27), és a 'jelekről', amelyekkel vélt küldetését
igazolta. Az is elképzelhető, hogy a nagytanácsnak nem minden tagja volt rosszindulatú,
elfogult és igaztalan az állítólagos messiással szemben. Meglehet, hogy nem
csupán Arimateai József volt istenfélő közöttük. Az evangélisták azonban nem
egy per aktáira akarnak visszaemlékezni, hanem az ítélet igaztalan voltát akarják
megmutatni. Ezt az ítéletet nem annak alapján hozták, amit Jézus mondott vagy
cselekedett, hanem amit mások gondoltak vagy mondtak róla. Olyan eljárás ez,
amely a Máté korabeli keresztények esetében is megismétlődött (5,11), akiket
az evangélista arra buzdít, hogy merítsenek erőt Krisztus példájából. Az evangélisták
egyöntetűen számolnak be arról, hogy a vádlók megpróbáltak Jézusnak olyan prófétai
állításaira hivatkozni, amelyek tiszteletlenségnek hangozhattak a szent hellyel
szemben (62. v.). Máté Márktól eltérően megjegyzi, hogy a vádat - formai szempontból
kifogástalanul - «két» tanú adja elő (vö. MTörv 19,15). Ebbe beszámíthatták
volna a 'pusztítást' is, amelyet a jeruzsálemi ünnepélyes bevonulás napján végzett
(21, 12-17), de ez - legalábbis kifejezetten - nem kerül szóba. A templom lerombolásának
vádja erős alapokkal rendelkezhetett, ha még a nép körében is elterjedt: a járókelők
ugyanezt a vádat vetik Jézus szemére, amikor már a kereszten függ (27,40).
A feljelentés indoka - és ez feltehetően jobban megfelelt a bírák célkitűzésének
- az volt, hogy Jézus (alaptalanul) messiásnak tartotta magát. Nyilvános működése
idején valószínűleg nem tett olyan nyilatkozatokat önmagáról, mint amilyeneket
az evangélisták tulajdonítanak neki, de bizonyára az emberek értésére adta,
hogy ő az Isten küldöttje, és talán azt is hangoztatta, hogy valamiféle eszkatologikus
prófétának tartja magát. Előfordulhat, hogy sosem ejtette ki a 'messiás' szót,
de magatartásából nem volt nehéz messiási mivoltára következtetni. A kezdeteknél
Keresztelő János e tekintetben nehezen tudott eligazodni (11, 2-3), de most,
Jézus szolgálatának végén ezt már könnyen meg lehetett állapítani. Csakhogy
Jézus messianizmusa nem felelt meg az elvárásoknak, amelyek szerint legalábbis
fel kellett volna lázítania a népet Róma ellen, és nem a zsidóság vezetői, hivatalos
tanítói, valamint a szent rítusok és intézmények ellen fordítani. Ha eszméi
érvényre jutnak, Izraelnek el kellett volna tűnnie, vagy egy szintre kerülnie
a pogányokkal. Az izraeliták nem a messiás ellen hadakoznak, hanem csupán az
olyan messiással helyezkednek szembe, aki nem illik bele abba a képbe, amelyet
Isten akaratának hivatalos értelmezői megrajzoltak róla.
Máté már nem a nagytanácsot tartja szem előtt, hanem a zsinagógát, és a Krisztus
nyílt apológiáját kísérli meg vele szemben. A bírái előtt tett jézusi vallomás
olyan messiási nyilatkozat, amelyet az egyház fogalmaz meg tagjai számára és
a zsidóság képviselőivel szemben, hogy rámutasson régi és új felelősségükre.
A főpap kérdés formájában ismétli meg a Fülöp Cezáreájánál tett péteri vallomást
(«te vagy a Krisztus, az Isten fia»), de az Isten szó elé odateszi
az «élő» jelzőt. Máté saját krisztológiájának legfontosabb tételét
vagy összefoglalását a bíró szájába adja, hogy kiemelje a főpapnak és népének
szándékos elvakultságát, illetve bűnösségét. János a római helytartóval mondatja
ki a zsidók számára Jézus messiási uralmát (vö. Jn 19,14), Máté pedig az ország
legfőbb vallási vezetőinek ajkára adja ugyanezt a nyilatkozatot. Apologetikus
szempontból ezzel az eljárással lehetett a legnagyobb hatást elérni. A 'messiás'
és az 'Isten fia' kifejezések nem abban az esetleges értelemben veendők, mint
amelyet Kaifás tulajdonított nekik, hanem úgy értelmezendők, mint ahogyan ezt
Máté evangéliuma vagy az ősegyház hagyománya tette (vö. 14,33; 16,16; 27,54).
Jézus nem az a nacionalista messiás, akit a vallási vezetők vagy a tömeg vártak,
és nem olyan (látszólag az emberi logikának is jobban megfelelő) varázsló, mint
amilyet a sátán igényelt, hanem az Isten szavát és útmutatását tanulékony módon
követő fiú. A 'fiú' kifejezésnek az evangéliumi nyelvezetben természetesen inkább
metaforikus jelentése van, és nem szoros értelemben veendő: azt az ember és
az Isten közötti új kapcsolatot jelképezi, amelynek létrehozására a messiás
érkezett. Máté szerint azonban még ennél is fontosabb Jézus válasza.[29]
Jóllehet közvetve elfogadja,[30] mégsem ismétli
meg a 'messiás' és az 'Isten fia' megnevezést, hanem másik címre és olyan orákulumokra
hivatkozik, amelyek jobban illenek az alkalomhoz. Válaszát olyan formulával
(«azt mondom nektek») vezeti be, amelyet más alkalmakkor nyilatkozata
hangsúlyozása és kiemelése érdekében használ (vö. 5, 18.20.22. és 28.32.34.39.66.;
6, 2.5.16.25.29; 11, 22.24 stb.). Miként az apostoloknak az eszkatologikus beszédben,
itt is látványosságot ('látomást') hirdet meg, amely majd igazolni fogja a neki
tulajdonított címeket. Az «emberfia» a dicsőséges (feltámadt) messiás,
aki minden hatalommal felruházva felemelkedik az 'öregkorú' mellé (Dán 7,13).
Máté a dánieli kifejezést azzal az ugyancsak biblikus szóhasználattal helyettesíti,
hogy az emberfia a «Hatalmas jobbján ül» (vö. Zsolt 110,1).
Jézus nyilatkozata, amely a messiásra vonatkozó magyarázat, az üdvtörténet fordulatát
is meghirdeti. A nagytanács tagjai előtt dől el Krisztus sorsa. Véget akarnak
vetni földi életének, ám ítéletük ahelyett, hogy feltartóztatná az eseményeket,
éppen ezek végső sikerét biztosítja. Az evangélista egyben azt is ki akarja
emelni, hogy az emberfia dicsőséges megnyilvánulásával fordulat következik be
az üdvtörténelemben. Nem véletlenül használja a «mostantól fogva»
(ap'arti) kifejezést, amely más szövegekben is előfordul (vö. 23,39;
26,29) a múlttal való szakítás és az új korszak kezdetének jelölésére. Az új
időszak akkor kezdődik, amikor végrehajtják, sőt mielőtt kihirdetnék az ítéletet
(66. v.). A történelem nem váratlanul vesz új fordulatot, de 'akkortól fogva'
változni fog. A halál vereség, amely győzelemmé változik, és fordítva, olyan
győzelem, amely mások pusztulását jelenti. Attól a pillanattól fogva, hogy az
ellenfelek rázendítenek győzelmi énekükre, a messiás fokozatosan érvényre jut,
és ez a folyamat a végső parúziában éri majd el csúcspontját. Ellenfelei úgy
gondolják, hogy egyszer s mindenkorra a keresztre szegezték, de feltámadva éppen
ettől a pillanattól fogva kezd érvényesülni ('eljönni') a történelemben. A 24,30-ban
Máté az emberfia 'eljövetelét' hatalomban és dicsőségben a jeruzsálemi templom
pusztulásának ellenpontjaként hirdeti meg; itt vereségének ellensúlyozására
mondja ugyanezt. Az 'eljövetel' (miként a többi szövegben is: vö. 10,23; 16,27)
metaforikus értelemben veendő. A Krisztus, akit az emberek láttak és akit a
nagytanács tagjai elítéltek, a végérvényes messiás, a mindenki által várt szabadító.
Ha Jézust nem ítélik el, a történelemben akkor is bekövetkezik a meghirdetett
fordulat, de az a tény, hogy kudarccal zárta művét, a keresztény igehirdetést
arra késztette, hogy az üdvösséget a megtorlás, a (zsidók által megkísérelt
trónfosztás utáni) trónra lépés és az (első alázatos és szolgai megjelenést
ellensúlyozó második) 'eljövetel' kifejezéseivel fogalmazza meg.
A Jézussal kapcsolatos események vége már a kezdeteknél is kiszámítható volt.
E befejezés két egymással szemben álló tételt tartalmaz. Az egyház azt tartja,
hogy Jézus «a messiás, az Isten fia». A zsidó hatóságok pedig «istenkáromlónak»
tekintik őt, mert a 'keresztre feszített Krisztus' kifejezést, illetve a szégyen
fájára kerülő messiásról alkotott fogalmat Isten és az üdvösség szempontjából
tiszteletlenségnek minősítik (vö. MTörv 21,23). Jézust azért ítélik el, mert
a messiási eszményt az ács egyszerű alakjában akarta megtestesíteni (vö. 13,
55-57). Amikor pedig végrehajtják rajta a halálbüntetést, ez az ítélet szégyenletes
bélyege marad személyének és az általa indított mozgalomnak (vö. 1 Kor 1,23;
Róm 1,16).
Az arculütések (26, 67-68)
(Mk 14,65; Lk 22, 63-65)
Az arculütések jelenetéről az evangélisták egységesen, csak a
már megszokott eltérésekkel számolnak be. Máté és Márk a nagytanács ülése utáni
időpontra helyezi a jelenetet. Ily módon úgy látszik, mintha a bántalmazás szereplői
a nagytanács tagjai (a főpapok, a vének és az írástudók) lennének. Márk azonban
a szolgákat is említi közöttük (14,65). Lukács hasonlóképpen a nagytanács ülése
utáni időre teszi az epizódot, de nem hozza kapcsolatba a tanács tagjaival (22,
63-65). A harmadik evangélista szerint a pofonokat azok a férfiak adják, 'akik
őrizték Jézust', vagyis az őrség tagjai, illetve a rá felügyelő szolgák. János
(18,22) csak arról az arculütésről tud, amelyet a főpap szolgája ad az Annásnál
történt kihallgatás végén. [31] Lukácsot
leszámítva valamennyi evangélista egyetért abban, hogy az esemény napkelte előtt
(Máté és Márk szövege alapján fogalmazva: az 'éjszakai gyűlés' után) történt.
Az evangélisták még két másik arculütési jelenetről is beszámolnak: az egyik
színhelye Heródes palotája (Lk 23,11), a másiké pedig Pilátus helytartósága
(Jn 19, 1-3). A három eset közül ez az első. Végrehajtói a zsidók, és helyszíne
valószínűleg a főpap udvara. Feltehetően nem a nagytanács tagjai, hanem a szolgák
vesznek részt benne (Mk és Jn). Miután Jézust átadták a hatóságoknak, azoknak
többsége, akik részt vettek elfogásában, bizonyára eltávozott. Nagyon valószínű,
hogy a szolgálatot és az őrséget végző személyek társaságában csak néhány fanatikus
és kíváncsi ember maradt a helyszínen, vagyis olyanok, akik álmosak, fáradtak,
ingerültek voltak, és 'szórakozniuk kellett' valamivel, hogy levezessék felgyülemlett
idegességüket. Lehet, hogy egyiküket-másikukat a visszavágás vagy a bosszú titkos
vágya is fűtötte. Az evangélisták fizikai (pofonokról, ütésekről) és erkölcsi
természetű sértésekről (köpésekről, becsmérlésekről) beszélnek. Kiemelt helyen
említik a gúnyolódásokat: «gúnyolták és verték» - mondja Lukács;
arcát betakarták - teszi hozzá Márk (vö. Mk 14,65). Máté látszólag nem tud erről
a mozzanatról, elbeszélésében mégis burkoltan feltételezi.[32]
A jelenlévők közismert, a gyermekek világából vett játékot űznek. Bekötik a
fogoly szemét, ráütnek, majd felszólítják, találja ki, hogy ki ütötte meg őt.
E játéknak különféle indítékai lehetnek. Ebben az esetben feltehetően a fogoly
különleges helyzete szolgáltatta az okot: 'prófétának' tartották, ezzel a váddal
illették, tehát alkalmat adtak neki arra, hogy bizonyítsa képességeit. Az őrök
játékukkal vannak elfoglalva, az evangélisták azonban a prófétai orákulumokra
gondolnak, amelyek valóra válnak e különleges látványosság keretében. Jézus
félreérthetetlenül Jahve szolgájaként mutatkozik, akiről Izajás jövendölt: «Megvetett
volt, és emberektől elhagyatott, fájdalmak férfia, betegség ismerője. Eltakartuk
arcunkat előle, megvetett volt, nem törődtünk vele» (Iz 53, 3). Az evangélisták
egyúttal egy másik messiási jelző valóra válását is látják, amelyet Máté a Krisztus
szóval kapcsol össze. Az a tény, hogy a legfőbb nemzeti hatóság székhelyén a
zsidók kigúnyolják, a messiás leghatározottabb elvetését jelenti. Az evangélista
polemikus céllal fogalmaz, de olyan teológiai tanítást is közöl, amelyre a keresztény
olvasónak mindenképpen fel kell figyelnie. Jézus tudatosan és erős lélekkel
fogadja a szolga programját, a megaláztatást és a gúnyt. A próféta missziója
nem könnyű vállalkozás. Ezt Jeremiás, Izajás és valamennyi elődje megtapasztalta.
Jézus nem riad vissza feladatától és az ezzel járó terhektől. Elfogadja a sértéseket,
a szidalmakat és az ütéseket, amelyek az ő szent szolgálatának éppúgy tartozékai,
mint az apostolok és utódaik életének. Az Apostolok Cselekedeteinek könyve az
egyháztörténet első oldalának magyarázata és folytatása: «Ők pedig örömmel
távoztak a nagytanács színe elől, mert méltónak bizonyultak arra, hogy gyalázatot
szenvedjenek Krisztus nevéért» (ApCsel 5,41).
Valószínű, hogy a 'szórakoztató időtöltés' után a foglyot bezárták valamelyik
udvari szobába, és nyugovóra tértek. Az is előfordulhat azonban, hogy az idő
rövidsége miatt virrasztva várták meg a napkeltét az udvar valamelyik szögletében.
Péter tagadása (26, 69-75)
(Mk 14, 66-72; Lk 22, 56-62; Jn 18, 15-18.25-27)
Az első apostol viselkedésének leírása folytatja a tanítványok
drámájának bemutatását, akik arra kaptak felszólítást, hogy vegyenek részt a
mester szenvedésében (36.38. és 40. v.). A Getszemáni-kertben, miközben Jézus
viaskodik és imádkozik, ők alszanak. Most pedig, amikor Jézus a főpap palotájában
tartózkodik, hogy szembesüljön vádlóival, a hamis tanúkkal, a bírákkal és a
szolgák gúnyolódásával, a tanítványok elfutnak (56. v.). Közülük csak egynek,
Péternek van bátorsága, hogy kövesse őt, talán megbízatása okán (33. v.), esetleg
kíváncsiságból vagy felelősségérzetből (vö. 16, 18-19). Amikor azonban próbára
teszik, elismeri-e, hogy a názáreti Jézushoz tartozik, nyomban megtagadja őt.[33]
Nem az egyház találta ki Péter tagadását, mint ahogy Júdás árulását sem (hiszen
az esemény nem volt hízelgő az apostolok csoportjára nézve), de lelkipásztori
tanulságai miatt becsülettel beszámol róla. Júdás szomorú végéhez hasonlóan
Péter bukása is majdnem olyan tanulságos az egyház számára, mint Krisztus győzelme.
Júdás és Péter az emberi természet gyengeségéről és törékenységéről tesz tanúságot:
mindketten arra tanítanak, hogy félnünk és remegnünk kell üdvösségünkért. Minden
bukás utolsónak bizonyulhat (Júdás), de az alapos megtérésnek és az Úr Jézushoz
való ragaszkodásnak kezdete is lehet, miként ezt a sírásra fakadó Péter is igazolja
(vö. Lk 22,62). Ő kedvelt tanítványa volt Jézusnak, de bukása azt mutatja, hogy
a kedveltség állapotából a magára hagyottságba könnyű az átmenet. Az evangélista
a bukás előzményeit, a Getszemáni-kerti eseményeket is szem előtt tartja. Itt
a tanítványok nem tudtak virrasztani és imádkozni. Nem csoda, hogy ezután a
kísértés legyőzte őket. Péter minden tiltakozása ellenére is rosszabbnak bizonyult
a többinél. Talán elbizakodott volt, ami eggyel több ok a kudarcra. Jézus azt
mondta, hogy az embernek meg kell erősíteni lelkét, hogy ellent tudjon állni
a kísértésnek, a test önző, gőgös követelményeinek, amelyek mindig uralomra
akarnak törni. Ha ezeket nem fékezzük és tisztítjuk meg, felkavarják lelkünket,
illetve a minden emberben jelenlévő igazság- és boldogságvágyat. Cezáreában
a test és a vér nem győzte le az apostolt (16,17), de kevéssel később újra támadásba
lendül mindkettő (16,23). Most pedig a főpap udvarában a hamis esküvel Péter
határozottabban utasítja el Jézust, mint ahogyan ezt ellenségei tették. Máté
egyháza talán már ismerte a hitehagyás eseteit. Ezért Péter bukásának és megtérésének
felidézése magába szállásra és a reményre szólító eszközzé válhatott e közösség
tagjai számára is.
[1] Vö. J Blinzler, Il
processo di Gesù, Brescia, 1966., 134-140. o.
[2] Lehetséges, hogy a feláldozás kifejezés itt
túl erősnek látszik. Nem zárhatjuk ki azonban, hogy Máté erre gondol: ő ugyanis
Krisztus halálát már korábban is sokakért adott váltságdíjnak tekintette (20,28),
és az eukarisztikus lakomáról beszélvén ugyanilyen értelmezést ad majd vele
kapcsolatban. Vö. a 20, 24-28 részletéhez fűzött megjegyzésekkel (jegyzetekkel
és magyarázatokkal).
[3] Kaifás volt a valódi főpap, akit Valerius
Gratus tett Annás főpap helyébe 15-ben. Az irányítás azonban még az elmozdított
főpap kezében volt. Vö. Lk 3,2; Mt 4,6; Jn 11,49; J. Flavius, Zsidó Régiségek
18,2,2; 4,5. Vö. A. F. J. Klijn, Scribes, Pharisees, Highpriests and Elders
in New Testament, in NT 3 (1959), 259-267. o.
[4] D. Daube véleménye szerint a betániai megkenés
apologetikus jellegű irodalmi alkotás, amellyel a közösség Krisztus temetésére
akart emlékezni. Vö. The Anointing at Bethany and Jesus Burial, in AThR
32 (1950), 186-199. o.; The New Testament and Rabbinic Judaism, Oxford,
1956., 310-324. o.
[5] D. Daube a betániai megkenést «temetési
elbeszélésnek» tekinti (i. m., 320. oldaltól).
[6] Vö. W. Vogler, Judas Iskarioth: Untersuchung
zur Tradition und Redaktion, Greifswald, 1978. A Jn 11, 56-57-ben ezt olvassuk:
«Mit gondoltok, lehet, hogy el sem jön az ünnepre? A főpapok és a farizeusok
pedig már kiadták a parancsot, hogy ha valaki megtudja, hol van, jelentse be,
hogy elfoghassák». Eszerint Jézus rejtőzve élt. Így hasznosnak bizonyulhatott,
ha valamilyen jól értesült ember feljelenti őt.
[7] Vö. a szerzetesi hivatás témájának bővebb
kifejtésével: La vocazione religiosa, in La vocazione nella Bibbia (szimpozium),
Roma, 1971., 13-30. o.; Itinerario spirituale di Cristo, i. m., II. k.,
49-55. o.
[8] E feltételezés bizonyíthatatlan előfeltevésből
indul ki: az üdvösségnek az Atyát kiengesztelő jézusi áldozatból kell fakadnia,
amelyben a kereszthalál a leglényegesebb elem. Eszerint a Jézust bitófára juttató
Júdás egyben az oltárra is küldte volna őt. Vö. Itinerario spirituale di
Cristo, i. m., III. k., 77-104. o.
[9] Az «Iskariótes» név, amelyet
Júdás kap, bizonytalan eredetű megnevezés. A karióti ember (ish) értelmezés
látszik a legkevésbé helyesnek. Az is valószínűtlen, hogy a név a szikárius
('tőrviselő') szó eltorzított változata. A legvalószínűbb feltevés szerint a
név az arám sheparya (hamis, áruló) szóból ered: Júdás, «aki elárulta
őt».
[10] Vö. J. Jeremias, Le parole dell'ultima
cena, Brescia, 1973.
[11] Újabb szerzők azzal próbálták feloldani
az ellentéteket, hogy kétféle időszámítást vettek alapul. Eszerint Jézus valamiféle
részleges, esszénus (a templomban használatos hivatalos naptárt néhány nappal
megelőző) kalendárium alapján ünnepli a húsvétot. Vö. A. Jaubert, La date
de la Cène, Paris, 1957.; Ugyanő, Le Mercredi où Jésus
fut livré, in NTS 14 (1968), 145. o.
[12] A bibliográfiát illetően elegendő, ha
többek között a következő szerzőkre utalunk: R. Pesch, Wie Jesus das Abendmahl
hielt. Der Grund der Eucharistie, Freiburg, 1977.; H. Kahlefeld, Das
Abschiedsmahl Jesu und die Eucharistie der Kirche, Frankfurt, 1980.; I.
H. Marshall, Last Supper Lord's Supper, Exeter, 1980.; X. Léon-Dufour,
Le partage du pain eucharistique selon le Nouveau Testament, Paris, 1982.
[13] A húsvéti vacsora a szolgaság keserűségére
és a szabadulás örömére emlékeztetett, vagyis arra a próbatétre, amellyel Isten
saját népét sújtotta, illetve az ezt követő győzelemre. E kettős emlékezés végigvonult
a szertartáson: jelen volt a mozdulatokban és a szavakban egyaránt. Amikor már
mindannyian elnyújtóztak a közös asztalnál, az asztalfőnél levő személy megtöltötte
az első serleget, majd elmondván az áldás szavait körbeadta az asztaltársaknak.
Ezt követően felszolgálták a kenyereket, a füveket, a bárányt, és megtöltötték
a második serleget. A vacsora megkezdése előtt azonban előírásszerűen fel kellett
idézni a húsvét körülményeit: így kellett előkészíteni a lelkeket, hogy méltó
módon és tudatosan vegyenek részt az emlékünnepen. Az asztaltársak közül a legfiatalabb
(ebben az esetben János) feltette az asztalfőt elfoglaló személynek a rituális
kérdést: «Miben különbözik ez az este az összes többitől?». Újra
emlékezetbe idézték az egyiptomi elnyomatás történetét, az Egyiptomból való
kivonulást, a bárány csodatevő erejét, Izrael sorsát, a messiási várakozást
stb. Minden (ünnepi vagy köznapi) étkezés ezzel a rítussal kezdődött: a családfő
kezébe vette a kenyeret és mindenki nevében elmondotta az áldásformulát: «Áldott
vagy, Urunk, Istenünk, aki kenyeret adsz nekünk a földből». Valamennyien
így válaszoltak: «Ámen». Ezután a családfő megtörte és szétosztotta
a kenyeret az asztaltársaknak, majd elsőként érintette ajkához a neki jutó részt.
Ez a mozdulat nyitotta meg a lakomát, egyben jelezte, hogy az életben és az
Isten dicséretében a résztvevők között teljes egyetértés uralkodik. Vö. J. Bloch,
La Haggadah de Pâque, Liturgie pour la cérémonie familiale des soirées
du Séder, Paris, 1957.; A. Ravenna, L'ebraismo post-biblico, i. m.,
59-67. o.
[14] A zsidó vacsora jelentésének megvilágítása
érdekében szinte valamennyi szerző Gamáliel rabbi szavait idézi: «Minden
nemzedék emberének kötelessége úgy tekintenie magát, mintha az Egyiptomból kiszabadulók
között lett volna. Ezért kell mondani: 'amiatt történik ez, amit az Úr cselekedett
velünk, amikor kijöttünk Egyiptomból' (Kiv 13,8). Ezért kötelességünk az is,
hogy köszönetet és dicséretet mondjunk annak, aki atyáinknak és nekünk e csodákat
művelte, és a szolgaságból a szabadságra, a szenvedésből az örömre, a szomorúságból
az ünnepi hangulatba, a homályból a nagy fényre és az alárendeltségből a szabadulásra
vezetett. Énekeljünk tehát színe előtt halleluját» (Strack-Billerbek,
i. m., IV. k., 68. o.).
[15] Ez hasonló a kenyér felett elmondott áldáshoz,
amelyről a Ber. VI,1 számol be: «Áldott vagy Urunk, Istenünk, a
világ királya, a szőlő gyümölcsének teremtője».
[16] Az a tétel, hogy a keresztény vacsora
legalábbis eredetileg nem húsvéti lakoma volt, egyáltalán nem valószínűtlen:
«Az utolsó vacsora, amelyet Jézus tanítványaival együtt költött el, a
szokványos lakomák rítusát követte». «Nem találhatók meg benne a
szimbolikus jelentéssel bíró ételek, a Kivonulás 12-höz szóló magyarázat, sem
a korabeli húsvéti lakomához tartozó három serleg. Jézus a szokásos lakoma szertartását
követte két áldás kíséretében» (M. Bastin, Jésus devant sa passion,
Paris, 1976., 103. és 106. o.).
[17] Vö. Itinerario spirituale di Cristo,
i. m., III. k., 132-149. o.
[18] Érdemes odafigyelni arra, amit G. Brunet
ír a kakas kukorékolásával kapcsolatban. Szerinte ez az állat ismeretlen a zsidó
Bibliában, és Jeruzsálemben tiltja a Misna. Vö. Et aussitôt le coq
chanta, in CahCerc E. Renan 27 (1979), 9-12. o.
[19] Vö. M. Galizzi, Gesù nel Getsemani
(Mc 14, 32-42; Mt 26, 36-46; Lc 22, 39-46), Zürich, 1972.; J. Warren Holleran,
The Synoptic Gethsemane. A critical Study, Roma, 1973.; A. Feuillet,
L'agonie de Gethsémani. Enquête exégètique et théologique suivie
d'une étude du «Mystère de Jésus» de Pascal, Paris, 1977.
[20] Vö. A. Feuillet, i. m., 112-115. o.
[21] A Mk 14,33-ban szereplő első ige (ekthambeiszthai:
rettegni) «elképesztő látvány vagy váratlan esemény miatti mélységes megdöbbenést
jelent». Máté ezt a lüpeiszthai szóval helyettesíti, amely inkább
az ilyen lelkiállapot hatásaira (szomorúságra) utal. A második ige (adémonein:
gyötrődni) mindkét evangélistánál ugyanaz, és «az olyan ember lelkiállapotát
(szorongását) fejezi ki, aki elveszettnek érzi magát» (A. Feuillet, i.
m., 80. o.). Gyakorlatilag Jézus magányára, illetve arra a tényre utal, hogy
elhagyták őt barátai és az Atya, aki ebben az esetben szintén távolinak tűnik.
[22] A test és a lélek ellentétével kapcsolatban
vö.: W. Mork, Linee di antropologia ebraica, Fossano, 1971., 122-125.
o.
[23] Vö. J. Blinzler, Il processo di Gesù,
i. m., 62-83. o.
[24] Vö. La conversione della chiesa,
i. m., III. fej. (La riconciliazione, proposta ambigua), 48-68. o.
[25] Vö. J. Blinzler, i. m., 85-214. o.; P.
Benoit, Passione e risurrezione del Signore, Torino, 1967., 139-168.
o.; E. Caldirola, Verbale del processo di Gesù Nazareno, Parma,
1960., 139-168. o.; M. M. Herranz, El processo ante el Sanhedrin y el ministerio
publico de Jesús, in EstBibl 34 (1975), 83-111. o.; 35 (1976), 49-79. o.
és 187-221. o.
[26] «Az előbbi ügyeket (a polgári pereket)
nappal tárgyalják, de a tárgyalások befejeződhetnek éjjel is. Az utóbbi (a büntetőjogi)
pereket nappal kell tárgyalni és ítéletre vinni» (Sanhedrin, 4,1, in J.
Bonsirven, Textes, i. m., 1874. o.).
[27] «Ez az éjszakai tanácsülés - mondja
P. Benoit - lélektani szempontból nem valószínű. Nehéz elképzelni, hogy ilyen
ügy miatt a nagytanács tagjai éjszaka elhagyják házaikat. Logikusabbnak látszik,
hogy nyugodtan töltve az éjszakát megvárják a reggeli órákat» (Passione
e risurrezione, i. m., 118. o.).
[28] Lukács csak a reggeli tanácsülésről tud
(22, 66-71). János az egyedüli, aki beszámol arról, hogy a letartóztatást követően
Annáshoz viszik Jézust (18, 19-24), de valamiféle egyéni kihallgatásról, ha
úgy tetszik «előzetes vizsgálatról» beszél (J. Blinzler, i. m.,
118. o.). A Sanhedrin-ben ezt olvashatjuk: «a polgári pereket az
adott nap folyamán kegyelem-adással vagy elítéléssel lehet lezárni. A bűnügyeket
adott napon be lehet fejezni kegyelem adása esetén, de az elmarasztaló ítéletet
csak a következő napon lehet meghozni» (4,1, in Bonsirven, Textes,
i. m., 506. o.).
[29] Vö. A. Feuillet, Le triomphe du Fils
de l'homme d'après la décaration du Christ aux Sanhédrites (Mc XIV,62;
Mt XXVI,64; Lc XXII,69), in La venue du Messie, Bruges, 1962., 149-171.
o.; R. Catchpole, The Answer of Jesus to Caiphas (Matt. XXVI,64), in
NTS 17 (1970-71), 213-226. o.; S. Légasse, Jésus devant le Sanhédrin. Recherches
sur les traditions évangéliques, in RTL 5 (1974), 170-197. o.; U. Vanni,
La passione come rivelazione di condanna e di salvezza in Mt 26,44 e 27,54,
in EuntDoc 27 (1974), 65-91. o.
[30] Vö. R. Catchpole, id. cikk, 226. o.
[31] A kérdés egészét és a bibliográfiai utalásokat
illetően vö.: P. Benoit, Les outrages à Jésus prophète (Mc
XIV,65 par.), in NeotestPatrist., i. m., 92-110. o.
[32] A «prófétáld meg nekünk, Krisztus,
ki ütött meg téged!» mondat arra utal, hogy az említett játékról van szó.
[33] Vö. M. E. Boismard, i. m., 400. o. Az
esemény történetiségét illetően az evangéliumi elbeszélések különbözősége és
az elbeszélés hétköznapisága miatt fenntartásokkal élhetünk. A 'három' tagadás
valószínűleg egyetlen tagadásnak kifejtése. Előfordulhat, hogy az 'ismétlést'
az olvasó hatékonyabb meggyőzése érdekében lelkipásztori indítékok sugallták
(az evangélista a szenvedést is 'háromszor' hirdeti meg). Egyébként Jézus is
'háromszor' fohászkodik a Getszemáni-kertben, és Pál háromszor kéri az Urat,
hogy szabadítsa meg betegségétől (vö. 2 Kor 12,8).
Tartalomjegyzék |
Bibliográfia |
Előző oldal |
Következő oldal |