Kezdőlap

Brodszky Dezső (Bp., 1910. febr. 6.Bp., 1978. jún. 2.): gépészmérnök, egyetemi tanár, a műszaki tudományok kandidátusa (1959). Oklevelét a bp.-i műegy.-en szerezte (1932). Első munkahelye a Ganz Vagon- és Gépgyár volt, itt dolgozott mérnöki, főmérnöki, majd műszaki tanácsosi minőségben 1951-ig. 1951-ben tanszékvezető intézeti tanár, majd a bp.-i műszaki egy.-en 1954-ben tanszékvezető egy.-i tanár lett, 1957-ig – megszűnéséig – a Hadmérnöki Karon működött, ettől kezdve 1959-ig a műszaki egy. gépészmérnöki karán a gázturbinák tanszékvezetője volt. Alakulásától (1959) u. ott a kalorikus gépek tanszéket vezette nyugdíjazásáig (1973). Kezdetben Jendrassik György irányította munkáját, és részt vett szinte valamennyi Ganz–Jendrassik Diesel-motor szerkesztési es kísérleti munkájában, majd Jendrassik közvetlen munkatársaként a legjelentősebb motortípusok kifejlesztésében volt irányító szerepe. Jelentős része volt a repülőgépekben alkalmazott turbinatípus megszerkesztésében, részt vett az akkor még úttörőnek számító gázturbinák tervezési és kísérleti munkájában is. 1945-től 1951-ig a gyár motorosztályán működött, ahol Jendrassik távozása után önállóan dolgozta ki a Ganz–Jendrassik-motorok turbófeltöltésének megoldását, mellyel nagyban hozzájárult a Ganz-motorvonatok külföldi sikeréhez. Elsőként vezette be a turbófeltöltők önjárásos vizsgálati módszerét, ezt az eljárást azóta világszerte alkalmazzák. Több magas kitüntetéssel méltányolták a műszaki felsőoktatásban végzett kiemelkedő oktató és nevelő tevékenységét. – F. m. Repülőgép-gázturbinák (Bp., 1952); Repülőgép-hajtóművek 1. Dugattyús motorok (Bp., 1952); Termodinamika (Bp., 1953); Repülőgép-hajtóművek. 2. Gázturbinák (Bp., 1954); Jármű gázturbinák lehetőségei (Bp., 1954); Kis gázturbinák legújabb fejlődése (Bp., 1955); Diesel-motorok turbótöltése (Bp., 1958); Fejezetek a dieselmotorban végbemenő keverékképzés és égés köréből (Bp., 1962); Feltöltött dieselmotorok (Bp., 1966). – Irod. N. N.: Dr. B. D. (Jövő Mérnöke, 1978. aug. 19.).