Kezdőlap

Varga Bálint (Bp., 1891. aug. 2.Bp., 1948. jún. 16.): gépészmérnök, Kossuth-díjas (1948). Tanulmányait a bp.-i műegy.-en 1913-ban végezte. 1913-tól a műegy. mechanikai technológiai tanszékén tanársegéd; 1914-től MÁV-mérnök, 1914 – 15-ben műegy.-i adjunktus. 1915-ben orosz fogságba esett, 1920-ban tért haza. 1925-ben a MÁV Igazgatóság járműszerkesztő, beszerző és kísérleti osztályán csoportvezető, 1943-tól osztályvezetőként, majd üzletigazgatóként működött haláláig. Számos új kocsiszerkezet (új kerék-, tengely-, csapágy- és ütközőtípusok) és kocsi tervezését vezette s főleg a hűtő- és gyümölcsszállító s egyéb különleges kocsitípusok tervezésében tűnt ki. Részt vett az Árpád-típusú sínautóbuszok és a forgó alvázas, nagy sebességű személykocsik kialakításában is. A MÁV-nak állandó képviselője volt a különböző nemzetközi vasúti szervezetekben. 1944-ben Szombathelyre került, s 1945 ápr.-máj.-ában itt kezdte meg a szovjet Hadiforgalmi Igazgatóság támogatásával a dunántúli MÁV-vonalak üzemének újjászervezését. – F. m. A vasúti hűtőkocsi-szállítás újabbkori fejlődése és feladata (Hűtőipar, 1934 – 9. sz.); Güterwagen der Kgl. Ungarischen Staatseisenbahnen zur Beförderung von Personenkraftwagen (Organ, 1939. 4. sz.).