BevezetésTartalomjegyzékI. rész: Bevezetés, az Internet bemutatásaII. rész: Az Internet használata vállalati környezetbenIII. rész: A World Wide Web, az Internet leggyakrabban használt felülete
ÖsszefoglalásAnnotációIrodalomjegyzék, forrásokMellékletKósa István Homepage-e
 

Az Internet használata vállalati környezetben

A leírt szolgáltatások széleskörű lehetőségeket nyújtanak a vállalatoknak, ezek természetesen függenek a vállalat tevékenységi körétől, termékeiktől és az általuk elérni kívánt piac jellegzetességeitől. Az alábbiakban néhány példával kívánom bemutatni az Internet és elsősorban a World Wide Web használatát, eltérő nagyságú és profilú vállalatok működésében. A lehetőségek minél szélesebb körű bemutatása érdekében hazai és külföldi eseteket egyaránt kerestem.


1. Alkalmazás különböző profilú vállalatoknál

1.1 Toshiba America Inc. (USA), csúcstechnológiájú elektronikus termékek gyártása

A Toshiba America weblapja egy igen szerteágazó, a cég tevékenységét illetve termékeit részletesen bemutató, önálló kommunikációs eszköz. Megjelenésében és színhasználatában a cég hirdetéseiben is látható arculati megoldások köszönnek vissza, az aktuális logók és szlogenek használatával. A kezdőoldalon (2.1 melléklet) a fő menüpontok, a termékek felhasználási területével összhangban, a következők: Home - otthoni használatra, Work - irodai munkában, Industrial - ipari alkalmazásként, Medical - gyógyászati alkalmazásként, Entertainment - szórakoztatóeszközként, Education - oktatási eszközként. Ezekhez kapcsolódik továbbá a Computer Products - számítástechnikai termékek, Computer Service & Support - ezek szervízelése, az OEM (Original Equipment Manufacturer - más cégek termékeinek szerződéses gyártása) termékek bemutatása, valamint a Whitbread versenyakció.

A fentieken kívül a cég egy aktuális termékének hirdetése, az alapfilozófiát megfogalmazó szlogen és a weblap szerzői jogaira vonatkozó utalás található rajta. A weblapokon való információk megtalálását egy kereső mező is segíti, mely megadott kulcsszavak előfordulását jelzi az oldalakon. Az egyes aloldalakra ellátogatva többször is találkozhatunk ugyanazokkal a termékekkel, mert például egy fénymásolót egyaránt lehet az oktatásban és az irodai munkában is használni. A többszörös kapcsolódási pontok azt a célt szolgálják, hogy a látogató minél szélesebb körben megismerje a termékskálát és az alkalmazási területeket. További extra szolgáltatás az azonos kategóriájú termékek összehasonlításának lehetősége, ami például a hordozható számítógépek kiválasztásánál nyújt segítséget.

A teljes weblap tartalmát összefoglaló sitemap vagy tartalomjegyzék a fő menüpontok mellett további információkkal is szolgál:

A Toshiba weblapja igyekszik kielégíteni minden olyan információs igényt, ami a céggel kapcsolatban felmerülhet. Ez nem csak a cég termékeinek ismertetését és elérhetőségét jelenti, hanem az összes olyan tevékenységét, ami a vállalat arculatának kedvező alakítását illetve a hosszú távon kitűzött célok elérését szolgálhatja. A weblap tehát aktív és önálló része a cég kommunikációjának.

1.2 Ágfalvi Fogadó, lokális piacra koncentráló kisvállalkozás

Egyszerű eszközökkel dolgozik a Sopron-közeli Ágfalvi Fogadó weblapja, mely a város internetes megjelenésének részeként néhány oldalnyi terjedelemben ismerteti szolgáltatásait. Az indexoldalon (2.2 melléklet) láthatunk egy képet a fogadóról, alatta pedig egy rövid leírást a beosztásáról, az aktuális árakról illetve az elérhetőségről. A szolgáltatások a következőek: szállás, étkezés, valamint a különteremben lebonyolítható rendezvények. A főoldalon további három link található az éttermet bemutató laphoz, a helyi látványosságokhoz illetve a környék programlehetőségeihez. A weblapon nincsenek különleges grafikai megoldások, de készítésénél nem is ez volt az elsőrendű szempont. Az indexoldalon található továbbá egy német nyelvre váltást szolgáló gomb, ami a kiszolgálni kívánt célcsoportra is utal. Az Ágfalvi Fogadó lokális szinten nyújt szolgáltatást, melyet értelemszerűen csak azok vehetnek igénybe, akik ellátogatnak ide. A weblap így, bizonyos értelemben egy elektronikus szórólapnak is tekinthető, melynek fenntartása nem igényel nagy beruházást, de az Internet segítségével bárhová eljuthat és látogatókat hozhat a fogadónak.

1.3 Barclays Bank (Egyesült Királyság), országos szinten nyújtott banki szolgáltatások

Az Egyesült Királyság és főként Anglia egyik meghatározó bankjának számít a Barclays Bank, mely lakossági és vállalati ügyfeleket egyaránt kiszolgál. A bank arculatának alapvető eleme a világoskék szín, s ez a széleskörű szolgáltatásokat bemutató weblapon is meghatározó (2.3 melléklet ). A bemutatott oldalak közül talán a Barclays-é a legegységesebb megjelenésű. Minden alsóbb szintű oldal ikonokkal és szöveggel egyértelműen mutatja, hogy éppen mit nézeget a látogató illetve milyen továbblépési lehetőségei vannak. A fő menüpontok a bank különböző szolgáltatásaira épülnek, melyeket az egyéb Barclays-zel kapcsolatos információk, munkavállalási lehetőség, visszajelzés illetve segítség a lap kezelésével kapcsolatban egészítenek ki. A kezdőoldal központi része egy folyamatosan változó kép, mely a bank hirdetéseit jeleníti meg adott időközönkénti váltással.

A bankok számára az Internet és a WWW nyújtotta technológia egyértelműen az on-line tranzakciók lehetőségét veti fel. Az Internetnek ezen a téren való alkalmazása elsősorban az adatbiztonsági problémák miatt, erősen vitatott, bár számtalan próbálkozás illetve működő megoldás létezik már. Dolgozatomban nem kívánok részletesen foglalkozni ezzel a területtel, ennek tárgyalása egy nagyobb terjedelmű munka része lehetne.

A Barclays Bank weblapja nem helyez hangsúlyt az on-line tranzakciókra, elsőrendű célja a szolgáltatások bemutatása, a bankkal kapcsolatos hírek terjesztése, egységes és bizalmat keltő formában.

1.4 Amazon.com (USA), virtuális könyváruház

Az Amazon.com egyértelműen a WWW egyik sikersztorijának számít, s ezt nem is titkolva a következő köszöntéssel indít: "Üdvözöljük az Amazon.com-nál, a Föld legnagyobb könyvesboltjában". Ez a bolt azonban csak virtuálisan, azaz az Interneten létezik, egyben ennek köszönheti óriási kiterjedtségét és globalitását. Az Amazon.com egy egyszerű és nagy hagyományú termék, a könyv terjesztését tűzte ki célul, a hagyományostól eltérő csatorna segítségével. A leendő vásárlók nem a könyvesboltba mennek el, hanem az Internet segítségével böngészik végig a kínálatot, rendelésüket is itt adhatják le, melyet a cég postai úton teljesít. Az újfajta módszer mellett és ellen a következő érvek szólnak:

Ellene:

Mellette:

A nyitó oldalon felkínált szolgáltatások közül néhány: általános keresés, téma szerinti keresés, bestsellerek, javaslatok a kereséshez, ajándék javaslatok, gyerekeknek szóló szekció, médiavisszhang, díjnyertesek, bevásárló kosár. Az Amazon.com sikere az 1995 júliusi beindulást követően elsöprő volt, s azóta tőzsdén jegyzett céggé is vált. A World Wide Web kínálta lehetőséget sikerrel használta ki, úgy, hogy az eladási folyamat egy része megmaradt a hagyományos úton, míg a kiválasztás és a megrendelés az új technológia segítségével, bővített szolgáltatásként értelmezhető. Jelenleg mintegy 2.5 millió könyvből áll a kínálat, és 160 országból 1.5 millió ember vásárolt már az Amazon.com-tól.

Az elektronikus publikálás terjedése miatt a "Gutenberg-korszak" végét jósló szakértők számára rendhagyó példa az Amazon.com, mivel az Internet által, éppen a hagyományos, papírra nyomtatott olvasnivaló globális terjesztését segíti elő. (Az Amazon.com kezdőlapja a 2.4 mellékletben látható.)

1.5 Melbourne Park (Ausztrália), egy sportszolgáltatást nyújtó létesítmény

A világ négy legnagyobb teniszversenye közül az Australian Open-nek (ausztrál nyílt teniszbajnokság) ad otthont minden év januárjában a Melbourne Park, ez a többfunkciós sportlétesítmény. Weblapja részletesen ismerteti a most 10 éves komplexum történetét, lehetőségeit, a hozzá kapcsolódó sport- és kulturális eseményeket. A nyitható tetejű, 17 000 férőhelyes aréna jelenti a fő attrakciót, ennek részletes bemutatása, variálhatósága jelenti a weblap egyik fő elemét. A kezdő lapon (2.5 melléklet) található fő menüpontok: aréna, reprezentatív célokat szolgáló kiegészítő épület (Function Centre), folyamatosan épülő új létesítmények, teniszezési lehetőség a nagyközönségnek, jegyvásárlás, link az Australian Open weblapjához, információk a nemzeti kosárlabda bajnokságról, a létesítmény 10 éve.

A Melbourne Park funkciója és működése nehezen köthető az Internethez, ám azzal, hogy egy olyan világszerte nagy érdeklődést kiváltó esemény, mint az Australian Open helyszínéül szolgál, jelentős mértékű publicitáshoz jut. Ennek egy része az internetes megjelenés, melyre a legtöbben a teniszbajnokság oldalait böngészve találhatnak rá. A szolgáltatások bemutatása és a kapcsolatteremtés lehetősége az Internet segítségével előmozdíthatja a létesítmény ismertségét és a gazdaságos működéséhez szükséges egyenletesebb kihasználást.

1.6 Központi Statisztikai Hivatal (KSH), széleskörű adatbázissal rendelkező nonprofit intézmény

Elsődlegesen az adatszolgáltatás a célja a Központi Statisztikai Hivatal által üzemeltetett weblapnak és a rajta elérhető STADAT statisztikai információrendszernek. A KSH adatai eddig hagyományosan nyomtatott formában jelentek meg évkönyvekben, zsebkönyvekben illetve gyorsjelentésekben, mindez most már WWW-n is látható. A nemzetközi, országos és megyei szintű adatok magyarul, a nemzetközi és országos adatok angolul is elérhetőek.

A WWW segítségével a strukturált adatbázisban lehetőség van az egyre mélyebb szintű keresésre. A STADAT rendszer frissítését folyamatosan végzik, a gyorstájékoztatók az engedélyeztetés után azonnal felkerülnek, a nagyobb méretű adatbázisok felkerülése egy-két hetet vesz igénybe. Az adatok szerkesztett formában letölthetők, azaz nem csak a WWW-n lehet nézegetni őket.

A weblap a következő további szolgáltatásokat sorolja fel:

Az eddig tárgyalt weblapoktól eltérően ezért a szolgáltatásért fizetni kell, azaz a kezdőoldalról a tájékoztató részeken kívül az adatbázisokhoz való hozzáférés pénzbe kerül. A regisztrált felhasználók azonosítót és jelszót kapnak, aminek segítségével a különböző szolgáltatás-csomagok már használhatóak és letölthetőek.

A KSH weblapja fizetős szolgáltatást kínál az Interneten át, melynek tárgya a hivatal által szakszerűen feldolgozott adatbázis. Ennek jelentősége az üzleti vállalakozások, oktatási és államigazgatási intézmények számára lehet kiemelkedő, mivel az Interneten át akár gyorsabban és további számítógépes felhasználásra alkalmas formában juthatnak adatforrásokhoz.

A jövőben további, nagy adatbázissal rendelkező nonprofit intézmények (például: Cégbíróság, Földhivatal) adatainak internetes megjelentetése, illetve az esetleges online ügyintézés sokat segíthet a megterhelt hivatalok adminisztrációs problémáin. Ehhez a hozzáférési jogok megfelelő szabályozására és az adatok folyamatos és gyors frissítésére van szükség, amit a KSH jelenleg úttörőként próbál megvalósítani ebben a kategóriában. (A KSH indexoldala a 2.6 mellékletben látható.)


2. Tartalomszolgáltatás

2.1 Definiálás és jellemzők

A felsorolt weblapok mellett külön tárgyalási témát képez az Internet marketing vonatkozású tárgyalásánál a tartalomszolgáltatás. A WWW sikere nagyrészt az általa elérhető nagy mennyiségű és gyors információ megszerzésében illetve a szabad szelektálás lehetőségében áll. A tartalomszolgáltatás tulajdonképpen ennek az igénynek a lehető legszélesebbkörű kielégítését teszi lehetővé. A tartalomszolgáltató (content provider) terméke az információ, melyet az Internet segítségével juttat el a felhasználókhoz. Ebben az esetben az Internetet valóban egy új médiának tekinthetjük, melynek sajátosságai a hagyományos médiákkal szemben a következők:

A tartalomszolgáltatók ezeknek a tényezőknek a figyelembe vételével alakíthatják ki kínálatukat. Gyakran nevezik internetes újságnak vagy magazinnak ezeket a termékeket, valójában azonban egy kombinált médiáról beszélhetünk, mivel a World Wide Web egyformán képes a szöveg, a hang és a mozgókép közvetítésére, ami több, mint egy papíron megjelenő újság, hagyományos rádió- vagy akár TV adás. A jellemzők megismerése után lássuk két tartalomszolgáltató internetes megjelenésének rövid ismertetését.

2.2 Egy klasszikus külföldi példa: CNN Interactive

Az Öböl-háború nyomán közismertté vált CNN televízió, a hírek azonnali - gyakran élőben történő - sugárzásával vált népszerűvé. Ennek az elképzelésnek a folytatásaként jött létre az Internet felfutásával a CNN Interactive vagy CNN.com, ami az azonos vállalatcsoporthoz tartozó internetes hírszolgáltatás megvalósításának letéteményese. Az amerikai CCN.com-ot gyakorlatilag az Interneten elérhető, első számú angol nyelvű hírforrásnak tekinthetjük, nem véletlen, hogy azon oldalak közé tartozik, melyet naponta a legtöbben látogatnak meg világszerte.

A weblap felépítése tudatosan egyszerű és könnyen áttekinthető a fokozatosan megnyíló navigációs gomboknak köszönhetően, melyek a lap bal oldalán találhatóak (3.1 melléklet). A képernyő tetején folyamatosan változó hírek futnak, mely alatt az aktuális helyi idő látható. Lehetőség van továbbá a hírek élő hallgatására illetve a korábban említett lehetőséget kihasználva személyre szóló felület kialakítására (Custom News), mely az előre megjelölt specifikus témákat gyűjti össze a bejelentkezőnek. A képernyő közepén látható az aktuális fő téma és egy hozzá kapcsolódó fénykép. Az itt látható híreket csak az élő TV adás képes megelőzni a frissesség szempontjából. Az Interneten eljuttatott tudósítások és a digitális kamerával készült képek rendkívül rövid idő alatt felkerülnek a weblapra.

Egy szomorú eset mutatott jó példát a CNN.com nyújtotta szolgáltatás időszerűségére. Diana hercegnő tavalyi halálos balesete után közvetlenül a CNN weblapját rövid idő alatt több millióan látogatták meg, és értesültek az eseményről, órákkal az extra kiadásként megjelenő nyomtatott lapok híradása előtt. Amikor az újságok a baleset tényét és körülményeit hozták, a CNN Interactive már a hercegnő koporsójának Londonba érkezéséről tudósított képekkel.

A CNN rendkívül széles híranyagot közöl a legkülönbözőbb témákban a politikától az egészségápoláson át a showbusiness világáig. A hírek olvasása mellett további, az Internet lehetőségeit kiaknázó szolgáltatásokra bukkanhatunk. A témákhoz gyakran kapcsolódik a CNN TV-től átvett rövidfilm vagy hangbejátszás, ami a hírt még élőbbé és színesebbé teszi. A fő témakörök alatt külön menüpont vezet a kizárólag politikai, sport és pénzügyi hírekhez, melyet az oldal spanyol nyelvű változata követ.

A társasági/társalgási (Community) szekcióban a látogatók mindenki számára olvasható üzeneteket hagyhatnak, a Chat segítségével beszélgethetnek illetve e-mail-ben visszajelzést küldhetnek az oldalak tartalmára vonatkozóan. A weblap forrásai (Site Sources) szekcióban a teljes tartalmat, a súgót (Help) böngészhetjük illetve kulcsszavakat kereshetünk az összes oldalon. Speciális rész foglalkozik a gyorshírek közlésével, a régebbiek és a hozzájuk kapcsolódó filmek tárolásával.

A CNN Interactive bemutatását összefoglalva kijelenthetjük, hogy ez az Interneten elérhető szolgáltatás egy olyan, az Internet által nagymértékben behálózott országban, mint az Egyesült Államok, felveszi a versenyt a televíziós csatornákkal, ami egyértelmű kihívás a hagyományos média számára.

2.3 Egy magyar példa: Internetto

Az amerikai példától eltérő szerkezetű és stílusú az IDG Kft. által üzemeltetett, gyakorlatilag első számú magyarországi tartalomszolgáltatás, az Internetto. Ez a weblap sajátos hangvételével a magyar internetes társadalom meghatározó formálójának számít. Az oldalon több helyen is megtalálható szlogen szerint "világítótorony kíván lenni az információ tengerében".

Az Internetto információi a CNN-hez viszonyítva kevésbé rendszerezettek, a kezdőlapra nézve kissé ömlesztve találkozunk a híráradattal, ez a tulajdonság azonban egyedivé és színessé teszi a weblapot (3.2 melléklet). Itt is vannak rovatok, de teljesen egyéni, sajátos gondolatvilágot tükröző megoldások is (pld.: a kezdőlap alapszíne az aktuális budapesti hőmérséklet függvényében változik a meleg és hideg színeknek megfelelően). A legfrissebb Internetto hírek mellett a következőkkel találkozhatunk:

A hírek között több reklám is felbukkan, ami azt mutatja, hogy az Internetto oldalai által elérhető publicitás már felkeltette a hirdetők érdeklődését.

Az egyik legfontosabb további szolgáltatás az Internetto hírlevél, ami a kezdőlapon e-mail címünk megadásával azonnal megrendelhető. Ez a korábbiakban tárgyalt, e-mail-ben továbbított hírlevél az Internetto híreinek hetenkénti összefoglalását tartalmazza, elsősorban a számítástechnikai újdonságokra koncentrálva, de található benne szakszerű recept is. A hírlevél eljuttatja az Internetto híreit azoknak is, akik nem vagy csak korlátozottan férnek hozzá a World Wide Web-hez, de nem titkolt célja, hogy az olvasókat a weblap meglátogatására késztesse. A hírlevelet 1998. április 6-án 20860 felhasználó részére küldték el az Internetto szerkesztői.

Az Internetto kezdeményezése volt a korábban már említett, önálló TV adás 1998. március 31-én, mely jelentős érdeklődést és sikert váltott ki. A főszerkesztő a következőképpen kommentálta ezt a sugárzás után megjelenő hírlevélben: "Felpróbáltuk a felnőttek cipellőjét, lötyög a lábunkon, de majd belenövünk. A tv.internetto akkora sikert aratott, hogy elhatároztuk tovább kísérletezünk..."

A vezető magyar internetes hírszolgáltatás bemutatását összefoglalva kijelenthetjük, hogy az Internetto sajátos hangvétele és a nagyközönség számára nem mindig érthető nyelvezete ellenére méltán számít az egyik első számú magyar weblapnak és tartalomszolgáltatónak. A magyarországi internetes közönség összetétele jelenleg a magasabb iskolai végzettségűek túlsúlyát mutatja, ami magyarázatot adhat a sikerre. Ezzel a jelenséggel részletesebben dolgozatom harmadik részében foglalkozom. Az Internetto mellett más magyarországi tartalomszolgáltatás is elérhető, ezek közül néhány: HVG Online, Budapest Online, Népszabadság Online.