Az Internet egy "élő szervezet", fejlődése jelenleg is tart. Naponta jelennek meg újdonságok, és ezek jelentős része saját munkánk szempontjából is érdekes. Röviden néhány olyan területet érdemes megemlíteni a világhálónál, a keresőgépeknél, és a reklám területén, ahol az elkövetkező néhány évben jelentős fejlődés várható.
10.1 A világháló jövője
Gyorsabb kapcsolat: mind a szolgáltató számítógépek közötti, mind a szolgáltatók és a saját számítógépei közti kapcsolat sebessége jelentősen nőni fog. Az ISDN terjedése és a koaxiális kábeleken keresztüli jeltovábbítás (pl. kábeltévé hálózatokon keresztül) jelentősen növelni fogja a háló elérési sebességét.
A biztonság javulása: jelentős fejlesztések zajlanak a kapcsolati protokolok területén. A Microsoft és a Visa STT protokolja vagy a Netscape SLL-je lehetové fogják tenni a biztonságos kereskedelmet a hálón.
A HTML új változatainak megjelenése: egyre hatékonyabb és egyre több kiegészítéssel ellátott változat jelenik meg. Az új változatokban sok korábbi kiegészítés standard szolgáltatásként van jelen. Az un. Common Client Interface-en keresztül lehetővé válik csomópontok közötti un. "vezetett utazások" lebonyolítása, ahol a lapok egy sor böngésző funkciót vesznek át.
Egy sor valósidejű (real-time) szolgáltatás jelenik meg (video és audio anyagok).
10.2 Az információ keresés jövője: mi várható a
keresőgépeknél?
(M.P. Courtois-nak az Online 1996. május/júniusi számában "Cool Tools for Web Searching: An Update" cimű cikke alapján)
Üzleti csomópontok terjedése: bár az Internet egyik szépsége használói által ingyenesen közreadott információk sokasága, az igazán értékes, jól rendezett információkat az üzleti információ szolgáltatóktól kaphatjuk. Szerepük nőni fog, egyre több szolgáltatásukat kapcsolják össze más - hagyományos szolgáltatással, pl. információszolgáltatással CD-n keresztül.
A témakör szerint keresés terjedése: valamikor a Yahoo! privilégiuma volt ez, jelenleg az Excite és Point is használja ezt a technikát, és mások is be fogják vezetni.
Célközönség igényeinek kielégítése: az Interneten ritkán megfordulók számára a "fejlett" keresési módszerek túlságosan bonyolultak, nekik új módszerek terjednek pl. a hírek feldolgozásában vagy a szórakozás centrikus használat segítésében.
Testre szabott keresési felületek megjelenése: több keresőgépnél jelenleg is lehetőség van megadni, hogy csak szöveges vagy szöveges és grafikus formában kívánjuk az információt megkapni. Terjedni fog az eszközeinkre szabott (pl. kapcsolati sebességünktől vagy számítási teljesítményünktől függő) automatikusan beálló kapcsolati formák használata a keresésben is.
Új keresőgép generációk megjelenése: a Magellan és az Excite a lista alapú és a kulcsszavas keresések mindegyikének rendelkezésre bocsátásával, és az egyes anyagok annotálásával új minőségi szintet vezettek be. Egyre újabb segédprogramok segítik a használatot, és további újdonságok várhatók.
10.3 A reklám jövője
A jelenleg elterjedt megoldások (fix díj reklámok megjelentetéséért, szalagcím reklám csere) nem elég kifinomultak a reklám szakma szempontjából. A jövő Internet reklámjában a következőket kell megoldani:
Kategóriák bevezetése. A reklám szakmának jelentős figyelmet kell szentelnie a háló lapok kategorizálására (kategóriák létrehozása, karbantartása, alkalmazása). Valószínű, hogy a tartalom kategóriák mellett másodlagos kategóriáknak is meg kell jelenniük, mint pl. szakmai osztályozások, irányítószámok, stb.
Reklámok dinamikus megjelentetése. A hirdetőknek lehetőséget kell adni arra, hogy reklámjaik kategóriákba irányítását megváltoztathassák,
Dinamikus árképzés alkalmazása. A jelenlegi egyenletes árképzés helyett a kategóriafüggő és igény szerint változó árképzésre célszerű áttérni.
Egyéb célcsoport képzési megoldások. A látogató földrajzi helye (amennyiben ez megállapítható), a látogatás napszakja, a hét napja, az alkalmazott böngésző szoftver típusa mind olyan tényező, mely befolyásolhatja a hirdetés árát.
Regisztráció. Jelenleg nem szokásos, de a jövőben terjedni fog a látogató demográfiai adatok gyűjtése a személyiségi jogok figyelembevétele mellett. Az irányítószám, nem, kor, családi állapot ilyen adatoknak tűnnek.
Kampány vezérlés: amerikai felmérések szerint legtöbb fizetett- és csere hirdetést du. 5 óra előtt nézik, az esti hirdetés az otthon töltött időre esik. Jelenleg a szalagcím reklámok cseréje a legtöbb hirdetési hálózatban manuálisan történik, és ezért az időszak változtatás lehetőségével nem élnek. A jövőben ez meg fog változni.
Portfolió menedzsment: a hatékony kampányok végrehajtásához szükséges, hogy a hirdettetők a hálószemekből igényüknek megfelelő portfoliót kaphassanak. A kategória, hálószem azonosító (URL), lap azonosító, a hálószem tulajdonos/kiadó azonosítása minden hálószemre és lapra ehhez szükségesnek tűnik.