ÖSSZEGZÉS
Könyvünk fenti fejezeteiben megpróbáltunk sokszínű és változatos forrásokon
nyugvó áttekintést adni a középkori muszlim nők történetéről, akiknek a
szempontjából az iszlám javulást hozott. A Koránon és a hagyományokon nyugvó
tanítások szerint az iszlámban a nő vallásos értelemben egyenlő a férfivel,
női mivoltából ugyanakkor sajátos feladatok következnek, ezért különbözik is
a férfitől. Ki kell emelni továbbá azt, a kutatások alapján megerősíthető
tényt, hogy a magukat muszlimként tételező személyek vagy közösségek gyakran
az iszlám tanításaitól kissé (vagy jelentősen mértékben) eltérő életet éltek,
és ez a nőkkel való bánásmódban, a róluk alkotott véleményekben is
tükröződött. A muszlim jogrendszer azonban a korabeli európai államok
törvénykezésénél nagyobb biztonságot nyújtott a nőknek.
A 18-19. század óta a nők helyzete, jogai világszerte folyamatosan
formálódnak, általános jelenség, hogy fokozatosan eltűnőben vannak a nőkkel
kapcsolatos megszorítások, ugyanakkor növekedik az általuk viselt felelősség
és szerepköreik kiszélesednek. Mindez a muszlim közösségek nőtagjaira
vonatkozóan is igaz, fontos azonban kiemelni, hogy ők más kritériumok mentén
gondolkoznak, jórészt más célok lelkesítik őket, mint "nyugati"
társaikat.
Az iszlám csaknem 1400 éves tanításai, e világvallás kultúrák fölött átívelő,
hatalmas civilizáció-szervező ereje a női életvitel és gondolkodásmód kapcsán
is meghatározó. A múlt nagyrabecsült öröksége, egyes népek értékei alkotják a
jövő formálódásának alapját. Éppen ezért a muszlim történelem, s azon belül a
középkori nőtörténet beható vizsgálódást igényel. A földrajzi területenként és
korszakonként feltárható jellegzetességeknek, a női életmód és gondolkodás
sajátosságainak kutatása nagyon fontos, mert hozzájárulhat a muszlim női
identitás megértéséhez. További kutatásokra érdemes a fátyolba burkolt
muszlim királylányok, szabad szellemben alkotó költőnők s a háremek zárt
világában élő énekesnők és hétköznapi asszonyok története.