Kéri Katalin: A tudás kapui (Szöveggyűjtemény) (JPTE-PSZM - Tárogató Kiadó, Budapest, 1995.)
i. e. III. évezred - i. sz. V. század
[35] SUETONIUS: A GRAMMATIKAI OKTATÁS CÉLJA


      Régente a szónoklást is a grammatikusok oktatták, sokuknak forog is közkézen mindkét tudományágra vonatkozó tanulmánya. Úgy vélem, ebből a szokásból ered, hogy e tudományágak ugyan elváltak később egymástól, mégis híven megtartották a szónoklat-előkészítő gyakorlatokat, sőt néhány újabbat maguk is összeállítottak (mint a kérdésfeltevés, rábeszélés, jellemfestés és hasonlóak), hogy a fiatalok ne legyenek egészen műveletlenek és tudatlanok, amikor a szónoklattanárhoz kerülnek. Ám úgy látom, manapság némelyek hanyagságból, illetve beszédkészségük fogyatékossága miatt elhanyagolják ezeket a gyakorlatokat - azt nem gondolnám, hogy lebecsülésből teszik. Én bezzeg még emlékszem fiatal koromból egy bizonyos Princepsre, aki másnaponként felváltva hol szónoklatgyakorlatot, hol előadást tartott, gyakran pedig reggel adott elő, délután meg otthagyta dobogóját, és a szónoklást gyakorolta.

Fordította: Boronkai István

A régi Róma napjai
      (Válogatta: Szepessy Tibor, Gondolat, Budapest, 1968.) 89-90. o.