Kéri Katalin: A tudás kapui (Szöveggyűjtemény) (JPTE-PSZM - Tárogató Kiadó, Budapest, 1995.)
i. e. III. évezred - i. sz. V. század
[33] TACITUS: A RÉTORIKAI OKTATÁS KRITIKÁJA


      Maguk a gyakorlatok nagyrészt nem érik el céljukat. Mert a rétoriskolákban kétféle anyagot szoktak tárgyalni: tanácsadó [suasoriae], illetőleg törvényszéki jellegűeket [controversiae]. Ezek közül a suasoriákat, mintha nyilván könnyebbek volnának és kevesebb körültekintést igényelnének, a gyermekeknek adják ki, míg a controversiákat a serdültebb korúakra bízzák - de ezek is micsoda hihetetlen szerkesztmények! A következő lépés pedig az, hogy a valóságtól elrugaszkodó anyaghoz idomítják az előadást is. Így van az, hogy a zsarnokölő kitüntetéseit, meggyalázott szüzek töprengését, a dögvész ellenszereit vagy az anyai ágy megfertőztetését, és egyáltalán a manapság divatos iskolai témákat, amelyek a fórumon csak ritkán, vagy sohasem merülnek fel, roppant buzgalommal harsogtatják...

Fordította: Borzsák István

A régi Róma napjai
      (Válogatta: Szepessy Tibor, Gondolat, Budapest, 1968.) 90-91. o.