Kéri Katalin: A tudás kapui (Szöveggyűjtemény) (JPTE-PSZM - Tárogató Kiadó, Budapest, 1995.)
V. - XVII. század
[53] CSAN BUDDHISTA PÉLDÁZATOK


Csao-csou: Mosd el a csészédet!

Egy szerzetes megszólította Csao-csou hosangot:
      - Én csak most érkeztem a kolostorba. Kérlek, mester, taníts engem!
Csao-csou:
      - Megetted a rizskásádat?
A szerzetes:
      - Igen, megettem.
Csao-csou:
      - Akkor eredj, és mosd el a csészédet!
A szerzetes nyomban észhez tért.

Fu, a Nagy Tanító, szútrát magyaráz

      A Liang-dinasztia Vu császára felkérte Fu-csiut, a Nagy Tanítót, hogy tartson magyarázatot a Gyémánt szútráról. Fu, a Nagy Tanító, felhágott az emelvényre, azután megütötte botjával a pulpitust, s máris leszállott az emelvényről.
      A Császár teljesen elképedt. Pao-cse hozzáfordult:
      - Megértette felséged a tanítást?
      - Nem, nem értek semmit - mondta a Császár.
      - Pedig a Nagy Tanító befejezte a prédikációt - mondta Pao-cse.

Hszüan-sa három fogyatékosa

      - A földkerekség minden tanítója arról beszél, hogy megmenti a világot, és felszabadítja az embereket. Ha három fogyatékos jön hozzátok, miképpen fogtok boldogulni velük? A vak nem fogja meglátni, ha fölemelitek a jakfarkas légycsapót, a süket nem fogja meghallani szavaitokat, a néma meg akkor sem tud szólani, ha szóra bírnátok. Hogyan fogtok bánni velük? Ha nem tudtok bánni velük, a Tan nem fejtheti ki áldásos hatását.
      Egy szerzetes később Jün-ment kérdezte meg erről a példázatról. Jün-men így szólt:
      - Borulj le!
      A szerzetes engedelmeskedett. Jün-men ekkor úgy tett, mintha meg akarná ütni a botjával, mire a szerzetes hátrahúzódott. Jün-men megszólalt:
      - Te nem vagy vak! Gyere csak ide hozzám!
      Amikor a szerzetes odalépett, Jün-men így szólt:
      - Te nem vagy süket! - És megkérdezte: - Érted már?
      - Nem, nem értem - felelt a szerzetes.
      - Te nem vagy néma - mondta Jün-men.
      A szerzetes egyszeriben megértette a dolgot.

Fordította: Miklós Pál

Kapujanincs átjáró - Kínai Csan-buddhista példázatok
      (Helikon, Budapest, 1994.) 53., 114-115., 123. o.