A pécsi Művészeti
Szakközépiskolában tanítok a képző- és iparművészeti szakterületen, ezért mi
sem természetesebb annál, hogy ennek az iskolának a létjogosultsága, helye a
társadalomban, célkitűzései, fejlődésének iránya, tanulóinak kiválasztása és
jövőbeni sikerességük érdekel. Tehát a tehetség és az, hogy hogyan lesz a
tehetséges gyerekből művész, hogyan lehet ehhez hozzásegíteni őt. Minden
iskola különbözik a másiktól. A mi iskolánkban a hatások azonban
megduplázódnak, mert iskola és művészet jellemző vonásai egyszerre
érvényesülnek, egymásra hatásuk szövevényes rendszert alkot.
A tehetség biológiai és társadalmi
meghatározottságáról
Minden ember életében csak
olyan képességek valósulhatnak meg, amelyekhez a megfelelő adottságok és
hajlamok is rendelkezésre állnak. A környezeti: a családi, a pedagógiai és a
társadalmi hatások határozzák meg, hogy ezekből mi, mikor és milyen
mértékben és hogyan valósul meg. A művésszé váláshoz az átlagon felüli
tehetségen túl szükséges még a szocializációs közösségek összehangolt
ösztönzése, a jó szülői és tanári aspiráció és irányítás, a személyes példaadás,
az anyagi lehetőségek megléte és még sok egyéb dolog. Azonban még ha a
sok feltétel együtt is van, akkor sem biztos, hogy minden tehetséges, jó
kézügyességű, jól rajzoló gyerekből képző- vagy iparművész lesz, még
azokból sem, akik már a szakirányú képzésig is eljutottak. Pontosan meg sem
tudjuk határozni az alkotóerő összetevőit, csak annyi állítható, hogy a
műalkotás létrejöttének feltétele az, hogy összetalálkozzék tehetség, helyzet,
alkalom és szándék.
A fenti megállapításokból
egyértelműen következik a probléma: nem biztos, hogy a
legtehetségesebbekből lesz az "igazi nagy művész".
Hogyan szocializálódnak az egyes
családokban a gyerekek a művészetre?
A gyermek életének eseményeit
szubjektív világán keresztül éli meg, dolgozza fel és raktározza el. Az
események, élmények folyamatosan, nem tudatosan épülnek be a gyerekbe.
Egyes gyermekek azonban sokkal érzékenyebbek, mint a többiek, ezért
gyermekkori élményeiknek hatása igen mély és maradandó nyomokat hagy
bennük. Az érzékenység és a világra való nyitottság a tehetséges gyerekre
jellemző sajátosságok. Ezekkel a személyes pszichoszomatikus
tulajdonságokkal vesz részt a szocializációs folyamatban, melynek társadalmi
törvényszerűségei éppen úgy érvényesek rá is, mint az összes többi emberre.
Tehát a társadalmi és művészi nevelés a művész esetében is a primer
csoportokban gyökerezik és nem a szakmai képzéssel kezdődik. A
művésznevelésnek része mindaz, amit a gyerek maga körül lát és tapasztal.
Rajzolni is úgy tanul, ahogyan beszélni: fokozatosan, spontán módon, esetleg
utánzással. Így, akárcsak a kidolgozott nyelvi kódrendszer, úgy
szocializálódik a gyerekbe e kidolgozott vizuális kódrendszer is. Ezért
érdemes tanulmányozni más területeken is a kétféle nyelvi kódrendszernek
megfelelő formulákat (pl. a vizuális és tárgyalkotó kommunikációban),
melyek sokszor párhuzamosan szavakkal is kifejeződnek, alátámasztják a
látványt, együttes erővel hatnak.
Bernstein és Lawton hívta
fel a figyelmet először arra, hogy a beszéd is többféle kommunikációs kóddal
működik, és az emberek gyakran "elbeszélnek" egymás mellett.
A többi kommunikációs forma kódrendszerei azonban kevésbé kidolgozottak,
mint a beszédé, és ezáltal természetesen nagy félreértelmezhetőségekre
adhatnak okot.
Deme Tamás az egyik
előadásában így fogalmaz: "a tudományos nyelv jelrendszere
egyértelmű, míg a vizuális művészetek nem jelrendszert, hanem
jelképrendszert használnak, ez nem egyértelmű, hanem többjelentésű, azaz
egyetemes jelentésű érzelmi és értelmi viszonyulás." Minden
művészeti terület tehát egymástól igen eltérő kommunikációs rendszert alkot
sajátos kifejezési formákkal és eszközökkel, önálló nyelvezettel.
A vizualitást és az ezzel
kapcsolatos társadalmi problémákat csak az utóbbi időben tette vizsgálat
tárgyává a szociológia. Ezért e területen még sok a fehér folt. Tüzetesebben
Bourdieu foglalkozott e kérdéskörrel. Nagy különbségeket ír le a
műalkotások befogadása területén iskolázottak és iskolázatlanok
szemlélődésében. Különböző vizuális kódrendszerrel kódolják ugyanazt a
művet a különböző társadalmi csoportokhoz tartozó emberek. A tanulási
motivációk, az oktathatóság a szubkultúra által determinált dolgok, és az
előbb említett módon, a kommunikációs kódrendszereken keresztül történik.
Bourdieu "Uralkodó értékek és elnyomott értékek" című
fejezetében a következőképpen foglalja össze erről a véleményét
(természetesen általában a kultúráról és nem kizárólag a művészetről beszél,
de beleérti azt): "A kultúra elsajátításának módja áthatja az elsajátított
anyagot (...), valójában (...) az észrevétlen (...) tanulást ítélték meg
kedvezően. (...) Ez azonban csak azoknak a családoknak a számára adottak,
amelyeknek a tanult kultúra a kultúrájuk (...), szinte anyanyelvük a tanult
kultúra. Általában véve arról a viszonyról van szó, amellyel az egyén az
iskolához, a kultúrához és ahhoz a nyelvhez kapcsolódik, amelyet a kultúra
átad és feltételez. Ezt a viszonyt mindig elárulja az egyén magatartása, és
mindig figyelembe veszi az iskolai osztályzás és ítélkezés."
Fontos tudnunk azt is, hogy
a gyerek és az iskola kommunikációs kódrendszere illetve kódolási formái (itt
a speciális kommunikációra is gondolva) között kongruencia vagy
inkongruencia van-e. Ha a gyerek környezete hasonló értékrendet, kultúrát
közvetít hasonló kommunikációs kóddal, akkor a gyermek számára az iskola
nem idegen. A tanár és a diák között kedvező interperszonális kapcsolat
alakul ki, ez motiválja a tanulásban. Ennek eredménye a jó tanulmányi
előmenetel, a siker, a továbbtanulási szándék megerősödése az adott
szakterületen.
A fenti szociológiai
összefüggések három szempontból is fontosak a művészetet oktatók számára:
egyfelől mert vizsgálandó az, hogy a felvételizők a vizuális kódrendszernek
milyen fokon vannak birtokában, másodszor, mert az iskolában egyszerre
tanulmányozzák és befogadják a már létrejött műalkotásokat a tanulók és
önmaguk is készítnek ilyeneket, harmadrészt szembetalálkoznak saját műveik
mások által történő megítélésével.
A vizuális nyelv az
iskolában formális képzéssel sajátítható el, és általában az általánostól az
egyéni felé halad: a művészi formanyelv tehát nem adott és állandó, hanem
tanult és begyakorolt. Ezért bármely művészeti ismeretnek és képzésnek
ugyanolyan fontosságot kellene tulajdonítani az oktatásban, mint bármely
tudományos ismeretnek. (Az IQ tesztek egyik legjelentősebb kritikája is
éppen az, hogy a kreativitást nem jól méri. A kreatív emberre a
"másként gondolkodás" jellemző. A tesztek elsősorban a
konvergens gondolkodást mérik, az alkotó emberre pedig inkább a divergens
gondolkodás a jellemző. Éppen azért van az is, hogy pl. az iskolai
osztályzatokkal rosszul mérhető a kreativitás. (Az értelmességet és a
kreativitást sokszor szembeállítják, pedig a kiemelkedő teljesítményhez
mindkettő átlagon felüli szintje szükséges.) Az IQ mellett bevezették az EQ
(érzelmi intelligencia) fogalmát is (Goleman 1995). A kettő együtt valamivel
jobb képet ad a tehetségről.)
A következő sarokpontokra kerestem a
választ saját munkaterületemen kutatásaim során:
- Kimutathatók-e a vizuális kommunikáció iskolánkban képviselt
színterein (mint pl. a tárgyalkotás-tárgytervezés) a különböző társadalmi
csoportok szubkultúrájára jellemző kódok, amelyeket Bernstein, Lawton
(és mások) a nyelvi kommunikáció területén különböztettek meg (mint
kidolgozott és korlátozott kódokat), és amelyet Bourdieu a műértés
területén szintén vizsgált? (Azaz egyszerűbben szólva: nálunk is
meghatározó-e a családi háttér a gyerekek művészeti teljesítményeiben,
sikereiben?)
- Vannak-e fejleszthetőségüknek társadalmi akadályai? Be tudják-e hozni
a tanulók az általam vizsgált iskolában szociális hátrányukat? Képessé
válnak-e a vizuális kódváltásra?
- Melyek azok a pedagógiai stratégiák, módszerek, eszközök,
melyekkel eredményesebbé tehető a szakmai oktatás ezekben az
iskolákban?
Az elmúlt időszakban részletesebben
vizsgáltam tanítványaim rajzi, tárgyalkotó képességeit, ízlésüket,
viselkedésüket munka közben, a manuális tanuláshoz való viszonyukat,
taníthatóságukat. Igyekeztem megfigyelni, hogy saját szakterületemen milyen
konkrétan felismerhető szubkulturális vonásokat hoztak magukkal a
gyerekek. (Milyenek a tanulási stratégiák, a tanulás iránti motiváció, a szülői
aspirációk irányai és szintjei, milyen egy-egy gyerek kudarctűrő képessége
stb.? Hogyan működik itt a "valószínűségi okság"?
Társadalmilag előre meghatározott-e ezen a munkaterületen is a választott
szakma presztízse?)
Megállapításaimat több mint
20 éves szaktanári tapasztalataimra és a 3. évfolyamra járó ötvöstanulók
adatainak feldolgozására, személyiségjegyeik, munkamódszereik
megfigyelésére, részletező-elemző vizsgálatára, teljesítményeik mérésére,
értékelésére építettem.
Kutatási módszereim a következők
voltak:
- Rögzített szempontrendszerre épülő empirikus megfigyelések
- Iskolai dokumentumok tartalomelemzése (pl.: pedagógiai program,
felvételi jegyzőkönyvek, osztálynaplók stb.)
- Háttér-információk kérdőíves begyűjtése, feldolgozása
- Mélyinterjúk és félig strukturált beszélgetések készítése, elemzése
- Szociometriák, szociogramok, grafikonok, egyéb ábrák és táblázatok
készítése, ezek kiértékelése
- Gyakorlati és elméleti teljesítmények mérése, ellenőrzése, értékelése (év
eleji diagnosztizáló, év végi, normatív évközi segítő, szummatív
mérések, értékelések, ellenőrzések) és ezek összehasonlítása
Az ötvös tanulók szüleinek foglalkozása
(összehasonlítva a felvételi jegyzőkönyvek több évtizedes adataival) az
iskolánkban gyakorinak mondható foglalkozási kategóriákba esnek. Két
nagyobb társadalmi csoport képviselteti magát a legnagyobb arányban:
mégpedig az értelmiségi szülők kisebb társadalmi presztízzsel rendelkező
csoportja és a szakmunkás szülőké. (Sorrendiségét tekintve ez a két csoport
ugyan egymáshoz közel áll a presztízsskálán, azonban több kutatás is
kimutatta, hogy a legnagyobb kulturális különbségek éppen e kettő között
vannak.
A munkáscsaládok
szubkultúrája a mi iskolatípusunkban bizonyos szegmentumokban találkozik
az iskola elvárásaival, más területeken pedig nem. Ez azt jelenti, hogy a
tanítás-tanulás egyes területeken könnyebb, más területeken pedig nehezebb a
különböző szubkultúrával rendelkező gyermekeknek. A közép- és a tőlük
feljebb levő társadalmi rétegek gyermekeinek kódváltó képessége itt is
nyilvánvaló. A hiányosságaik olyanok, hogy egyszerű gyakorlással,
rutinjellegű gyakorlati tevékenységek ismételgetésével könnyebben
pótolhatók. Nyitottságuk, kíváncsiságuk, kísérletező kedvük pedig
kreatívabbá teszi őket társaiknál, alkalmasabbá a továbbjutásra. Ezek a
felismerések segítik annak tudatosítását, hogy mit és hogyan kell fejleszteni
tanítványaimnál ahhoz, hogy a továbbtanulási esélyeik egyenlőbbek
lehessenek. Amíg az egyik csoport jó fantáziával, analitikus és logikus
gondolkodással, rendszerezéssel, absztrahálással kapcsolatos feladatok
elvégzésére fogékony, addig a másik csoport a rutinjellegű, szabálykövető
feladatokat teljesíti könnyebben. A két csoporthoz tartozó diákokat ezért nem
lehet egységesen tanítani, de még a közkedvelt "egyéni
ütemben" történő foglalkoztatásuk is kevés. Egyszerűen másra és
másképpen kell őket tanítani, vagyis teljes egyéni differenciálással. Fontos,
hogy az iskolában sikeres-e a tanuló, és milyen területen, mert abba az
irányba motivált tovább. Ellenkező esetben a sikertelenség a szakmai (iskolai)
teljesítmény romlásához, gyakran kimaradáshoz vezethet. (Hiszen a szakmai
teljesítmény a mi iskolánkban meghatározó.)
A művészhajlamú gyerekek
köztudottan érzékenyebbek az átlagosnál. A rosszul teljesítők az iskolával, a
tanulással szemben intoleránsak, a kudarctűrő képességük gyenge. Romlik az
önbecsülésük. Alkotókedvük ilyenkor "munkaundorrá"
változhat, ami viszont nagyfokú ürességet hoz létre bennük. Ettől
pszichikusan is sérülhetnek. Az otthonról hozott tanult szerepek és
viselkedési formák segítik vagy gátolják a "művészpalánta"
iskolai beilleszkedését. Segítik vagy gátolják például abban, hogy könnyen
vagy nehezebben tudja-e kialakítani azt a bizonyos
"művészéletformát", ami már az iskolában elkezdődik. (Pl.
szereplés kiállításokon, a kritika elviselése, a nagyfokú leterheltség enyhítése
ügyes időbeosztással, a lemondani tudás az alkotás kedvéért, rendszeres
kulturálódás és a szakirányú informálódás lehetőségeinek megragadása stb.)
Ha művészetet befogadó - esetleg alakító - volt a család
szubkultúrája (ismerte az ilyen típusú gondolkodásmódokat,
kifejezőeszközöket, menedzselési lehetőségeket, megszokta eredményeinek
bemutatását, publikálását, vállalását), akkor a gyereknek is könnyebb lesz a
művésszé válás útjára lépni. Ha a gyerek nem ilyen szubkultúrába született
bele, akkor meg kell küzdenie a fent említettek elsajátításával is, és ez a
feladat már önmagában is teljes embert igényel. Vagyis különböző terheket ró
az egyénre (esetleg behozhatatlan hátrányokat jelent). Itt sincs gyakorlatilag
másról szó, mint a szociális tanulásról. A szülők taníttatással kapcsolatos
stratégiái a "valószínűségi okság" irányába hatnak már az
indulásnál és menet közben szintén. Ez megfigyelhető abban, hogy a szülő
milyen felkészítő, tanulást segítő feltételeket részesít előnyben, melyeket
igyekszik megadni gyermekének. Például szorgalmazza-e az otthoni műhely
kialakítását (átalakítását barkácsműhelyből vagy lakatosműhelyből
ötvösműhellyé), vásárol-e szerszámokat, gépeket? Gyűjtenek-e otthon
művészeti albumokat? Milyenek a közös programok: közös barkácsolás,
szerelés? Látogatnak-e kiállításokat, múzeumokat? A kérdés úgy is feltehető:
mit vesz inkább a szülő, szerszámokat vagy művészi albumokat? Hogyan tölti
a család együtt szívesebben a szabadidejét, kiállítások látogatásával vagy
közös barkácsolással?
A tanulókról szerzett
információk jól megmutatják a tanulók otthoni környezetével kapcsolatos
háttérfaktorok szerepét az iskola- és szakmaválasztással kapcsolatos
kérdésekben és döntésekben, és ezek valószínűleg további befolyást
gyakorolnak a teljesítményekre. (Bár ez utóbbit esetleg csökkentheti az a
tény, hogy a gyerekek többsége vidéki, és egyre ritkábban járnak haza.) Így a
tanárok személyisége és tanári attitűdjei még jobban érvényesülhetnek, de a
felelősségük is nagyobb.
A különböző társadalmi
háttérrel rendelkező tanulók taníttatásával kapcsolatos eltérő szülői stratégiák
a továbbtanulásnál még nyilvánvalóbbá válnak, ugyanis az alsóbb társadalmi
csoportokból való tanulók inkább munkába állnak az eredménytelen felvételi
után (amelyet többnyire a Magyar Iparművészeti Főiskolán vagy a Magyar
Képzőművészeti Főiskolán tesznek), a felsőbb társadalmi rétegek gyermekei
pedig főleg a PTE Művészeti Karán vagy más főiskolákon is próbálkoznak.
(Ők a tanulást választják mindenképpen és kevésbé a munkát.) Természetesen
ezek a megállapítások nem vonatkoztathatóak minden egyedi esetre (mert
vannak kivételek is), csupán az általánosan jellemző tendenciákat írtam le.
Ezen kívül e tendenciában az utóbbi néhány évben tapasztalható némi
változás, hiszen a továbbtanulás egyre általánosabbá válik.
Kutatási tapasztalataimat
összegezve elmondható, hogy a tanulmányozott két társadalmi csoport
gyermekeinél hasonló jelenségek figyelhetőek meg a képi-vizuális és
tárgyalkotó gondolkodás és a vizuális kommunikáció terén, mint amit a
kidolgozott és a korlátozott kódolással programozott kommunikációkban a
nagy elődök már korábban megállapítottak. A tanulói teljesítmények
kiegyenlítésének érdekében a családi háttértényezők és a tanulók személyes
tulajdonságainak minél részletesebb feltárásával, a tanári stratégiák tudatos
megválasztásával (pl. egyéni fejlesztés, differenciált oktatás) lehet javítani az
esélykülönbségeken. A szülők taníttatással kapcsolatos stratégiáit azonban
igen nehéz befolyásolni.
IRODALOM
- Hauser Arnold: A művészet szociológiája. Gondolat Kiadó, Budapest,
1982.
- B. Bernstein: Nyelvi szocializáció és oktathatóság. In: Társadalom és nyelv.
Gondolat Kiadó, Budapest, 1975. 393-435. o.
- D. Lawton: Társadalmi osztály, nyelv és oktatás Gondolat Kiadó, Budapest,
1974.
- P. Bourdieu: A társadalmi egyenlőtlenségek újratermelődése. Gondolat Kiadó,
Budapest, 1978. 71-129, 268-311. o.
- P. Bourdieu: Az oktatási rendszer ideológikus funkciója. In: Az iskola
szociológiai problémái. Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó, Budapest, 1974. 65-
93. o.
- P. Bourdieu: Alapelvek a kulturális alkotások szociológiájához. In: A kultúra
szociológiája. (szerk.: Wessely Anna), Osiris Kiadó, Budapest, 1998. 174-186. o.
- P. Bourdieu: A művészeti észlelés szociológiai elméletének elemei. In.:
Művészetszociológiai válogatott tanulmányok. (Szerk.: Józsa Péter),
Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó, Budapest, 1978.
- Józsa Péter: Mi a művészetszociológia és hol tart ma? In.: Művészetszociológiai
válogatott tanulmányok. (Szerk.: Józsa Péter), Közgazdasági és Jogi
Könyvkiadó, Budapest, 1978.
- J. H. Barnett: A művészetszociológia. In.: Művészetszociológiai válogatott
tanulmányok. (Szerk.: Józsa Péter), Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó,
Budapest, 1978.
- M. Griff: Hogyan toborzódnak a művészek és hogyan nőnek bele szerepükbe?
In.: Művészetszociológiai válogatott tanulmányok. (Szerk.: Józsa Péter),
Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó, Budapest, 1978.
- Y. Bernárd: Az esztétikai választások társadalmi meghatározói. In.:
Művészetszociológiai válogatott tanulmányok. (Szerk.: Józsa Péter),
Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó, Budapest, 1978.
- Papp Mária - Pléh Csaba: A szociális helyzet és a beszéd összefüggései az
iskoláskor kezdetén. In.: Valóság 1972/2. sz.
- E. Babbie: A társadalomtudományi kutatás gyakorlata. Balassi Kiadó, Budapest,
1996.
- Szabó László Tamás: A "rejtett tanterv". Oktatáskutató Intézet,
Budapest, 1985.
- Andor Mihály: Dolgozatok az iskoláról. In.: Mozgó világ 1980/12. sz., I. rész,
1981. II. rész (Művelődéskutató Intézet, 1987.)
- Andor Mihály: Az iskolaválasztás társadalmi meghatározottsága 1997-ben. In.:
Iskolakultúra, 1998/8. sz., 14-28. o.
- Somlai Péter: Szocializáció. (A kulturális átörökítés és a társadalmi beilleszkedés
folyamata.) Corvina Kiadó, Budapest, 1997.
- Ágoston György: Tézisek az iskolai tehetségnevelésről. In: A társadalom, az
iskola, és a pedagógia. (Segédanyag a pedagógusok intenzív továbbképzéséhez
- belső használatra), (Szerk.: Illyés Sándor - Nádasi Mária),
Budapest, 1986.
- Horváth György: Kérdőjelek a tehetség körül. In: A társadalom, az iskola, és a
pedagógia. (Segédanyag a pedagógusok intenzív továbbképzéséhez -
belső használatra), (Szerk.: Illyés Sándor - Nádasi Mária), Budapest,
1986.
- Deme Tamás: ...ami történik, és ami van... - Tanulmányok a
művészetpedagógia és a művelődés köréből. Szent Gellért Kiadó -
Nemzeti Tankönyvkiadó Rt., Szeged, 1994.
- Dr. Czeizel Endre: Sors és tehetség. FITT IMAGE - Minerva Kiadó,
Budapest, 1997.
- Dr. Czeizel Endre: Az érték - még mindig - bennünk van.
Akadémia Kiadó, Budapest, 1994.
- Erika Landau: Bátorság a tehetséghez. Calibra Kiadó, Budapest, 1997.
- Kan Russel - Philip Carter: Fejleszd az IQ-dat! Akadémia Kiadó,
Budapest, 1997.
- Siegfried Brockert - Gabriella Braun: EQ. SAXUM Kiadó, Budapest,
1997.
- Gaul Emil: A látás demokratizálása. In.: Iskolakultúra VII. évfolyam, 8. szám,
1997. Augusztus
- Gaul Emil: A tárgyalkotó folyamat és a tárgyalkotó képességek szerkezete. In.:
Magyar iparművészet, 1997/1. sz., 91-93 o.
- Goleman, D.: Érzelmi intelligencia. Háttér, Budapest, 1977.