A Gaia hipotézis szerint Földünk
egy hatalmas élőlény, mely egyetlen összefüggő szervezetként működik
- napjainkban egyre több gonddal küszködve. Az egész bolygónkat
érintő, egyre súlyosbodó környezeti válság immár az emberiség egészségi
állapotára is negatív hatással van. A huszadik század végére olyan globális
környezeti ártalmaknak vagyunk tanúi, mint a víz- és levegőszennyezés, a
talajerózió, a savas eső, az ózonlyuk növekedése, az üvegházhatás és a
bioszféra károsodása. Az ember a megjelenése óta mindig is hatással volt
környezetére, a legutóbbi évszázadban azonban ez a tendencia olyannyira
felerősödött, hogy immár az élet fennmaradását veszélyezteti. Ennek egyik
oka az iparosodás, a másik a túlnépesedés. Míg az előző a fejlett nyugati világ
tevékenységének következménye, az utóbbi az elmaradott gazdaságú
társadalmak jellemzője.
Ezzel a súlyos problémával
küszködve lépünk be a 21. századba. Joggal merül fel a kérdés, hogyan jutott
bolygónk a környezeti válságnak erre a kritikus szintjére? Milyen nevelő
hatások érték az embert a történelem során, amelynek végeredménye ez a
lehangoló környezeti állapot? Milyen értékközvetítés során alakulhatott ki a
napjainkra oly jellemző hedonista életvitel, a felsőbbrendűséggel és gőggel
átfűtött jellem, mely életet adó bolygónkat pusztítja? A válasz egyrészt az
ember fajfenntartási ösztöne által diktált tevékenységrendszerben rejlik,
másrészt abban a több ezeréves nevelési gyakorlatban keresendő, mely
egyidős a civilizáció megjelenésével.
Vajon megfordítható-e a
folyamat, van-e kiút, tehetünk-e a pedagógia eszközeivel valamit a helyzet
javulása érdekében? Ezekre a kérdésekre keresem a választ.
Környezeti nevelés
A fejlett nyugati társadalmakban
született meg először a környezeti nevelés gondolata néhány évtizeddel
ezelőtt. Ott, ahol a városiasodással és a megnövekedett népsűrűséggel járó
gondok már-már elviselhetetlenné váltak a lakosság számára. 1972-ben az
ENSZ kezdeményezésére Stockholmban, majd az UNESCO szervezésében
1975-ben Belgrádban, 1977-ben pedig Tbilisiben lefektették a környezeti
nevelésre vonatkozó paradigmát. Az ott megfogalmazott definíció szerint:
"A környezeti nevelés olyan folyamat, melynek célja, hogy a világ
népessége környezettudatosan gondolkodjék, figyeljen oda a környezetre és
minden azzal kapcsolatos problémára. Rendelkezzen az ehhez szükséges
tudással, beállítódással, képességekkel, motivációval, valamint mind egyéni,
mind közösségi téren rendelkezzen eltökélt szándékkal a jelenlegi problémák
megoldását illetőleg és az újabbak megelőzése terén."
Napjainkban a környezeti
nevelés széles körben ismertté és elfogadottá vált, olyannyira, hogy az
oktatási rendszer minden szintjén találkozhatunk vele az óvodától a PhD
képzésig. Azonban minél feljebb megyünk az oktatási szinteken, annál inkább
a téma szakmai beszűkülését, specializációját tapasztalhatjuk. Míg az oktatás
alsóbb szintjein szinte minden képzési területtel összekapcsolódik, addig a
magasabb szinteken már csak a természettudományos tantárgyakkal -
főként a biológiával és kémiával párosítható. A környezetvédelmi tanári szak
esetében is alapkövetelmény a biológia-kémia felvételi vizsga. A humán
érdeklődésűek tehát eleve kizáródnak.
A világ központi helyét
betöltő, s minden felett uralkodó lény szerepében tetszelgő gondolkodás
egyenes következménye "A világ értünk van!" szemléletmód. Ez
a beállítódás a környezeti nevelés világlátásában is megmutatkozik, hiszen a
környezetvédelmet elsősorban az ember egészségének védelmével kapcsolja
össze. Az elemek megóvása - levegő, víz, talaj - főként az
ember egészsége megőrzése miatt fontos. Döntéshelyzetben az ember
sérthetetlensége az egyedül szóba jöhető szempont.
Amellett, hogy a környezeti
nevelés alapelveire erős hatással van az a tudományos alapokra helyezett,
racionális megközelítés, erősen érződik még az urbánus közeg is, amelyben
született. Problémafelvetése, téma-megközelítése elsősorban a városi ember
gondjait, gondolkodását, megoldási ötleteit tükrözi, miközben a holisztikus
világnézetre hivatkozik. Környezeti nevelők körében jól ismert például az a
"természet-felfedező" módszer, miszerint a letépkedett
virágszirmokat ragacsra nyomkodva kell rácsodálkozni a mező
színpompájára, vagy megcsodálni a rét műanyag dobozokba zárt illatáradatát.
Mindez az egységes egész megláttatására tett próbálkozás reményében
történik, miközben elvész a holizmus alapigazsága: az egész több, mint
részeinek összessége.
A Jung által meghatározott
pszichikus tájékozódás funkciói közül - gondolkodás, érzékélés, érzés,
intuíció - a környezeti nevelés csak a gondolkodást és az érzékelést
gyakorolja, bár már ez is nagy előrelépést jelent az elmúlt évtizedek poroszos
pedagógiai gyakorlatához képest. Mindemellett gyakran megfigyelhető, hogy
a pedagógiai gyakorlatból hiányzik a nevelésfilozófiai háttér. Enélkül
azonban bármely divatos és lelkesedéssel végzett akció is hamar kiüresedik,
tartalmatlanná válik, s előbb-utóbb feledésbe merül.
A környezeti nevelés azt az
emberközpontú szemléletet közvetíti, mely a környezetvédelemre is jellemző.
Eszerint a természet az emberi környezet része - az ember természeti
környezete - a természetvédelem pedig ennek megfelelően a
környezetvédelem alárendeltje. Nézzünk erre néhány példát:
"A környezetvédelem
azoknak az intézkedéseknek az összessége, amelyek az emberi léthez
szükséges egészséges környezet fenntartását szolgálják. Alapvetően
antropocentrikus fogalom, s csupán tág értelemben tartozik bele a természet
egyéb, elsősorban az ember mellett élő élőlények védelme. (...) Általános
értelemben a természetvédelem kiterjed a természet egészére, az ember
természeti környezetére, így része a környezetvédelemnek. (...) A
környezetvédelem tehát sokkal tágabb tevékenységet ölel fel, mint a
természetvédelem. Olyan részterületei is vannak, amelyeknek nincs
természetvédelmi megfelelője, ilyenek a csendvédelem és a levegő
védelme." (Kárász Imre: Ökológiai és Környezetvédelmi
Alapismeretek, KTM, 1990.)
"A környezeti nevelés
olyan folyamat, amelynek során az emberek megismerik mindenkori teljes
környezetüket és társadalmuk fenntarthatósága érdekében megtanulnak
gondoskodni arról." (Kisiskolások környezeti nevelése, Szerk.: Havas
Péter AMKN, 1993.)
"A környezeti nevelés
célja a környezettudatos magatartás, a környezetért felelős életvitel
elősegítése, hogy fenntartsuk és javítsuk az emberi élet minőségét. Tágabb
értelemben a környezeti nevelés célja a globális bioszféra megőrzése és
fenntartása." (Pedagógiai Lexikon, Keraban Könyvkiadó, 1997.)
Ez a világlátás napjaink
leghaladóbb irányzatának számít, s a szakma legelismertebb szakemberi
közvetítik a pedagógusjelölteknek, s a továbbképzéseken résztvevő gyakorló
tanároknak.
Természeti nevelés
A természetpedagógiai elmélet
látszólag alig különbözik az előbbitől, legfeljebb módszereiben tűnik
szelídebbnek s alapelveiben szigorúbbnak. Filozófiai hátterét tekintve
azonban gyökeres az eltérés. A természeti nevelés vagy természetpedagógia
szerint a TERMÉSZET fogalmat szélesebb körben kell értelmezni, nem
csupán az emberi környezet részeként. A kiindulópont a Természet maga,
mely egyet jelent a világegyetem egészével, minden létező befogadójával. A
tudományos megismerés mellett a művészi érzék is egyenrangú szerepet kap.
Ilyen tekintetben rokon a keleti szerves világlátással: minden, az
érzékszerveinkkel érzékelt dolog és esemény összefügg egymással, hiszen
mindegyikük ugyanazon abszolút valóság különböző megnyilvánulási
formája. A művészet egy másfajta megismerő tevékenységet jelent a világ
megértésében. Míg a tudomány az analitikus, a művészet a szintetikus
gondolkodást segíti. Az ember hajlamos arra, hogy egyoldalúan a bal
agyféltekét vegye igénybe, tehát a tudományos gondolkodást erősítse, s a
másik oldalt elhanyagolja. Ezt kívánja meg a jelenlegi iskolarendszer is az
iskolába lépéstől a tudományos fokozat megszerzéséig. A természeti nevelés
igen nagy szerepet tulajdonít annak, hogy a jobb agyféltekét is fejlessze, s
hogy ehhez egy magas szintű érzelmi intelligencia is kapcsolódjék. Ez a más
módon történő világfelfogás a filozófiájában is megmutatkozik. (Megjegyzés:
A természetpedagógia vagy természeti nevelés elnevezések használatát az Új
Pedagógiai Szemle 1998. márciusi számában javasoltam először - O.
A.)
A természetpedagógia
szerint minden érték, ami természettől adott; az ontológiai értelemben vett lét,
létezés, valamint minden létező: élettelen és élőlény önnön valójában vett
természeti érték. Természetképe a világegyetem egészére vonatkozó kép. A
Természet az Univerzum maga - milliárd fényévnyi távolságaival és a
relatív idővel. A létezőkről való gondolkodás tér és idő viszonylatában
mindig e széles közegben zajlik. Az ember helyének rendszerbeli
meghatározása is e viszonylatban történik: világegyetem, tejútrendszer,
naprendszer, Föld, élettelen közeg, élőlények, ember. További lebontásban
vizsgálhatjuk még az ember belső és külső környezetét, ahogyan ezt a
környezetpedagógia esetében is tettük. Lényegbevágó különbség azonban,
hogy a természetpedagógia szerint a természetet nem tekinthetjük az emberi
környezet részének. Éppen fordítva: az emberi környezet része a
Természetnek. Ez az a sarkalatos pont, amely a két világlátást és
gondolkodásmódot megkülönbözteti egymástól. A természetfilozófia szerint
a természetre, mint életet adó szülőnkre kell tekintenünk, hiszen létünk az
evolúció folyamatának természettörténeti eseménye. Nem létezhetnénk az
előttünk lezajlott fejlődési szakaszok nélkül: Világegyetem születése -
Föld keletkezése - élettelen környezet - élőlények kialakulása.
Az élet nem tartható fenn az élettelen létezők nélkül. Minden élőlénynek
szüksége van az élettelen közegre éppúgy, mint más életfeltételek meglétére,
vagy élőlénytársaival való kapcsolatra. Az ember egy az élőlények sorában,
ezért e tények rá is érvényesek. E rendszer szem előtt tartása az alapja a
természet iránti alázatos tiszteletünknek.
A természet értékei közé
tartozik az ember is, alkotásaival együtt. Így értéknek tekintendő minden
társadalmi és mesterségesen létrehozott alkotás is: a szellemi javak, a
műveltség területén elért eredmények, a tudomány, a nyelv, a művészet, a
hagyományos kultúra csakúgy, mint a tárgyi környezet műalkotásai. A
természetfilozófia szerint a tudománnyal egyenrangú a művészet, mivel a
világ megismerésében játszott szerepe kiegészíti a tudományos megközelítést.
Mint a távolkeleti filozófiában Jin és Jang, egyik sem lehet teljes a másik
nélkül. A kognitív irányultság és az affektív átélés egyaránt fontos.
Rangsorban egymás fölé nem helyezhető, egymást kiegészítő fogalmak.
A kulcsszavak is sokat
elárulnak a természeti nevelés világlátásáról. Ezek között szerepelnek a
következők: kozmocentrikus világszemlélet, holisztikus világkép, szeretet,
empátia, tisztelet minden létezőnek, nem ártás, szelíd módszerek, a kicsi szép,
alázat a természet fensége iránt, közösségvállalás minden létezővel, az
önmagában/önmagáért való érték, felelősség, szépség és harmónia,
érzékenység és nyitottság, érzelmi telítettség, művészi átélés, nevelő szándék,
természeti erkölcs, erények (mértékletesség, szelídség, türelem, jóság,
meghagyás, megőrzés, a lehető legkisebb beavatkozás).
A természeti nevelés
feladata, hogy erősítse a gyermekkel veleszületett spontán érdeklődést és
kíváncsiságot, melyet a világ jelenségei iránt tanúsít. Segítse fenntartani és
bátorítani az érzést, hogy részeként is egyek vagyunk a világgal. A
természetpedagógiában nagy hangsúlyt kap az esztétika, a szépség és a
harmónia keresése. Mindenben meglátni a szépet, a harmóniát, felfedezni a
rendezetlenségben rejlő rendet - ez egyben boldogságforrást is jelent.
A szépség is érték, és az esztétika által felkeltett öröm is kiválthat féltő
aggódást, ahogyan a szeretetnek is van megőrző hatása. (Sajnos ezt a
szempontot ma még nem veszik figyelembe a tájrombolásnál vagy más
természeti érték elpusztításakor.)
A természeti nevelés
irányelvei természetközpontúak. Léttársainkat nincs jogunk megalázni és
értelmetlenül elpusztítani. Törekednünk kell az élettelen és élő létező
társainkkal való együttélésre, a természet törvényeinek betartására, a lehető
legkisebb mértékű károsításra. A természet védelmének értelmezése ki kell,
hogy terjedjen az egészre és annak minden elemére - a fűszáltól az űr
végtelenjéig. Az élettelen létezőknek - beleértve az őselemeket is
(levegő, víz, tűz, föld) - önnön valójukban joguk van az eredendő
tisztasághoz csakúgy, mint az élőlényeknek az egészséges élethez. Nevelési
céljaink és feladataink ezen alapelvek elfogadtatására, az erre épülő
viselkedésmód elsajátítására és attitűdformálásra irányulnak.
A természeti nevelés a
megismerés folyamatában szelíd módszereket alkalmaz. A vizsgálódásnak
határt szab a megfigyelt létező alapvető joga a sérthetetlenséghez, legyen az
kőszikla, folyóvíz, madár vagy ember. Az érdeklődés alanya iránt érzett
tiszteletteljes alázat kifejeződik a felé irányuló érdeklődésben, a szeretettel
teli közeledésben. A pszichikus tájékozódás funkciói közül mindegyiket
használja, a gondolkodást éppúgy, mint az érzékelést, érzést és az intuíciót.
Ez utóbbin ösztönös megérzést, felismerést értünk, mely képességet jelent az
igazság előzetes, közvetlen, élményszerű felismerésére, amely a felhalmozott
tapasztalatokon, a korábban szerzett ismereteken alapul. Bergson francia
filozófus azt vallotta, hogy az intuíció egyfajta szellemi szimpátia, melynek
segítségével valamely objektum belsejébe visszük magunkat, hogy
azonosuljunk azzal, ami benne egyetlen és kifejezhetetlen. A külvilágról
alkotott fogalmi tudásunk és belső tudásunk között jelentős különbség van.
Fogalmi tudásunk gyarapításának módszereire az elemzés és az osztályozás
jellemző, míg belső tudásunk a múltunkból fakadó élményeinket összegzi és
képzeletünk segítségével formálja a helyzetnek megfelelően. Ezen kívül
fontos szerepet kap még a természetempátia gyakorlása, mely beleérző
képességet jelent bármely létező helyébe. Elengedhetetlen ez akkor, ha
valóban át akarjuk érezni létező társaink sorsát és e szerint irányítani
cselekedeteinket.
A környezetpedagógia és a
természetpedagógia modellje
A környezeti nevelés esetében a
világról alkotott kép kiindulópontjában az ember áll környezete csúcsán.
Külső környezetének egy részét képzi a természet mint az ember természeti
környezete. A természet tehát alárendeltje az emberi fajnak, mely önös
szükségletei és érdekei szerint használja ki azt. A természeti nevelés esetében
a világszemlélet kiindulópontjában az Univerzum áll, melynek parányi része
csupán a bolygónk, s azon belül az ember. E modell szerint az ember van
alárendelve a természet egészének annak részeként. A világhoz való
viszonyulásában - gondolkodásában, attitűdjében, cselekedeteiben
- figyelembe kell vennie alárendelt szerepét, s a természet törvényeihez
kell alkalmazkodnia. El kell ismernie valamennyi létező - élettelen és
élő - jogát a létezéshez, és nem zsarnokoskodhat egyetlen létezőtársán
sem. Ez a szemlélet a világhoz való viszonyunk kulcspontja, mely
kopernikuszi fordulópontként valódi változást hozhat a Föld jelenlegi
krízisében.
A két nevelési rendszer sajátosságai
K ö r n y e z e t i n e v e l é s |
T e r m é s z e t i n e v e l é s |
Környezeten a természeti, mesterséges (alkotott) és társadalmi
környezetet értjük. (NKNS 10. o.)
| Környezeten a mesterséges (alkotott ) és társadalmi környezetet értjük,
mely az emberrel együtt része a Természet egészének. |
A környezeti nevelés célja - a tudatformálás - a társadalmi
környezet olyan javítása, amely nélkül nem képzelhető el a másik kettőben érdemi változás,
nem létezhet fenntartható élet. (NKNS 10. o.)
| A természeti nevelés célja a Természettel mint egésszel való tudati és
érzelmi azonosulás, mely alapja a természeti értékek tiszteletteljes megőrzésének és az emberi
alkotások megbecsülésének. |
Környezeti etika
| Természeti etika |
Emberközpontúság
| Természetközpontúság |
Az emberi érdekek elsőbbsége
| Az egyetemes létezés érdekeinek
figyelembevétele |
A világ szemlélése a kívülálló szemszögéből
| A világ szemlélése a belső lényeg feltárása
által |
A világ megértése az ember szemszögéből
| A világ megértése a természeti lény
szemszögéből |
Tudományos és szakmai megközelítés
| Művészi átélés |
Természettudományokra alapozott megismerés
| Művészetre, filozófiára, természeti etikára alapozott
megismerés |
Megismerés - szeretet - megóvás
| A sorrend felcserélhető |
Emberi kapcsolatok ápolása
| Létezők és emberi kapcsolatok ápolása |
Empátia ember-ember viszonylatban
| Természetempátia bármely létező - ember
viszonylatban |
Módszerek:
- tudományos alapokon nyugvók
- az élővilágot tárgyként kezelők
- emberi egészséget védők
- érzékelést megmozgatók
| Módszerek:
- szelíd megközelítésűek
- az élővilágot élőlénytársként kezelők
- valamennyi létező egészségére figyelők
- érzékelésre, érzelmi és intuitív alapokra építők |
A természetet részeiben befogadó
| A természet egészének élményét befogadó |
Egzotikus állatok gondozása, kiállítások rendezése,
látogatása
| Állatok rabságban tartása el nem fogadható. A természetes élőhelyen
való megőrzés fontossága |
maszkulin jelleg
| feminin jelleg |
urbánus szemlélet
| természetközeli szemlélet |
park
| rét |
világtérkép = ember által kijelölt, országhatárokkal szabdalt
térkép
| világtérkép = természeti földrajzot bemutató
térkép |
Környezeti etika
| Természeti etika |
Környezetvédelem
| Természetvédelem |
Topocentrikus nézőpont: a világ mint emberi környezet
| Kozmocentrikus nézőpont: a világ mint egész |
Konklúzió
A két nevelési rendszer közötti
különbség nem jelent feltétlenül rangsorolást a szükségességet illetően.
Mindkettő igen fontos. A környezeti nevelés az első lépés lehet a fogyasztói
társadalom következményeinek beláttatásában, s a konkrét problémák
belátható időintervallumban történő megoldásában. A természeti nevelés
magasabb fokú világlátást igényel. Az önzetlenség olyan fokát kívánja meg,
amely túllép az emberi érdekek öntelt prioritásán. Igyekszik megteremteni a
természettel való együttélés oly módját, mely figyelembe veszi a többi létező
- élettelen és élő - érdekeit is, és törekszik a
legmesszebbmenőkig alkalmazkodni azokhoz. Ha hosszú távra tekintünk
előre a jövőbe, bolygónk sorsát illetően, komoly aggodalomra van okunk. A
bioszféra nem képes követni az emberi faj által okozott környezeti
változásokat, így a kipusztulás veszélye fenyegeti. A jelenben zajló
folyamatok pozitív irányú megváltoztatását csakis egy alapjaiban
megrengetett, újabb kopernikuszi sokkal felérő szemléletváltástól várhatjuk,
mely az ember központi szerepe helyett az egész rendszerbe való
beilleszkedését hangoztatja. Ez pedig az egész emberiségre kiható, korszerű
irányzatú nevelési programmal érhető el. Igazi áttörést csakis a természet felé
forduló, annak értékeit elismerő, törvényeinek magát alávető, új szemléletben
felnövekvő generációtól várhatunk.
IRODALOM
- Gore: Mérlegen a Föld. Föld Napja Alapítvány, 1993.
- Judy A. Braus - David Wood: Environmental Education in the Schools.
Peace Coorps, USA, 1993.
- Jung: Mélységeink ösvényein. Gondolat, Budapest, 1995.
- Kárász Imre: Ökológiai és Környezetvédelmi Alapismeretek. KTM, 1990.
- Kisiskolások Környezeti Nevelése 1993.
- Nemzeti Környezeti Nevelési Stratégia. Magyar Környezeti Nevelési Egyesület,
Budapest, 1998.
- Orgoványi Anikó: Művészet és természeti nevelés. Új Pedagógiai Szemle, 1998.
március
- Orgoványi Anikó - Victor András: A Zöld Szív filozófiája. Zöld Szív
ITM, 1995.
- Pedagógiai Lexikon. Keraban, 1997.
TARTALOM