[1]
J.-J. Rousseau elméletében, amit
Robespierre és a jakobinusok is követtek,
a társadalmi szerződés a törvényhozók
fikciója, s arra szolgál, hogy
más módon okolja meg az állam kialakulását, illetve a kormányzat és az egyének
kapcsolatait, mint az isteni jog, az atyai hatalom, illetve a társadalmi
szükségszerűség. Ez a
kálvinistáktól kölcsönzött elmélet 1764-ben
haladást jelentett, mert az volt a célja, hogy egy ésszerű törvényre vezesse
vissza mindazt, amit addig a természeti vagy vallási törvények folyományaként
kezeltek. A szövetségi rendszerben a társadalmi szerződés több mint fikció;
pozitív és tényleges egyezmény, amelyet valóban előterjesztettek, megvitattak,
szavazásra bocsátottak és elfogadtak, s rendszeresen módosítanak a szerződő
felek akarata szerint. A szövetségi szerződés és Rousseau, illetve a 93-asok
szerződése közötti különbség a valóság és a feltételezés közötti különbségnek
felel meg.
[2]
A svájci konföderáció huszonöt szuverén államból áll (tizenkilenc kantonból és
hat félkantonból), s kétmillió-négyszázezer lakosa van. Huszonöt alkotmány
irányította tehát, amelyek egyenként hasonlatosak a mi 1791-es, 1793-as,
1795-ös, 1799-es, 1814-es, 1830-as, 1848-as, 1852-es alkotmányainkhoz; ezen
felül létezik egy olyan szövetségi alkotmány, amihez hasonlóra
Franciaországban természetesen nem találunk példát. Ennek az alkotmánynak a
szelleme az alábbiakban idézett törvénycikkek összességének felel meg:
"2. törvénycikk: A konföderáció célja, hogy biztosítsa a külföldi
hatalmakkal szemben a haza függetlenségét, hogy fenntartsa a belső rendet és
nyugalmat, hogy támogassa a szövetkezettek jogait és szabadságát, s
hozzájárulhasson közös virágzásukhoz.
3. törvénycikk: A kantonok önállóak, vagyis önállóságukat nem
korlátozza a szövetségi hatalom, s mint ilyenek, gyakorolják mindazokat a
jogokat, amelyeket nem utaltunk a szövetségi hatalom hatáskörébe.
5. törvénycikk: a konföderáció garantálja a kantonok területi épségét
és szuverenitását a 3. törvénycikkben megfogalmazott határokon belül,
alkotmányaikat, a nép szabadságát és jogait, az állampolgárok alkotmányos
jogait, s azokat a jogokat és hatásköröket, amelyeket a nép a hatalmakra
ruházott át."
Vagyis a konföderáció nem kifejezetten egy állam: szuverén és
független államok tömörülése, amelyek egy kölcsönös garanciát biztosító
szövetséget alkotnak. A szövetségi alkotmány sem az, amit Franciaországban
chartán vagy alkotmányon értenek, vagyis az ország közjogainak kivonata; a
ligába való tömörülés feltételeit, vagyis az államok jogait és kölcsönös
kötelezettségeit az egyezmény tartalmazza. S végül, amit szövetségi hatalomnak
neveznek, egyáltalán nem a kormány megfelelője: csupán egy olyan ügynökség,
amit az államok hoztak létre azoknak a közös funkcióknak az ellátására,
amelyekről az egyes államok lemondtak, s ily módon szövetségi hatáskörbe
kerültek.
Svájcban a szövetségi hatalom a huszonöt kanton népei által választott
tanácskozó testületből, s az e testület által kinevezett, héttagú végrehajtó
tanácsból áll. A szövetségi tanácskozó testület és a tanács tagjainak
megbízatása három évre szól; s minthogy a szövetségi alkotmány bármikor
felülvizsgálható, jogaik és személyük bármikor visszavonható, illetve
visszahívható. A szövetségi hatalom tehát, a szó szoros értelmében olyan
megbízatás, amelyek ellenőrzése teljes egészében a megbízók kezében van, s
hatásköre a megbízók szándéka szerint változik.
[3]
A szövetségi közjog számos nehéz kérdést vet fel. Például: vajon tagja lehet-e
egy konföderációnak egy rabszolgatartó állam? Úgy tűnik, nem, mint ahogy egy
abszolutista állam sem: a nemzet egy részének rabszolgasága egyben a
szövetségi elv tagadása. Ilyen megvilágításban meglehetősen megalapozottnak
tűnik a déli Egyesült Államok elválásra irányuló törekvése, hiszen nem áll
szándékukban, legalábbis azonnal nem, hogy biztosítsák az emancipált fekete
bőrűek számára a politikai jogok teljességét. Ugyanakkor meg kell
állapítanunk, hogy
Washington,
Madison és az Unió többi alapítója más
véleményen volt; a szövetségi szerződésben elfogadták a rabszolgatartó
államok meglétét. Tény viszont, hogy napjainkban e természetellenes szövetség
felbomlásának vagyunk tanúi: a déli államok a rabszolgatartás fenntartása
érdekében egységes alkotmányra törekszenek, az északiak pedig, a szövetség
fenntartását tartva szem előtt, deklarálják a rabszolgák deportálását.
Svájc 1848-ban megreformált szövetségi alkotmánya az egyenlőség
szellemében oldotta meg ezt a kérdést; a 4. törvénycikk kimondja: "a svájciak
a törvény előtt egyenlőek. Svájcban nincsenek sem alattvalók, sem helyi,
születési, személyi vagy családi előjogokkal rendelkezők." E törvénycikk
hatályba lépésétől (amely megtisztította Svájcot minden arisztokratikus
elemtől) datálódik az igazi szövetségi svájci alkotmány.
Érdekütközések esetében jogában áll-e a szövetkezett többségnek az
egyezmény felbonthatatlanságával érvelve szembeszegülni a szeparatista
kisebbséggel? A nemleges választ hangsúlyozta 1846-ban a
Sunderbund
a svájci többséggel szemben; ugyanígy vélekednek napjainkban az amerikai unió
déli konföderáltjai, szemben az északi szövetkezett államokkal. Én úgy vélem,
hogy a szeparáció teljesen jogos, amennyiben a kantonális önállóság olyan
kérdéséről van szó, amit nem foglaltak bele a szövetségi szerződésbe.
[4]
Háromféle módon lehet törvényt értelmezni attól függően, hogy az erkölcsi lény
nézőpontja, minősége a
hívőé, a
filozófusé vagy az
állampolgáré.
A törvény Istentől kapott
parancsolat, amit egy kompetens
hatalom közvetít az embernek; ez a teológia és az isteni jog definíciója.
A törvény a dolgok
kapcsolatának kifejeződése; ez a filozófus
definíciója,
Montesquieu megfogalmazásában. [Montesquieu írta
A
törvények szellemében: "A törvények a legszélesebb értelemben véve a
dolgok természetéből fakadó szükséges kapcsolatok." (A szerk.)]
A törvény az emberi akarat
egyeztetett alapszabálya (lásd
De
la Justice dans la Révolution et dans l'Église, 8. tanulmány); ez a
szerződés és a szövetkezés elmélete.
Minthogy az igazság egy, bár aspektusai változóak, e három definíció
egymásba folyik, s lényegüket tekintve azonosaknak tekinthetők. De a belőlük
fakadó társadalmi rendszer más és más: az első szerint az ember a törvény,
illetve létrehozója vagy képviselője alávetettjének hirdeti magát; a harmadik
esetben magáévá teszi a törvényt, és megfosztja minden hatalomtól,
végzetszerűségtől, uralomtól. Az első formula a vallásos emberé, a második a
panteistáé, a harmadik a republikánusé. Csupán ez utóbbi egyeztethető össze a
szabadsággal.
[5]
Az 1848-as svájci szövetségi alkotmány szerint a
konföderációnak jogában áll
egy svájci egyetem létrehozása. Ezt az elképzelést erős támadások érték, mert
sokan a kantonok szuverenitásának megsértését látták benne, s véleményem
szerint helyes politikát követtek. Nem tudom, lett-e a tervnek folytatása.
[6]
Svájcban van egy szövetségi költségvetés, amellyel a szövetségi tanács
rendelkezik, de ez csak a konföderáció ügyviteléhez használható, s nincs
semmiféle kapcsolatban a kantonok és a városok költségvetésével.
[7]
Svájci szövetségi alkotmány, 13. törvénycikk: "A Konföderáció nem tarthat fenn
állandó hadsereget." - Javaslom, az egységes köztársaság hívei gondolkodjanak
el ezen a törvénycikken.
[8]
Egy korábbi munkámban (
De la Justice dans la Révolution et dans l'Église.
4. tanulmány, belga kiadás.) azt írtam, hogy az 1814-es esztendő megnyitotta
Európának az
alkotmányok korát. Az ellentmondás rögeszméje gúnyos
megjegyzéseket csalt ki bizonyos emberekből, akik vaktában belekeveredtek a
napi történelmi politikai zűrzavarokba, ügyekbe és intrikákba, jóllehet
tudatlanságuk odáig terjed, hogy még századuk kronológiájával sincsenek
tisztában. De pillanatnyilag számomra nem ez az érdekes. Az alkotmányok kora
nagyon is reális, és megnevezése is igen találó, az
Augustus által
meghirdetett
actiumi korral való analógiára utal, melyről Augustus az
Antonius felett Actiumnál a Jézus Krisztus születése előtti 31. évben aratott
győzelmét követően beszélt. Ez a két kor, az
actiumi kor (l'ére actiaque)
és az alkotmányok kora közös annyiban, hogy mindkettő teljes megújulást
hirdetett a politikában, a gazdaságpolitikában, a közjogban, a szabadságjogok
és az általános társas jelleg megvalósítása területén. Mindkettő békekorszakot
nyitott, s mindkettő jól mutatja, hogy a kortársak tudatában voltak a
kibontakozó általános forradalomnak, s mindkettő tanúsítja, hogy a nemzetek
vezetői ebben részt kívánnak venni. Csakhogy a császárság orgiája által
megcsúfolt actiumi kor a feledés homályába hullt; még a nyomát is eltörölte a
keresztény kor, amely másfajta, de csakugyan grandiózus módon ugyanazt az
erkölcsi és népi megújulást kívánta jelezni. Hasonló lesz a helyzet az
úgynevezett alkotmányok korával: Ugyanígy el fog tűnni a szövetségi és
társadalmi korszak hatására, melynek mély és népi eszméje el kell hogy törölje
1814 burzsoá és
megalkuvó eszméjét.
[9]
Egy egyszerű számítás is kimutatja ennek nyilvánvaló voltát. Egy szabad
államban az átlagos képzési idő, amiben mindkét nem képviselőinek részesülniük
kell, nem lehet kevesebb, mint tíz-tizenkét év, ami azt jelenti, hogy
körülbelül a teljes lakosság ötödrészére terjed ki, azaz Franciaországban hét
és fél millió egyénre, fiúra és lányra a harmincnyolcmillió lakosból. Az olyan
országokban, mint például Amerika, ahol a házasságokban több a gyerek, ez az
arány még nagyobb lehet.
Hét és fél millió mindkét nembeli egyénnek
kell tehát tisztességes, jóllehet egyáltalán nem arisztokratikus irodalmi,
tudományos, erkölcsi és szakmai képzést nyújtani. Hányan járnak jelenleg
Franciaországban közép- és felsőfokú oktatási intézményekbe?
Guillard
statisztikája szerint 127.474-en. A többiek, vagyis 7.370.525 egyén arra
ítéltetett, hogy soha nem léphet túl az elemi iskolán. De még azt sem végzik
el valamennyien: a sorozóbizottságok évről évre növekvő számú
írástudatlant regisztrálnak. Mit tennének a mi kormányzóink, kérdem én,
ha meg kellene oldaniuk ezt a problémát, vagyis átlagos képzésben kellene
részesíteniük 7.370.525 egyént azon a 127.474-en felül, akik jelenleg is
iskoláztatásban részesülnek? Mit jelenthetne ebből a szempontból egy burzsoá
monarchia egyoldalú egyezménye, egy paternalista birodalom jótékonysági
szerződése, mire jutnának az egyház jótékonysági alapítványai, Malthus
előrelátást sugalló tanítása vagy a szabad kereskedelemhez fűzött remények
mire lennének jók? Belebukna ebbe önmagában minden közüdvi bizottság a
legnagyobb forradalmi szigor mellett is. Ezt a célt csak a szakma tanulása és
az iskolai képzés összekapcsolása által lehet elérni, ami minden tanulóból
egyben termelőt csinál: ez pedig az általános szövetkezést tételezi fel.
Nem ismerek nyomasztóbb feladatot a régi politika számára, mint ez.
[10]
A központi vagy szövetségi hatalom és a helyi vagy szövetkezett hatalmak
kapcsolatát fejezi ki a költségvetés elosztása. Svájcban a szövetségi
költségvetés alig egyharmadát teszi ki annak az összegnek, amit Svájc a
politikai élet finanszírozására fordít; a másik kétharmad a kantonális
hatalmak rendelkezésére áll. Ezzel szemben Franciaországban a központi hatalom
rendelkezik szinte az ország összes erőforrásával; a központi hatalom
szabályozza a bevételeket és a kiadásokat, magára vállalja, hogy bizottságok
útján maga igazgassa a nagyvárosokat, magát Párizst is, így ezek
községtanácsai gyakorlatilag névlegesekké válnak, emellett felügyeli a községi
javak felhasználását.
[11]
Franciaország egy átlagos évben 30-35 millió hektoliter bort termel. Ez a
mennyiség, kiegészítve az almaborral és a sörökkel, nem sokkal haladja meg azt
a mennyiséget, amit 38 millió lakosa elfogyasztana, ha mindenkinek módja lenne
eljutni Korinthoszba, vagyis meginnia osztályrészét a borból, a sörökből és az
almaborból. Minek tehát külső piacot keresni, ha megvan a saját belső
keresletünk? Ami még rosszabb, miután a belső piac az állami illetékek, a
szállítási költségek, a különböző kényszerintézkedések stb. miatt némileg
beszűkült, úgy vélték, külföldön lehet felvevőpiacot találni. De a külföld
csupán a luxusborokra vevő, nem érdeklik az átlagos borok, mert nem nagyon
kedvelik vagy mert túl drágának tartják: s végül a termelő nyakán marad az áru,
mert nincs rá vásárló sem belföldön, sem külföldön. A Gironde az Angliával
fennálló kereskedelmi szerződés alapján arra számított, hogy ott el tudja
helyezni a bort; jelentős mennyiséget exportáltak Londonba, ám azok vevőre
várva a dokkokban maradtak. Keressék ennek az oly sokszor idézett anomáliának
az okát, s rá fognak jönni, hogy ez egy olyan okcsoportra vezethető vissza,
aminek közös gyökere az egységes rendszer.