TARTALOM | BEVEZETÉS |
ABCD = Minden sorában újat tartalmazó négysoros dallam
ABBA = Két különböző tartalmú sorból álló dallam
A5B5 = A B sor kvinttel magasabban megismételve
A5B5 = A B sor kvinttel mélyebben megismételve
A2A3A6 stb. = A sor szekunddal, terccel, szexttel mélyebben megismételve a2 +a2 = A sort összetevő két motívum
Ak = A sortól csak kadenciájában vagyis záróhangjában ill. zárómotívumában eltérő dallamsor
Akl Ak2 = A sornak különféle kadencia-eltérései
Avl, Av2 = A sor különbözőképp variált formái
A hangterjedelem jelölésében és a kadencia-hangok jelzésében a záróhang alatti oktávot római számokkal jelöljük, felette pedig arab számokkal:
IVII+18 stb. (9)81(VII) pl. olyan hangterjedelmet jelöl, amely általában az alaphang fölötti oktávot használja, ritkán, vagy díszítő hanggal érinti a nónát és a záróhang-alatti szeptimát is. VII5: záróhang alatti szeptimától az ötödik fokig terjedő dallam; 161: az alapról induló, a hatodik fokig emelkedő és az alapra visszaereszkedő dallam; 83+1 az oktávtól a harmadik fokig és a 2. fok kihagyásával az alapra ereszkedő dallam.
4 (5) VII olyan négysoros dallam, amelynek első sora a 4. fokon zárul, a második az 5.-en, a harmadik pedig a záróhang alatti szeptimen. (A negyedik természetesen mindig az 1.-őn, azért nem írjuk ki. Ha kivételesen más fokra transzponáljuk a dallamot, akkor azt is kiírjuk, pl.: 4 (b3) 1 ((VII)). Ezzel azt jelezzük, hogy a dallam a magyar dalok túlnyomó többségéhez képest egy hanggal lejjebb zárul az ötfokú skálában.
Chord (bichord, trichord, tetrachord) a diatonikus skálák két-, három-, négy- hangból álló részeit jelenti a pentachordhexachord mintájára.
Ton-nal (biton, triton stb.) jelöljük a pentaton mintájára az olyan hangcsoportokat, amelyek nemcsak egymás melletti fokokból építkeznek, tehát nem diatonikusan.
A pentatónia különböző modusait a következőképp említjük (alulról fölfelé haladva): szo-ötfokú = szoladoremi (+szo’la’ stb.) (A dőltbetűs hang a záróhang.); la-ötfokú = la-doremiszo (+la’do’ stb.) do’-ötfokú = dore miszola (+do’re’ stb.); re-ötfokú = remiszolado (re’mi’ stb.); mi-ötfokú = miszoladore (+mi’szo’ stb.).
Félhangos ötfokúság: szotidoremi(+szo’ stb.)
AP+szám = Hanglemez-felvétel jelzete a Zenetudományi Intézet archivumában
Gr+szám = gramofonlemez-felvétel jelzete a Zenetudományi Intézet archívumában.
TARTALOM | BEVEZETÉS |