Gaál E.: Davies-Macadam 93 | TARTALOM | Szlávik G.: "Jó princeps" |
Kóthay Katalin Anna
Az egyiptológiai szakirodalomban a legutóbbi időkig
többnyire általánosan elfogadott volt az a nézet,
mely szerint a Középbirodalom története
közigazgatási szempontból két részre (egy
korábbi és egy későbbi szakaszra) bontható,
melyeknek határvonala III. Szeszósztrisz uralkodása.
Az említett uralkodó nevéhez kapcsolt -
feltételezett - közigazgatási reformokat a
nomoszkormányzók hatalmának - ugyancsak
feltételezett - visszaszorításával, s a
nomoszrendszer megszüntetésével szokták
összekapcsolni. Az "új" rendszer a feltételezések
szerint három közigazgatási egységre
épült, melyek a Nílus-völgy három nagy
topográfiai egységének feleltek meg, s egyben a
központi adminisztráció igazgatási szervei voltak. Ez
a három szerv az "északi uaret" (wcrt
mhtt), a "déli uaret" (wcrt rst) és
az ún. "Dél Feje uaret" (wcrt tp-rsy);[1] az északi terület a
feltételezések szerint Memphiszt és a Delta
vidékét foglalta magába, a déli terület
Közép-Egyiptom, a "Dél Feje" pedig az Egyiptomnak
Elephantinétól Akhmimig terjedő része volt.[2] Vannak azonban olyan kutatók is, akik a
"Dél Feje" alatt Egyiptom legdélibb pontját -
Elephantinét - és a Középbirodalom idején
egyiptomi fennhatóság alá tartozó
Alsó-Núbiát értik.[3]
A hagyományos elképzelés átvétele mellett a
korábbi évek szakirodalmában és az újabb
publikációkban egyaránt megfigyelhető, hogy egyes
egyiptológusok óvatosan kezelik, vagy egyenesen
megkérdőjelezik a hipotézisnek mind a
nomoszkormányzókra vonatkozó részét,[4] mind a késő
Középbirodalom közigazgatási
átszervezésével kapcsolatos nézetet.[5] S bár ezek az újra és újra
felbukkanó fenntartások jelzik a hipotézis kétes
voltát, a szemlélet mégis rányomja
bélyegét a Középbirodalom
közigazgatástörténetével foglalkozó
munkákra, melyek két szakaszt különböztetnek meg
a korszakon belül, s ezeket egymástól
elkülönülten vizsgálják. Ennek egyik oka, hogy
közigazgatási dokumentumok elsősorban a késő
Középbirodalom idejéből maradtak fenn, tehát
ez az időszak könnyebben kutatható; másik oka pedig,
hogy a Középbirodalom elejének és
végének közigazgatása
kétségtelenül eltérő képet mutat (pl.
új központi hivatalok megjelenése a korszak második
feléből származó dokumentumokban). A
valóságban azonban nem két jól
elkülöníthető időszakról kellene
beszélni, hanem a közigazgatás rendszerében
végbement fokozatos átalakulásról; s az is lehet,
hogy az adminisztráció bizonyos egységei, melyeket eddig
egyértelműen a késő Középbirodalom
időszakához kapcsoltak, már jóval korábban
léteztek.
A közigazgatásnak egy ilyen egységét jelöli az
uaret szó ("rész", "részleg"), melynek helyes
értelmezéséhez először azt kell
vizsgálni, hogy a területi megjelölések, melyek a
három uaret elnevezésében szerepelnek (Dél
Feje, észak, dél), valóban egy-egy
többé-kevésbé jól
elkülöníthető topográfiai egységet
jelentenek-e, valamint hogy azok a közigazgatási
kifejezések, melyek tartalmazzák ezeket a
megjelöléseket, tekinthetők-e a központi
adminisztráció egy-egy szervének.
A három kifejezés közül részletesen eddig
még csak a "Dél Fejé"-vel foglalkoztak. A kifejezés
előfordulásai arról tanúskodnak, hogy területi
egységként a "Dél Feje" és az
"észak/dél" megjelölések nem
egyenértékűek. A "Dél Feje" kifejezés ugyanis
önállóan is előfordul, nemcsak a "Dél Feje
uaret" összetételben, s használatával mind a
Középbirodalmat megelőző, mind az azt
követő korszakokban találkozunk egy konkrét
területi egység megnevezéseként.[6] Ezzel szemben az "észak" és "dél"
kifejezések, ha önállóan fordulnak elő, nem
egy adott területre vonatkoznak, hanem viszonylagosan adják meg
annak elhelyezkedését.[7] Fontos
továbbá az a tény, hogy a "Dél Fejé"-ben
található várost - és közigazgatási
központot -, Thébát egykorú szövegek
"déli város"-ként (njwt rst) említik;
azonban, ha a "déli uaret" Egyiptom
területének egy bizonyos, a "Dél Feje
uaret"-től jól elkülöníthető - s
azzal területi-közigazgatási szempontból
egyenértékű - részét jelentette volna, akkor
zavaró lett volna, ha a "Dél Fejé"-ben
található várost egy olyan kifejezéssel
jelölik, amely egy attól különböző
területi egységre utal. Ugyancsak a fenti
megállapítás mellett szól, hogy a "Dél Feje
uaret" számos alkalommal fordul elő hivatali címek
integráns részeként,[8]
míg - tudomásom szerint - a "déli uaret" soha, az
"északi uaret" pedig mindössze egy esetben.[9] Tehát míg a "Dél Feje
uaret"-nek voltak hivatalnokai, addig a két másik
uaret esetében ez nem mutatható ki. A "Dél Feje
uaret"-nek a központi adminisztrációhoz
fűződő kapcsolatát az is jelzi, hogy két
XIII. dinasztia korabeli forrásban is megnevezik annak egyéb
hivatalai mellett, a hivatalok egyikeként.[10] Vagyis a "Dél Feje uaret" - az eddigi
kutatásokkal megegyezően - a központi
adminisztrációnak valóban egy hivatalát
jelöli, melynek működése Egyiptomnak egy
meghatározott (az Elephantinétől Akhmimig terjedő)
részéhez kapcsolódott. Az "északi/déli
uaret"-et említő források azonban olyan
információkat nem tartalmaznak, amelyekből akár azt
a következtetést vonhatnánk le, hogy ezek szintén
Egyiptomnak egy-egy adott területi egységét
jelölték, akár azt feltételezhetnénk, hogy
központi szinten működtek.
E két utóbbi kifejezésnek a Középbirodalom
közigazgatásában betöltött szerepét
világítják meg azok a Felix Arnold által
nemrégen publikált, Listben - és más
középbirodalmi uralkodói temetkezőhelyeken -
talált kőtömbök, melyek az
építkezés és munkaszervezés menetével
kapcsolatos feliratokat őriztek meg.[11] A feliratok azoknak a tisztviselőknek és
munkáscsoportoknak a megnevezését tartalmazzák,
akik felelősek voltak az egyes kőtömbök
szállításáért és az
építkezés területén belül
történő mozgatásáért. Ezeket a
munkáscsoportokat nem egy esetben egy-egy földrajzi névvel
(pl. településnév) jelölték, amelyek minden
valószínűség szerint arra a helyre utaltak, ahonnan
a munkások származtak. A szövegek több alkalommal
említik Junu (Héliupolisz) második és harmadik
uaret-jét (wcrt snwt n Jwnw, wcrt 3-nwt
n Jwnw),[12] egy esetben az
"északi uaret földjei"-t (hbsw wcrt
mhtt),[13] és egy - vagy
talán két - példát találhatunk a
"déli uaret pásztorai"-nak (mnjw nw wcrt
rst) említésére.[14]
Ezek az új források két olyan dologra hívják
fel a figyelmet, melyek a Középbirodalom közigazgatási
rendszerére vonatkozó korábbi
elképzelésekkel ellentétben állnak.
Egyrészt módosítják azokat a feltételezett
időhatárokat, amelyeken belül az "északi/déli
uaret" kifejezések előfordulnak. Korábban ezeket
egyértelműen a késő Középbirodalom
közigazgatási terminológiájához
sorolták. Az említett példák azonban
I. Szeszósztrisz piramiskörzetéből kerültek
elő, és az ő uralkodási idejéből
származnak. Ez egyértelművé teszi, hogy a
vizsgált két megjelölés már jóval
korábban, a XII. dinasztia elején létezett, tehát
mindenképpen felül kell vizsgálni azt a nézetet, mely
szerint az uaret szó közigazgatási
terminusként kizárólag a késő
Középbirodalom időszakában fordult elő. Egyben
azt is jelenti, hogy a Középbirodalom két szakasza
közötti különbségtétel már nem olyan
egyértelmű.
A feliratok emellett a településeken belüli
területi-közigazgatási felosztásra vonatkozó
adatokat is tartalmaznak. A vizsgált forrásokból ugyanis
nyilvánvaló, hogy a XII. dinasztia elején volt
legalább egy olyan település (Héliupolisz), melynek
területét kisebb kerületekre osztották, szám
szerint minimum háromra,[15] s ezeket a
kerületeket uaret-nek nevezték. A késő
Középbirodalomból szintén ismerünk olyan
forrást, melyből arra következtethetünk, hogy egy-egy
települést (vagy települést a
hozzátartozó területtel egy egységként
kezelve) uaret-ekre osztottak. Egy Abüdoszból
származó sztélé a déli város
(Théba) "északi uaret"-jének egy
tisztviselőjét említi.[16] Luft egy még publikálatlan
cikkében[17] két -
szintén publikálatlan - példára hivatkozik: az
10236d jelzésű Berlini papirusz[18] az "északi uaret"-nek egy olyan birtokát
említi, amely Szehem-szenuszert (II. Szeszósztrisz
piramisvárosa ) területén belül helyezkedett el. A
település pontos fekvésével kapcsolatban a
vélemények megoszlanak; a vizsgált kérdés
szempontjából azonban csak annak van jelentősége,
hogy az "északi uaret birtoka" kifejezés alatt
mindenképpen egy a város területén belül
található, vagy azon kívül eső, de a
város fennhatósága alá tartozó
területet kell érteni. A Luft által említett
másik példa a Szobek-tó (Fajjúm-oázis)
területén található "északi
uaret"-ről tanúskodik.[19] Mindezeket az előfordulásokat figyelembe
véve el kell fogadni Quirke-nek azt az
álláspontját, mely szerint az "északi uaret"
és a "déli uaret" kifejezések nem országos,
hanem helyi szinten értelmezendők.[20]
Noha az előzőekben felsorolt középbirodalmi
példák nem bizonyítják cáfolhatatlanul,
hogy az uaret közigazgatási összefüggésben
minden alkalommal egy településen belüli területi
megosztást jelöl, azok a Középbirodalom
elejéről származó források, melyek
Héliupolisz második és harmadik uaret-jét
említik, valószínűvé teszik ezt a
feltételezést, hiszen példát szolgáltatnak
arra, hogy létezett egy ilyenfajta településen belüli
területi felosztás. Így ennek mintájára
elképzelhető, hogy más településeket (vagy
településeket és a hozzájuk tartozó
területet) két kerületre - "északi uaret"
és "déli uaret" - osztottak. A fenti magyarázatnak
gyenge oldala, hogy a forrásokban csak az "északi uaret"
kifejezés fordul elő ilyen összefüggésben; eddig
még nem került elő olyan dokumentum, amely a "déli
uaret"-et olyan szövegkörnyezetben említené,
mely egyértelműen hasonló értelmezésre adna
lehetőséget. A "déli uaret" kifejezés
egyébként kevesebb alkalommal fordul elő mint az
"északi uaret", és mindig nehezebben
magyarázható környezetben. Ezért csak annyi
állapítható meg, hogy az uaret szó nem egy
alkalommal területi egységet jelöl egy településen
(vagy egy kisebb közigazgatási egységen) belül. Az sem
biztos, hogy minden település esetében
használták ezt a területi felosztást, ugyanis az
erről tanúskodó dokumentumok kizárólag
olyan települések uaret-jeit említik
(Héliupolisz, Illahun, Théba), amelyek mind
területüket, mind közigazgatási szerepüket tekintve
jelentősnek mondhatók. Egy kisebb település
esetében nyilvánvalóan semmi nem indokolta, hogy
területét kerületekre osszák. Az is
elképzelhető, hogy egyes települések önmagukban
alkottak egy uaret-et, s ez magába foglalhatta a
települést és a hozzátartozó területet.
Erre lehet példa az az I. Szeszósztrisz korából
származó kőtömb, mely "Athribisz
uaret"-jét nevezi meg.[21]
Az "északi/déli uaret" kifejezések egyéb
késő középbirodalmi előfordulásait
nehezebb értelmezni, annyi azonban biztos, hogy ezzel a
jelöléssel tisztviselők, embercsoportok, vagy akár
hivatalok elnevezésében találkozhatunk. A kifejezés
azonban nem alkotja részét ezeknek a címeknek és
hivataloknak, hanem azok megnevezése után szerepel: "az
írnok, Ameniheteru, északi uaret",[22] "a hadsereg írnoka, Szinuhe, északi uaret",[23] "a szántóföld hivatala,
északi uaret",[24] "a
kincstár elöljárójának helyettese, Sepszet fia
Ihiszeneb, északi uaret".[25] Ez
a megjelölés valószínűleg a
nyilvántartás könnyítését
szolgálta a közigazgatás helyi szintjén.
Számos középbirodalmi dokumentum ugyanis azt
bizonyítja, hogy az egyiptomi ember minden esetben valamilyen csoporthoz
tartozott, mely csoportok a munkaszervezés (és
adózás?) egységei voltak. Ez a hovatartozás
megjelent az egyes személyek címében,
megjelölésében: a tisztviselők a
közigazgatás központi vagy helyi hivatalához tartoztak,
alacsonyabb rangú tisztviselők egy magasabb rangú
tisztviselőhöz, és voltak olyanok is, akik valamilyen
területhez. A fenti példákban ennek
megjelenéséről lehet szó. Ezekkel a
megjelölésekkel olyan személyek esetében
találkozunk, akik valamilyen tisztséget viseltek, bizonyos
társadalmi pozícióval rendelkeztek, de a
közigazgatásnak helyi, és nem központi szintjén,
s hovatartozásukat az adott helyi egységen belül
adták meg. S mivel ezek az emberek az adminisztráció
mindennapos működése során
valószínűleg nem kerültek kapcsolatba sem a
közigazgatás központi szerveivel, sem annak más helyi
egységeivel, amikor az "északi/déli uaret"
kifejezéseket használták megjelölésükre,
akkor feltehetőleg nem volt szükség a túlzott
pontosságra, s noha nem adták meg, hogy mely konkrét
területre vonatkozik a kifejezés, az egyiptomiak
számára ez nyilvánvaló lehetett.
A központi adminisztráció olyan magas rangú
tisztviselőinél, akiknél feltételezhetjük,
hogy működésük az ország egy nagyobb
területi-közigazgatási egységéhez
kapcsolódott, s hogy az erre való utalás hivatali
címükben is megjelent, soha nem találkozunk ezen két
kifejezés egyikével sem (ellentétben a "Dél Feje
uaret" kifejezéssel, mely számos alkalommal szerepel
tisztviselői címek részeként).
Mindezek alapján valószínűnek tűnik, hogy az
uaret szó az "északi/déli uaret"
kifejezésekben nem közigazgatási szervet jelent, hanem
területi megjelölésként értelmezendő
(erre utal egyébként a szó determinatívuma is),
egy-egy település (és az ahhoz tartozó, a
település határain kívül eső
terület) kerületeként. Az erről a
felosztásról tanúskodó legkorábbi
források a XII. dinasztia elejéről származnak, s a
rendszer lényegét tekintve nem változhatott a
késő Középbirodalom idején sem. A három
kifejezés közül egyedül a "Dél Feje uaret"
az, amely nem fordul elő a késő
Középbirodalmat megelőzően, s
kétségtelenül a központi adminisztráció
egy hivatalaként értelmezhető, s mint ilyen,
mindenképpen arra utal, hogy a közigazgatásban
országos szinten valamilyen átalakulás zajlott le, mely a
Középbirodalom második felében új
központi hivatalok megjelenésében mutatkozott meg. Az
"északi/déli uaret" kifejezéseknek a XII. dinasztia
elejétől való megléte azonban azt
bizonyítja, hogy ez az átalakulás az
adminisztráció helyi szintjét nem érintette.
The traditional interpretations of the administrative system of the Middle Kingdom emphasize that a major change took place during the reign of Sesostris III, which led to a new territorial-administrative division of the country. Nevertheless, new approaches to the problem have raised questions about this hypothesis. The present article attempts to contribute to these investigations by using recently published material from the cemetery of Lisht. In light of this information it seems probable that at least two of the Late Middle Kingdom "administrative departments" (wcrwt) were in existence as early as the reign of Sesostris I. Thus they cannot be interpreted as newly created sectors of the reformed administrative system. The occurrences of these two wcrwt, a northern and a southern one, also indicate that these expressions could not be taken as administrative departments but rather as mere territorial divisions in local level administration.
Jegyzetek
[1] Griffith, P.Ll.: The Petrie Papyri.
Hieratic Papyri from Kahun and Gurob. London, 1898. (továbbiakban:
Griffith, 1898.) 21. p.; Hayes, W.C.: A Papyrus in the Late Middle Kingdom in
the Brooklyn Museum (p.Brooklyn 35.1446) Brooklyn Museum, 1955. 138-139. p.;
Hayes, W.C.: Notes on the Government of Egypt in the Late Middle Kingdom. In:
JNES 12 (1953) 31-39. p.; Boorn, G.P.F. van den: The Duties of the Vizier.
Civil Administration in the Early New Kingdom. London - New York, 1988.
(továbbiakban: Boorn, 1988.) 346. p.; Leprohon, R.J.: Some Remarks on
the "Administration Departments" (wcrt) of the Late Middle Kingdom.
In: JSSEA IX/2 (1980) 161-171. p.
[2] Gardiner, A.H.: The Reading of the
Geographical Term /tp-rs/ In: JEA 43 (1957) 6-9. p.
[3] Grimal, N.: A History of Ancient Egypt.
Oxford - Cambridge, 1992. 169. p. (Eredeti francia kiadás:
1988.)
[4] Kemp arra hívja fel a figyelmet, hogy
a nagyméretű, díszített
nomoszkormányzói sírok
eltűnéséből nem kell messzemenő
következtetéseket levonni. Trigger, B. - Kemp, B.J. - O'Connor,
D. - Lloyd, A.B.: Ancient Egypt: a social history. Cambridge, 1983. 111-112.
p. Franke pedig azt igyekezett kimutatni, hogy a két jelenség
(ti. a sírok eltűnése és a
nomoszkormányzói cím megszűnése) nem
feltétlenül függ össze, és hogy a
nomoszkormányzók hatalmának visszaszorítása
sokkal inkább fokozatosan (az elhunyt kormányzó helyett
nem neveztek ki újat a tisztség betöltésére),
és nem pedig reform útján történt. Franke,
D.: The career of Khnumhotep III of Beni Hasan and the so-called "decline of
nomarchs" In: Quirke, S. (ed.): Middle Kingdom studies. Cambridge, 1991. 51-65.
p.
[5] Kees, H.: Zu einigen Fachausdrücken
der altägyptischen Provinzialverwaltung. In: ZÄS 70 (1934) 86-91. p.;
Drioton, E. - Vandier, J.: Les peuples de l'orient méditerranéen.
Vol. II: L'Égypte. Paris, 1946. 299-300. p.; Helck, W.: Zur Verwaltung
des Mittleren und Neuen Reichs. Leiden - Cologne, 1958. 12. p. 8. jegyz.;
Quirke, S.: The administration of Egypt in the Late Middle Kingdom: the
hieratic documents. New Malden, 1990. (továbbiakban: Quirke, 1990.) 4.,
7. p. 8.jegyz.
[6] Ld. 2. sz. jegyzet.
[7] A X. dinasztia egyik uralkodója,
Merikaré számára írt intelem ugyan a déli
területről beszél, de itt "dél" alatt nem
Közép-Egyiptomot, hanem a Théba központú
Felső-Egyiptomot kell érteni, tehát azt a területet,
amelyet más források "Dél Feje" néven
említenek. Ld. Quack, J.F.: Studien zu Lehre für Merikare.
Wiesbaden, 1992. 46-47., 179. p.; Helck, W.: Die Lehre für König
Merikare. Wiesbaden, 1988.2 46. p.
[8] Ward, W.A.: Index of Egyptian
Administrative Titles of the Middle Kingdom. Beirut, 1982.
(továbbiakban: Ward, 1982.) nos. 77;217;1417;1484;1586.
[9] Smithers, P.C.: A Tax-Assessor's Journal
of the Middle Kingdom. In: JEA 27 (1941) Pl. IX,11; ahol az "északi
uaret szántóföldjeinek írnokát"
említik.
[10] Griffith, F.Ll.: The account papyrus no.
18 of Boulaq. In: ZÄS 29 (1891) 107. p.; Mariette, A.: Les papyrus
égyptiennes du musée de Boulaq. Vol. II. Paris, 1872. Pls. XIV,
XV, XXV, XXVII, XXIX, XLII, XLIII.; Helck, W.: Eine Stele Sebekhoteps IV. aus
Karnak. In: MDAIK 24 (1969) Abb.2, 14., 17. sor.
[11] Arnold, F.: The South Cemeteries of
Lisht, vol.II: The Control Notes and Team Marks. New York, 1990.
(továbbiakban: Arnold, 1990.)
[12] Arnold, 1990. 23. p.
[13] Arnold, 1990. 25., 68. p. W5.
[14] Arnold, 1990. 25. p. Az N2.2
(104. p.) és talán a W7 (69. p.)
jelzésű kőtömbökön fordul elő a
kifejezés; a második esetben mnjw nw utáni
rész olvashatalan. Az előbbi példákon túl
Arnold még kettőt sorol ide, az N57 (122. p.) és
S12 (154. p.) jelzésűeket, ezekben az esetekben azonban a
szöveg csak a mnjw (pásztor) szót említi.
Lehetséges, hogy ez mnjw nw rst rövidítése,
mint ahogyan Arnold javasolja (122. p.), de jelen dolgozat
szempontjából egy ilyen feltételezés nem lehet
bizonyító erejű.
[15] A feliratok csak a második
és harmadik uaret-et említik, egy hármas
felosztás azonban a közigazgatásban nem
ésszerű, és nem is jellemző a szimmetriát
kedvelő egyiptomi kultúrában. Ezért
feltételezem, hogy Héliupolisznak létezhetett egy negyedik
kerülete is, ahonnan az építkezésre nem
érkeztek munkások, mint ahogyan az első
uaret-ből sem. Ezt a kerületekre osztást a
város mérete indokolhatja, melynek középbirodalmi
határait nem ismerjük ugyan, de tudjuk, hogy Héliupolisz
templomkörzetének kiterjedése a Későkorban
többszöröse volt a karnaki Amon templomkörzetének; s
talán nem túlzó a feltételezés, hogy - mint
az ország legfontosabb kultuszközpontja - a
Középbirodalom idején is az egyik legnagyobb
kiterjedésű egyiptomi település lehetett.
[16] Mariette, A.: Catalogue
général des monuments d'Abydos. Paris, 1880. 288. p. no. 847.;
Lange, H.O. - Schafer, H.: Grab- und Denksteine des Mittleren Reichs. Berlin -
Le Caire, 1902-1925. CG 20378. A cím ilyen értelmezése
nem általánosan elfogadott. Griffith fordítása:
"administrator(?) of the uart, for the courtcitizens(?) in the
uarts of Middle(?) and Lower Egypt." Griffith, 1898. 21. p. Ld.
még: "Administrator of Thebes and the Northern District." Ward, 1982.
no.699. Griffith fordításának
bizonytalanságát az általa használt
kérdőjelek is jelzik, valamint neki még csak a Mariette
által közölt, pontatlan olvasat állt
rendelkezésére, ezért ettől az
értelmezéstől eleve eltekinthetünk. Ward
fordításával azért nem értek egyet, mert nem
tartom valószínűnek, hogy egy címben két
olyan területnek a megnevezése szerepeljen, melyek mind
területileg, mind közigazgatási szempontból
függetlenek egymástól; márpedig az uaret
szó Ward által is elfogadott értelmezése
alapján csak erről lehetne szó. Egy ilyen
fordítás azt jelentené, hogy egy olyan tisztviselő,
aki a közigazgatás helyi szintjéhez tartozik, egyszerre
lenne egy városnak és egy attól a várostól
több száz km-re fekvő nagy kiterjedésű
területi-közigazgatási egységnek a
tisztviselője. Valószínűbb, hogy a helyes
fordítás: "a déli város
3tw-tisztviselője, északi
uaret", ahol az uaret kifejezés a tisztviselő
hovatartozásának megjelölésére szolgál.
A területi hovatartozásnak ez a fajta jelölése (mely
szerint a nagyobb területi egységet követi az azon belül
elhelyezkedő kisebb) nem ritka a forrásokban; erről ld.:
Boorn, 1988. 213-214. p.
[17] Luft, U.: The Ancient Town of
El-Lahun. (megjelenés alatt, továbbiakban: Luft.)
[18] Kaplony-Heckel, U.: gyptische
Handschriften I. Wiesbaden, 1971. no. 304.; Luft.
[19] P UC 32127; Luft.
[20] Quirke, 1990. 4., 161., 166. p. A
kérdést részletesen nem vizsgálja, de több
alkalommal is ezt a megállapítást teszi.
[21] Arnold, 1990. 25., 106. p. N8.
[22] Gardiner, A.H. - Peet, T.E. - Cern,
J.: The Inscriptions of Sinai. 2 vols. London, 1952-1955. no.115. W6.
[23] Griffith, 1898. Pl.IX,11.
[24] Griffith, 1898. Pl.IX,11.
[25] Griffith, 1898. Pl.XIII,12.
Gaál E.: Davies-Macadam 93 | TARTALOM | Szlávik G.: "Jó princeps" |